45 km wagentjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:06

aslo schreef:
Even voor de duidelijkheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... motor.html

1. je hebt dus voor zo'n voertuig geen rijbewijs nodig.
2. er geldt een verzekeringsplicht. En daar komt het 'probleem' om de hoek kijken. Als je geen handicap hebt, wordt het voertuig niet verzekerd en kun je er dus niet mee rijden. Mijn dochter heeft een 45km scootmobiel. Zonder rijbewijs. Maar moest aantonen dat dit vanwege een lichamelijke beperking is.
3. je mag op 80 km wegen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... brommobiel

Een brommobiel is geen handicaptenvoertuig, en hier moet je wel een rijbewijs AM voor hebben. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:10

NoekAa_ schreef:
Vreselijk die dingen, en gevaarlijk nog ook! lijkt wel of alle bestuurders van die dingen een cursus hebben gevolgd over hoe het niet moet.

Hier kom ik ze ook af en toe tegen op de N-zoveel, echt drama. Gevaar op de weg.

Besturders van gewone auto's kunnen net zo erg zijn hoor. Ruim 30 rijden in 30km zone en nog ingehaald worden, want 45km autotjes moet je inhalen (erg pavlov reactie). Je zowat van de weg af drukken bij passeren en inhalen, strak door de binnenbocht afslaan en op de verkeerde weghelft bijna bovenop je motorkap zitten, want stel je voor dat je 2m langer moet rijden om thuis te komen. Of opa die in dikke auto net an 15 durft te rijden op 60km weg en die je dus met je 45km autotje maar inhaalt. Je moet in zo'n autotje goed anticiperen en heel defensief rijden, maar eigenlijk moet je altijd wel opletten in het verkeer ivm idioten en ongeduldige figuren.

Ik heb een gewoon rijbewijs en zeker qua verkeersinzicht is dat eigenlijk noodzakelijk, maar gewoon rijbewijs en auto maakt je nog niet veilig voor het overige verkeer. Dingen zijn hier ideaal als vervanging van de busverbindingen, wil ik verder weg dan parkeer ik gewoon bij het station en neem ik de trein. Gewone kleine auto is stuk kostbaarder qua verzekering/wegenbelasting en onderhoud, bovendien halen die echt de 1 op 30+ diesel niet.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:12

Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat mensen zonder handicap in zulke auto's rijden. Hier waren ze niet voor bestemd, de jeugd rijdt er nu in, crost wat af en de gehandicapte wordt hierop aan gekeken. Ik zit in de zorg en maak dit srt situaties heel veel mee, vind dit heel jammer dat dit gebeurd! Koop een regenbroek en ga net als iedereen gewoon op de fiets, je kan zelfs ook een busabbo kopen. Waardoor je door kan sparen voor een goede auto straks

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:14

ik vind het prima dat mensen hier in rijden, maar liever ergens waar ik niet rij! op sommige wegen moet ik me echt inhouden om ze niet aan te drukken zo sloom gaan ze..

vuurneon

Re: 45 km wagentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:15

Op het fietspad is nog enger... := schrik je je toch helemaal wezenloos als je 'toet' hoort en zo'n karretje scheurt vlak langs je. Enge dingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:19

Gehandicapten krijgen van die canta's (instabiele wiebeldingen) waar je ook mee op het fietspad mag, dat is een iets andere categorie dan een brommer op 4 wielen die veel meer richting begrensde auto gaat. In het buitenland maken ze het nog spannender, Frankrijk bv heeft ze in cat. geen rijbewijs (mag 45) en wel rijbewijs (mag 90!).

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:19

vuurneon schreef:
Op het fietspad is nog enger... := schrik je je toch helemaal wezenloos als je 'toet' hoort en zo'n karretje scheurt vlak langs je. Enge dingen.

Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit op het fietspad zien rijden..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:20

tamary schreef:
Gehandicapten krijgen van die canta's (instabiele wiebeldingen) waar je ook mee op het fietspad mag, dat is een iets andere categorie dan een brommer op 4 wielen die veel meer richting begrensde auto gaat. In het buitenland maken ze het nog spannender, Frankrijk bv heeft ze in cat. geen rijbewijs (mag 45) en wel rijbewijs (mag 90!).

