Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:24

Ik vind ts een aparte buur.
Het belang/nadeel van de boom vind ik veel zwaarder wegen dan de voordelen die jij eraan ziet.
Zorg zelf voor je zonwering.
Vind je bomem mooi, plant dan er dan in je eigen tuin in plaats van over de ruimte van anderen te willen beschikken.
Je wilt wel de lusten, maar heb geen oog voor de lasten van een ander. Die last is reëel, wees dan redelijk.
Hadden je buren vooraf moeten controleren of er geprotesteerd zou worden tegen het weghalen van die boom. Helaas wel met zulke buren. Ik vind het triest en egoistisch ;(

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:25

Ik snap TS wel hoor, hier is het uitzicht ook veranderd sinds er nieuwbouw is gekomen, ik heb er ook echt aan moeten wennen.
Helaas kun je er weinig aan doen, die mensen investeren in een woning en willen die ook naar smaak inrichten.
Waarom ze geen huis zonder boom hebben gekocht, maar juist deze zal ook een reden hebben.
Je kent hun situatie en financiën niet.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:26

Ik snap jou wel hoor had die handtekening ook echt niet gezet..
Mijn moeder is de zeur van de buurt in volle trots.. Ze zeurt werkelijk over alles.. De buren hun tuin heeft een geweldige boom.. Die nu boven de tussen haag uit begint te groeien.. Mijn moeder begon gelijk al te miepen gister dat het niet lang duurt voordat de boom de zon uit haar tuin weg gaat nemen.. Vervolgens komt ze met een parasol aanzetten die ze teots opzet heb ik nieuw gekocht... Uhm mam eerst zeur je over een boom die je licht weg neemt ? En vervolgens zet je een parasol neer ? Dan is die boom toch juist handig hij zal niet de hele tuin beschaduwen.. Dus kun je kiezen schaduw of zon,, met natuurlijke oplossing..

Dat ze de boom niet in hun tuin willen.. Hdden ze imo ook een ander huis moeten kopen :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:29

Ik snap je helemaal, ik ben ook helemaal voor bomen en een tuin zonder een boom is geen tuin vind ik.
Maar...het is hun tuin en ze kunnen er mee doen wat ze willen (mits het binnen de wet valt natuurlijk).
De buren hiernaast hebben hun hele voortuin vol grind gestort, vreselijk vind ik het, maar hun tuin=hun keuze.

Ik had in ieder geval geprobeerd om goed voet te blijven met de nieuwe buren...dus interesse getoond in hun visie, maar wel aangegeven wat de voordelen zijn van een dergelijke boom. Maarja, de beslissing ligt bij hun (of de gemeente ;-) ) Niet bij iedere gemeente is trouwens nog een kapvergunning verplicht.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:40

Stel nu dat potentiële kopers wel vooraf hadden gecontroleerd of er bezwaar tegen kappen zou zijn. En om die reden niet wilden kopen. Lichtinval is een belangrijk item bij de koop van een huis. De eigenaar was naar je toe gekomen, het is crisis, hij moet zijn huis kwijt want zijn hypotheekschuld loopt snel op. Dat is al moeilijk in deze tijd en blijkt door de boom helemaal onmogelijk. Hij vraagt je om die reden geen bezwaar te maken. Zou je dan ook bij je standpunt blijven?

Weet je, een samenleving maak je samen.

Het is natuurlijk ook nog maar de vraag welke bezwaren een bezwarencommissie het zwaarst vindt wegen in een dergelijke situatie.

verootjoo

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:53

Ik vind TS apart reageren... Ht is jouw tuin toch niet? De mensen hebben het recht om een kapvergunning aan te vragen.
Ik zou ook niet zo'n grote boom in mijn tuin willen maar zeker daarom een droomhuis niet voorbij laten gaan. Dan kap ik de boom wel, en stop het hout in de openhaard of vuurkorf.

Snap niet waarom je je zo druk maakt, vind het brutaal je met andermans inrichting van de tuin te bemoeien. Als je graag naar bomen wil kijken, waarom ga je dan in de stad wonen :?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:55

Wij hebben destijds ook gewoon een boom gekapt in de voortuin. Was een berk.... 4x last van per jaar.
We hadden geen vergunning aangevraagd, maar gewoon gedaan, want vergunning zouden we er niet voorvhebben gekregen, maar kon wel elk jaar mn straat opnieuw laten doen omdat de boom deze er gewoon uitdrukte met zn wortels.

