Hoeveel auto's zijn er bij jou door de apk heen gekomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Hoeveel auto's zijn er bij jou door de apk heen gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:12

Prijs heeft er inderdaad weinig mee te maken. Mijn vorige Suzuki alto was voor 50 euro gekocht en is 3 jaar zonder problemen door de APK gekomen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:16

Onze auto was afgekeurd had teveel uitstoot van iets. Gerepareerd en hij was goedgekeurd! 2dagen later liep de motor in elkaar en moesten we afscheid nemen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:19

Een aantal afgekeurden, blijvend of nog te repareren. De eerste is 2 keer wonderwel door de keuring gekomen. Een bonk roest maar niet op de afkeur plekken. Uiteindelijk doorgezakt. Nummer 2 geen roest op een plek na, precies een afkeurplek en niet repareerbaar.

Daarna een aantal waarvan bv uitstoot aangepast moest worden, een slecht lager, remmen enz. Onze transit is net weer klaar. Zou afgekeurd worden op remdrukregelaar, voorwiellager en een filter ivm uitstoot. Dit is gerepareerd omdat de auto het nog waard was. Kosten inclusief grote beurt en reparatie ongeveer 600 euro.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:25

Ik zit nog altijd aan mijn eerste auto vastgeplakt. Bouwjaar 1995, in 2010 gekocht onder het mom van 'het eerste jaar doorkomen'. Heb 2x een enorme smak geld betaald bij de APK en dit jaar kwam hij er vlekkeloos doorheen :D Begint nu wel wat ouderdomskwaaltjes te krijgen. Ik hoop eigenlijk dat hij de 20 haalt :')

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:35

Al mijn auto's zijn nooit afgekeurd, dan heb ik een fiat grande puntige gehad, Peugeot, vw Polo en nu rij ik een panda uit 2010(dacht ik of 2009) en die hoeft pas in 2014 pas gekeurd te worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:36

LZP -> HTT

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:07

Die van mij is uit 2000, heerlijk autootje maar ik moet nu dus het geld vinden om hem te laten repareren. Gaat zo'n 700 euro kosten, en ik kom ook net tot de ontdekking dat hij een sterretje in de vooruit heeft, uiteraard niet tegen verzekerd. Wat dat gaat kosten weet ik niet maar de rek is er wel echt uit....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:47

Je verzekering aanpassen en tegen de koude periode je sterretje laten repareren. (haha dat klinkt raar)
Heb je geen handige buur? Ik vind het altijd zooo zonde van het geld om het bij een garage te laten doen die je ook nog een oor aannaaien als je er de ballen verstand van hebt :')

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:05

Plien91 schreef:
Mijn 16 jaar oude polo is onlangs vlekkeloos door de APK gekomen *\%/*.
Heb tot nu toe 600€ in de auto gestoken, dat is het aankoopbedrag + nieuwe matjes + nieuwe wieldoppen + een nieuwe radio + de APK van dit jaar :')
Bij aankoop heeft mijn vader (hij werkt bij een grote VW-dealer) hem op de brug gehad en samen met een monteur goed bekeken. Ze hadden al een aantal auto's bekeken die toch verrot bleken aan de onderkant o.i.d.. Deze zag en ziet er nog piekfijn uit. Is alsnog geen garantie dat morgen de motor niet ontploft :+

Herkenbaar! Ook een vwdealer papa die een '96 golf voor me op de kop heeft getikt. 3 keer zonder problemen door de apk heen gekomen. Top! +:)+
Ik zweer bij m'n oude scheurijzer _/-\o_

