Rijles nemen, 10 daagse of toch maar normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Je moet gaan voor het

normale
61 (66%)
10 daagse
31 (33%)

Totaal aantal stemmen: 92

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:06

Fira schreef:
Ik lees ook even mee!
Wilde eerst in twee weken mijn rijbewijs halen, alleen volgens mijn ouders is dat te intensief.
Het nadeel hiervan is dat je het niet meemaakt om in het donker te rijden en in barre sneeuw/ijzel omstandigheden.

Ik heb deze zomer 3 jaar terug ook een 10-daagse gedaan. Prima bevallen :j
Nergens problemen mee gehad, gewoon 's avonds naar stal en wachten tot het donker is en maar zien hoe je terug komt. Het is hetzelfde als overdag rijden alleen dan is er geen licht :') Met sneeuw/ijzel heb ik ook leren rijden (moet ook wel.. weg naar stal wordt niet gestrooid dus je leert het vanzelf _O- ). Het is toch allemaal een kwestie van ervaring op doen.

Dispar_Vulgo

Re: Rijles nemen, 10 daagse of toch maar normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:11

Nadeel van 10 daagse cursus (toen ik het deed), was dat het wel een stuk duurder was!
Maar ik vond het zeker de moeite waard! Als je de tijd er voor hebt, dan zou ik het zeker doen.

Alleen als jij nu nog voor het einde van de zomervakantie wil afrijden, dan ben je waarschijnlijk veel te laat! Want iedereen wil nu die cursus

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:15

ik had eerder al gereageerd dat ik het in 3 weken had gehaald met 30 lessen. Moet wel zeggen dat ik de lessen apart steeds betaalde. Niet een echt pakket gekocht. Gewoon aparte lessen maar meteen achter elkaar gepland en snel gedaan. Zou in eerste instantie gaan voor normaal. Af en toe een les en zo hup mijn rijbewijs halen. Echter, de instructrice ging op vakantie en dus heb ik in die weekjes net voor haar vakantie snel al mijn lessen gepland.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:35

Fira schreef:
Ik lees ook even mee!
Wilde eerst in twee weken mijn rijbewijs halen, alleen volgens mijn ouders is dat te intensief.
Het nadeel hiervan is dat je het niet meemaakt om in het donker te rijden en in barre sneeuw/ijzel omstandigheden.

Ik heb m'n rijbewijs met 'normale' lessen gehaald, maar had toen ik mijn papiertje ging halen ook nog nooit in schemer/donker/regen/zware wind/sneeuw/vorst gereden. Bijna 6 jaar later ben ik één keer betrokken geweest bij een aanrijding, toen ik mijn rijbewijs net één maand had en iemand de bocht graag óók vanaf mijn weghelft wilde nemen.
Niet in zulke omstandigheden les gehad hebben is jammer, maar volgens mij geen vereiste om veilig de weg op te kunnen.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:05

Ik had ook het probleem met de studie, was al begonnen normale lessen. Toen ik ging studeren kon ik alleen nog maar in het weekend, maar dat is goed gekomen.
Weet niet hoeveel lessen ik precies gehad heb, weet nog wel dat ik alsnog nooit in het donker/schemer had gereden met de les en wel af moest rijden in het donker, gewoon meteen geslaagd hoor, al had ik voor het idee wel aan vriendlief gevraagd of ik mocht 'oefenen' in het donker haha.
Ik denk wel dat wat iemand hiervoor ook zei klopt, dat het langer in je systeem blijft met normale lessen als je erna ook niet heel veel gaat rijden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:12

Rebel_Jits schreef:
Fira schreef:
Ik lees ook even mee!

Je rijdt met rijles niet in barre sneeuw/ijzel omstandigheden. Dan blazen ze de boel af en mag je het een andere keer weer proberen.

Ik heb gewoon gelest met sneeuw hoor. Niet met ijzel, maar mijn rijleraar vond dat dat ook geoefend moest worden.