Wij hebben uit de directe buurt alleen maar lof gekregen. Alleen iemand 2 straten verder heeft geklaagd bij de gemeente. Deze mensen konden als ze in de keuken stonden mss net 5 cm van de boom bekijken, maar goed dat maakt niet uit. We kregen een boete van 500. Hierop heb ik echter gereageerd, dat er door de kap van deze ene boom er 3 bomen terugkwamen. Boete kwijtgeschonden en er staan zelfs 4 nieuw bomen op ons erf.
3 mini-wilgen en een japanse esdoorn.

Vraag anders eensof die mensen er op zn minstwat voor terug willen zetten. Want groen is groen, maar zo hoog geeft in een woonwijk meer overlast als voordelen is mijn ervaring. Hier kan ik wel 10 pluspunten van de kap opnoemen tegen wellicht 1 of 2 minpunten.
Vind jouw denkwijze nu erg 1 richting uit, namelijk de schaduw....... maar bekijk t eens van de andere kant. Probeer je medewerking te verlenen door wel groen terug te vragen.... want op deze manier zullen je buren ook niet erg hard lopen om jou eens uit de brand te helpen. En een goede buur is meer waard als een verre vriend ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:56

verootjoo schreef:
Ik vind TS apart reageren... Ht is jouw tuin toch niet? De mensen hebben het recht om een kapvergunning aan te vragen.
Ik zou ook niet zo'n grote boom in mijn tuin willen maar zeker daarom een droomhuis niet voorbij laten gaan. Dan kap ik de boom wel, en stop het hout in de openhaard of vuurkorf.

Snap niet waarom je je zo druk maakt, vind het brutaal je met andermans inrichting van de tuin te bemoeien. Als je graag naar bomen wil kijken, waarom ga je dan in de stad wonen :?

Dat komt op hetzelfde neer als wat ts zegt... Waarom koop je een huis met een boom in de tuin als je geen boom wilt? :Y)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:57

ik vind eerder dat de ts arrogant overkomt. je zegt dat als je een huis koopt dat je ook de beplanting koopt en dus moet laten staan in zijn waarde. dus mensen zouden hun huis niet mogen schilderen, of een boom uit hun eigen tuin mogen hakken?? dus als jij een huis zou kopen moet ook alles hetzelfde blijven.ik vind het redelijk kort door de bocht om te zeggen dat ze een ander huis hadden moeten kopen. als dit huis past van indeling, afstand tot werk/school en het binnen de financiën zit, maar enkel de boom stoort, zou ik ook het huis kopen en de boom kappen. en dan zou ik wel redelijk kwaad zijn op iemand die mij verbiedt een boom neer te halen. als je in een stad woont weet je dat je kort op je buren zit en dat er weinig groen is, sommige mensen houden niet van bomen dat mogen ze toch zelf beslissen.
ik woon op het platteland maar heb al vaker lange tijd verbleven in stad en vind het niet erg wat andere met hun tuin doen. je past je toch aan ? in stad: minder groen, betere voorziening alles kortbij. platteland: meer groen, alles licht verder en het openbaar vervoer is soms niet haalbaar. je hebt een appartement gekocht en de boom beschut dat, maar je had beter een ander appartement gekocht die altijd in de schaduw ligt en niet zo vertrouwen op je buren, want er zijn duizenden appartementen.ik zou de boom ook kapot laten gaan, daar draai ik geen doekjes om ik hou van groen maar wel redelijk dicht op de grond en geen boom van +15 meter.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:01

kohtje schreef:
Het is toch niet jouw tuin? Dan zal je zelf iets moeten ondernemen waardoor je huis koel blijft .

Ik denk dat je mijn post maar deels hebt gelezen. Dit is slechts een klein deel van de redenen die ik aandraag. Het gaat mij er primair om dat ik een groot voorstander ben van groen in de stad, en dat deze boom er al heel lang staat. De andere punten zijn bijkomende voordelen die ik erg waardeer.

