Dilemma over de buurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:54

Ik snap zeer goed dat de TS niet haar muurtje laat repareren door jan en alleman. Als het lelijk/scheef of whatever is zegt de schuldige "ja maar het muurtje staat er toch weer". Om alles weer in nette staat te krijgen heb je gewoon een vakman nodig, en niet een kluskluns.
Sommige van jullie hebben het maar over een "muurtje", maar als dit prachtig metselwerk was snap ik zeer goed dat de TS dit opgelost wil worden. Niemand heeft een foto gezien hier, dus of het nou maar een "muurtje is" en "mierenneukerij" kunnen wij niet bepalen.

Je kan hoogstends veder aan de buurman vragen waarom hij 2 andere dingen zegt. Maar als hij weigert te getuigen blijft het een vervelende zaak. Hij kan echter niet ontkennen dat hij de gegevens heeft doorgespeeld. Maar misschien weet je verzekeringsagent nog een oplossing?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:55

Ik snap alleen niet waarom die persoon zo moeilijk doet. Je ben ervoor verzekerd en je betaald het niet uit eigen zak.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:56

mmm lastig, ik denk alleen dat de situatie nu dusdanig opgelopen is dat je buurman hier geen energie meer in steekt....er zijn ergere dingen nu ben je helemaal geen steek verder want verzekering zal je denk ik nu niet meer voor elkaar krijgen. Wel hoop ik dat de relatie met je buurman nog ergens hersteld kan worden....is zo zonde. Zal er niet nog een gesprek inzitten denk je? Hun zulle er niet veel van merken het is verzekeringskwestie alleen denk ik dat je buurman na alles het gewoon express niet meer wil

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:00

Kan me wel voorstellen dat ts het muurtje door een bedrijf wil laten repareren. Garantie op een muurtje lijkt me idd raar, maar je hebt wel garantie dat het muurtje professioneel gerepareerd wordt. Bij de kennis van de buurman moet je je maar afvragen hoe deze het muurtje komt repareren.. Daar zat ik ook niet op te wachten.

Jammer van je buren, maar voor hen ook niet makkelijk, hoe dan ook, één partij is niet blij met zijn keuze. Goed kan deze het dan ook niet doen.

Begrijp niet waarom de dader om het zo maar te zeggen zijn verzekering niet in wil schakelen, maar zou het echt een rechtszaak worden om een muurtje? Lijkt mij dat jouw verzekering daar veel kosten voor moet maken, verwacht dat het muurtje veel minder kost om te repareren. Ik zou zeggen laat jouw verzekering zijn werk doen en diegene aansprakelijk stellen, denk dat je niet veel meer kunt doen en dan het goedkoopste uitblijft.

Wel vervelend wanneer anderen er niet voor op willen komen en jij wellicht nu voor de kosten op moet draaien, was iedereen maar eerlijk..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:05

miss_lizje schreef:
Ik snap zeer goed dat de TS niet haar muurtje laat repareren door jan en alleman. Als het lelijk/scheef of whatever is zegt de schuldige "ja maar het muurtje staat er toch weer". Om alles weer in nette staat te krijgen heb je gewoon een vakman nodig, en niet een kluskluns.
Sommige van jullie hebben het maar over een "muurtje", maar als dit prachtig metselwerk was snap ik zeer goed dat de TS dit opgelost wil worden. Niemand heeft een foto gezien hier, dus of het nou maar een "muurtje is" en "mierenneukerij" kunnen wij niet bepalen.

Gelukkig toch nog mensen die verder denken.

Metselen is een vak apart en als je veel tijd,geld,moeite in je huis met muurtje hebt gestoken dan kan ik wel begrijpen dat je flink baalt als iemand dat stuk maakt!
Het is wel van jou, ook dat muurtje,het is wel de plek die je omtovert tot ''jou huis''
En als iemand dat z'n kont voor een verklaring weg draait kan ik wederom begrijpen dat je even niet goed weet wat je ermee aan moet.

Het is niet netje's van de buurman om nu onder zijn eerdere verklaring uit te komen. Als de tegenpartij verzekerd is dan is het redelijk eenvoudig af te handelen. Kan de verz.agent niet wat druk uitoefenen omdat de buurman nu eigenlijk liegt tegen de verzekering.

meggiemeg

Re: Dilemma over de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:07

En is al duidelijk waarom die kennis die de schade veroorzaakt heeft niets meer laat horen? Wellicht toch niet verzekerd?
Ik vind het erg slap van de buurman, je wilt er niet tussen in zitten maar het lijkt me ook dat je dit niet wilt. Er is schade ontstaan dus moet je gewoon zorgen dat dit weer opgelost wordt.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:18

Vervelend dat die kennis niet gewoon zijn verzekering wil laten uitkeren maar moeilijk gaat lopen doen! Ik snap het punt van je buurman wel, hij wil natuurlijk liever niet tussen twee vuren zitten maar het is wel erg laf om zijn 'verklaring' in te trekken...
Hopelijk komt de kennis alsnog over de brug met zijn verzekering.