Ik heb overigens gewoon losse lessen gehad. Je kunt wel in 10 dagen je rijbewijs halen, maar als je daarna dan een week niet rijdt, ben je volgens mij al heel veel weer kwijt.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:17

Ik zou gaan voor 10 daagse.
Ik zelf heb altijd maar 1x in de week gelest. Dit vond ik zoooooo lang duren en tegen de tijd dat ik examen ging doen ben ik 2x in de week gaan lessen. Dit scheelde ook enorm in het leren van autorijden omdat je steeds weer herhaald.
Ik had halverwege echt spijt dat ik geen 10 daagse had gedaan.
Ik heb er nu ruim een jaar overgedaan en dat doen de meeste in mijn omgeving.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:32

Ik heb ook een snelcursus gedaan, alleen dan in 4 weken. 8 lessen per week in blokken van 2 of 3 uren.
Mij is het tegen gevallen.. Alles wordt van te voren gepland en bij mij bleek achteraf toch dat ik meer lessen nodig had.
Maarja, dat examen stond al gepland dus die moest ik gewoon doen. Voor mij stond er teveel druk op waardoor ik een aantal keren ben gezakt.

Het voordeel van per week lessen is dat je samen met je intstructeur kunt kijken wanneer je klaar bent voor het examen.
Misschien kun je op zoek naar een rijschool waar je meerdere keren per week kunt rijden? Dan heb je het toch wat sneller..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:42

Je moet vooral kijken wat bij jouw past. Ik heb altijd 1x in de week 2 uur gelest vond ik prima moet er niet aandenken om meerdere dagen achter elkaar paar uur in de auto te zitten. Ik zou daardoor juist minder concentratie hebben en dan gaat alles fout. Uiteindelijk wel 3x examen moeten doen dus was ik wel een half jaar kwijt.

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:01

Ik ben nu gewoon bezig met 1 uur in de week, en het bevalt me prima!
Soms na een uurtje in de spits te hebben gereden ben ik gewoon helemaal gaar, moet er dan niet aan denken om dat dan 2 of 3 uur achter elkaar te doen.
Wel ben ik al vanaf december bezig, maar het gaat goed, dus over waarschijnlijk een maandje is het papiertje er.

En je kan natuurlijk ook altijd aan je rijschool vragen of je vaker in de week mag lessen, mag vaak wel hoor.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:08

Ik was begonnen met gewone lessen en later overgestapt op een snelcursus. Bij de gewone lessen kon ik niet meer rijden dan 1 uur per week... Stap je een week later weer in de auto, moest ik weer inkomen. Zodra het een beetje lekker ging, was het uur alweer voorbij. Of we stonden het hele uur in de file.
Tijdens de snelcursus (anwb) had ik 4 uur per dag les (gemiddeld). Zo kon je lekker ver en dingen die moeizamer gingen kon je gewoon de volgende dag weer oefenen. Ik vond het echt uitstekend geregeld. Ik kreeg nog een theoriecursus van een dag (1 fout op t examen) en de tussentijdse toets zat er ook bij in. Die ging helaas niet door, omdat er veel sneeuw gevallen was. Toen heb ik later die week een onofficiele tussentijdsetoets gehad, omdat ik toch graag zo'n toets wilde oefenen. Ik reeg een andere instructeur mee met die toets, dus was net echt. Daarna heb ik mijn afrijden in 1x gehaald zonder fouten of opmerkingen van de examinator.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:33

Ik ben ook aan het kijken of ik een snelcursus of normale lessen zal gaan doen.
Ik wil ook graag voordat ik aan mijn studie begin mijn rijbewijs halen maar ik ga eerst vragen of ik bij een rijschool gewoon 3 of 4 x per week kan gaan lessen zodat je niet met de druk zit maar het wel snel kan halen.
ik twijfel er ook erg over..

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:36

ik wilde eerst in 10 dagen doen, maar omdat ik niet veel tijd had toch maar voor normale gegaan. De ANWB heeft me toen goed geadviseerd, me een lessenpakket gegeven en heb toch in 2 maanden mn rijbewijs gehaald ;) (ik reed zo'n 4 uur in de week) doe je er ietsjes langer over, maar vond het wel fijn, omdat je dan in meerdere weersomstandigheden rijd ;)

edit: tussentijdsetoets zat er ook bij in :) dat is sowieso wel fijn om te hebben.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:50

Ik heb een "10 daagse cursus" gedaan. Alleen heb ik mijn cursus verspreid over 3 maanden (werd iets langer door de kerstdagen en oud en nieuw). Ik reed 4/5 uur per keer en ik vond het zelf heel prettig om gelijk een paar uur te rijden.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:18

SplashIsLief schreef:
Ik heb een "10 daagse cursus" gedaan. Alleen heb ik mijn cursus verspreid over 3 maanden (werd iets langer door de kerstdagen en oud en nieuw). Ik reed 4/5 uur per keer en ik vond het zelf heel prettig om gelijk een paar uur te rijden.