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:15

Heb inmiddels mijn 3de auto die ik zelf nog niet heb hoeven laten keuren maar mag hopen dat die er gewoon door komt maar dat is pas in oktober is gekeurd dag voor officiële aankoop.
De andere 2 heb ik ook nooit problemen mee gehad met de apk. Al heb ik mijn eerste verkocht omdat de versnellingsbak ver versleten was en ik die kosten niet wilden maken. De 2de was ook aan het verslijten. Maar verkocht voor dat hij gekeurd moest worden. Als het even kan verkoop ik ze voordat ze dus gekeurd moet worden als ik denk dat er veel kosten aangemaakt moeten worden voor de apk. Als die afgekeurd wordt is verkopen ook een stukje lastiger dan wanneer de apk nog paar maanden geldig is.
Kwa kosten kan ik ook nog wel wat besparen heb een handige broer en ken een monteur die ook niet duur is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 30-07-13 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:16

Mijn almeratje uit 1999 komt elke keer prima de keuring door! Elke keer wel kleine dingetjes en vorig jaar in een keer twee grote reparaties, maar mijn gifgroene monster rijd nog steeds!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:24

Ehhhhmmm heel wat die niet zomaar door de keuring kwamen.
Mijn eerste heeft de keuring niet eens gehaald. Die gaf binnen een half jaar al de geest. Oude Datsun Cherry bouwjaar weet ik niet eens meer. Maar die had een stuk meer gelopen dan verteld en op de teller stond ;( Nr 2 een Suzuki Alto was nieuw toen ik hem kreeg (lieve Pappie :D ) is vlekkeloos door de keuring gekomen, maar als 4 jaar oude auto ingeruild op een nieuwe Alto. Die heb ik maar 1 jaar gehad, mijn Pa had iets met inruilen van die dingen :+ en nr 4 was ook een Alto. Dat was een drama. Nieuwe auto die de eerste de beste keuring (3 jaar dus) er al niet door kwam en elke maand wel met iets in de garage stond. Volgende jaar weer niet en het jaar erop toen hij 5 was had ik al de hulpsteunen van de ophanging verrot, en kwam die er weer niet door. Toen is die ingeruild op een Kia Pride. Ook nieuw en ook een drama geval :roll: Met 20.000 km al de V snaar eraf liggen, waar geen garantie van gemaakt werd. En 3 jaar oud niet door de keuring komen. Dat jaar zijn wij verhuisd naar Duitsland, en is er gelijk besloten die auto niet mee te nemen. Bleek ook de goede beslissing want toen we hier een maand waren blies ik de motor van dat ding op :\ Hier hebben we een Golf gekocht, die wel door de keuring kwam maar ook geen lang leven beschoren was. Bij die ging de oliepomp net kapot toen ik mijn vaders auto, die toen net overleden was, naar Duitsland zou halen. Turbie, zoals hij liefkozend heet, is een Volvo 740. Die heeft een giga opknapbeurt gehad voordat hij hier kwam en de TUV was een fluitje van een cent. Turbie is van 91 en komt nog steeds zonder enig probleem door de TUV. En Turbo (het grote broertje van) een XC 90 is gekocht voor het trekwerk van de trailer, die is ook zonder problemen door de TUV gekomen, al heb ik er wel wat andere kosten aan gehad.
De meeste mazzel had ik altijd met de vrachtauto's, mijn Benz 508 kwam zonder mutsen in NL door de keuring, die is zelfs meeverhuisd naar Duitsland en hier met vlag en wimpel door de TUV gekomen. de Daf 45 had ik ook nooit problemen mee.
Maar zoals je kan lezen ik mijn geschiedenis met auto's niet echt geweldig. Ik hoor tegenwoordig ook alles, ze worden gek van me bij de garage :D :+ en als er iets niet lekker loopt zit ik ook niet meer fijn in de auto.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:24

mijn seat ibiza uit 98 staat net bij de garage ik ben benieuwd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:31

Vorig jaar was mijn eerste keer dat een auto van mij door de keuring is gekomen :D Ik rijd zo'n 15 jaar auto. Allereerst Suzuki Alto, afwisselend met Panda en daarna Citroen 2cv met het nodige onderhoud. Nu Ford Ka van 2001 met maar 33000 op de teller. En Ford Megane Cabrio met heel wat meer op de teller dus die zal wel geld gaan kosten dit jaar :(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:39

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:19

Mijn Kaatje moet uiterlijk in december voor de eerste keer gekeurd worden ...

