Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:00

Wacht eerst gewoon af wat de notaris nu gaat doen, grote kans dat zij zwart op wit bewijs wil van de makelaar dat jij akkoord bent gegaan met het verzetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:08

Neem ook even contact met de verhuurder van je woning op, leg het verhaal uit en vraag of je iig nood nog een maand langer kunt blijven, deze huur zul je als het goed is kunnen verhalen op de verkopende partij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 14:20

Notaris belde mij net terug. Tegen haar vertelde hij hetzelfde verhaal wat ik al tegen haar had gezegd. Dus over dat hij dat gesprek van 1 maart ziet als een toezegging.
Ze heeft gemeld dat dat geen toezegging is geweest en dat ze alles in orde gaat maken voor 2 april.

Volgens haar kon ik nu ook een brief sturen met daarin dat ik ze in gebreke stel als ze niet komen opdagen. Dat inderdaad een beetje als pressiemiddel gebruiken.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:30

wat fijn dat de notaris ook achter jou staat, dat geeft wel een beetje een goed gevoel over het geheel denk ik
en wat een vreemde makelaar...........
succes ik hoop voor je dat de overdracht gewoon op de geplande datum gaat plaatsvinden

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:31

Goed om te lezen dat de notaris achter je staat en je een handje helpt :D!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 14:33

Net mijn contract nog even nagekeken en de boeteclausule zit goed in elkaar.
Als ze 2 april niet komen opdagen kan ik ze in gebreke stellen en mijn schade op hun verhalen. Wordt het dan binnen 8 dagen niet geregeld, kan ik het contract ontbinden en ontvang ik een boete (10% van de aankoopsom). Als ik het contract niet wil ontbinden moeten ze (als ik het goed begrijp) elke 8 dagen een boete betalen van 3 promille van het aankoopbedrag.

Notaris wordt door mij betaald, is dus ook wel logisch dat die aan mijn kant staat lijkt mij

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:34

Liselot schreef:
Notaris belde mij net terug. Tegen haar vertelde hij hetzelfde verhaal wat ik al tegen haar had gezegd. Dus over dat hij dat gesprek van 1 maart ziet als een toezegging.
Ze heeft gemeld dat dat geen toezegging is geweest en dat ze alles in orde gaat maken voor 2 april.

Volgens haar kon ik nu ook een brief sturen met daarin dat ik ze in gebreke stel als ze niet komen opdagen. Dat inderdaad een beetje als pressiemiddel gebruiken.

Goed gedaan meis, dat dacht ik nml al. Makelaar heeft gewoon een grote fout gemaakt en dacht zich eruit te kunnen bluffen. Nu idd een nette brief opstellen dat je ervan uit gaat dat 2 april de datum is en dat anders alle gemaakte kosten op hen verhaald worden. Zorg ervoor dat de brief naar de oude eigenaren gaat en eventueel een 2e naar de makelaar. Anders raakt hij die ook weer kwijt :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:55

Spannend hoor Liselot :Y)

Ik hoop zo dat je snel in je huisje kan :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:40

kaatje77 schreef:

En anders heb je geld genoeg om wat anders te huren maar dat is niet de insteek natuurlijk, succes.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:43

brief gaat inderdaad aangetekend naar zowel de verkopende partij als de makelaar.
als ze 2 april niet bij de notaris zitten stel ik ze in gebreke.

Denk ook dat ze dachten dat ze mij als jonge vrouw alleen wel konden overbluffen, maar dan hebben ze wel een hele verkeerde uitgekozen.

