Eerst autootje, welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Eerst autootje, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:01

1 liter op 14 kilometer.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 13:01

Oh, nog nooit van gehoord :+ .

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:02

Heb eventueel wel een golf 4 te koop. Zwart metallic, airco, cruisecontrol, 2000, 3deurs, leuke velgen, spoiler'tje' golf 5 koplampen........ Leuke auto maar mij wat te zwaar. Rijdt 1 op 19. Diesel.
Zit wat lak schade aan op de motorkap. Moet wel een nieuw voorraam in. Komt er nog wel mee door de keuring en geeft geen last in de winter.
Wil er ong. 2000 euro voor hebben. Km stand is 285.000

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:02

@ TS: Het word ook niet vaak gebruikt, heb het zelf alleen in Nederland gehoord.. Hier praten wij op over x liter op 100 km..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:03

Dat is zeg maar de 'maat' waaraan je kunt zien hoe zuinig een auto is. Gemiddeld genomen kun je zeggen dat 1/8 zuipen is, 1/14 - 1/18 normaal tot zuinig is en dat 1/27 gigantisch zuinig is. :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:04

Een Nissan Micra :j
Voordelig in aanschaf, heel zuinig en niet kapot te krijgen. Ik heb er in de loop der jaren vier gehad! Ik heb nu nog een oud modelletje uit 1992 die staat te wachten tot mijn dochter haar rijbewijs heeft.
Oh ja, ze hebben ook fijne stoelen, is ook niet onbelangrijk.
Even zoeken op Autotrader of Autotrack en je vindt er genoeg met niet teveel kilometers op de teller!

Ford en Opel zou ik laten staan, die gaan niet zo lang mee als een Japannertje (is mij verteld toen ik een paar jaar terug een 11 jaar oude Opel naar de sloop bracht).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:04

ik ben heel erg blij met de Colt CZ3 (heartbeat editie) die ik dit jaar van mijn moeder heb kunnen overnemen omdat zij een nieuwe auto kreeg van mijn vader (Citroen DS3, ook fantastisch, maar ver boven je budget haha) heb mijn autootje echt goedkoop gekocht voor het aantal km's wat er op stond (35.000 :)) ) maar met iets meer km's op de teller zijn ze vast nog een stuk goedkoper :j
Volgens mijn vriend, die er mee naar zijn werk rijdt is het net een kart :)). Tis echt een klein racemonstertje ondanks zijn 1.3 benzine motor.
Hij is niet zo zuinig als bv de Lupo, maar 1/17 1/19 haalt hij wel als je er normaal mee rijdt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:05

Yell schreef:
1 op 28 mallow? Dat lijkt me wel heel positief..

1 op 27, sorry de 7 en 8 zitten wel erg dicht naast elkaar op het toetsenbord :+ Hij is serieus ontzettend zuunig!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:05

_Denise_ schreef:
Toyota Starlet :D Super goedkoop in onderhoud, weinig belasting, zuinig, en zeer betrouwbaar. Heb er zelf eentje uit '99, laatste model voordat hij werd opgevolgd door de Yaris.

The same maar heel zuinig vind ik m niet ik moet 1x per 1,5 week tanken :+
en ik had vorige week met apk wel iets moeten laten doen aan de remmen maargoed laat mij t geluk hebben dat mijn papa apk doet en ik voor dat kleinigheidje niks hoef te betalen!
maar verder issie top!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:06

Mijn eerste autootje was een nissan micra 4 jaar geleden. 1 van 1998 en toen 87000 op de teller. In de aanschaf was hij niet erg duur en onderhoud is ook niet veel. Verder rijd hij ongeveer 1 op 16.

Ik heb hem ongeveer een jaar geleden aan mij moeder gegeven en ik heb een renault gekocht. Mis nu mijn micratje wel. Het is een heerlijk rijdend autootje die ontzettend zuinig is. Als ik nu ver moet rijden, pak ik mams haar micra, kost me minder:P

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 13:08

Wartertje schreef:
Hoe staat het met BMW's? De oudere versies dan? Die zitten wel rond de 1000 euro en rond de 5 tot 5,5 gemiddeld verbruik. Maar ik vrees voor hoge onderhoudskosten, taks?