Overigens zou ik niet je buurman erg raar aankijken op zijn actie's, vrees dat je dan kunt rekenen op een burenruzie en het lijkt mij dat niemand daar zin in heeft.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:21

Een buurman die je in de steek laat... Zorgt reeds voor frictie... De frictie is er dus al!
Gewoon aanspreken die mensen!!!

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 22:13

Het is niet dat ik mijn buurman niet begrijp, hij wilt immers zijn kennis niet in de steek laten en daarom geen getuigenis tegen hem afleggen. De buurman begrijpt ook heel goed dat hij met deze keuze ons erg financieel benadeelt. Ik concludeer dan dat zijn kennis hem belangrijker is dan een goede buur. En ja, dat geeft bij ons toch frictie vooral ook omdat hij nu zijn woorden terug trekt. Daarom dat ik mij afvraag of we hier woorden over vuil moeten maken tegen de buurman of maar moeten doen of we gek zijn en vrolijk verder gaan en geen woord over zeggen. Feit is wel dat ik nu weet wat ik aan mijn buurman heb als het er op aankomt en hij de waarheid zou moeten spreken, niks dus.

En of de tegenpartij, die kennis wel of niet verzekerd is weet ik niet. Ik neem aan van wel, het zou via zijn autoverzekering moeten lopen. Maar als hij het niet opgeeft aan zijn verzekering en geen actie onderneemt houd het dus op. Met de getuigenis van de buurman zou het juridisch dan makkelijk uitgevochten kunnen worden voor ons, maar nu hebben we geen poot om op te staan omdat we geen feitelijk bewijs en getuigen hebben. De buurman vertelde ons dat die kennis nogal koppig is, dat blijkt wel.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:26

Zulke buren zou ik niet graag willen hebben en zulke kennissen al helemaal niet. Of het nu een gaat om een simpel muurtje of niet, als je een ander schade toebrengt in welke vorm dan ook dan vergoed je dat. Simpel zat. Daar heb je een verzekering voor. Zou een kennis, vriend of zelfs familielid van mij zoiets flikken bij mijn buren dan zijn ze gewoon het bokje. Dan ben ik de eerste die zou getuigen. Daarnaast heb ik een hekel aan mensen die liegen en geen ruggengraat hebben dus met die buurman zou ik ook klaar mee zijn. Hij zou nog een beleefde groet van me krijgen als ik hem tegenkom, maar meer zou hij niet meer van me hoeven verwachten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:14

Kan je die kennis van je buurman geen mailtje sturen dat je de boel graag opgelost ziet en dat je met je buurman vaker te maken hebt (net als hem) en dat je hem toch de kans geeft om het muurtje te metselen vanwege de schade die hij veroorzaakt heeft. Als hij daar op in gaat heb je meer bewijs toch?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 02:32

Ik vind dit soort dingen altijd veels te ver gaan.
Iemand heeft je muurtje vernield, tja dat moet gefixt worden. Je buurman komt super netjes aan met een briefje met gegevens van de 'dader' de dader komt met een schikking(wil het zelf opknappen voor je - dan is hij dus verplicht op het te herstellen zoals het eruit zag vóór het ongelukje).
Jij weigerd dit omdat je een ander bedrijf wilt die dit professioneel kan, nou dat recht heb je.
Vervolgens ligt het vanuit de daders kant moeilijk, en vraag je je buurman om tegen zijn eigen vrienden te getuigen?
Dat vind ik raar. en ook niet eerlijk vanuit jou.
Natuurlijk is je buurman niet eerlijk, en volgens de wet zou hij moeten vertellen wat ie gezien heeft ongeacht zijn relatie met de dader, maar denk je nu serieus dat deze dat zomaar wil doen? Natuurlijk niet. Zou jij getuigen tegenover n vriendin waarvan je weet wat ze heeft gedaan dat haar veel geld zou kosten? Nee dat doe je niet, ook al vind je dat er gewoon betaald moet worden.
Dat flik je gewoon niet.
Wat je buurman doet is misschien wettelijk gezien niet eerlijk, maar wel menselijk.

