Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:42

abbo met gratis mobiel bestaat niet ;) vergelijk je abbo met mobiel maar eens met een abbo sim only
als je dan kijkt wat je extra betaald , moet je voor de gein eens kijken wat je dus voor je mobiel betaald gedurende je hele looptijd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:01

Afval goed sorteren en zo klein mogelijk maken (waterflessen en blikjes ineendrukken, drankkartons plat, kartonnen dozen plat,...). Dan moet je minder vaak naar het containerpark en is goedkoper dan ophalen.

Een onafhankelijke studie laten doen voor jouw ideale energieleverancier. Ze berekenen dan welke leverancier het goedkoopst is voor jouw levenstijl. Dat scheelt bij ons.

GSM-abonnement nakijken, misschien kan het nog goedkoper. En ook je GSM-gebruik aanpassen: moet je echt dat belletje of sms'je doen of kan het ook even wachten tot je het persoonlijk kan melden?

Voedsel: hier hebben we veel op bespaard. Vers kopen, alleen klaarmaken wat je op gaat eten, geen verspilling etc etc.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:09

ik woon in een woon wagen maar toch besparen wij een hoop!

-spaar lampen
-stekkers overal uit al we gaan slapen, en televisie helemaal uit
-mijn vriend gaat op de scooter naar het werk met redelijk weer, ondanks dat we een auto hebben!
-zelf sigaretten maken i.p.v sigaretten kopen, stoppen zou natuurlijk beter zijn maar goed.
-wij wassen zelf af
-om de dag douchen, bij sporten wel even
-kaarsen aan, ipv lampen iedere avond!
-gordijnen dicht, scheelt wel tot 70 euro in het jaar!

zijn kleine dingen maar de kleine dingen kunnen groot verschil maken hoor!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:46

Ik bel nog met een prepaid kaart en die 20 euro per jaar krijg ik niet eens op. dat is paas besparen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:25

- Stekkers uit het stopcontact
- Gordijnen en luxaflex dicht (scheelt in warmte verlies)
- Tussendeur naar de bovenverdiepingen altijd dicht zodat we alleen in de woonkamer stoken zonder opgaande warmte
- Teveel gemaakt/gekookt eten in diepvrieszakjes invriezen zodat we niet hoeven te koken als we eens alleen zijn = goedkoper
- Brood invriezen naar nodige hoeveelheid (bijv. 4 sneetjes brood per zakje) = altijd vers brood, minder verspilling
- Op de bovenverdiepingen alle kachels uit
- Kleding wassen we tegenwoordig op 30 graden in het korte programma (15 min), alleen écht vieze kleding, boxershorts gaan nog op 40 graden of 60.
- We hebben meer handdoeken aangeschaft zodat we nog maar eens per week/twee weken een 60 graden was hebben, eens per maand een kookwas om de machine goed te reinigen
- Vaatwasser gaat alleen aan als deze helemaal vol is. Voordat het de vaat in gaat spoelen we alles even snel af, hoe minder vuil, hoe lager het programma. 40 graden volstaat dan meestal prima
- Korter douchen, of samen douchen
- Lampen niet onnodig laten branden, soms klikken we s'avonds alleen een schemerlampje met spaarlamp aan.
- Maar een klein laagje water in de dweilemmer met vloeibare zeep ipv alles/laminaat reiniger (= goedkoper) en volstaat ook prima.
- Restjes groenten aan het konijn geven, evenals de losse bladeren die van de hazelaar afvallen (vind het konijn heerlijk, spaart krachtvoer uit)
- Duurder kwaliteitsvoer voor de hond, hier heeft hij veel minder van nodig
- Vlees of voedsel dat bijvoorbeeld over datum is geven we aan de hond, en schrappen dan 1 brokkenmaaltijd.
- Klussen in en rondom het huis zelf doen zoals het verven van de raamkozijnen e.d.
- Ipv de afzuigkap aan, even het kiepraam in de keuken open zetten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:29

