Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:57

Neonlight, ik vind op je bak dat bakje waar water uit komt, bovenin, echt super leuk! <3 Waar heb je die vandaan?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:04

jokari schreef:
Wahaha ik steek gewoon mijn arm in het water, grabbel wat planten vast en sleur die eruit. _O- .

Brrr.... wij hadden vorig jaar ontzettend veel van die reusachtige libelle larven in de vijver, no way dat er ook maar een vingertopje van mij in die vijver komt! Ving ze er zo veel mogelijk uit maar zelfs door het netje heen raak ik die beesten niet aan.
Had een aantal tegelijk gevangen en even in een bak water gedaan zodat ik niet voor elk beestje apart naar de sloot hoefde te lopen en toen ook gezien hoe ze jagen (de grootste doodde een iets kleinere) ugh! Ik ben niet gauw bang van dieren maar deze zijn echt nachtmerrie waardig...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:30

We hebben ook een vijver alleen die zag er niet uit er was weinig onderhoud aan gedaan
voor de opknapbeurt
Afbeelding
mijn zoon haalt de groene troep er uit
Afbeelding
na de renovatie
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EPE7AVWA.jpg

we hebben de waterlelie laten staan, er zijn bacterien in gegaan voor de drap en viezigheid, ik kan nu weer de boden zien. Ook zijn er een 25 tal vissen in gegaan (weet alleen niet meer welke). tevens hebben we elk jaar een setje wilde eenden die onze vijver gebruiken om hun 8 jonge kindjes groot te brengen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:44

kijk das nou een vijver!!! nou meer een meertje maar wel mooi

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:50

Ik kom ook wat meepraten. 8-) Heb in het verleden al een paar vijvers aangelegd maar omdat onze jongste telg nog niet kan zwemmen ben ik momenteel vijverloos. Nou ja, afgezien van een kleine bak, want helemaal zonder kan ik dan toch niet. Maar over een jaar of twee, als de jongste haar zwemcursus achter de rug heeft en uit de zandbak gegroeid is, komt er op die plaats een vijver. Met waterval. En vissen. Zéker weten! *\o/*

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:52

Tis wel een grote vijver en er is best veel werk aan om hem netjes te houden, ik zal van de zomer weer het water in moeten om de groene troep die weer boven komt met de hand uit te moeten trekken, de vissen kunnen het nog niet aangegeten krijgen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:58

julius_juut schreef:
jokari schreef:
Wahaha ik steek gewoon mijn arm in het water, grabbel wat planten vast en sleur die eruit. _O- .

Brrr.... wij hadden vorig jaar ontzettend veel van die reusachtige libelle larven in de vijver, no way dat er ook maar een vingertopje van mij in die vijver komt! Ving ze er zo veel mogelijk uit maar zelfs door het netje heen raak ik die beesten niet aan.
Had een aantal tegelijk gevangen en even in een bak water gedaan zodat ik niet voor elk beestje apart naar de sloot hoefde te lopen en toen ook gezien hoe ze jagen (de grootste doodde een iets kleinere) ugh! Ik ben niet gauw bang van dieren maar deze zijn echt nachtmerrie waardig...

Bedenk dat er veel libellen beschermde diersoorten zijn! Maar wel goed dat je ze opnieuw uitzet :)

Wij hebben ook een vijver, diepste punt 1,5 meter diep. Wel meer een 'natuurvijver' tov de foto's die ik hier zie :D Zit heel veel plant in, de waterpest is nu wel wat aan het overdrijven, moet dringend eens gesnoeid worden. Qua vis zit er goudvis, voorn, shubunkin (hoe schrijf je dat?) en goudwinde op. En nog kikkers en padden en een heleboel ander waterleven :)

Als je een vijver hebt met weinig plant in, en veel (goud)vis of windes, heeft het niet veel zin kikkerdril in je vijver te leggen, je vissen eten de kikkervisjes sowieso op :)

Solleke_Noah

Re: Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:59

Oh en wij gebruiken de honden als reiger-afweer :D Sowieso zal de reiger nu toch niet meer veel kunnen opvissen, veel te veel plant in onze vijver :P Soms komt er ook een koppeltje eenden, zo leuk!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:31

Davinia_ schreef:
Neonlight, ik vind op je bak dat bakje waar water uit komt, bovenin, echt super leuk! <3 Waar heb je die vandaan?

Dat is een schaal voor op tafel te zetten, waar je eventueel ook waterplantjes in kan doen. Geloof dat ie niet eens duur was, iets van 7 euro of zo. :+ We hebben er zelf een gat in gemaakt en een aansluiting op gemaakt voor de slang-pomp. Die aansluitingen/koppelingen waren een paar keer zo duur als de bak zelf. _O-
Tuitje hebben we er ook zelf aangemaakt, stukje uit een goedkope tinnen dienblad. :+

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:24

Solleke_Noah schreef:
Bedenk dat er veel libellen beschermde diersoorten zijn! Maar wel goed dat je ze opnieuw uitzet :)

Ze kostten me een beetje te veel meer geliefde beestjes. ;) Prima dat ze jagen, maar dan liever op dieren in het kanaal dan op mijn goudvisbabies. :P

Ben nu trouwens lekker de vijver aan het schoonmaken. Heerlijk weer en de vijver had nogal een laag blubs verzameld (veel bomen hier) dus maar even een sterkere pomp op het filter en de rottende bladeren er uit vissen. Aangezien er toch geen vis meer in zit haal ik de netten er ook maar weer af, dat ziet er niet uit en veel kunnen de reigers toch niet meer vangen.... -O-

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:37

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:39

8nnemiek schreef:
Blijheid schreef:
Ik weet helemaal niks van vijvers, maar dat visje in de titel _O_

:')

Geen idee hoe groot een steur precies wordt, maar ik heb er wel eens een gezien van tegen de meter aan schat ik. Geen diamantsteur, daar zal ook nog wel verschil in zitten. Hij is wel heel erg tam. Erg leuk!