Wil ook als alles achter de rug is een officiële klacht indienen over de makelaar, inderdaad omdat hij zonder toestemming de datum heeft uitgesteld, maar ook over hoe hij mij te woord heeft gestaan vanmorgen. Dat vond ik ronduit belachelijk, zeker voor iemand in functie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:44

bigone schreef:
kaatje77 schreef:

En anders heb je geld genoeg om wat anders te huren maar dat is niet de insteek natuurlijk, succes.

klopt, maar ik hoop van harte dat dat niet nodig gaat zijn en alles gewoon door kan gaan zoals gepland is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:56

Liselot schreef:
Net mijn contract nog even nagekeken en de boeteclausule zit goed in elkaar.
Als ze 2 april niet komen opdagen kan ik ze in gebreke stellen en mijn schade op hun verhalen. Wordt het dan binnen 8 dagen niet geregeld, kan ik het contract ontbinden en ontvang ik een boete (10% van de aankoopsom). Als ik het contract niet wil ontbinden moeten ze (als ik het goed begrijp) elke 8 dagen een boete betalen van 3 promille van het aankoopbedrag.

Notaris wordt door mij betaald, is dus ook wel logisch dat die aan mijn kant staat lijkt mij

Kijk, dat bedoel ik :j

Die clausule hoort gewoon 2 kanten op te werken, en de notaris is gewoon degene die ervoor zorgt dat alles wettelijk gezien correct verloopt, die huur jij in om allerlei valkuilen dicht te timmeren qua contracten die je tekent, en ellende die je met een huis kunt hebben, ze zoeken in principe alles uit dat mis kan gaan en regelen dat voor je.

Als de makelaar echter wel bewijs zou hebben dat je akkoord was met een latere datum (doordat je toch per ongeluk iets getekend had ofzo) dan had de notaris wel aan de kant van de verkopers gestaan hoor! Notaris zorgt er gewoon voor dat alles wettelijk gezien correct verloopt :)

De makelaar zal wel balen :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:59

Wat fijn dat de notaris je steunt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:11

contract nog even beter gelezen en die boete van 3 promille is per dag. Plus de schade die ik loop doordat hun de afspraken niet nakomen. Wordt dus een duur grapje voor ze als ze niet meewerken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:12

Ik denk zomaar dat de verkopers ook slachtoffer in dezen zijn, ik kan me zo voorstellen dat die makelaar hen ook voorgelogen heeft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:12

ja caira, dat gevoel heb ik ook

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:13

Dat is dan niet het probleem van ts maar van hun eigen makelaar, moeten ze hem maar aanklagen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:15

ben ik het volkomen mee eens!

Als ik van die aangetekende brief een kopie naar de makelaar verstuur, hoe maak ik dan kenbaar dat het een kopie is? Door een extra briefje bij te voegen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:16

Gewoon in de rechterbovenhoek met een dikke stift KOPIE er op zetten :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:16

haha okee, en verder gewoon richten aan de verkopende partij neem ik aan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:17

ik zou er juist geen kopie op zetten, kijken of hij zo eerlijk is om het door te communiceren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:24

ik moet de verkopende partij in gebreke stellen en niet de makelaar, moet dus van het juridisch loket de aangetekende brief ook naar de verkopende partij sturen aangezien hun het contract getekend hebben

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:26

Denken dat de makelaar hierover niet praat met de verkopers dat vind ik wel erg ver gaan :P

Die zitten allang te bellen denk ik, want dit is toch zeer ingrijpend voor de verkopers :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:28

Dan alleen naar de verkopende partij sturen, zij kunnen wel kontakt met de makelaar opnemen. Makel;aar is technisch gezien niet financieel aansprakelijk, hij moet door de verkopers aangesproken worden op zijn slechte werk, niet door jou. Wel alle mails en kopieen bewaren!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:28

ik ga er ook van uit dat die echt wel contact hebben gehad vandaag, helemaal omdat ik de verkopende partij ook nog aan de telefoon gehad heb vandaag.
hoop dat het ze goed heet onder de voetjes wordt en ze 2 april gewoon aanwezig zijn bij de notaris. Voor die tijd moet er nog een vooroplevering gedaan worden, dus moet daar nog wel weer contact met de makelaar over hebben :-/