Goede huishoudtips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:49

RosiePosie schreef:
Leukste, en wel bekende tip, voor als je zilver wilt poetsen:
Neem een plastic afwasbak. Maak van een flink stuk aluminiumfolie een losse prop en maak die weer enigzins glad. Leg de aluminiumfolie op de bodem van de teil. Doe er heel heet water bij en een paar scheppen soda of zout. Leg je zilveren spullen op de aluminiumfolie. Het zilver moet het aluminium raken en onder water blijven.

Alle gaat bruisen en na een poosje is alles schoon. Bij heel vuil zilver moet de behandeling een of meermalen worden herhaald.

Dit ga ik een keer proberen. Ik heb een mooie zilveren kandelaar die ik eigenlijk maar 1,5 maand per jaar gebruik. Alleen met advent en kerst. Omdat hij bijna 11 maanden op de kast staat is het best een klus om hem weer te poetsen.

luuntje

Re: Goede huishoudtips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:33

Aanslag in een theebeker krijg je eruit door er een beetje zout in te doen.
Nat sponsje even door de beker met zout halen, naspoelen en klaar.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:53

Ik heb van mijn moeder geleerd toen ik mee ging om appartementen te poetsen. Dat het altijd handiger is om eerst alles te stofzuigen. Waarbij je dus zo'n borstel op de stofzuiger zet en over alles gaat, kasten, tafels, enz. Pas daarna met een nat doek erover gaan. Zo konden wij heel erg snel poetsen, één iemand die het stof afdeed door de stofzuiger (stof vlieg niet rond) en daarna met een nat doek. Ging heeel snel :p

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:41

Esther_ schreef:
We hebben ze pas in een grote pan met een afwasblokje aan de kook gebracht, na een paar minuten krijg je het er redelijk goed vanaf. Niet laten afkoelen, want dan lukt het niet meer.

Het gaat om de kookplaat, die vast in het aanrecht zit. De ingebakken kringen om de branders... ik kan de kookplaat niet losmaken.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:53

RosiePosie schreef:
Esther_ schreef:
We hebben ze pas in een grote pan met een afwasblokje aan de kook gebracht, na een paar minuten krijg je het er redelijk goed vanaf. Niet laten afkoelen, want dan lukt het niet meer.

Het gaat om de kookplaat, die vast in het aanrecht zit. De ingebakken kringen om de branders... ik kan de kookplaat niet losmaken.

Mijn moeder maakt der kookplaat schoon met een beetje Babyolie

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:54

Ik vind schoonmaken stiekem best leuk om te doen, muziekje erbij :D !

Heb alleen een hekel aan glaswerk etc. afnemen.. En dan vooral het nadrogen, met een theedoek krijg je er vaak toch nog wat stofjes op.. :+ Heb laatst van iemand een doekje van Jemako gekregen, zijn behoorlijk prijzig, maar daar kun je jaren mee vooruit, en werkt super!

Verder heb ik sinds kort ontdekt dat de badkamertegels (zijn al behoorlijk oudooi worden door ze af te nemen met een sopje met wat spoelglans. Helpt niet super tegen kalk hoor, maar gaat er gewoon mooi van glimmen. Voor echte flinke kalkaanslag gebruik ik de paarse fles van dasty (van de Wibra). Die werkt echt super :j !

Aanslag in een theebeker maak ik schoon met een beetje cif :)

Combimagnetron zet ik eerst een paar minuutjes aan met een bakje met citroensap erin. Al het 'vet' gaat dan al mooi weg, en je krijgt meteen een lekkere geur. Als het echt vies is herhaal ik het gewoon nog een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:20

Ik heb ook een vraag in de douche hebben we antisliptegeltjes maar die krengen zijn niet schoon te krijgen.. Combinatie van huidvet water en zeep laat vieze vlekken achter. En we weten gewoon niet hoe we dat weg kunnen krijgen..

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:22

ditano schreef:
Heb je een thermoskan voor de koffie die van binnen vol aanslag zit ?
Dan een nachtje met water en een tablet voor de afwasmachine laten staan .
Helemaal schoon daarna .
Voor mijn glazen theepot (met aanslag )heb ik het nog niet geprobeerd :o .