Dan reed je niet heel vaak in de week of wel? Als je 4/5 u per keer rijdt en het over 3 maanden hebt verspreid.

TS, ben je er al uit?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:31

1 keer per week ongeveer :j (Kerst en oud en nieuw zaten er tussendoor waardoor het iets langer duurde).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:41

Dat kunnen wij zo niet voor jou beantwoorden. Het ligt nl. geheel aan hoe jij dingen oppakt en afhandelt (en of je zenuwachtig bent voor het examen). De een pikt dingen makkelijk op door snelle herhaling, de ander door regelmatig hetzelfde te gaan doen. Autorijden moet een automatisering worden, zonder nadenken en dat zul je tijdens je eerste rijlessen wel moeten doen. Nadenken welke handelingen je moet doen. Als je 10 of 8 dagen doet dan zul je de eerste paar dagen gewoon ook héél moe zijn.

Waarom niet een 1 of 2 lessen doen en dan met je rijinstructeur overleggen wat voor type je bent?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:46

Sammie schreef:
Dat kunnen wij zo niet voor jou beantwoorden. Het ligt nl. geheel aan hoe jij dingen oppakt en afhandelt (en of je zenuwachtig bent voor het examen). De een pikt dingen makkelijk op door snelle herhaling, de ander door regelmatig hetzelfde te gaan doen. Autorijden moet een automatisering worden, zonder nadenken en dat zul je tijdens je eerste rijlessen wel moeten doen. Nadenken welke handelingen je moet doen. Als je 10 of 8 dagen doet dan zul je de eerste paar dagen gewoon ook héél moe zijn.

Waarom niet een 1 of 2 lessen doen en dan met je rijinstructeur overleggen wat voor type je bent?

Spreek je uit eigen ervaring?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:50

ik doe mn rijbewijs in mn 3 weken vakantie... 3 en de laatste week 4 dagen pw 3 uur lessen. Heb eerder 'gewoon gelest, 2 x pw, maar was door combinatie werk/studie vaak niet helemaal op mn fitst tijdens rijlessen en moest er steeds weer inkomen. Ik merk dat alles veel beter blijft hangen nu, ten opzichte van toen. Maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.

2x een blok van 1,5 u met ertussen een korte rookpauze werkt voor mij wel veel beter dan aan 1 stuk doorrijden qua vermoeidheid en het opnemen van informatie. Verder valt me dat 100 % mee, was eerder na 2 uur rijden kapot, terwijl nu ik sochtends vroeg rij ik veel alerter ben dan savonds en ook beter informatie opneem. Uitzoeken wat voor jou het beste werkt dus!
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 28-06-13 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:57

Nynke1 schreef:

Ik heb geen x-daagse cursus gedaan, maar ken wel iemand die aanhanger deed in x dagen en die vond het de eerste dag best vermoeiend. Je eerste rijlessen zijn ook best vermoeiend. Mentaal dan, lichamelijk hoeft niet eens perse. Je krijgt veel indrukken te verwerken en je moet op veel dingen letten. Dingen die je dus nog niet gewoon bent.
Je kan er dan beter maar rekening mee houden, het kan alleen maar meevallen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:03

Sammie, dat verschilt allemaal per persoon. Dat dat voor jou geldt, betekend niet dat het voor iedereen geldt. Je kan je E achter B zelfs in 1 dag halen, en er zijn meerdere mensen die ik ken die dat gewoon in 1 dag gehaald hebben.

Ik heb morgen nog 3 uurtjes en dan zit mijn 1e week spoedcursus erop en ik vind het prima vol te houden en ben echt niet "gesloopt" aan het einde van die 3 uur les. Run m'n eigen bedrijf en ben zelfs nog herstellende van 3 gebroken rugwervels.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:10

Toen ik 18 begon ik net als velen van die leeftijd met rijlessen, 'gewoon' 1 á 2 x in de week 1 uur.
Echter ik zakte 3x achtereen. Waarbij de laatste keer wel onder bijzondere omstandigheden aangezien mijn vader 2 weken ervoor overleden was en tja afzeggen was ook geld kwijt dus het examen ingegaan met wie niet waagt wie niet wint. Ik won niet :P en zakte voor de derde maal.
Hierna was mij wel duidelijk (ook door rijleraar die meereed) dat het niet zozeer aan het rijden op zich lag maar aan faalangst, op het moment van examen was ik vanuit de faalangst zo bang fouten te maken dat ik besluiteloos werd.
Hierna ben ik gestopt met lessen... vond dat ik eerst in een wat stabieler vaarwater (psychisch ivm het overlijden van mijn vader dus) moest komen, daarnaast had ik de financiele middelen niet om zelf een auto te hebben aangezien ik nog studeerde (had wel ov dus) dus autorijden zou na mijn evt gehaalde examen maar sporadisch voorkomen als ik de auto van mijn moeder kon lenen bijv. (die aan de andere kant van het land woonde).

