moet ik blijven bij mijn energie leverancier of overstappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:40

ralphtdw schreef:
Mistic schreef:
Wij moesten ook 400 bij betalen. Het lag bij ons inderdaad grotendeels aan het koude weer wat lang aanhield.

Ik zou daarom niet perse overstappen naar een andere leverancier. Wellicht zou je wel kunnen kijken of je wat maatregelen zou kunnen nemen om het huis beter te isoleren.

ja oke maar als je zo energie vergelijker doet komt essent bij ons ergens op plek 9 ofzo te staan.
maar dit huis is wel goed geïsoleerd. dak en alles ook allemaal.

het enige wat wij wel kunnen bedenken is bij dit huis heeft er altijd een heel groot bedrijf achter gezetten met allemaal kassen,
wij hebben dan ook een grote cv ketel denk wel 3 keer zo groot als de cv ketels van tegenwoordig.
en hoor sommige over dat misschien de ketel wel te groot en te oud is voor dit huis.
haha maar nu ga je natuurlijk van alles zoeken,
vooral gas begrijpen wij niet waarom dit zoveel is

Weet je zeker dat er niet ergens stiekum een ondergronds leidinkje en kas[je] zijn achtergebleven?
Wij doen jaarlijks mee met het energiecollectief van de consumentenbond, en stappen sindsdien ook jaarlijks over.
Niet consu. leden kunnen ook meedoen, mss een idee?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:43

wij hebben tussen tijds geen afrekening gehad,
maar onderhandelen had geen zin meer ik keek vandaag op de rekening en het geld was eraf gehaald,
en ik belde hun op waarvan dit nou in eens was en zijden jaar afrekening,
en zij van mag je dan ook wel eens een brief over sturen om dit te laten weten want wij wisten dus nergens vanaf,.
maar zij deze vrouw het is de 17 augustus na je mail gestuurd,
nou ik hebben alles na gekeken ook verwijderd en ongewenst ik kan niks vinden van hun.
en ik heb echt niet zo mail over het hooft gezien als ik iets moet betalen,

maar het beroerde is gewoon wij hebben dus huis eerst moeten huren en in afgelopen februari gekocht.
en wij wonen er nu dus 1 jaar in (met de huur periode mee gerekend).
en je wilt natuurlijk van alles veranderen in je huis.
maar aangezien wij iemand hadden die de belasting verkeert heeft gedaan en wij dus het afgelopen jaar al heel wat duizende euro's moesten betalen aan de belasting en nu weer zo afrekening dan valt dit heel erg rauw op je dak

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:44

Ik moest 600 bijbetalen , ook jaren 70 woningen veel gasverbruik. Ik laat volgede maans isoleren, goedkopsre offerte was 1800, maar3x zulke winter en ben ik t ook kwijt, ikbetaalde 220 om en nu dusnoghoger gezet terwijl dit afgelopen 3 jaar hoog genoeg was

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:45

Ik vind dit echt superveel. Zeker stroomverbruik vind ik ontzettend veel.
Ik zou eens kritisch naar jullie gewoontes gaan kijken.
Sowieso is het zoals hierboven al staat veel goedkoper om steedsover te stappen.
Wij krijgen n bv bij energiedirect een welkomstpremie, scheelt iets van 300 euro per jaar

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:46

Lynn_Nikita schreef:
Ik moest 600 bijbetalen , ook jaren 70 woningen veel gasverbruik. Ik laat volgede maans isoleren, goedkopsre offerte was 1800, maar3x zulke winter en ben ik t ook kwijt, ikbetaalde 220 om en nu dusnoghoger gezet terwijl dit afgelopen 3 jaar hoog genoeg was

oke ja dat ze zo gat in de muur maken en er met zo machine van alles in drukken haha weet niet hoe ik het uit moet leggen was tijd terug op tv dat dit helemaal geen zin heeft. zijden ze. of dat het zo weinig scheelde dat je het geld er niet uit haalt.
of ik heb het helemaal verkeert begrepen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:47

Overstappen hoeft écht niet altijd goedkoper te zijn. Je kunt wel wisselen van energieleverancier, maar de netbeheerder dus sowieso niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:50

ralphtdw schreef:
Lynn_Nikita schreef:

oke ja dat ze zo gat in de muur maken en er met zo machine van alles in drukken haha weet niet hoe ik het uit moet leggen was tijd terug op tv dat dit helemaal geen zin heeft. zijden ze. of dat het zo weinig scheelde dat je het geld er niet uit haalt.
of ik heb het helemaal verkeert begrepen

Wordt om de zoveel cm geboord en wol ingedaan , kan ok kiezen voor andere vulling
Buren hebben het wel gedaan en scheelde veel. Enige nadel, we hebben een wit geverfd huis en wss gat de verf bladeren en moet ik over paar jaar zandstralen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:51

Sammie schreef:
Overstappen hoeft écht niet altijd goedkoper te zijn. Je kunt wel wisselen van energieleverancier, maar de netbeheerder dus sowieso niet.