Ik hoop dat het meevalt :')

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:44

Onze seat leon uit 2000 komt altijd wel door de keuring. Hij wordt altijd eerst door een familielid nagekeken die automonteur en apk keuringsmeester (?) Is geweest. Altijd handig dus.

2 jaar geleden kwam ie er alleen niet in 1 keer door, omdat er net vlak voor de keuring een koplamp stuk was gegaan. We hebben er xenon lampen in, en hadden gauw ff een nieuwe gehaald, maar was teveel kleur verschil :+
Toen even de originelen erin gezet en laten zien bij de apk, en klaar!
Week erna direct een nieuw setje xenon ingebouwd :o

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:37

Ik snap werkelijk niet waarom er zoveel mensen in zulke versleten hokken van auto's rijden dat een APK "spannend" is. En dan heb ik het niet over een kapot lampje.
"De schokdempers lekken niet en dus zijn ze nog goed", onbegrijpelijk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:40

Mijn vent is erg handig. gelukkig zijn al mijn auto's gewoon door de apk gekomen (ook mijn oldtimers) de reparatie kosten bij een garage zijn vaak zo enorm hoog dat het niet te doen is terwijl de onderdelen maar een paar tientjes kosten. Ik rij nu ook weer heerlijk in een oud bakkie!! (vind dat veeeel leuker dan een nieuwe auto...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:42

Oh ik maak me echt nooit zorgen om de APK, moet er wat gerepareerd dan moet dat maar, wordt het te duur dan is het inruilen. Ik heb nu dus een kapotte dynamo, gaan we gewoon laten maken. Ik rij graag in deze auto, dan moet het maar wat kosten :D

Over een paar jaar, als er kinderen komen, dan willen we pas echt een nieuwe auto gaan rijden, goed veilig en vooral vijfdeurs :+

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:43

Niet iedereen heeft het geld om alles preventief te vervangen. Daarom is het ook goed dat de APK bestaat, dan worden in ieder geval alle veiligheidsaspecten gecontroleerd.

Overigens heb ik nooit een schokdemper gezien die niet lek was maar het niet meer deed. Ze zullen er ongetwijfeld zijn hoor, maar de regel is dat als ze niet lek zijn, ze nog OK zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:44

Overigens vind ik toch bijzonder dat je met een kapotte versnellingsbak / koppeling gewoon door de APK komt :=

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:45

Margreet schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom er zoveel mensen in zulke versleten hokken van auto's rijden dat een APK "spannend" is. En dan heb ik het niet over een kapot lampje.
"De schokdempers lekken niet en dus zijn ze nog goed", onbegrijpelijk.

Dat is heel simpel, ik heb wel een auto nodig maar alleen geld voor de aanschaf van een tweedehands van meer dan 10 jaar oud.
En dan weet je dat er nog wel eens wat mis mee kan zijn waardoor die niet door de apk heen komt. Ik koop ze wel altijd als ze net zijn goedgekeurd waardoor ik er een jaar mee kan rijden. Daarna hangt het van de apk keuring en kosten af of hij blijft of niet.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:47

Vandaag is die van mij aan de beurt... (en ja, ik blijf het ook spannend vinden, niet omdat ie het niet zal gaan halen, maar de rekening blijft altijd afwachten ;))

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:49

Na ~100k km zijn schokdempers en rubbers van de meeste auto's verregaand versleten, bij alle merken.
Daar komen ook die krantenberichten vandaan van mensen die "onverwacht" de macht over het stuur verliezen bij een uitwijkmanoeuvre.

De APK eisen zijn echt maar minimaal en bovendien een momentopname.