Auto van vriend is dood eng.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:54

Volgens mij is de key vooral om eerst een beetje gas te geven en dan rustig de koppeling op te laten komen. Mijn instructeur liet mij heel veel dingen doen op alleen koppeling (diesel) en dan is het daarna veel lastiger om je te realiseren dat je bij een benzineauto écht je gas tegelijkertijd met je koppeling moet regelen.

Anoniem

Re: Auto van vriend is dood eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:44

inderdaad, ik ben echt blij dat ik tijdens mijn lessen al een keer de overstap heb moeten maken (lesauto veranderde) want toen ik 40 lessen had gehad en voor het eerste in een benzine-auto reed, reed ik rond alsof het m'n eerste les was... En dat heeft zeker 3 lessen geduurd :')

Je moet idd eerder gas geven, en ook de koppeling wat rustiger op laten komen. Ik zou als ik jou was even oefenen op een industrieterrein. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het goed te doen :j ... Maar toen ik voor het eerst in een benzine auto reed had ik echt 0,0 controle over de auto wat opzich niet echt heel fijn is voor je medeweggebruikers :+

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:15

Wat herkenbaar...
Eén keer het stoplicht opnieuw op rood laten gaan is niks joh, mij gebeurde het 3x. Iedereen toeteren en inhalen, schaamde dood, na de derde keer ben ik woest uitgestapt en is mijn vriend gaan rijden.
Ik ben rondjes om het blok gaan rijden, daardoor lukt het uiteindelijk wel.

Met slippende banden weg blij het stoplicht ken ik ook wel :o kwestie van wennen.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:30

Lieke schreef:
Wat herkenbaar...
Eén keer het stoplicht opnieuw op rood laten gaan is niks joh, mij gebeurde het 3x. Iedereen toeteren en inhalen, schaamde dood, na de derde keer ben ik woest uitgestapt en is mijn vriend gaan rijden.
Ik ben rondjes om het blok gaan rijden, daardoor lukt het uiteindelijk wel.

Met slippende banden weg blij het stoplicht ken ik ook wel :o kwestie van wennen.

Nou gelukkig toeterde niemand want dan was ik echt over de zeik denk ik. :+
Maar het is wel écht enorm vervelend.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:32

Als je eenmaal op de snelweg bent komt het wel goed joh! Dan hoef je niets meer te schakelen.
Is het ver/moeilijk tot de snelweg? En anders slaat dat ding een keer af. Gewoon weer aanzetten :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:55

Ik ben sinds april 2010 in bezit van mijn rijbewijs en mijn vriend had al een auto en is een benzine deze gebruik ik nu dus ook al elke keer dagelijks maar pfoe in het begin was het enorm wennen. Omdat lesauto een diesel was en dus gemakkelijker met wegrijden voor een stoplicht was.

TS: Gewoon je koppeling iets op laten komen en al tegelijkertijd wat meer gas erbij dan zal ie echt niet afslaan. Ik laat de auto nog steeds wel eens afslaan maar dat komt benzine auto's zijn meer gevoeliger hiervoor :o.
F_Orumster schreef:
Sachet schreef:
Ik ben ook een diesel schakel gewend en dit is gewoon benzine.

Een dieselbis gewoon minder gevoelig. Die gaat al rollen als je de koppeling laat opkomen... een.benzine slaat zonder gas geven af als je maar aan het verlichten van je linkervoet denkt ;)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:09

Toen ik overstapte van een diesel naar een benzine heb ik ook enorm geklungeld. Ik viel echt om de haverklap stil! Maar op een gegeven moment heb je het wel te pakken. Zie het als een ervaring. ;)

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:19

Haha zo'n topic heb ik van een man nog nooit gezien.. :+

Waarom ben je zo zenuwachtig? Nou en dat mensen achter je staan en moeten wachten? Sluiten ze lekker aan in een andere rij! Laat je niet opjagen want dan gaat het alleen maar mis.

Mijn tip:
Geef een klein beetje gas en laat dan je koppeling rustig opkomen, geef tegelijkertijd rustig aan gas.

Als je koppeling begint te stinken (rotte eieren lucht) dan kan je maar beter de auto laten staan want dan kan je vriend de koppeling gaan vervangen.
Als je een stink lucht krijgt dan geef je teveel gas en hou je je koppeling te lang vast. Je moet als je gas geeft wel je koppeling op laten (durven) komen.

F_Orumster schreef:
Een dieselbis gewoon minder gevoelig. Die gaat al rollen als je de koppeling laat opkomen... een.benzine slaat zonder gas geven af als je maar aan het verlichten van je linkervoet denkt ;)

Ja , een diesel is minder gevoelig maar ik kan met mijn 206 benzine toch zeker wel op mijn koppeling wegrijden hoor. Het gaat niet snel, maar het kan wel.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:10

Ik kan dat ook in een benzineauto hoor! Achteruit gewoon op de koppeling, en het is al een vrij oud ding. Eerst dacht ik ook dat het niet kon maar dat duurt even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:00

LZP -> HTT

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:14

Undefined schreef:
Ik kan dat ook in een benzineauto hoor! Achteruit gewoon op de koppeling, en het is al een vrij oud ding. Eerst dacht ik ook dat het niet kon maar dat duurt even.

Als je je auto goed kent kun.je er vanzelf meer mee... ik kon met mn oude benzine auto zelfs in zn 5 optrekken. Funest voor de auto, dat wel.