Ik was mijn kleding op kort prgramma (35 graden) en wij douchen ook regelmatig samen idd. :D
Luiken dicht en kaarsjes aan doen we ook altijd.. Scheelt veel in de warmte. En de verwarming heeft tot nu toe nog steeds niet aan gehoeven :)

Vlees over datum aan de hond? Dat doe ik toch liever niet :=

Afval klein maken maakt bij mij helaas weinig uit.. Wij hebben een gezamenlijke grote container in de straat, en daar betalen we gewoon jaarlijks voor. Wel scheiden we het plastic en papier :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:32

Mooie lijst Pinda_Dipje! Alleen onderstaand punt schijnt niet of nauwelijks besparend te zijn, omdat je met voorspoelen al snel meer water verbruikt dan een goede vaatwasser voor het hele programma. Met koud water bespaar je misschien nog iets van kosten maar met warm water sowieso niet. Ik spoel zelf nooit voor en draai de vaatwasser om de dag op eco programma, en de vaat komt er eigenlijk altijd schoon uit :)

Pinda_Dipje schreef:
- Vaatwasser gaat alleen aan als deze helemaal vol is. Voordat het de vaat in gaat spoelen we alles even snel af, hoe minder vuil, hoe lager het programma. 40 graden volstaat dan meestal prima

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:33

Wij wonen in een grote chalet en willen graag ook bezuinigen in en om het huis. Dit doen we al:

* Spaarlampen in de lampen die we veel gebruiken (woonkamer 1 staande lamp, badkamerlamp, lamp in de slaapkamer)
* Zelf afwassen en geen afwasmachine. Wassen alles 1 keer per dag af tegelijk
* Groente afval gaat naar het konijn :)
* Brood kopen en in de diepvries bewaren, net als pastasaus wat over is e.d.
* Niet te lang douchen
* De kraan niet laten lopen tijdens het tandenpoetsen
* Opladers uit het stopcontact halen, tv uit en niet op standby laten staan.
* Verwarming gaat nooit hoger dan 20 en overdag grotendeels uit (tenzij ik vrij ben).
* Eerst een vest aantrekken, voordat de verwarming hoog moet
* Wassen op kort programma (30 minuten) op 30 graden
* We hebben wel een extra koelkast en diepvries (koelkast gaat deze winter uit) beiden met A+ label

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:33

Ik woon in een studio. Kwa stroom kan ik niet veel meer besparen volgens mij.
Geen vaatwasser en geen droger.
Overal spaarlampen.
Oplader van laptop en telefoon haal ik er altijd uit.
Ik betaal iets van 30 euro p/m aan stroom en daar zitten ook de gemeenschappelijke ruimtes bij. En daar krijg ik zelfs nog geld van terug.
Ik zet nooit de verwarming aan op de badkamer (zit aan een hal en aan de andere kant van de hal zitten weer andere woningen, beetje het idee van een hotel). Dan heb ik nog een verwarming in de kamer die ik alleen s'avonds aan zet. Behalve als het vriest overdag. Dan zet ik hem wel overdag aan.
Ik heb een a label koelkast en vriezer.

Verder doe ik niet zoveel om te besparen, dus ik lees hier mee voor verdere tips.
Energieleverancier kan ik niet zelf kiezen. Wij zitten met ons complex allemaal bij dezelfde. Hebben wel een eigen meter. Groot voordeel is natuurlijk wel dat je hierdoor goedkoper stroom krijgt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:44

Yessy schreef:
Mooie lijst Pinda_Dipje! Alleen onderstaand punt schijnt niet of nauwelijks besparend te zijn, omdat je met voorspoelen al snel meer water verbruikt dan een goede vaatwasser voor het hele programma. Met koud water bespaar je misschien nog iets van kosten maar met warm water sowieso niet. Ik spoel zelf nooit voor en draai de vaatwasser om de dag op eco programma, en de vaat komt er eigenlijk altijd schoon uit :)

Wij gebruiken hiervoor een dun laagje koud water in de gootsteen, zal nog geen liter zijn. Ruwweg even afspoelen en dan in de machine, anders heeft het inderdaad weinig nut.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:48

ik draai sinds kort me wasmachine op 30/40 gr ipv op 60gr, schijnt heel veel te schelen hoorde ik. Ook hang ik na het douchen de handdoeken op, je komt schoon uit de douche dus kun je wel even mee doen.