Die bedoelde ik inderdaad op het fietspad. Alsnog doodeng := zo breed is het fietspad echt niet overal...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:21

Desteney_ schreef:
vuurneon schreef:

Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit op het fietspad zien rijden..

Alleen de canta's mogen (met ontheffing?) op het fietspad en dat is de gehandicapte variant die je via de gemeente (wmo voorziening) krijgt. Alle andere 45 km autotjes mogen net zo min op het fietspad als een gewone auto.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:24

dito schreef:
Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat mensen zonder handicap in zulke auto's rijden. Hier waren ze niet voor bestemd, de jeugd rijdt er nu in, crost wat af en de gehandicapte wordt hierop aan gekeken. Ik zit in de zorg en maak dit srt situaties heel veel mee, vind dit heel jammer dat dit gebeurd! Koop een regenbroek en ga net als iedereen gewoon op de fiets, je kan zelfs ook een busabbo kopen. Waardoor je door kan sparen voor een goede auto straks

Je verward deze 45km wagentjes met invalidewagentjes die gehandicapten krijgen via de WMO.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:25

Desteney_ schreef:
Een brommobiel is geen handicaptenvoertuig, en hier moet je wel een rijbewijs AM voor hebben. :j

Mijn dochter heeft geen brommobiel ;) Zij rijdt al anderhalf jaar met een scootmobiel (3 wielige 45 km scooter), speciaal ontworpen en valt in de categorie invaliden voertuigen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:26

vuurneon schreef:

Die op het fietspad onder andere zijn invalide voerruigen tot 45 km per uur. Die zijn rijbewijsvrij te besturen. Maar de wetgeving gaat veranderen hierin en zal dadelijk echt alleen voor invalide mensen bedoelt zijn gelukkig.

Dat zijn meestal Canta s. zijn maximaal 110 cm breed, mogen op fietspaden, voetpaden en zelfs in winkelcentra al zou ik dat zelf niet doen. En mogen ze komen op wegen waar tractoren ook mogen komen. Daar betaal je maximaal een scootmobiel verzekering voor. Mag je overal parkeren ook op de stoep. Ideaal trillingsvrij. Mogen officieel 3 personen in, 2 voorin en 1 achterin op een sleciaal stoeltje.Maar mogen absoluut geen 45 km bord achterop hebben om de een of andere vage reden.

De bredere brommobielen mogen niet op het fietspad. Mogen daar rijden waar tractoren ook mogen komen. Zijn bestuurbaar met een brommerrijbewijs of gewoon rijbewijs. Worden meestal bestuurd door opgeschoten pubers met geld of bejaarden met soms nul verkeersinzicht. Maximaal twee personen. Moeten een 45 km bord achterop hebben en een nummerplaat en brommerverzekering. Mogen alleen parkeren daar waar auto s ook mogen parkeren.

Enne Vuurneon. Als het goed is kunnen ze echt niet harder dan 45 km per uur. En gaan ook op een fietspad net zo hard als een brommer. Alleen schrikken fietsers er vaak van hoe voorzichtig je ook inhaalt.

Tamary bijna geen gemeente vergoed ze nog helaas. Dan mag je aan gezamelijk openbaar vervoer of bustaxi op bestelling meegaan. Zeker met honden erg onhandig.

En wat betreft aanschaf voor een knappe canta of brommobiel heb je tegenwoordig al een nieuwe kleine auto.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:28

aslo schreef:
Desteney_ schreef:

Mijn dochter heeft geen brommobiel ;) Zij rijdt al anderhalf jaar met een scootmobiel (3 wielige 45 km scooter), speciaal ontworpen en valt in de categorie invaliden voertuigen.

Oh nee zo bedoelde ik het niet! Oeps, haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:28

Ik vind brommers ook al niets als ze zo hard vlak langs mij sjezen. Beetje vaart verminderen en netjes inhalen is wel zo hoffelijk. Geef mij maar gewoon een fietspad waar niet op gebromd mag worden :P

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:29

elizexbeau schreef:
NoekAa_

Wat doen bestuurders dan dat je dat zegt?