Als overstappen niet voordeliger is, of zelfs duurder stap je toch niet over?
En zeker bij een groot verbruik zijn de vaste lasten relatief lager.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:52

Sammie schreef:

klopt :j

Maar je zei net dat je geen mail niks hebt ontvangen.
Uit nieuwsgierigheid: Heb je dan wel zo'n kaartje gehad om je meterstanden door te geven? Of op een andere manier je meterstanden doorgegeven?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:52

Heb je je meterstanden wel steeds ( dus dit jaar en ook vorig jaar) zelf doorgegeven of zijn deze geschat?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:55

Ik vind het energie verbruik bij jullie ook veel.
Ik heb een hoekwoning ook huur en slecht geisoleerd.

Over een paar weken krijg ik wel spouwmuur isolatie, dak isolatie, nieuwe goten en dakpannen en boven dubbelglas dus volgend jaar mag de Nuon een keer aan mij betalen! :+

Ik heb me eindstanden nog niet hoeven invullen voor dit jaar maar ik hou ook me hart vast.
Ik ben dit jaar gaan samenwonen, ik woonde eerder alleen in dit huis. We hebben het bedrag op 200 euro gezet toen ik alleen woonde was het 185 euro dacht ik.

Vorig jaar mijn jaarrekening:
Gas: 2.502 m³
Stroom:1.389 kWh

Ik denk dat jullie op stroom wel kunnen besparen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:55

ValerieM schreef:
Sammie schreef:

klopt :j

Maar je zei net dat je geen mail niks hebt ontvangen.
Uit nieuwsgierigheid: Heb je dan wel zo'n kaartje gehad om je meterstanden door te geven? Of op een andere manier je meterstanden doorgegeven?

ja klopt de mail met afrekening heb ik niet gehad.
maar wel een mail dat wij de meterstanden door moesten geven.
daarom zij ik al dat ik het vreemd vond dat ik de afrekening niet van hun zie ik mijn mail maar de rest van hun mailtjes wel zoals reclame enz

ja ik heb zelf de meterstanden door gegeven en ook vorig jaar,
en om het helemaal zeker te weten ben ik vandaag nog na de makelaar geweest oif hun het inspectie formulier nog hadden en ja hoor hier stonden de zelfde meterstanden op die ik heb doorgeven toen wij de sleutel kregen

ivy_power89

Re: moet ik blijven bij mijn energie leverancier of overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:58

hou dan eens een week bij wat je daadwerkelijk verbruikt!
Dan kun je zien hoe of wat,

Heb je verbouwd in dat jaar?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:01

ivy_power89 schreef:
hou dan eens een week bij wat je daadwerkelijk verbruikt!
Dan kun je zien hoe of wat,

Heb je verbouwd in dat jaar?

Er zijn openslaande deuren in gekomen maar dat was in de zomer.
En binnen is er gestukadoord en verven en vloeren gelegd maar hier heb je masr weinig stroom bij nodig.
Owhja en veranda gebouwd maar dat is oi maar met 2 boormachines gedaan op accu

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:02

Dat is een pittig verbruik, ja.
Je geeft aan dat hier vroeger een bedrijf zat en dat je een grotere CV-ketel hebt dan standaard. Heb je ook gekeken wat voor gasmeter je hebt? En eventueel ook wat de aansluitcapaciteit van elektriciteit is? Als je een zwaardere ketel hebt hangen, heb je misschien ook een zwaardere gasmeter dan de standaard G4 of G6? En daar betaal je dan ook meer transportkosten voor. Ook voor een zwaardere elektriciteitsaansluiting betaal je meer transportkosten. En dat scheelt echt honderden euro's.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:12

ralphtdw schreef:
ValerieM schreef:
ja klopt de mail met afrekening heb ik niet gehad.
maar wel een mail dat wij de meterstanden door moesten geven.
daarom zij ik al dat ik het vreemd vond dat ik de afrekening niet van hun zie ik mijn mail maar de rest van hun mailtjes wel zoals reclame enz

ja ik heb zelf de meterstanden door gegeven en ook vorig jaar,
en om het helemaal zeker te weten ben ik vandaag nog na de makelaar geweest oif hun het inspectie formulier nog hadden en ja hoor hier stonden de zelfde meterstanden op die ik heb doorgeven toen wij de sleutel kregen

Je kan nog je energieleverancier bellen om te controleren of hun dezelfde standen hebben.
Je zal niet de eerste zijn waarbij het niet goed verwerkt wordt.
En het is inderdaadwel slim om je CV ketel na te kijken. Gas is best duur namelijk ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:19

Bij essent kan je toch ook je verbruik goed bijhouden met de verbruiksmanager... als je dat paar keer doet sta je volgend jaar niet voor verrassingen. Trouwens zijn wij vorig jaar wel overgestapt van Essent naar Greenchoice scheelde toch paar tientjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:21

Je gasverbruik is hoog maar kan idd wel 3000 kuub zijn na afgelopen winter maar je stroomverbruik is echt extreem. Houd dat eens een week bij, toevallig in de winter geen elektrisch kacheltje aangehad in de schuur ? Wij wel en we hebben ook een vrijstaande woning van ong. 650m3 . Elektriciteitsverbruik met meerdere pc's , opladers, twee tv's, twee koelkasten en diepvriezers, weideklok, rijbakverlichting, zeven keer wassen en drogen per week en ik kom aan 4500 en dat vinden we al veel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:29

jemig wat een stroomverbruik! Ik zou echt eens gaan nakijken waar dat vandaan komt.
Overstappen kan wel degelijk schelen, bij veel maatschappijen heb je overstap/welkomstbonussen, kijk eens op www.gaslicht.com

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:00

Wat betaal je per Kwh en per M3?
Vaak is er echt veel geld te besparen door of over te stappen of binnen de maatschappij te switchen.