Als ik jou was, zou ik de dader nogmaals een bericht sturen en hem in de mogelijkheid stellen om zelf het muurtje te komen maken, zoals het was voor het ongeluk, en dat daarmee de kous dan af is(want de schade aan de auto is eigen verantwoordelijkheid).

Ik begrijp niet goed waar die persoon moeilijk over doet want hij is hier gewoon voor verzekerd. Maar goed, joost mag weten waarom ie dwarsligt. Jij moet gewoon zorgen dat je muurtje gefixt wordt, laat des noods een bedrijf komen en laat de factuur naar meneer zn verzekering sturen. Als ie niet betaald moet je een rechtszaak beginnen. weet niet hoeveel je verdiend maar als je hoog salaris hebt ben je duizenden euros kwijt aan advocaat en rechtszaak en griffie.. Als je te weinig verdiend betaal je ook weer 170 euro, daar kun je denk ik n heel mooi muurtje voor neerzetten..

Ik zou je buren hierbuiten laten, jullie moeten wss nog een aantal jaar met elkaar door.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 03:35

Ik snap TS eigenlijk heel goed en ik vraag me oprecht af waarom de aanrijder zo moeilijk doet over de verzekering. Dan zijn er dus problemen, ofwel is die man niet verzekerd ofwel iets in de trant van 'borrel teveel op' oid, waardoor de verzekering niet gaat willen uitkeren. Dat TS haar muurtje niet wil laten repareren door elke pino begrijp ik wel, wij hebben bij ons huis ook stukken slecht kluswerk wat zwart is gedaan en je hebt geen poot op te staan als er een lelijk scheef muurtje staat uiteindelijk, want de maker zegt: 'Het staat er toch?', en vindt zelf dat de plicht weer gedaan is, waarna je het dus af kunt breken en op eigen kosten alsnog moet laten doen... (zo ook een bouwbedrijf wat onze hoekpaal van de poort eruit had gereden, zij zouden het wel fiksen... a) moeten wachten tot ze klaar waren want 'anders reden ze misschien nog eens er tegenaan' ?! en b) hebben ze het toen snel gedaan toen we er niet waren, waardoor de grote poort het wel weer doet maar ons kleine poortje verderop wat ook mee uit het lood getikt is niet goed meer sluit... maar als je belt is er nu niemand meer thuis :( )
Vwb de buurman: ik ben er heel principieel in, als iemand zo met ons omgaat, kan hij het vergeten. Een koel en beleefd goedendag kan er nog af, maar voor de rest kan zo'n persoon in de str*nt zakken hoor! Heeft ie dan een stuk gereedschap nodig of heeft ie zichzelf buitengesloten dan kan hij dat voortaan zelf ook regelen, ik ben gekke Henkie niet!

TS > kan dat briefje wat de buurman geschreven heeft niet dienen als bewijsmateriaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:08

[MW] > [HTT]

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:40

Ik begrijp de TS eveneens erg goed. Als de muur in mijn tuin wordt vernield dan ben ik ook pissig. Ongeachte wat de oorzaak van vernieling is, ik wil dat mijn muurtje hersteld wordt minstens gelijkwaardig aan hoe het voorheen was. Iemand die zegt dat zelf wel te willen doen -terwijl hij een ander vak uitoefent - zou ik eveneens ook niet aan mijn muur laten knutselen. Straks krijg je het gezeur dat de TS niet tevreden is terwijl de dader vindt dat hij prachtwerk heeft afgeleverd.

Of het gaat om een muurtje, een auto, of een pluche knuffelbeest: het feit is dat iemand schade heeft toegebracht aan jouw waardevolle eigendom. Een derde kan niet beoordelen wat de waarde is van het eigendom en de TS heeft volledig het recht om te zeggen dat zij in dit geval haar muur volledig en fatsoenlijk door een erkend bedrijf wil laten herstellen. Tenzij de dader bewijs kan overleggen dat hij dit zelf kan uitvoeren, snap ik goed dat de TS niet wil dat de dader op zn knietjes in de tuin aan het werk gaat.

Wat de buurman betreft: begrijpelijk dat je vrienden niet wil verraden. Maar op basis van het verhaal van de TS is dit alles puur verzekeringswerk. Dat de dader moeilijk doet zorgt er voor dat men hem gaat verdenken van dingen zoals rijden onder invloed of niet verzekerd te zijn. Het feit dat de buurman eerst netjes met gegevens komt aanzetten en vervolgens ineens nergens van af weet vind ik vreemd. Leugens zijn nooit goed en zoals eerder gezegd in dit topic maakt dit dat de verstandhouding reeds is verstoord. De buurman heeft vreemde vrienden die zich opmerkelijk gedragen en ik vind dat hij zijn vrienden - de dader - daarop aan hoort te spreken.