Verkeershinder veroorzaken. gebrek aan inschatting van gevaar op de weg. Verbaas me soms ook over hoe hard ze gaan... rijd ik erachter met 60 km/u ??? uhh? zijn hier voornamelijk ook jongeren.. kaliber brommerjochies..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:30

tamary schreef:
NoekAa_ schreef:
Vreselijk die dingen, en gevaarlijk nog ook! lijkt wel of alle bestuurders van die dingen een cursus hebben gevolgd over hoe het niet moet.

Hier kom ik ze ook af en toe tegen op de N-zoveel, echt drama. Gevaar op de weg.

Besturders van gewone auto's kunnen net zo erg zijn hoor. Ruim 30 rijden in 30km zone en nog ingehaald worden, want 45km autotjes moet je inhalen (erg pavlov reactie). Je zowat van de weg af drukken bij passeren en inhalen, strak door de binnenbocht afslaan en op de verkeerde weghelft bijna bovenop je motorkap zitten, want stel je voor dat je 2m langer moet rijden om thuis te komen. Of opa die in dikke auto net an 15 durft te rijden op 60km weg en die je dus met je 45km autotje maar inhaalt. Je moet in zo'n autotje goed anticiperen en heel defensief rijden, maar eigenlijk moet je altijd wel opletten in het verkeer ivm idioten en ongeduldige figuren.

Ik heb een gewoon rijbewijs en zeker qua verkeersinzicht is dat eigenlijk noodzakelijk, maar gewoon rijbewijs en auto maakt je nog niet veilig voor het overige verkeer. Dingen zijn hier ideaal als vervanging van de busverbindingen, wil ik verder weg dan parkeer ik gewoon bij het station en neem ik de trein. Gewone kleine auto is stuk kostbaarder qua verzekering/wegenbelasting en onderhoud, bovendien halen die echt de 1 op 30+ diesel niet.

Oh, maar ik was ook nog niet begonnen over aso-rijders in normale auto's :') Die zijn er ook zat. Maar daar gaat het niet over in dit topic?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:31

karuna schreef:
Die op het fietspad onder andere zijn invalide voerruigen tot 45 km per uur. Die zijn rijbewijsvrij te besturen. Maar de wetgeving gaat veranderen hierin en zal dadelijk echt alleen voor invalide mensen bedoelt zijn gelukkig.

Precies. Daar op vooruit lopend weigeren veel verzekeringmij al een tijdje om een plaatje af te geven (te verzekeren dus). Vandaar dat wij moesten aantonen dat mijn dochter een lichamelijke beperking heeft.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:34

Mijn vriendin heeft z'n autootje (oke de hare kan toch wel rond de 70, maar mag eigenlijk niet :=) maar ik moet zeggen dat ze netter rijd dan sommige bestuurders in gewone auto's die ik soms zie hoor.. Maar dat is ook afhankelijk van de persoon die er in rijd natuurlijk + Dat ik ook altijd mee kijk, gewoon omdat ik dat fijner vind en is voor haar soms ook prettiger, Twee zien toch meer dan een :). Rijd dus om de week mee als het regent en het is echt wel heerlijk om soms niet te hoeven fietsen zoals dagen als vandaag (oke ik moest gewoon fietsen vandaag maar toch :=) waarop het keihard regent en het koud is. Op het fietspad mag ze niet, maar op snelwegen en N wegen volgens mij ook niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:35

hamsterfan schreef:
Mijn vriendin heeft z'n autootje (oke de hare kan toch wel rond de 70, maar mag eigenlijk niet :=) maar ik moet zeggen dat ze netter rijd dan sommige bestuurders in gewone auto's die ik soms zie hoor.. Maar dat is ook afhankelijk van de persoon die er in rijd natuurlijk + Dat ik ook altijd mee kijk, gewoon omdat ik dat fijner vind en is voor haar soms ook prettiger, Twee zien toch meer dan een :). Rijd dus om de week mee als het regent en het is echt wel heerlijk om soms niet te hoeven fietsen zoals dagen als vandaag (oke ik moest gewoon fietsen vandaag maar toch :=) waarop het keihard regent en het koud is. Op het fietspad mag ze niet, maar op snelwegen en N wegen volgens mij ook niet.

