Nieuwe auto. Welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:04

het AD helpt mee:
Lijst met meest betrouwbare auto's:
1) Honda
2) Toyota
3) Lexus
4) Suzuki
5) Subaru
6) Hyundai
7) Mazda
8) Mitsubishi
9) Chevrolet
10) Nissan
11) KIA
12) Ford
13) Skoda
14) Citroën
15) Peugeot
16) Daewoo
17) Smart
18) Mini
19) Fiat
20) Seat
21) Volkwagen
22) Volvo
23) Porsche
24) Opel
25) BMW
26) Audi
27) Rover
28) Jaguar
29) Mercedes
30) MG
31) Saab
32) Chrysler
33) Renault
34) Jeep
35) Alfa Romeo
36) Land Rover
37) Range Rover

http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/articl ... eest.dhtml
voor het bijbeorende artikel
Laatst bijgewerkt door Qimm op 12-10-12 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:05

Seat ibiza / toledo zijn idd over het algemeen ook prima :) Ken zelfs iemand die voor 50 euro een toledo heeft gekocht een jaar geleden, en nog geen €100,- euro erin heeft hoeven steken _/-\o_

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:05

Ik vind het wel een aparte lijst :=

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:06

blauw00gje schreef:

ook mijn gedachte...
ik geloof die lijst niet hoor :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:07

ik vind het wel aannemelijk eigenlijk, de doorsnee van wat ik hoor klopt aardig, heb de link van het artikel erbij gezet, kun je lezen hoe ze tot de conclusie gekomen zijn

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:08

vergis je er niet in, hier hebben al een aantal auto's van 3-5 jaar oud gestaan met weinig km's (<50.000) waarvan vervolgens de complete bak stuk was,wiellagers,remmerij etc.
Juist de wat nieuwere japanners zijn niet meer wat ze waren in de jaren 90 :n
Ik heb nu een peugeot 207 voor de deur staan, uit 2001, 36.000 km en oerdegelijk,geen roest en redelijk zuinig.
Voor mij geen ''nieuwe'' auto's meer, zeker door al die beknopte modelletjes van tegenwoordig rijden ze zoooo schokkerig en stug, dat is op korte afstanden echt afzien!
Als ik jou was, dan zou ik kijken naar een auto van max 10 jaar oud, met een lage km stand, niet al te veel electronica, onderhoudshistorie bekend.
Daarmee koop je het minst snel een kat in de zak!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:09

Dat van de electrische problemen van renault herken ik wel. Ik had bij deze auto een sleutel die geen contact meer maakte met de auto chip. 300 euro voor 1 sleutel. Dacht dat ik gek werd :n

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:10

Wildgirl schreef:
Als ik jou was, dan zou ik kijken naar een auto van max 10 jaar oud, met een lage km stand, niet al te veel electronica, onderhoudshistorie bekend.
Daarmee koop je het minst snel een kat in de zak!

goede tip (!) + neem iemand mee die er verstand van heeft

Kijk ook op internet rond als je een bepaalde auto op het oog heb wat de zwakke punten zijn. Roesten ze veel bijvoorbeeld.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:12

Ik heb een nieuwe uitvoering Micra, heeft een beetje hetzelfde idee al de Toyota Aygo.
De Micra heeft mee nog nooit in de steek gelaten, zijn er zelfs mee op wintersport geweest en bij -20 startte de auto meteen zonder tegen strubbelingen of wat... Ik ben er heel tevreden over.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:13

Seat, VW, Audi en Porsche vallen allemaal onder hetzelfde concern :j
Verder ben ik niet zo thuis in kleine auto's, ja Kevers, maar die blijven ook niet uit zichzelf rijden :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:14

Er gaat zoiezo een automonteur mee inderdaad :j

Ik wil liever geen auto meer van rond de 10 jaar oud. 2-3 jaar is wel echt m'n max... En het liefst wel ergens waar m'n twingo in te ruilen is :)

Iemand ervaring met de suzuki swift?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:17

Ik zou je aan willen raden om eens naar een ford focus te kijken. Dat is een auto die mij uitermate goed bevallen is. Het enige onderhoud wat ik heb hoeven plegen waren oliebeurtjes en slijtage-zaken (niet zo gek met een km-stand >200.000)
Heel ruim, kan makkelijk met z'n 5-en erin. Met de achterbank omlaag heb je waanzinnig veel ruimte achterin. Hij rijdt heerlijk stabiel en is vrij vlot. Ik had een focus type 1 (die zijn tot 2000 gemaakt) Maar volgens mij zijn de types daarna ook net zo goed.

Verder, ga er niet vanuit dat nieuwe auto's per definitie beter zijn dan oudere...

Mallow

Re: Nieuwe auto. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:19

Ford focus ligt buiten mijn budget :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:21

ja die van 3 jaar oud zeker wel :+ Toen wist ik nog niet dat je perse een jonge auto wilde :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:22

blauw00gje schreef:

waarom apart? imo klopt die erg goed.
Mijn vader vind hetzelfde als die lijst en die is automonteur al tientallen jaren dus die weet wel wat die vaak in de garage krijgt en wat niet!
Hier thuis gaan we ook voor toyota die laten je nooit in de steek!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:23

Neem een Japanner!! Die zijn het meest betrouwbaar en voordelig in onderhoud (ook volgens diverse monteurs die wij in de vriendenkring hebben). Dus Suzuki, Honda, Toyota enz. Wij hebben 2 Suzuki's, komen nog steeds zonder problemen door de keuring heen (en ze zijn beide rond de 25 jaar oud _/-\o_ ) en als er iets vervangen moet worden is de aanschaf héél goedkoop in vergelijking met andere merken. Ik zou in ieder geval geen renault kopen, kijk maar eens als je een auto met pech aan de kant van de weg ziet staan, hoe vaak is dat wel niet een renault (of peugeot, alhoewel ik zelf een aantal jaar geleden een goede peugeot had, was wel een nieuwe, ik weet niet hoe hij er nu aan toe is met het rijgedrag van mijn ex 8)7 ). De nieuwe Suzuki alto's zijn echt snoepies, en de Toyota Aygo ben ik helemaal verliefd op. Maar als je iets groter wilt is de Swift een leuk ding!