En een goede buur is misschien fijn, maar een eerlijke verstandhouding eveneens ook. Als hij meent te moeten liegen, dan ben jij vast de gene die aan het langste eind trekt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:21

Ik begrijp je standpunt helemaal. Je eigendom is beschadigd en moet weer gerepareerd worden. Dit kan inderdaad makkelijk via de aansprakelijkheidsverzek.. maar volgens mij is deze niet verplicht? Grote kans dat hij niet verzekerd is of een hoog eigen risico heeft.
Zelf had ik ook niet het muurtje niet zomaar laten repareren. Met misschien als gevolg dat er een lelijk muurtje staat en nog steeds scheve gezichten hebt.
Lastig dat de buurman niet wil getuigen. Maar wel begrijpelijk natuurlijk.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:34

De frictie is er al.
Met al wat je hebt, zou ik toch nog even een bezoekje politie doen, en alles afgeven. (Dus briefje buur met gegevens dader en zo)
Even melding maken van ongeval met vluchtmisdrijf en melden dat je buur getuige was (hens briefje). Gegarandeerd dat ze dan even bij de buur en dader op verhoor gaan of dat ze een uitnodiging krijgen.
Zeg het ook tegen je buur dat je dat gaat doen, dat je gewoon je eigen dingen in orde wilt hebben.
Je kan er nog altijd een klacht tegen onbekende van maken en dan dekt je verzekering het ook, maar heb je ook een 'leuk' (voor jou toch) hakje gezet naar je buur en de dader.
Is niet leuk, maar zo hebben we ook al dingen moeten oplossen. En het is enkel bij een klacht gebleven toen (was niets materieel stuk, juist schrammen en zware hoofdpijn bij mijn man) maar gewoon de ondervraging geven vaak wrevel genoeg.

Het is voor iedereen crisis (in welk land je nu zit) en elk heeft zijn gerief graag op orde. Dus snap ik TS volledig als ze dan dat muurtje graag professioneel opgeknapt ziet. (Jij gaat toch ook niet naar de fietsenmaker om een brood? :') )

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:40

Had eigenlijk wel verwacht dat de meningen uiteen zouden lopen, daarom is het ook een dilemma. Omdat het op 1 januari is gebeurt hebben wij en de buren hier natuurlijk meerder keren over gesproken. Zo kreeg ik dus van de buurman te horen dat zijn kennis boos is dat hij dat muurtje zelf niet mag repareren. Mijn uitleg dat ik dat wil laten maken door een vakman met de zekerheid dat ik tevreden ben over het geleverde werk, snapte hij al niet. We hebben ook tegen de buurman gezegd na enkele maanden dat wanneer onze kennis dit bij hem zou flikken, wij ervoor in zouden staan dat het geregeld zou gaan worden. Want wij zouden niet willen dat onze buren gedupeert worden door lnalatigheid of koppigheid van mijn kennis. Maar hij wilde zich er niet tussen mengen en zei wel dat zijn kennis erg koppig is. Vorige week heeft mijn verzekeringsagent dus een getuigenverklaring gestuurd aan de buurman om deze in te vullen en direct telefonisch nagebeld dat hij die ging ontvangen. De buurvrouw vertelde mijn verzekeringsagent dat ze het direct gingen invullen en op kantoor zouden afgeven. Diezelfde avond hadden onze buren knallende ruzie hoorde wij in de tuin, ik vermoed wel waarover. Want een dag later is mijn buurman naar mijn verzekeringsagent gegaan en hem verteld dat hij niet wil getuigen, er niet tussen te willen zitten en hij ook niets gezien heeft. Buurman en wij hebben dezelfde verzekeringsagent.

Juridisch ga ik het nu afleggen, die kennis heeft het slim gespeeld door gewoon nergens zwart op wit op te reageren en niets op te geven. Mijn rechstbijstandverzekering overweegt nu nog als laatste een advocaat een brief te laten schrijven, maar meer zit er niet meer in. In mijn ogen is het geen mierenn**kerij zoals iemand beweerde, het schadebedrag ligt rond de 900 euro.