Als het mijn zaak niet was dan zouden ze mijn handtekening niet nodig hebben. De gemeente deelt de zienswijze dat iedereen maar zijn gang kan gaan met bomen in eigen tuin niet. Dat hebben ze niet voor niets verzonnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:03

Daphne__ schreef:
verootjoo schreef:

Dat komt op hetzelfde neer als wat ts zegt... Waarom koop je een huis met een boom in de tuin als je geen boom wilt? :Y)

Dat is toch iets heel anders? Ik hoef geen boom in mijn eigen tuin, maar als ik naar buiten kijk zie ik heel veel bomen, dat is het voordeel van niet in een stad wonen :P

Je koopt een huis die je mooie vindt op een plek die je mooi vindt, je koopt geen huis omdat er een boom in de tuin staat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:04

Aan de ene kant vind ik dat je een punt hebt TS, jij hebt ook plezier van die boom en dat ding is al 30 jaar oud.

Aan de andere kant, waarom zou je je overburen het omhakken misgunnen? We wonen in Nederland, we hebben nou niet zoveel zonuren dat je er echt last van hebt dat die boom weg is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:06

Er zijn genoeg mensen die een huis kopen en het gelijk verbouwen. Dus een boom kappen nadat je een huis koopt...nee dat vindt ik niet gek.
Sterker nog, wij hebben bij ons vorige huis hetzelfde gedaan.

Als ik de buren van ts was had ik er ook wel iets anders op verzonnen. Koop zonwering, plaats zelf een boom, of verzin iets anders. Want een handtekening weigeren alleen omdat het voor jou minder ideaal wordt vindt ik persoonlijk een beetje aso

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:07

denk dat je wel anders piept als die boom bij een stormpje omwaait tegen je gevel.... wel verwacht je dan dat deze mensen er voor verzekerd zijn en voor de totale kosten opdraaien...

en trouwens is nix van jou bij, schaduw moet je zelf voor zorgen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:09

Neem het omgekeerde: waarom zou je je droomhuis laten schieten voor één boom die in de weg staat. Dat lijkt me zonde.

Sterker nog ik zou niet eens aan denken dat je toestemming moet vragen om een boom te kappen die notabene in je eigen tuin staat. Het is toch je eigen grond?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:10

Yucca schreef:
Ik snap je helemaal, ik ben ook helemaal voor bomen en een tuin zonder een boom is geen tuin vind ik.
Maar...het is hun tuin en ze kunnen er mee doen wat ze willen (mits het binnen de wet valt natuurlijk).
De buren hiernaast hebben hun hele voortuin vol grind gestort, vreselijk vind ik het, maar hun tuin=hun keuze.

Ik had in ieder geval geprobeerd om goed voet te blijven met de nieuwe buren...dus interesse getoond in hun visie, maar wel aangegeven wat de voordelen zijn van een dergelijke boom. Maarja, de beslissing ligt bij hun (of de gemeente ;-) ) Niet bij iedere gemeente is trouwens nog een kapvergunning verplicht.

Ik ben niet onbeleefd geweest hoor. Heb ze gevraagd om even binnen te komen om de boom even aan te wijzen ("die boom aan de overkant" zei me te weinig, er staan ook wat kleintjes in sommige tuinen) en verder te praten maar dat was al veel gevraagd. Hebben ze uiteindelijk wel gedaan, maar ze waren ook binnen een minuut vertrokken. Ik heb alleen maar gezegd dat ik daar inderdaad bezwaar tegen zou hebben en toen gaven ze het ook meteen op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:13

Grappig (in de meest ironische zin); de buren van de TS zijn volledig volgens de regels te werk gegaan, hoogstens teleurgesteld over de uitslag (nou én?). Maar in dit topic worden ze beschuldigd van arrogantie (omdat ze een boom willen kappen... 8)7 ), en op voorhand verdacht van het grijpen naar illegale middelen de boom toch weg te krijgen :roll: .

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:13

speurneusc schreef:
denk dat je wel anders piept als die boom bij een stormpje omwaait tegen je gevel.... wel verwacht je dan dat deze mensen er voor verzekerd zijn en voor de totale kosten opdraaien...

Lees toch eens terug als je wilt. Ik zeg nergens dat er iets van mij bij is. En dat het me primair om de schaduw gaat. Maar zolang de gemeente de mogelijkheid biedt om bezwaar te gaan, wie ben ik dan om mijn recht niet te benutten als ik een voorstander ben van groen in de stad?