Leuk topic...ik volg. Op 1 of andere manier vliegt het geld hier ook me knip uit |(

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:57

- Spaarlampen en letlampen en maar 1 lamp s avonds aan. (de letlamp)
- geen droger gewoon 2 wastorens.
- geen afwasmachine.
- douche samen met me kindje of snel alleen.
- Gordijnen optijd dicht en achter de kachel stoppen zodat de warmte het huis ingaat inplaats van tussen het glas en de gordijnen. smorges met gordijnen dicht ontbijten etc. Zodat de warmte lang binnenblijft.
- kachel overdag altijd op 20,5 en snachts op 17.
Wij zitten er nooit aan hij staat ingesteld. Aan en uit doen kost meer dan je denkt.
- Boven alle slaapkamerdeuren dicht en dan de ramen op de slaapkamers iets open voor de frisselucht.
- alleen verwarming in de woonkamer/keuken aan. Niet op de slaapkamers of op de gang.
- douche verwarming alleen voor ik ga douchen aan. En alleen als me zoontjhe doucht niet voor ons.
- Deuren achter je kont dicht doen :+
- Oven weinig gebruiken.
- Buitenlamp hebben we nooit aan alleen als we weten dat er bezoek komt. Zo zonde om die elke avond voor niets aan te hebben.
- Geen was op kachel drogen dan moet de kachel extra stoken. Dus lekker boven op onze waskamer.
- ik spoel amper voor alleen vette pannen of sausen.
Verder doe ik liever een keer nieuw water in me bak. Denk dat je met voorspoelen veel meer verbruikt (mijn ma spoelt alles voor elk kopje, bordje etc. Dan verbruik je voor mij gevoel erg veel)
- restjes invriezen, gooien wij nooit weg. Kunnen we een restjes avond houden. Lekker ook nog.
- brood invriezen!

Dat is wat ik zo kan bedenken
Laatst bijgewerkt door blokje op 15-11-12 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:59

Met bepaalde dingen opletten met boodschappen doen waar de aanbiedingen zijn

Gezamelijk met buren een abbonement op bijvoorbeeld de krant

zoveel mogelijk de fiets pakken i.p.v. de auto

telefoon sim only, m'n telefoon doet het nog prima :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:01

"Nooit aanzitten kost meer dan je denkt" ? Bedoel je de verwarming? Kan je dat eens uitleggen? :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:02

Wij doen 1x in de twee weken de meeste boodschappen dat scheelt ons al snel 20 a 30 euro :+

Sorry, wij zitten nooit aan de verwarming. Hij staat gewoon ingesteld. Alleen als we op vakantie gaan gaat hij op vakantie stand.
Ik heb altijd begrepen dat als je de kachel smorgens uit doet en smiddags weer aan, omdat je een dagje weg bent, veel duurder is. Omdat hij dan moet opstoken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:08

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:10

Voor vloerverwarming gaat het wel op!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:11

Goeie tips komen hier voorbij :j

Wij doen nu dit;
Boven geen verwarming aan, overdag op 18 en 's nachts 15.
Als we weg zijn gaat hij helemaal niet aan.
Tv ook helemaal uit.
Wij doen zelf de afwas (hebben geen vaatwasser)
Alles hangt op zolder te drogen (hebben ook geen droger)
Overal de deuren dicht houden.
Water opvangen doen wij ook,geven we de planten water van of de bakken van de dieren worden daarvan bijgevuld.
Wasmachine draait hier meetsla op 30 gr, de meeste dingen ziojn nooit echt vies en krijg ook alles schoon.
Opladers nooit langer in het stopcontact laten zitten dan nodig is.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:11