De laatste weken heb ik het onderwerp zelf al niet meer aangehaald met de buren, wilde ook niet dat dit tussen ons in zou komen te staan. Maar nu hij dus ineens zegt niets te hebben gezien en zo zijn verantwoordelijkheid ontloopt om vriendje zijn hagje te redden zit ons echt niet lekker.

We zullen de buren er nu niet actief op aanspreken omdat dat op ruzie uitdraait denk ik. Maar dat onze relatie nu wel bekoeld wordt is voor mij duidelijk. Voorlopig kan hij een knikje met goededag krijgen van mij, maar meer hoeft hij niet te verwachten. Maar als hij het onderwerp zelf aansnijt met ons en ons persoonlijk verteld dat hij niet gaat getuigen dan weet ik niet of ik mijn mond kan houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:49

Ik zou dat muurtje zeker door een professionele metselaar/aannemer laten repareren. Want laten we even verder denken, stel, een kind rijdt volgend jaar met een fietsje tegen het amateuristisch gerepareerde muurtje aan, en krijgt dat muurtje over zich heen. Mag jij daarna leuk de rest van je leven betalen, want de verzekeraar zegt dan terecht, tja, dat muurtje was bouwtechnisch niet in orde. Nooit aan beginnen dus.

Buurman is niet erg behulpzaam, maar er was toch een briefje met een verklaring? En verder gaat het de 'dader' in geen enkel opzicht geld kosten (hooguit de schade aan z'n eigen auto0 want je AVP-premie gaat echt niet omhoog. Het is geen autoverzekering... Misschien heeft de 'dader' dat niet door?

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:01

Ohja dat briefje ... dat briefje was door de buurman geschreven. Heb dat briefje met de adresgegevens zo aan mijn verzekeringsagent gegeven en die heeft dat niet zo in het dossier opgenomen. Tja, als je alles van te voren weet. Ik denk ook wel dat die kennis weet dat het hem geen geld zou kosten als hij het opgeeft aan zijn verzekering. Of hij is niet verzekerd. Maar ik denk eerder koppigheid omdat hij het zelf niet mag repareren en ons zo een hak wilt terug zetten. En dat steunt onze buurman dus klaarblijkelijk.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:17

Is dat zo Ibbel, dat het niet onder autoverzekering valt? Hij is er toch met zijn auto tegenaan gereden?
Toen mijn man tegen een object reed viel dat wel degelijk onder autoverzekering.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:22

Autoverzekering is bij mijn weten voor schade aan (andere) auto's. Er is hier 'schade aan derden' berokkend en daar is de AVP voor bedoeld. Maar het zou kunnen dat schade aan derden met een auto veroorzaakt dan wel onder je WA voor je auto valt. Wat dan knap verwarrend en onhandig is. Dan kan de vriend van de buurman beter zeggen dat-ie er met z'n fiets tegenaan is gereden. Z'n schade aan z'n eigen auto is sowieso voor hemzelf.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 12:21

Wat ik nog vergeten was te vertellen ... Toen mijn buurman bij de verzekeringsagent had verteld niet te willen getuigen en plots zij niets te hebben gezien, zegt hij ook nog tegen de verzekeringsagent dat hij het schadebedrag veel te hoog vind. Hij meende dat we de verzekering aan het tillen waren! Gelukkig vertelde mijn verzekeringsagent hem dat het schadebedrag feitelijk te laag is zelfs en dat we er zeker niets aan zouden verdienen.
Waar haalt hij het lef vandaan hé, kan daar niet over uit.
En dit was allemaal ten tijden dat we nog normaal met elkaar omgingen.

Sindsdien negeren we ze. Ze krijgen geen knikje voor goedendag meer. Ik ben er helemaal klaar mee.

Vanmorgen komt de buurvrouw naar buiten wandelen terwijl ik met een andere buur sta te praten. Ik negeerde haar in eerste instantie. Tot ze mij vroeg of ik in het vervolg mijn auto, die voor mijn huis staat, in het vervolg meer wilde verplaatsen richting het midden van ons huis ipv aan de zijkant van mijn huis. Want bij het verlaten van haar oprit beperkt mijn auto haar het zich op het verkeer dat door de straat komt. Heb haar kort gezegd dat mijn auto voor mijn huis staat en ik hem niet ga verplaatsen in het vervolg. Die hebben echt een plaat voor hun gezicht om dit nog te durven vragen. Ik denk dat nu na mijn antwoord wel duidelijk is dat onze relatie flink bekoeld is.

Dat moest ik even kwijt .... Buren die je een oor proberen aan te naaien en dan ook nog veeleisend gaan doen.