Uit huis gaan, hoe moet dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:41

Inschrijven bij de woningbouw is echt stap één. Het duurt misschien even, maar het is niet anders.. Je hebt wel recht op huurtoeslag, maar een wajong uitkering is ook zeker geen vetpot... Dat weet ik wel van mijn broer. Ik denk dat het heel lastig voor je gaat worden om met zo'n beperkt 'budget' op jezelf te gaan wonen. Is het anders niet een idee om te werken bij de blokker/hema/action etc. ? Je werkt dan wel en krijgt dus ook een inkomen. Zijn je ouders misschien bereid om een bijdrage te leveren aan de huur? Kopen is sowieso geen optie, tenzij je ouders het voor je kopen en je aan hun huur betaalt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:46

antje_vip schreef:
Ik kan heel goed leren maar als ik iets in praktijk moet toepassen lukt me dat niet. Ik weet dus ook niet of ik überhaupt ooit kan gaan werken.

Als je werkgerelateerd niets kunt toepassen in de praktijk, kun je dan wel zelfstandig wonen? Dan moet je toch ook alles zelf in de praktijk doen?
En andersom gezien; als je wel zelfstandig kunt wonen en alles in de praktijk kunt doen, zou je dus ook kunnen werken?!

Verder sluit ik me bij de anderen aan, voor een eerste huisje op je 21e stel je te hoge eisen.

antje_vip

Re: Uit huis gaan, hoe moet dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:28

Goof je ziet het te zwartwit denk ik. Ja ik kan voor mezelf zorgen, ik kan eten koken, boodschappen doen etc. maar dat is iets anders dan een baan. Het is moeilijk om helemaal gedetailleerd te beschrijven wat ik precies wel en niet kan, en hoe lang ik iets kan volhouden.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:31

ik ben 20 en net uit huis ik sta sinds ik 18 ben ingeschreven en heb nu een hele leuke benedenwoning met tuintje

en ja tips schrijf je eerst in bij de woningbouw en begin te sparen ik ben zeker iets van 2000 aan meubels en alles kwijt geweest en dat is alles tweedehands koelkast en fornuis echt alles

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:32

Kun je niet ergens begeleid op kamers gaan wonen? En dan niet in zo'n streng bewaakt gebeuren waar 24/7 begeleiding is, maar ergens waar 1 keer per week iemand langs komt of zo?
Er bestaan echt heel veel verschillende vormen van begeleid kamerwonen, er is er vast wel eentje die bij je past. :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:33

antje_vip schreef:
Goof je ziet het te zwartwit denk ik. Ja ik kan voor mezelf zorgen, ik kan eten koken, boodschappen doen etc. maar dat is iets anders dan een baan. Het is moeilijk om helemaal gedetailleerd te beschrijven wat ik precies wel en niet kan, en hoe lang ik iets kan volhouden.

Dan kun je toch schoonmaken bij particulieren? Als je het thuis ook kan, is dat ook niet zo moeilijk. Vaak zijn diegenen niet eens thuis namelijk..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:35

animalwoman schreef:
ik ben 20 en net uit huis ik sta sinds ik 18 ben ingeschreven en heb nu een hele leuke benedenwoning met tuintje

en ja tips schrijf je eerst in bij de woningbouw en begin te sparen ik ben zeker iets van 2000 aan meubels en alles kwijt geweest en dat is alles tweedehands koelkast en fornuis echt alles

Echt zoveel geld? Ik heb 100 euro betaald voor mijn luxe tv, koelkast en gasfornuis bij elkaar := Dan heb je het niet zo goed geregeld hoor! Maar Ts, sparen moet je sowieso.

En ik denk inderdaad wat minder veeleisend zijn. Ik heb een prachtig appartement en nooit geluid van de onderbuurman. Ideaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:45

StillAngel schreef:
Dan kun je toch schoonmaken bij particulieren? Als je het thuis ook kan, is dat ook niet zo moeilijk. Vaak zijn diegenen niet eens thuis namelijk..

Die situaties zijn toch best anders hoor: bijvoorbeeld omdat je bij het ene iets in een bepaald tempo moet doen terwijl je het thuis kunt uitspreiden over zoveel tijd en met zoveel onderbrekingen als nodig.
Ik kan me voorstellen dat de TS dat ook niet allemaal precies wil uitleggen wat er precies is: het is ook niet aan ons om dat te bepalen maar aan het UWV.

Dat brengt me bij het volgende: je moet erg uitkijken met de uitkering: als je gaat werken dan in volle samenspraak met het UWV, anders kun je flink in de problemen komen.
Daarnaast lijkt particulier schoonmaken me absoluut geen structurele oplossing, daarvoor biedt het niet genoeg zekerheid.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:07

lieveli schreef:
animalwoman schreef:

Echt zoveel geld? Ik heb 100 euro betaald voor mijn luxe tv, koelkast en gasfornuis bij elkaar := Dan heb je het niet zo goed geregeld hoor! Maar Ts, sparen moet je sowieso.