Als zij met die snelheid de macht over het stuur verliest en een ongeluk veroorzaakt blijft er weinig van dat bakkie over (en de inzittenen) Ik hoop wel dat ze dat beseft.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:36

Ik had er eentje. Erg fijn hoor , met regen en sneeuw zat ik droog. Ik had een Chatenet, best een leuk dingetje, mooi rood en best veel bergruimte achter, met gemak kon je je honden meenemen.
Gebrek aan inschattingsvermogen kom je ook bj andere weggebuikers tegen is niet speciaal voor de 45 km bestuurders. Verkeershinder? beetje tolerant zeg, omdat ze minder snel gaan? Dan ga je er omheen, ik lette altjd goed op of er iemand langs wilde .

Je moet er een AM rijbewijs voor hebben, het vroegere brommer certifcaat. Ik heb nooit rare reaties gekregen ook niet van mede weggebruikers. Ik zou er zo weer eentje willen hoor:) durf niet in een gewone auto te rijden en gek genoeg wel in een 45 km autootje.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:40

leoenpat schreef:
Ik had er eentje. Erg fijn hoor , met regen en sneeuw zat ik droog. Ik had een Chatenet, best een leuk dingetje, mooi rood en best veel bergruimte achter, met gemak kon je je honden meenemen.
Gebrek aan inschattingsvermogen kom je ook bj andere weggebuikers tegen is niet speciaal voor de 45 km bestuurders. Verkeershinder? beetje tolerant zeg, omdat ze minder snel gaan? Dan ga je er omheen, ik lette altjd goed op of er iemand langs wilde .

Je moet er een AM rijbewijs voor hebben, het vroegere brommer certifcaat. Ik heb nooit rare reaties gekregen ook niet van mede weggebruikers. Ik zou er zo weer eentje willen hoor:) durf niet in een gewone auto te rijden en gek genoeg wel in een 45 km autootje.

Mijn moeder zegt ook, je moet ook wel een beetje gek zijn om in zo'n autotje te rijden. Nou dan ben ik maar gek. :D Het is voor mij niet een wagentje waar ik mee naar de andere kant van het land wil rijden. Ben je niet zo snel, en vind het gewoon te ver weg. Lijkt me echt hartstikke handig om mee naar school te rijden, naar stal te rijden en zware boodschappen mee te halen zoals zakken hondenvoer of varkensvoer. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:48

Aslo, ik heb geen problemen met de verzekering. Gewoon gezegt ik heb dit voertuig. Info doorgestuurd waar deze onder valt en ik betaal nu net zo veel als mijn scootmobiel. 55 euro per jaar. Maar scheelt misschien dat ik ouder ben. Misschien dat ze voor jongeren een strenger beleid hanteren.

Hamsterfan, bij een ongeluk veroorzaken is je vriendin onverzekerd. Ook als een ander tegen haar aanrijdt. Ik hoop dat ze dat beseft. Daarnaast zijn ze niet gemaakt om zo hard te rijden. Niet kwa rem, kreukelzone enz.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:02

Ik denk dat mensen van die rode gehandicaptenautootjes in de war halen met de brommobielen?

Over wat gaat dit topic nou? :=

In ieder geval, ik hem een bormmobiel, hij het whoop en ik hou van hem :D
Het is deze, met xenon :D
Afbeelding
Zelfde als leoenpat dus.

Heel erg fijn om mee naar school te gaan enz. Lekker warm en droog <3
Je mag er niet mee over fietspaden en ook niet mee over een autoweg of snelweg. Voor de rest mag je er wel overal. En kom je dus ook goed mee met de andere auto's. De mijne gaat 60.

Alleen die dingen zijn wel levensgevaarlijk bij harde regen, dus bij plassen. Zijn zo licht dat je geen controle hebt als je door een plas rijd :n

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:06

Wauw..@Geryon: Die is gaaf!!!

Zo is het maar net, super fijn als het regent. Met plassen iets afremmen in een bocht hoewel ik nooit het idee had dat ik grip verloor moet ik zeggen. Die van mij ging ook 60 km. En dat is voor waar je mag rijden precies goed.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:07

Oh die is gaaf zeg, die heb ik zien staan jaa! Look a like mini cooper! Ik heb het over de brom mobielen in ieder geval haha! Whoop, wat leuk. :P