Ik doe er altijd soda in met gekookt water. Even laten staan en alle aanslag is verdwenen ;-)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:32

Leuk topic! ik ben echt vreselijk slecht in het huishouden en mijn vriend doet ook weinig tot niks, dus ik ga lekker meelezen! Heeft iemand misschien nog een tip voor mijn schapenvachtjes? Ik klap ze nu meestal met een mattenklopper, maar ze worden nooit helemaal schoon (hondenharen, kruimels, stof). In de wasmachine kunnen ze wel, heb ik ook al een keer gedaan, maar daar werden ze ook niet echt mooi schoon van, plus dat het 6 dagen duurt voordat het weer droog is.. ben benieuwd:)

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:43

RosiePosie schreef:
Ik zoek echter een tip hiervoor: mijn oude inbouwgaskookplaat heeft een heel dikke aangekoekte laag rondom de aluminium branders. Ik heb geen middeltje kunnen bedenken waarmee ik dat vuil weg kan halen.
Iemand een tip?

Voor de kookplaat en de gasbranders gebruik ik HG KACHELRUITJES REINIGER, dit is echt het middeltje om de ingebrande plekken weer schoon te krijgen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:47

Handig zo'n topic!

Ik zoek nog goede tips over hoe je de gaatjes van de douchekop schoonkrijgt. De mijne zotten vol met kalk waardoor het water er niet opptimaal doorheen kan... Iemand een idee?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:43

Ik doe dat altijd gewoon met een sponsje en mijn handen. := Ook niet heel makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:45

verootjoo schreef:
Handig zo'n topic!

Ik zoek nog goede tips over hoe je de gaatjes van de douchekop schoonkrijgt. De mijne zotten vol met kalk waardoor het water er niet opptimaal doorheen kan... Iemand een idee?

antikal en zo`n pannenspons ;)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:54

verootjoo schreef:
Handig zo'n topic!

Ik heb eens iets gehoord (nooit geprobeerd) dat je een boterhamzakje met sodawater moet vullen, daar de douchekop in hangen en dan een nachtje laten zitten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:23

Douchekop losschroeven (of niet) en dagje in bakje schoonmaakazijn leggen... even doorspoelen en klaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:27

Onze douchekop kan alleen niet losgeschroeft worden...maar ik zal het eens proberen met een zak oid erom heen... Moet dan wel een grote plastic tas zijn, een boterhamzakje past er niet omheen.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:47

Blingh schreef:
Ik heb ook een vraag in de douche hebben we antisliptegeltjes maar die krengen zijn niet schoon te krijgen.. Combinatie van huidvet water en zeep laat vieze vlekken achter. En we weten gewoon niet hoe we dat weg kunnen krijgen..

Van die 'irritante', met bobbeltjes erop? Vreselijke dingen vind ik dat :') . Ik stofzuig eerst de tegels (ja echt!), en daarna dweilen met een flinke scheut bleek, en daarna met gewoon water nadwijlen. Soms zit ik echt met spons en al op de vloer te boenen (vooral de hoekjes zijn lastig), rotwerk :+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:49

RosiePosie schreef:
Leukste, en wel bekende tip, voor als je zilver wilt poetsen:
Neem een plastic afwasbak. Maak van een flink stuk aluminiumfolie een losse prop en maak die weer enigzins glad. Leg de aluminiumfolie op de bodem van de teil. Doe er heel heet water bij en een paar scheppen soda of zout. Leg je zilveren spullen op de aluminiumfolie. Het zilver moet het aluminium raken en onder water blijven.

Alle gaat bruisen en na een poosje is alles schoon. Bij heel vuil zilver moet de behandeling een of meermalen worden herhaald.

Bakplaten schoonmaken (niet doen als ze van aluminium zijn): doe wat ammonia op wat vellen keukenpapier en leg die op een bakplaat, doe de bakplaten en roosters in een vuilniszak. Sluit hem en laat hem 24 uur liggen. Het vuil kun je er dan zo afspoelen.