En ik denk inderdaad wat minder veeleisend zijn. Ik heb een prachtig appartement en nooit geluid van de onderbuurman. Ideaal.

ik heb het dan over echt alles heh dus handoeken alle meubels ik heb een flatscreen van gekocht
en een tuinset gewoon echt alles van kleine dingen tot grote dingen bestek borden bekers

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:09

Ik vind dat veel geld hoor, ik heb dat lang niet betaald voor alles en alleen de dingen hierboven plus mijn eethoek waren tweedehands.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:17

Offtopic: lieveli, ik lig echt dubbel om dat bovenste plaatje in je profiel. _O-

Ik denk dat uitzet zo duur is als je het zelf maakt, als je het ervoor over hebt om marktplaats een poosje vrij intensief in de gaten te houden, dan kun je vaak dingen in (meer dan) prima staat vinden voor een prikkie. :j

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:25

Ik vind 2000,- echt weinig voor alles :=

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:25

ik heb alle bonnetjes bewaard en heb het zo opgeteld je bent het zo kwijt hoor en ik heb het ook over verf enzo en schoonmaakspul stofzuiger dwijl spul
een vloer kon ik overnemen dus die kosten zitten er ook bij
het lijkt niet veel ik dacht ook oohhh een paar honderd euro maar telde ik alles na en bleek dit het dus ongeveer te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:27

Ik heb ook een wajong , ik had iets aangewezen gekregen maar niet genoeg gespaard etc. Dus nu hard aan de spaar anders kom je er niet...

Ook vast alles wat scoren , zo heb ik een gratis koelkast. Tv heb ik al , laptop is er bed en tafel ook een stoel en een stoel om voor de tv te zitten , ook meerdere kleine keukenapparaten :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:02

Konstantine schreef:
Offtopic: lieveli, ik lig echt dubbel om dat bovenste plaatje in je profiel. _O-

Ik denk dat uitzet zo duur is als je het zelf maakt, als je het ervoor over hebt om marktplaats een poosje vrij intensief in de gaten te houden, dan kun je vaak dingen in (meer dan) prima staat vinden voor een prikkie. :j

Ik ook nog steeds :')

Verf kun je met korting kopen bij de Karwei als je je huurcontract meeneemt. Ik had toen ook nog van die stickers dus uiteindelijk viel dat allemaal mee. Mijn bank heb ik uit mijn studentenkamer meegenomen, voor de rest bij de kringloop en marktplaats inderdaad. Ik heb een eethoek van 10 euro, moest geverfd worden.

Uitzet zoals pannen heb ik bij de Blokker vandaan, daar was een speciale avond met extra korting.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:04

Laat ook aan zoveel mogelijk mensen in je omgeving weten dat je op jezelf wilt. Misschien dat je via via aan woonruimte en/of uitzet kunt komen. :)
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 23-04-25 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:00

Ik ben denk ik 1000 euro kwijt geweest.. voor vloer, verf (álles incl plafond en meerdere keren), bank, stoelen, tafel, kasten, keukenapparatuur etc. En dan waren mijn wasmachine, vriezer, kast en tv gratis := zeker vloer en verf tikken gauw aan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:59

een huis inrichten hoeft niet veel te kosten. mocht ik op dit moment in mijn eentje moeten gaan wonen zal het meeste van familie, vrienden en marktplaats en gratisoptehalen.nl komen.
alleen een matras zal ik nieuw willen hebben
tuurlijk zul je nog steeds kosten moeten maken, maar een huis inrichten hoeft echt geen duizenden, duizenden euro's te kosten als je tevreden bent met een simpele inrichting en geen waarde hecht aan een geheel bij elkaar passend interieur.
maar een blik verf lost een hoop op ;)
grootste kosten zijn denk ik vloer en raambekleding, of je moet het geluk hebben dat je voor weinig de vloer van de vorige bewoners over kunt nemen.
en natuurlijk de kosten voor dingen als pannen, servies etc niet vergeten, die kunnen oplopen al die kleine dingetjes .

voor de rest , kijk op toeslagen.nl , daar kun je ook een proefberekening maken wat betreft de hoeveelheid huurtoeslag je kunt krijgen bij welke huur en ook je zorgtoeslag kun je daar berekenen.
kwijtschelding van gemeentelijke lasten kun je nazoeken op de site van de gemeente waar je wil gaan wonen(als je onder een bepaalde grens zit wat betreft inkomen, zijn hier mogelijkheden voor.)
en natuurlijk je zorgtoeslag.

werken etc, dat is iets wat moeilijk in te schatten is, de conclusie "je kunt je eigen huishouden runnen, dus kun je ook gaan schoonmaken bij een ander" is niet te trekken...
bij een ander schoonmaken vergt namelijk best wat aanpassingsvermogen en incasseringsvermogen etc. (trust me, ik doe het al jaren.)
terwijl ander werk misschien veel beter past .
maar het is sowieso lastig om werk te vinden, ook als je geen functiebeperking hebt, laat staan als je die wel hebt.

