Grijze vingers, wie redt mijn plant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Re: Grijze vingers, wie redt mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:39

ach, ik krijg t voor elkaar om een hydrocactus te creeeren :o
Die spathiphyllum heeft het bij mij ook zwaar en weet zich maar amper staande te houden :oo
Heb verder nog wel wat planten in huis, als mijn moeder langskomt doet ze altijd een rondje planten O:) kijken wat ze nog kan redden of eventueel moet reanimeren :roll:
De enige plant die bij mij goed gedijt ( en die mijn moeder oerlelijk vindt) is de monstera http://www.monstera.nl/

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:34

ik heb mijn hele woonkamer propvol met planten doen het allemaal super hoor, je moet ze gewoon om de dag een beetje water geven, en 1x in de maand zet ik ze idd allemaal onder de douche :D :D gelukkig heb ik mijn douche beneden.. ( heb geloof ik een stuk of 40 planten inde kamer ) mijn broer noemt het hier altijd een jungle :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:13

LZP -> HTT

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:02

ik heb hier een dracena staan ( http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/76804023/ ) en die is echt niet kapot te krijgen. krijgt gemiddeld eens in de 2 weken/ eens per maand een liter of 2 a3 water en doet het nog steeds prachtig.
heb hem ook wel eens 2 maand geen water gegeven, toen zag die er wat treurig uit (slaphangende blaadjes, niet verdroogd oid) na het erin gooien van liter of 5/6 water zag die er na 2/3 dagen revalideren weer goed uit :) dus als je toch een grote plant wil is dit mogelijk ook een goed altenatief :) voor als je yucca niet meer te redden is.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:08

misschien eens ompotten in een grotere pot? en dan wat nieuwe potgrond erbij? Hij zal het op den duur wel benauwd krijgen...

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:08

Geen je wel plantenvoeding bij? Gewoon van die vloeibare die je in je gieterwater mengt. En anders misschien eens een keertje ompotten in een iets groete pot en verse potgrond?
Ik zou ook de blaadjes even checken op iets van beestje/spint ofzo. Degene die geel worden.

Succes ermee!

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:11

Ik ben ook écht slecht met plantjes, ik heb een hawaiian palm waar inmiddels nog één blad aan zit (het waren er een stuk of 10/15)
Ik vind dieren toch echt makkelijker, die gaan piepen als ze drinken of eten willen :p

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:17

[***] schreef:
Ik ben ook écht slecht met plantjes, ik heb een hawaiian palm waar inmiddels nog één blad aan zit (het waren er een stuk of 10/15)
Ik vind dieren toch echt makkelijker, die gaan piepen als ze drinken of eten willen :p

Dat is normaal he ;) Die verliezen eens in de zoveel tijd al het blad en dan groeit het weer aan :) Die van mij is op dit moment ook kaal aan het worden. Dan staat er een paar weken een zielig boompje en dan zit hij weer vol in het blad voor ongeveer een half jaar.

Yucca vond ik niet zo moeilijk. Vond het zelfs de ideale studentenplant :D Gewoon zo nu en dan beetje water geven. Vergeet je het twee weken is het niet erg. Verzuip je hem een keer agja dan kreeg hij sowieso 2 weken geen water en dat ging ook goed. Hij stond wel op een warme, lichte plaats in huis. Helaas werd hij te groot en is hij weg gegaan. Heb nu eentje met meer stammen en ik volg eigenlijk hetzelfde stappenplan als in m'n studententijd en dat gaat nog steeds goed.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:28

Thats_Me schreef:
[***] schreef:

Dat is normaal he ;) Die verliezen eens in de zoveel tijd al het blad en dan groeit het weer aan :) Die van mij is op dit moment ook kaal aan het worden. Dan staat er een paar weken een zielig boompje en dan zit hij weer vol in het blad voor ongeveer een half jaar.

Yucca vond ik niet zo moeilijk. Vond het zelfs de ideale studentenplant :D Gewoon zo nu en dan beetje water geven. Vergeet je het twee weken is het niet erg. Verzuip je hem een keer agja dan kreeg hij sowieso 2 weken geen water en dat ging ook goed. Hij stond wel op een warme, lichte plaats in huis. Helaas werd hij te groot en is hij weg gegaan. Heb nu eentje met meer stammen en ik volg eigenlijk hetzelfde stappenplan als in m'n studententijd en dat gaat nog steeds goed.

oh! :D! ik wist dat 'ie elk seizoen wat blaadjes zou verliezen, maar ik dacht dat dat er een paar zouden zijn, niet alles xD dacht dat ik hem vermoord had!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:33

Update op de plant:

Na een weekendje weg ziet hij er nog beroerder uit als daarvoor. Je zou bijna denken dat hij in de rui is.... Voeding uit een flesje heeft hij vorige week nog gekregen, ompotten zou nog niet nodig moeten zijn. Hij is niet gegroeid en staat ruim.

Hoeveel water mag je zo'n yucca nu geven? Wat is weinig? Het gaat om een plant met 5 stammen, hoeveel water moet je die nu precies geven. Per week 1 gietertje (=800cc)? Of meer of minder? Of vaker of minder vaak?