Ts, laat die kerel lsachen... beter een rondje teveel dan dat je weer staat te zenuwen bij het stoplicht.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:23

troi schreef:
Is juist perfect om om te leren gaan met dit ding! De eerste keer slaat hij natuurlijk af, omdat jij nerveus bent, de tweede keer bijna, omdat je stiekem al wat handiger wordt, en de derde keer gaat het goed! Vervolgens kom je thuis met een big smile en heb je het ding getemd! Wat wil je nog meer!

Haha leuk geschreven.

Succes TS, gaat helemaal goedkomen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:29

Joh, ik rijd ondertussen - even tellen- 34 jaar auto, en als mijn dieselauto voor onderhoud bij de garage staat en ik krijg een leenauto op benzine mee, laat ik 'm ook als ik pech heb wel een keer afslaan. Of ik laat de koppeling te veel slippen per ongeluk. Als je van de ene in de andere auto overstapt is het altijd even wennen. Zelfs van de ene diesel in de andere. Alle auto's voelen anders aan. Het is net als met paarden, als je er veel hebt gereden, rijd je makkelijker met een andere weg. Maar het is altijd even zoeken naar de knopjes - letterlijk en figuurlijk.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:30

Als jij gaat zitten 'oeh-oeh-oehhen' in de auto dan zal hij afslaan. Je bent dan veel te veel bezig met hoe en wat. Trek makkelijke schoenen aan zodat je voelt wat er aan het einde van je pedaal zich afspeelt. Gewoon lekker rijden, komt heus goed. Slaat hij af? Big deal, contact uit, opnieuw starten en nog een keer proberen. Iedereen achter je heeft een stuur gekregen, dus als ze er echt last van hebben sturen ze maar om je heen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:33

Toen ik na 3 jaar amper rijden in een automaat weer in een schakelauto ging rijden heb ik mijn auto voor 1 verkeerslicht 7 keer laten afslaan, ik stond op een helling...
Ik vond het vreselijk met al die mensen die achter me stonden, ik schaamde me dood. Dus het kan nog veel erger :D .

Gewoon rustig aan doen, niet teveel nadenken en gaan met die banaan!
En dan wachten die mensen maar 5 minuten langer voor het verkeerslicht, gaan ze echt niet dood van.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:55

Even 1 ding, elke benzineauto kan wegrijden op alleen de koppeling. Als je denkt van niet moet je wat meer oefenen ;) Allerbelangrijkste is dat zodra de auto licht gaat rijden je niet in 1x de koppeling op laat komen maar je even daarmee een seconde moet wachten. Toerenteller tot de 2 maximaal laten komen zorgt er ook voor dat het niet gaat stinken :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:59

Choiix schreef:
Even 1 ding, elke benzineauto kan wegrijden op alleen de koppeling. Als je denkt van niet moet je wat meer oefenen ;) Allerbelangrijkste is dat zodra de auto licht gaat rijden je niet in 1x de koppeling op laat komen maar je even daarmee een seconde moet wachten. Toerenteller tot de 2 maximaal laten komen zorgt er ook voor dat het niet gaat stinken :)

Het kan zeker wel maar gaat wel erg langzaam ;)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:00

Misschien moet de TS gewoon eerst even zorgen dat ze normaal weg kan rijden in plaats van alleen op de koppeling :? Lijkt me ook niet de discussie hier of het wel of niet kan.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:34

Mear schreef:
Misschien moet de TS gewoon eerst even zorgen dat ze normaal weg kan rijden in plaats van alleen op de koppeling :? Lijkt me ook niet de discussie hier of het wel of niet kan.

Waarom kan die discussie niet? Als TS leert dat je rustig met alleen de koppeling kan wegrijden scheelt dat afslaan, frustratie en de koppeling. Want als dat ding begint te stinken omdat je de koppeling niet op laat komen kan je die binnenkort laten verangen, ook een beetje zonde lijkt me :+

TS hoe is het uiteindelijk gegaan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:07

gewoon even op een verlaten plek een paar rondjes rijden, stilstaan, optrekken en weer afremmen, stilstaan, optrekken en weer afremmen and repeat, binnen een kwartiertje heb je het door.
tis gewoon een kwestie van wennen, had ik hier ook toen ik een benzinebakje kreeg terwijl ik de hele tijd in de diesel van mijn vriend had gereden.
het werkt gewoon net even anders wat betreft koppelen.
voordeel is dat ik een oud benzine autootje heb, die reageert wat meer diesel dan een nieuwe benzine auto.
die van mijn ouders is vrij jong daar heb ik nog steeds moeite mee als ik er eens in moet rijden .
moet altijd eventjes wennen als ik daar mee wegrij.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:58

Sanne9489 schreef:
Waarom kan die discussie niet? Als TS leert dat je rustig met alleen de koppeling kan wegrijden scheelt dat afslaan, frustratie en de koppeling. Want als dat ding begint te stinken omdat je de koppeling niet op laat komen kan je die binnenkort laten verangen, ook een beetje zonde lijkt me :+

TS hoe is het uiteindelijk gegaan?

Zorgen dat je het aangrijpingspunt van de koppeling leert kennen en zo kunt doseren met gas is een ander verhaal dan enkel op je koppeling alleen wegrijden.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:33

Als je op de koppeling weg kan rijden kan je dat ook met gas :)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 07:52

Nou ik heb een veilige rit gehad hoor. :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:09

Haha gelukkig meid :)