maar ik zou echt zeggen, schrijf je in ieder geval zo snel mogelijk in bij de woningbouwvereniging van jouw keuze, er is idd vaak wel een lange wachttijd, maar ook al kun je er nu niet direct gebruik van maken , als je in de toekomst nog eens een huis via de wbv nodig hebt of wilt huren, kun je maar beter ingeschreven staan :)
en ga voor jezelf lijstjes maken van wat alles sowieso gaat kosten wat betreft vaste lasten
dus :
-huur
-gas, licht en water (nibud site is handig voor wat gemiddelde kosten)
-telefoon, internet en tv
-inboedelverzekering
-zorgverzekering
-wa verzekering
-gemeentelijke lasten als je niet in aanmerking komt voor kwijtschelding

wat je kwijt gaat zijn(ongeveer) aan boodschappen en kleding

eventuele extra kosten zoals hobbies

en natuurlijk, waar heb je recht op wat betreft zorg en huurtoeslag.

dan heb je in ieder geval een duidelijk plaatje voor jezelf .
daarnaast is het idd kijken wat je mogelijkheden zijn van een huis vinden, via woningbouw, begeleid wonen indien nodig , particulier, een kamer, antikraak eventueel.
ik weet dat er bij mij in de omgeving een aantal particuliere opties zijn die te betalen zijn en ook gewoon recht geven op huurtoeslag, maar je moet maar net het geluk hebben dat dat in jouw omgeving ook is en dat die opties te vinden zijn .

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:26

in het noorden van groningen kun je soms voor heel weinig een huisje kopen.
Misschien kun je een hypotheek van bijv. 80.000 euro afsluiten bij je vader? Hier kun je volgens mij ook renteaftrek voor aanvragen, dus kost je dat zo'n 400 euro per maand. Wel komen daar ozb, gemeentelasten en waterschapslasten bij, verzekeringen, maar dat heb je bij huren ook.

ws. moet er ook een autootje of scooter oid komen om naar je ouders heen en weer te reizen.

Red je dat allemaal?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:41

met een wajong uitkering is 400 euro aan netto hypotheek erg veel , daar komen nog de normale vaste laten bij(gwl, verzekeringen huis+inboedel, wa, zorg)
bij een hypotheek heb je wel rente aftrek, maar geen toeslag zoals huur toeslag,
bij een huur van 400 euro, kun je nog een flinke huurtoeslag krijgen naar gelang de hoogte van je inkomen waardoor het te betalen is ( tuurlijk , vetpot/luxeleventje is het dan ook niet, maar het is wel degelijk haalbaar)
denk toch dat TS haar eisen bij moet stellen, vrij wonen lukt met puur een wajong of vergelijkbaar inkomen alleen als je met heel veel geluk een kleine woning kunt huren via particuliere wegen waarbij de verhuurder niet echt winstoogmerk heeft.
anders zul je toch echt een paradijsje moeten maken van een rijtjeshuis,

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 11:24

Sonja; een rijtjeshuis vind ik op zich ook wel goed, ik bedoelde echt de kamers/appartementen dat je boven, onder, links, rechts, voor, achter allemaal mensen hebt. Ligt er dan ook nog aan hoe gehorig het is. :) Ik heb de muziek nogal eens keihard aanstaan, ik dans ook veel dus het zou dan vervelend zijn als het hele gebouw er last van heeft :P En andersom hoef ik de buren niet horen plassen/ruzieen/snurken etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:28

Wanneer je buren hebt moet je daar gewoon rekening mee houden. Dit houd dus in dat je niet nogal eens de muziek keihard aan zet. Of je moet een koptelefoon opzetten, dan is het natuurlijk geen probleem. Je buren horen geen overlast van jou te hebben en andersom natuurlijk ook niet :)

Met jouw budget gaat het heel erg moeilijk worden denk ik, maar het kan wel. Ik woon in een tweekamer appartementje (met boven en zijburen ja) en voortuin en achtertuin voor ruim 200 euro. Dat is wel in een dorpje en dat scheelt al. Ik zie dat jij in Groningen woont en dan zit je sowieso meteen al stukken duurder.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 11:31

Ik ben het niet gewend, mijn ouders wonen vrijstaand :) Ik ben gewoon bang dat het mij te druk wordt en dat ik niet kan ontspannen als ik constant de buurtjes hoor. Of dat ik mezelf niet kan zijn thuis omdat de buren mij zouden kunnen horen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:36

Dat kan ik me voorstellen, maar met jouw budget kun je niet teveel eisen hebben :)
Je kunt het ook gewoon treffen! Boven mij woont iemand die straatvrees heeft en ik nog nooit gezien heb (heel vervelend voor haar overigens), maar ze maakt ook nooit herrie. Links van mij wonen oudere mensen die de hele winter in Spanje wonen en rechts van mij een alleenstaand meisje dat ook geen herrie maakt. Gaat dus prima! En ach, woongeluiden zijn er nou eenmaal. Daar moet je je niet te druk om maken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:41

Misschien kun je eerst kijken naar een tijdelijke woning. Bijvoorbeeld van iemand die voor een tijdje in het buitenland zit. Je kunt dan mooi even oefenen en kijken wat je wel en niet bevalt.