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:25

Als je een 107/c1/aygo wil zou ik voor nieuw gaan. Deze auto's zijn als jonge tweedehands bijna net zo duur als een hele nieuwe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:26

Ik vind het vooral apart dat de duurdere merken vrij ver onderaan staan.. BMW, mercedes, dan verwacht je toch een betrouwbare auto?
Toyota en Suzuki bovenaan, oke, maar die chevrolet matiz waar ik eens in heb gezeten, jee dat was me toch een rammelbakje :+ Kan me niet voorstellen dat die betrouwbaarder is dan de europese auto's!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:28

Had Volkswagen ook wel hoger ingeschat :j

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:30

Chevrolet komt hier ook echt niet voor de deur te staan :+ Heb daar alleen maar slechte ervaringen mee.

Is hyundai ook japans? de i10 en i20 zijn ook wel leuke wagens volgens mij :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:36

hyundai is ook koreaans. Wij hebben een i10 gehad als huurauto op vakantie. Vond het wel een beetje een gebakje, maar niet onplezierig om mee te rijden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:36

Ziviaantje schreef:
Neem een Japanner!! Die zijn het meest betrouwbaar en voordelig in onderhoud (ook volgens diverse monteurs die wij in de vriendenkring hebben). Dus Suzuki, Honda, Toyota enz. Wij hebben 2 Suzuki's, komen nog steeds zonder problemen door de keuring heen (en ze zijn beide rond de 25 jaar oud _/-\o_ ) en als er iets vervangen moet worden is de aanschaf héél goedkoop in vergelijking met andere merken. Ik zou in ieder geval geen renault kopen, kijk maar eens als je een auto met pech aan de kant van de weg ziet staan, hoe vaak is dat wel niet een renault (of peugeot, alhoewel ik zelf een aantal jaar geleden een goede peugeot had, was wel een nieuwe, ik weet niet hoe hij er nu aan toe is met het rijgedrag van mijn ex 8)7 ). De nieuwe Suzuki alto's zijn echt snoepies, en de Toyota Aygo ben ik helemaal verliefd op. Maar als je iets groter wilt is de Swift een leuk ding!

De oudere modellen ja ;-)
De modellen van de afgelopen 5 jaar....pffff die komen er hier echt niet in, ondingen zijn het met iedere maand iets anders ''kleins'' wat je uiteindelijk toch weer op hoge kosten brengt.
TS, wat is je budget en wat doe je met de auto?
Veel korte afstanden?
Zoja, begin dan alsjeblieft niet aan een nieuwe japanner, kans dat je last van je rug krijgt en met tegenzin de auto instapt is 100%

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:42

Ik heb een beschadigde wervel in m'n onderrug dus ik moet er echt wel lekker in zitten.

Ik woon zelf in Rotterdam en werk in Delft en Den Haag. Dat is een half uur tot 3 kwartier enkele reis.
Of ik 10 jaar in een auto wil rijden of 3 jaar een vervolgens wil inruilen voor een nieuwere ben ik nog niet uit voor mezelf. Ik weet wel dat we binnen nu en 2 jaar kinderen willen, dus het liefst een 5 deurs of een redelijk ruime 3 deurs. (Dus zonder me een hernia te moeten tillen als de kleine op de achterbank zit).
Mijn budget is ongeveer 10.000 euro.

Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer, al die verschillende verhalen ook van je moet absoluut niet dit of juist alleen dat terwijl een ander het dan weer tegenspreekt. Vind het erg lastig, de meeste spreken toch uit ervaring natuurlijk..

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:48

Queelens schreef:
blauw00gje schreef:

waarom apart? imo klopt die erg goed.
Mijn vader vind hetzelfde als die lijst en die is automonteur al tientallen jaren dus die weet wel wat die vaak in de garage krijgt en wat niet!
Hier thuis gaan we ook voor toyota die laten je nooit in de steek!

Ho ho, ik zeg niet dat ie niet klopt! Ik zeg alleen dat ik 'm apart vind. Had de volgorde anders verwacht.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:51

Dan zou ik toch echt gaan kijken naar een iets oudere auto, jaar of 6-7 oud.
Franse en Duitse auto's staan bekend om hun comfort qua zitten, in tegenstelling tot de (nieuwe)Japanners.
Daarnaast verdenk ik de nieuwere Japanners ook van een slechtere kwaliteit plaatwerk.
Met namen aan de buitenkant is steenslag of een kleine deuk zoooo veel sneller opgelopen dan bij de iets oudere modellen.
Ga eens naar een garage en probeer verschillende merken en modellen uit, op die manier ben ik van de nieuwe Japanners genezen(had voorheen altijd oude Japanners).
Let goed op rijcomfort,soepele koppeling,rare geluidjes etc.
Succes!