Een aantal jaar later begon ik een rijbewijs harder nodig te hebben voor mijn baan, en ik kon een auto van de zaak krijgen zodra ik mijn rijbewijs had, dus dat maakte het vrij interessant.

Toen heb ik een ANWB versnelde cursus gedaan binnen 2 weken en haalde het met groot gemak, ik had het waarschijnlijk zelfs in minder lesuren afgekund dan ik van tevoren op 'ingeschaald' was, maar ach.

Ik reed 4 uur per dag, en zat 4 uur per dag in de auto bij mijn medecursist achterin (we wisselde blokken van 2 uur af), met een uur lunchpauze ertussen.
Het waren dus vrij lange dagen en ja ik was kapot/moe aan het einde van zo'n dag (en ik had spierpijn in mijn kuiten lol).

Voor mij was autorijden dus al bekend ook al was het jaren daarvoor dat ik voor het laatst achter het stuur had gezeten en hierdoor pikte ik het snel op, ik vermoed dat als ik het versneld op mijn 18e had gedaan ik het net zo goed niet gehaald had.

De ANWB instructeur zei dat mensen die op een wat latere leeftijd een versnelde cursus doen een hoger slagingspercentage hebben dan diegenen die het op hun 18e doen, net dat beetje extra levenservaring/andere motivatie kan een behoorlijk verschil geven.
In mijn geval was dit dus inderdaad zo

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:12

Volgens mij zeg ik net dat ik die cursus niet gedaan heb. (niet geprobeerd ook) :') Dus het geldt niet voor mij. Snap niet zo goed waarom je gepikeerd reageert. De een kan het wel, de ander kan het niet. Het is aan ts om daar achter te komen (dat was de clou van mijn verhaal, ik begin er mee en ik eindig ermee). Het zou alleen zonde zijn als je zo’n cursus boekt en het blijkt dat je niet de geschikte persoon bent voor zo’n snelle cursus.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:14

Sammie schreef:
Nynke1 schreef:

Ik heb geen x-daagse cursus gedaan, maar ken wel iemand die aanhanger deed in x dagen en die vond het de eerste dag best vermoeiend. Je eerste rijlessen zijn ook best vermoeiend. Mentaal dan, lichamelijk hoeft niet eens perse. Je krijgt veel indrukken te verwerken en je moet op veel dingen letten. Dingen die je dus nog niet gewoon bent.
Je kan er dan beter maar rekening mee houden, het kan alleen maar meevallen.

Aanhanger in x-dagen is een stuk minder vermoeien dan in 1 dag. (wordt afgeraden als je nog geen ervaring hebt met aanhanger)

Ik heb zelf mijn rijbewijs in 3 maanden gehaald. Ik vond dat intensief genoeg. 10 dagen zou ik niet aanraden daarom. Maar bij je proefles kunnen ze je toch adviseren? Als je het heel inspannend vond, zou ik dus zeker niet kiezen voor 10 dagen. Je moet het ook allemaal even laten bezinken... Maar dat is mijn ervaring.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:27

Sammie schreef:
Volgens mij zeg ik net dat ik die cursus niet gedaan heb. (niet geprobeerd ook) :') Dus het geldt niet voor mij. Snap niet zo goed waarom je gepikeerd reageert. De een kan het wel, de ander kan het niet. Het is aan ts om daar achter te komen (dat was de clou van mijn verhaal, ik begin er mee en ik eindig ermee). Het zou alleen zonde zijn als je zo’n cursus boekt en het blijkt dat je niet de geschikte persoon bent voor zo’n snelle cursus.

Gepikeerd :') ? Ik reageer niet gepikeerd, alleen je brengt het alsof bij iedereen zo is, maar dat is niet zo... En je moet altijd een intake doen voor een spoedcursus en van daaruit gaan ze kijken of je geschikt bent.