Nog een tip trouwens voor als je dieren hebt.
Ik kocht altijd konijnenvoer bij de boerenbond. 5 kilo voor 6 euro.
Nu brengt de eigenaar van mijn verzorgpaard het voor me mee in grootverpakking. 25 kilo voor 10 euro.
Dat scheelt nogal. Ik heb er zelf geen ruimte voor, maar er staat een ton bij de paarden waar het ingaat en dan neem ik telkens 5 kilo mee naar huis. Ik denk dat het ook voor hondenvoer en dergelijke veel verschil uit maakt, die groot verpakkingen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:13

Ik ben altijd thuis dus onze verwarming staat altijd aan :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:22

Leuk topic :)
Ik probeer mijn best te doen om te besparen, maar mijn levensstandaard geef ik ook niet op. Af en toe een lekker warm bad voor een uurtje en wat water laten bijlopen als het koud wordt, kan ik in de winter niet laten :D
Ook heb ik geen plaats om was op te hangen dus bijna alles gaat bij mij in de droger.

Wat wij wel doen :
- We hebben geen vaatwasser, alles met de hand en om de 2 dagen afwassen is voldoende.
- alle apparatuur dat niet gebruikt wordt uit het stopcontact
- verwarming staat overdag op 15 graden en vanaf 5u savonds op 20 graden
- Hele goede EPC score dus ons appartement is erg energievriendelijk
- van mei tot oktober staat onze verwarming nooit op
- De vriezer geregeld een keer laten ontdooien om het ijs te laten smelten zodat hij geen verlies draait
- Alles wordt op een kort programma gewassen tenzij erg vuil. Gekleurde en zwarte kleren van 2 dagen dragen gaan op 15 minuutjes op 30 graden

Misschien goed om er bij te vermelden dat wij ook maar met tweetjes zijn zonder kinderen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:30

:)*
Het is een fabeltje dat luchten of ventileren leidt tot hogere stookkosten. Het tegendeel is juist waar: in een goed geventileerd huis is de lucht relatief droog. En het opwarmen van droge lucht kost veel minder energie dan het opwarmen van vochtige lucht.

Probeer verder de lucht in huis zo droog mogelijk te houden. Een luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 is perfect. Maak na het schoonmaken alles goed droog: gebruik een trekker na het dweilen van de vloeren en het douchen.

Kook verder met de deksels op de pannen en laat de afzuigkap na het koken nog een kwartiertje langer aanstaan om vocht op te zuigen, of zet een raampje open. Droog met mooi weer de was buiten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:32

Kentaro schreef:
:)*
Het is een fabeltje dat luchten of ventileren leidt tot hogere stookkosten. Het tegendeel is juist waar: in een goed geventileerd huis is de lucht relatief droog. En het opwarmen van droge lucht kost veel minder energie dan het opwarmen van vochtige lucht.

Probeer verder de lucht in huis zo droog mogelijk te houden. Een luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 is perfect. Maak na het schoonmaken alles goed droog: gebruik een trekker na het dweilen van de vloeren en het douchen.

Kook verder met de deksels op de pannen en laat de afzuigkap na het koken nog een kwartiertje langer aanstaan om vocht op te zuigen, of zet een raampje open. Droog met mooi weer de was buiten.

Dan moet ik zo'n meet ding kopen voor de luchtvochtigheid.

Wij hebben een slechte afzuigkap dus vast veel vocht.
Wel een speciaal afzuigsysteem in onze douche geplaatst (wij hebben geen raam in de douche)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:33

Wij hebben een weerstationnetje met daarin aangave luchtvochtigheid! Is écht een heel verschil of je 's morgens een half uurtje je raam open zet of niet!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:36

Een klein trucje dat mijn ouders altijd toepasten:
Vielen er brieven op de mat met niet afgestempelde postzegels, dan werden die in heet water afgeweekt en hergebruikt. Een postzegel kost in België 0.75 euro ondertussen...