Vjestagirl

Re: Eerst autootje, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:08

Hangt er ook heel erg vanaf hoe ze onderhouden zijn, en of je geluk of pech hebt...

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:09

Wartertje schreef:
Wat bedoelen jullie met 1 op 14 of 1 op 18? :o?

1 liter benzine op 18 kilometer

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:10

oude bmw's... bmw's zijn zwaar, dus duur in de wegen belasting, gemiddeld verbruik ligt heel hoog, bmw's zijn niet echt zuinig te noemen... en onderhoudskosten.. tja dat weet ik niet. Maar als je zuinig wilt rijden kun je beter voor iets kleins gaan, een 3 deurs zoals de lupo,colt,micra,ka etc.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:12

Sinds eerverleden week heb ik ook een eerste auto, een VW Polo van 1997 automaat. Rijdt 1 op 15 (hoewel ze 1 op 19 adverteren, maar dit klopt niet) en is erg pittig. Ik heb reuma (vooral mijn rug en heupen) en ik zit er heerlijk in (sportstoeltjes) en ik kan de stoel ook iets hoger zetten als ik dat prettiger vindt. 1300 euro voor betaald bij een garage inclusief apk. Als je een auto van deze leeftijd wilt verkopen aan een garage kun je rekenen op 500 euro, dus betaal niet te veel ;-). Ik heb expres iemand gevraagd met verstand van auto's om mee te gaan kijken.

_Denise_

Queelens schreef:
_Denise_ schreef:
Toyota Starlet :D Super goedkoop in onderhoud, weinig belasting, zuinig, en zeer betrouwbaar. Heb er zelf eentje uit '99, laatste model voordat hij werd opgevolgd door de Yaris.

The same maar heel zuinig vind ik m niet ik moet 1x per 1,5 week tanken :+
en ik had vorige week met apk wel iets moeten laten doen aan de remmen maargoed laat mij t geluk hebben dat mijn papa apk doet en ik voor dat kleinigheidje niks hoef te betalen!
maar verder issie top!

Oke, super zuinig is gemiddeld 1/15 niet, maar voor zo'n lichte auto is het geen slurper.

Dav

Wat weegt een bmw? Volgens mij wegen die best wel wat en aan de hand daarvan betaal je ook wegenbelasting.
Je kan het kenteken opzoeken op de rdw site en zo alvast de eerste (vaste) kosten opzoeken.

Zelf ben ik begonnen met een opel corsa van 500gulden en die werd total loss gereden door een tractor en kreeg er 1000gulden voor weer (ideetje? :+ :D :D )
De vw golf is betrouwbaar en degelijk en ook onder de 1000,- te krijgen. Mijn golfje had 489.000km mee gereden (diesel) en motor was nog niet af!
Nu een arosa,ook zuinig,klein en wegenbelasting en onderhoud is te betalen.

Tjelley

Misschien dat een VW Golf (type 2) wat voor je is? Of een Peugeot 205 of Opel Cosa B? Toyota is ook erg betrouwbaar en Hyundai ook. Zijn misschien niet de meest luxe wagens, maar ze brengen je wel van A naar B :) Ze zitten degelijk in elkaar dus weer minder kosten in het onderhoud.

BMW's zijn erg leuk vind ik persoonlijk, maar mijn ervaring is dat ze in onderhoud weer wat duurder zijn. Over het algemeen zijn ze ook wat fanatieker in het brandstofverbruik.