En ik denk dat ik aan vriendlief maar eens ga vragen of hij de plant in de douche wil zetten.... Ga ik met de plant onder de douche.

Ik moet hem toch zien te reanimeren, dit is zielig (ik begin me een yuccapenny te voelen).
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 21-05-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:34

Staat hij toch niet vlakbij een kachel oid?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:36

Bizzybijtje schreef:
Staat hij toch niet vlakbij een kachel oid?

Hij staat bij de kachel, maar die staat al een eeuwigheid niet meer aan. Het probleem is begonnen ongeveer een maand nadat de kachel voor het laatst heeft aangestaan. De kachel straalt ook niet naar voren maar naar boven, de plant staat niet in directe warmte.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:37

Zitten er hydrokorrels in? Naja op de bodem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:39

maaikemuis schreef:
Update op de plant:

Na een weekendje weg ziet hij er nog beroerder uit als daarvoor. Je zou bijna denken dat hij in de rui is.... Voeding uit een flesje heeft hij vorige week nog gekregen, ompotten zou nog niet nodig moeten zijn. Hij is niet gegroeid en staat ruim.

Hoeveel water mag je zo'n yucca nu geven? Wat is weinig? Het gaat om een plant met 5 stammen, hoeveel water moet je die nu precies geven. Per week 1 gietertje (=800cc)? Of meer of minder? Of vaker of minder vaak?

En ik denk dat ik aan vriendlief maar eens ga vragen of hij de plant in de douche wil zetten.... Ga ik met de plant onder de douche.

Ik moet hem toch zien te reanimeren, dit is zielig (ik begin me een yuccapenny te voelen).

Oh jeetje hij mag echt wel meer water hebben. De kluit moet vochtig blijven staan. (Dat je op de grond duwt en het klam aanvoelt zeg maar, dus ook weer niet dat de plassen water er op staan).
Je kunt het ook testen door hem op te tillen, als hij erg licht is heeft hij sowieso te weinig water.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:40

Nwktje schreef:
Zitten er hydrokorrels in? Naja op de bodem?

Nee. Hij zit in een gewone pot met daaromheen een sierpot.

Zouden hydrokorrels werken voor hem en waar leg ik die neer? In de buitenpot of in de binnepot?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:41

Jaaa ik werk in een tuincentrum en daar word echt iedereen aan geraden hydrokorrels er in te doen voor het water balans.

Je legt ze onder in de pot van de plant zelf. Hydrokorrels nemen het water op op momenten dat er veel water in de pot zit als ik het goed heb. Wanneer het water dan minder word kan de plant van die korrels water op nemen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:51

Nwktje schreef:
Jaaa ik werk in een tuincentrum en daar word echt iedereen aan geraden hydrokorrels er in te doen voor het water balans.

Je legt ze onder in de pot van de plant zelf. Hydrokorrels nemen het water op op momenten dat er veel water in de pot zit als ik het goed heb. Wanneer het water dan minder word kan de plant van die korrels water op nemen.

Dat is nog wel een leuk projectje voor als het mooi weer is en ik de plant op het balkon uit de pot kan halen. Hoeveel van die korrels moeten er in? En hoeveel water en hoe vaak water zou jij iemand adviseren te geven als deze een plant met 5 stammen bij jullie haalt?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:58

Een klein laagje iets van 5 cm over de hele ondergrond van de pot.

Ja dat is dan een wat lastige voor mij aangezien ik altijd bij het perk goed staat. Ik weet het niet helemaal 100% maar 1x in de 1 week / 2 weken een goede plens water geven

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 11:02

Nwktje schreef:
Een klein laagje iets van 5 cm over de hele ondergrond van de pot.

Ja dat is dan een wat lastige voor mij aangezien ik altijd bij het perk goed staat. Ik weet het niet helemaal 100% maar 1x in de 1 week / 2 weken een goede plens water geven

Thanks! Ik ben bang dat ik hem dan misschien wel te weinig water aan het geven ben (en dan nog vraag ik me af hoeveel een plens is, ben wat dat aangaat een tikkie autistisch :Y) ).

Jammer dat je de plant niet mee kunt nemen naar een plantendokter.... Zou best een gat in de markt zijn!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:04

Wij hebben hier een kerstster (geloof dat die zo heet) die nog altijd leeft. :P eerste keer in mijn leven dat een plant levend blijft

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:04

gewoon anders even langs een tuincentrum gaan en daar vragen.

Met een plens bedoel ik dat de grond lekker vochtig is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:57

hoeveel water geef je nu ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:05

1 Keer in de week geef ik hem ongeveer 800cc (klein litertje). Dit verdeel ik over de 5 stammen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:07

grijze vingers? Daar gaat het al fout. Volgens mij moet je groene vingers hebben. :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:09

Niet te veel meten, gewoon water geven als de grond droog is. In het begin dagelijks voelen, totdat je een patroon ziet (bijv. om de 2 dagen, of iedere week) en dan rond die tijd even voelen.