Een diamantsteur wordt tot ongeveer 250cm groot...

http://www.ravon.nl/Soorten/Vissen/Diam ... fault.aspx

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:53

_Charlotte schreef:
M'n ouders hebben een grote natuurlijke vijver in de tuin. We hebben er wel een pomp in zitten, verder doen we er weinig aan. Tegen de reigers hebben we nu allemaal dunne draadjes over de tuin gespannen, hierdoor kunnen ze minder goed aanvliegen. Daarnaast nog een paar glinsterende kralen kettingen om ze weg te jagen. En het lijkt wel effect te hebben want we missen geen grote vissen :)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2551_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 6610_n.jpg

Klik ik je plaatjes open, zie ik daar een pracht van een onderhouden vijver :D Echt, onze 'natuurvijver' is een losgeslagen oerwoud in vergelijking :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:56

Wat een prachtige vijver bij je ouders _Charlotte.
Die van mijn mama is ook zo mooi. <3

Trouwens, vraagje, zo'n vijverstofzuigding, gaat dat mijn kiezelsteentjes op de bodem niet ook mee opzuigen ?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:14

Neonlight schreef:
Davinia_ schreef:

Dat is een schaal voor op tafel te zetten, waar je eventueel ook waterplantjes in kan doen. Geloof dat ie niet eens duur was, iets van 7 euro of zo. :+ We hebben er zelf een gat in gemaakt en een aansluiting op gemaakt voor de slang-pomp. Die aansluitingen/koppelingen waren een paar keer zo duur als de bak zelf. _O-
Tuitje hebben we er ook zelf aangemaakt, stukje uit een goedkope tinnen dienblad. :+

Wat leuk! Ik ga zeker eventjes kijken of ik ook zo creatief kan zijn :))

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:36

Ik heb ook een redelijke vijver aangelegd in onze tuin,dat is nu alweer een jaar of 5 geleden.
Ik heb hem helemaal alleen gegraven,dat was een heel karwei,we wonen op een 'vuilnisbelt' van vroeger.Heel veel puin kwam naar boven,vooral veel stenen.Toen heb ik ook nog een waterval aangelegd.
Hierbij wat foto's.
De vijver nog erg kaal.
Afbeelding
In de zomer met meer planten.
Afbeelding
De vijver volop in bloei.
Afbeelding

Ik had er ook karpers in,maar die zijn allemaal dood gegaan in de winter toen ik vergeten was de pomp aan te laten.Ik heb elk jaar heel veel jonge goudvissen.
Hier de waterlelie in bloei.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gohya op 06-05-13 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:40

Hier ook een vijver :D Heb zo snel even geen foto's.

Maar mijn filter zijn planten. En vijver is altijd kraakhelder. Er leven 7 goudvissen in en zomer's 2 schildpadden. Alleen de afwerking is nog niet klaar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:46

Ik heb heel veel last van draadalg in de vijver,ook in de winter zit het er in!
Heb al spul gehaald tegen draadalg maar dat helpt niet.
Heeft iemand een idee hoe ik dat eruit krijg? het water is verder helder,je kan tot op de bodem kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:49

In aquariums betekend het dat je waterwaardes perfect zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:15

even algentabletten halen bij tuincentrum helpen prima

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:17

Ik kreeg bij het tuincentrum vloeibaar spul,had er 2 flesjes in gegooid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:21

Mooie foto's hierboven! Waaw :D
Draadalg haal ik altijd met een stok eruit.
Ik weet inmiddels wel waarom de algen dit jaar niet zo snel weg zijn.. de UV lamp is kapot }:0
Morgen even een nieuwe halen, hopelijk helpt dat!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:22

Zover ik weet heb je vaak alg als er te veel voedingstof in je vijver zit. Ik heb zelf een groot plantenfilter en zodra ook mijn waterlelies gaan groeien heb ik stukken minder alg.
Ik weet niet of je er vissen in hebt? En of je zie dan ook voert?
Ik voer mijn goudvissen nooit in de vijver, in mijn andere vijver heb ik alleen koi, deze voer ik in de zomer wel wat bij, maar in de winter nooit.

Als je overigens van dat algenvergif haal....let dan even op of het bij waterplanten (voornamelijk waterlelies) gebruikt kan worden, dit is namelijk niet altijd het geval. Ik weet natuurlijk niet of je wel planten hebt, maar goed...

Ook is een uv lamp misschien een optie voor je?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:28

Ik heb goudvissen in me vijver,9 volwassen en 30 jonge.Verder zit er nog een salamander in,een waterkever en bruine kikkers.Ook veel planten in de vijver,ook de waterpest zit erin.Verder een pomp voor de waterval en 1 fonteinpomp.Ik voer de vissen in de lente,zomer en herfst af en toe brood,verder nix.Dat brood is ook in mum van tijd opgegeten.
Ow ja ik heb ook bloedzuigers in de vijver,die zou ik ook heel graag kwijt willen.Heb geen idee hoe die erin zijn gekomen.

Op bovenstaande foto's zie je hoeveel planten er in staan.
Laatst bijgewerkt door gohya op 06-05-13 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:29

Ik ben zelf niet zo van chemische troep er in te gooien. Enigste wat bij het water zuivert zijn planten. Heb alleen een klein filtertje om het water naar de planten toe te pompen en dan valt het weer via een waterval naar beneden.

Ik wil ook weer de vijver van mams aanpakken. Alleen deze is volledig dichtgegroeid met waterplanten. Gaat nogal een klus worden