Wij verbruiken in huis 5000M3 gas per jaar. Boerderij met alleen gaskachels, niet geisoleerd en enkel glas.
Verder een melkveebedrijf met robots, vooral de melkkoeling verbruikt veel stroom. Op jaarbasis 73.000 Kwh.
Wij betalen rond de 1200,- per maand.

Dus in verhouding vind ik wel dat je veel betaald.

Heb afgelopen jaar Essent gebeld en we konden door binnen Essent over te stappen ruim 100,- per maand besparen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:58

annastasia schreef:
Wat betaal je per Kwh en per M3?
Vaak is er echt veel geld te besparen door of over te stappen of binnen de maatschappij te switchen.

Wij verbruiken in huis 5000M3 gas per jaar. Boerderij met alleen gaskachels, niet geisoleerd en enkel glas.
Verder een melkveebedrijf met robots, vooral de melkkoeling verbruikt veel stroom. Op jaarbasis 73.000 Kwh.
Wij betalen rond de 1200,- per maand.

Dus in verhouding vind ik wel dat je veel betaald.

Heb afgelopen jaar Essent gebeld en we konden door binnen Essent over te stappen ruim 100,- per maand besparen.

Zelf weten natuurlijk, maar ook jou zou ik adviseren om eens vrijblijvend mee te doen aan een collectief [bv van de consumentenbond].
Zeker bij dergelijke verbruiken loont het al gauw als er 1 of 2 cent per kub of kwh af kunnen [ net zoals een halve of hele cent op de melkprijs]

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:35

We hebben meerdere collectieven doorgelicht maar die zijn lang niet altijd goedkoper. De energiebelastingem zijn het duurste. De kWh prijs is wel vrij scherp.
Daarnaast wilden we ook niet naar elke maatschappij toe.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:29

annastasia schreef:
We hebben meerdere collectieven doorgelicht maar die zijn lang niet altijd goedkoper. De energiebelastingem zijn het duurste. De kWh prijs is wel vrij scherp.
Daarnaast wilden we ook niet naar elke maatschappij toe.

Precies, en daarnaast komt er bij collectief ook nog het nadeel dat ze geen overstapboete vergoeden, dus mocht je al een lopend contract hebben dan kun je straks een opstapvergoeding gaan betalen. De prijs die je van te voren krijgt van zo'n collectief ligt ook nooit 100% vast want eerst moeten ze precies weten hoeveel mensen er mee doen met het collectief, dus het kan dan achteraf misschien toch nog tegenvallen (of meevallen). Uiteindelijk zal het dan inderdaad op tiende centen uit komen. De hoogste lasten zijn toch vooral de energiebelastingen en die zijn overal gelijk. Ik zou niet overstappen maar binnen je huidige maatschappij proberen wat te regelen. Essent is heel klantvriendelijk (zie deze link) als je het met andere maatschappijen vergelijkt dus probeer het gewoon en kom je er met hen niet uit, dan wens ik je veel succes met een andere maatschappij.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:37

Energiebelasting is idd een vast bedrag die door de energiebedrijven worden geint namens de overheid.
Bijgaand de tarieven voor 2013: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... sting.html
Het voordeel moet dus komen uit de kale gas en stroomprijzen, en zeker bij een groot verbruik kan dit interesant zijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 08:40

ik heb gisteren iemand gehad voor onze ketel.
op zich was de ketel nog redelijk.(dus ook niet goed haha).
ketel blijkt dus uit 1996 te komen.
maar deze mensen hebben ons huis ook bekeken en vonden het gasverbruik niet echt heel erg veel. (terwijl een ander bedrijf het wel veel vind)
want ze zijden je woont groot, je hebt niks geen huis of wat dan ook om je heen je woont op de openvlakte
maar hij kon niet garanderen als wij een nieuwe ketel hebben dat het verbruik minder was.
dat snapte ik natuurlijk maar hij denkt wel dat het minder werd.
en dat wij als wij blij moeten zijn dat het 300 a 400 kuub ofzo minder word per jaar.
maar ik had ook niet verwacht dat ik nu in eens na een bedrag van 150 euro per maand ga haha.
maar wij vonden het veel omdat wij het niet gewend zijn.
en wij kunnen het maand bedrag ook wel missen daar ligt het ook niet aan.
maar nu dus op zoek naar een andere cv ketel.
en maar hopen dat wij een goede krijgen.