Ik zoek echter een tip hiervoor: mijn oude inbouwgaskookplaat heeft een heel dikke aangekoekte laag rondom de aluminium branders. Ik heb geen middeltje kunnen bedenken waarmee ik dat vuil weg kan halen.
Iemand een tip?

staalfix. :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:51

De douchekop in een emmer met heet water en Antikal leggen voor ongeveer eeb half uur, of met azijn :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:51

Ik heb laatst een boekje gekregen:"Op eigen benen, dat doe je zo!" met allemaal handige tips en trucs om te besparen, het huishouden te doen, en ook om lastige vlekken uit kleding e.d. te krijgen. Ik zal er een paar neer zetten, die ik overigens nog niet uitgeprobeerd heb (woon nog thuis).

- Doe een droge handdoek bij de was in de droger, je was is aanzienlijk sneller droog. :$
- Doe een beetje afwasmiddel op vetvlekken in kleding, vervolgens zo de wasmachine in.
- Haarverf op je kleding? Spuit er haarlak op en vervolgens de wasmachine in.

200 blz. met dit soort handige tips, als jullie ergens specifiek iets voor willen weten kan ik wel even kijken :)

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:53

Voor het Bad goed en makkelijk schoon te houden en ook het douche raam gebruik ik blauwe wc gel. Het ontkalkt en ontvet zeer goed. Die van harpic vind ik het best. Je laat het een 20 minuten intrekken en je kan werkelijk zoals in de reclame alles afspoelen met de douchekop.
Door het blauw word het wit weer stralend wit.

kwa organiseren verdeel ik het huis op in 5 delen. en doe elke dag 1 deel. zo ben je op het einde van de week helemaal rond. En verder dagelijks alles goed bij houden.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:02

Oppassen met de blauwe wc-eend met kranen etc.! Die blauwe is een paar jaar terug vernieuwd, en vind hem heel agressief geworden. Ik kan allerlei schoonmaakproducten verdragen, maar owee als ik wc eend aanraak.. overal jeuk!

Als dat in aanraking met de rvs etc. komt, trekt het er direct in :\

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:05

Een stoomstrijkijzer scheelt veel tijd, strijken gaat dan echt een stuk sneller. Rond kerst liepen we achter met de strijk en moesten er zo'n 30 overhemden en blouses gestreken worden, toen scheelde het echt heel veel!
Verder heb ik van die wegwerpschoonmaakdoekjes van de action. Zitten er 80 in een pakje wat iets van 80 cent kost, vind ik ook makkelijker dan een sopje klaarmaken en dan later die doekjes weer moeten wassen.
Heb sowieso het idee dat wat duurdere schoonmaakmiddelen (inderdaad harpic), en dingen met een sproeikop veel tijd schelen.
Ik heb ook zo'n boekje met schoonmaaktips. Staan poetsschema's in en van die dingen als de wc in 5 minuten, de woonkamer in 15 minuten, en dan hoe je zo snel mogelijk alles schoon krijgt. Ook best handig, zeker nu we sinds kort geen werkster meer hebben. Moet zeggen dat het tot nu toe best goed gaat zonder werkster, merk ook wel dat ze niet heeel goed poetste, toen ik het weer zelf ging doen en meubels van zijn plek af ging trekken merkte ik dat zulke dingen al een tijdje niet meer gedaan waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:07

Shona_ schreef:
Blingh schreef:

Van die 'irritante', met bobbeltjes erop? Vreselijke dingen vind ik dat :') . Ik stofzuig eerst de tegels (ja echt!), en daarna dweilen met een flinke scheut bleek, en daarna met gewoon water nadwijlen. Soms zit ik echt met spons en al op de vloer te boenen (vooral de hoekjes zijn lastig), rotwerk :+

Die ja, echt spijt dat we voor zulke tegels gekozen hebben. We doen het nu ook al met bleek en op handen en voeten :') Blijft een pokkewerk

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:22

Ik denk dat van die antisliptegels hetzelfde spul aan de bovenkant zijn als onze antislip douchemat, die is ook onmogelijk schoon te krijgen. We kopen eens in de zoveel maanden een nieuwe. Rotding moet er liggen, want anders worden de onderburen 's ochtends wakker van het kletterende water.