Het gaat mij er om dat deze mensen dit voor de koop hadden kunnen onderzoeken, dat voorkomt toch teleurstelling achteraf? Ik snap niet dat ze dit niet hebben gedaan als het voor hun zo belangrijk is.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:15

Een boom van 20 meter en hoger hoort niet in een woonwijk thuis.
Denk eens aan weer een par stormen en misschien wat zwakheid in de stam en hup daar gaat ie met alle ellende bij zich.
ik ben wel voor groen dus lagere bomen of desnoods veel struikwerk dat de natuur toch lekker kan nestelen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:15

jiehaaa schreef:
speurneusc schreef:

Lees toch eens terug als je wilt. Ik zeg nergens dat er iets van mij bij is. En dat het me primair om de schaduw gaat. Maar zolang de gemeente de mogelijkheid biedt om bezwaar te gaan, wie ben ik dan om mijn recht niet te benutten als ik een voorstander ben van groen in de stad?

Het gaat mij er om dat deze mensen dit voor de koop hadden kunnen onderzoeken, dat voorkomt toch teleurstelling achteraf? Ik snap niet dat ze dit niet hebben gedaan als het voor hun zo belangrijk is.

Ja maar die schaduw... Draai het om. Waarom verpest jij het voor hen als het zo belangrijk is voor ze. Wees eerlijk, het aantal mooie zonnige dagen is in Nederland op 1 hand te tellen. Zij kijken 24-7 tegen die boom aan.

liesjecryos schreef:
Een boom van 20 meter en hoger hoort niet in een woonwijk thuis.
Denk eens aan weer een par stormen en misschien wat zwakheid in de stam en hup daar gaat ie met alle ellende bij zich.
ik ben wel voor groen dus lagere bomen of desnoods veel struikwerk dat de natuur toch lekker kan nestelen.

Volgens mij zijn vogels in struikwerk niets meer dan een lekker tussendoortje voor katten.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 08-06-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:16

Kuggur schreef:
Grappig (in de meest ironische zin); de buren van de TS zijn volledig volgens de regels te werk gegaan, hoogstens teleurgesteld over de uitslag (nou én?). Maar in dit topic worden ze beschuldigd van arrogantie (omdat ze een boom willen kappen... 8)7 ), en op voorhand verdacht van het grijpen naar illegale middelen de boom toch weg te krijgen :roll: .

hier ben ik het mee eens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:18

jiehaaa schreef:
speurneusc schreef:

Maar dan hang je toch gewoon een zonnescherm op :? Als het je primair om de schaduw gaat..
En nee, natuurlijk ga je zulke kleine dingen niet onderzoeken... Je koopt een huis, geen boom. Heb je zelf wel eens een huis gekocht?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:18

Kuggur schreef:

Hoho.

Ik beschuldig ze nergens van. Andere Bokkers geven aan dat ze ook op illegale wijze de boom zouden kunnen wegwerken. Ik heb alleen gezegd dat ik hoop dat ze dat niet zullen doen.

De houding dat alles maakbaar is en dat een oude boom maar moet wijken daar heb ik persoonlijk inderdaad moeite mee omdat ik een andere overtuiging heb, die maakt dat ik dat als arrogante houding zie ten opzichte van de natuur. Lekker alles kappen wat je niet bevalt, ongeacht hoe lang het er al is.

Als de boom ziek zou zijn dan is het een heel ander verhaal. Maar voor zover ik dat kan inschatten is dat niet het geval.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:19

Ben trouwens oprecht blij met deze discussie!!

Ik vroeg niet voor niets hoe andere mensen hierover denken, want ik wil de andere kant ook kunnen begrijpen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:23

Boras schreef:
Ik vind ts een aparte buur.
Het belang/nadeel van de boom vind ik veel zwaarder wegen dan de voordelen die jij eraan ziet.
Zorg zelf voor je zonwering.
Vind je bomem mooi, plant dan er dan in je eigen tuin in plaats van over de ruimte van anderen te willen beschikken.
Je wilt wel de lusten, maar heb geen oog voor de lasten van een ander. Die last is reëel, wees dan redelijk.
Hadden je buren vooraf moeten controleren of er geprotesteerd zou worden tegen het weghalen van die boom. Helaas wel met zulke buren. Ik vind het triest en egoistisch ;(

Nogmaals: zonwering is slechts een bijkomend voordeel.

Vind je het echt vreemd dat er mensen zijn die bezwaar zouden kunnen hebben tegen de kap?

Maar ongeacht wat je standpunt zou zijn, voor of tegen kap, het is een feit dat veel mensen bezwaar hebben tegen het kappen van (ogenschouwelijk gezonde) bomen. Met die kennis zou ik me dus vooraf verdiepen in de mogelijkheden en meningen van omwonenden. Is dat een aparte gedachte of een kwestie van logisch nadenken?