Wat wordt er bedoelt met 3L? Ik neem aan dat dit 3 cilinder moet zijn?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:13

Renault Twingo zijn ook hele fijne zuinige autootjes, waar je verder als je een goede aanschaf eigenlijk nauwelijks onderhoud aan hebt :j mijn vriend zn eerste auto was een Twingo en hij heeft er soms nog spijt van dat hij m toen heeft weggedaan omdat hij zo nodig groter moest (lees een oude witte Mercedes 5 deurs, lelijk rot ding, die moest hij van mij ook weer weg doen :') ) en daarna een Fiat Stilo die hij met pijn in zijn hart heeft weggedaan toen we de Colt konden overnemen (maar de Stilo zat ook al ruim over de 2 ton heen en had al wat reparaties gehad, dus het was wel een weloverwogen keus om hem weg te doen voor er nog meer gezeik mee kwam)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:14

_Dingetje_ schreef:
tesseke schreef:
Maar dat zal geen 3 liter zijn dan ;-)

Heb ook een Lupo (Sunshine), ben hier erg tevreden van, maar volgend jaar of het jaar erop gaat die er waarschijnlijk toch uit. Ivm samenwonen en boodschappen doen wil ik iets met wat meer kofferruimte.

Nee een 1.3 ofzo, maar die zou dan toch zuiniger moeten wezen (heb er geen verstand van).
Ja kofferruimte er kan nog geen kratje bier in de koffer of een boodschappenkratje....zit ook sterk te overwegen om naar een golf te gaan kijken.

Kratje bier past er wel in hoor ;-) (wel maar juist)
Maar in mijn koffer staat een woofer en een doos met dekens voor de hond/andere rommel. Dus de boodschappen worden altijd op de achterzetel en passagierszetel gezet.
Mijne verbruikt een 6 liter/100 km (als mijn berekening klopt).

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 13:16

Tjelley schreef:
Wat wordt er bedoelt met 3L? Ik neem aan dat dit 3 cilinder moet zijn?

Ik denk 3l op 100 km. Ik ben Belg en hier tellen we altijd met x aantal liter/100 km. Jullie rekenen blijkbaar x aantal km/1l

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:16

Ik heb een Suzuki Alto gehad (2e model) die reed lange afstanden 1 op 20 (1l/20km) en in de stad pakweg 1 op 16/17.
Ze zijn heel licht dus kosten geen r**T in wegenbelasting. Hij heeft me nooit in de steek gelaten, zelfs met -20 draaide ik de sleutel om en daar gingen we :)
Tis geen luxe auto, maar wel een betrouwbare, en ook makkelijk onderdelen voor te krijgen dus niet zo duur als er wat kapot is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:17

Een Lupo 3L is een model volkswagen, namelijk eentje waarmee ze adverteerden dattie 3 liter op 100km verbruikt (en dus 1/33 loopt).

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:18

Eleionomae schreef:
Renault Twingo zijn ook hele fijne zuinige autootjes, waar je verder als je een goede aanschaf eigenlijk nauwelijks onderhoud aan hebt :j mijn vriend zn eerste auto was een Twingo en hij heeft er soms nog spijt van dat hij m toen heeft weggedaan omdat hij zo nodig groter moest (lees een oude witte Mercedes 5 deurs, lelijk rot ding, die moest hij van mij ook weer weg doen :') ) en daarna een Fiat Stilo die hij met pijn in zijn hart heeft weggedaan toen we de Colt konden overnemen (maar de Stilo zat ook al ruim over de 2 ton heen en had al wat reparaties gehad, dus het was wel een weloverwogen keus om hem weg te doen voor er nog meer gezeik mee kwam)

Haha, ik heb ook een twingo gehad, maar die roestte weg waar je bij stond.
Verder een fijne auto, maar dan moet je wel opletten dat je er geen 1 hebt die nog een carberateur heeft ipv injectie, want die van mij reed 1 op 13, is niet leuk als je een zuinige auto zoekt xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:21

Ik ga iieder geval voor een volkswagen polo, mijn broer heeft een vw golf en die is ook erg zuing. Mijn andere broer heeft een BMW maar die slurpt toch wel wat meer en is ook duurder in wegenbelasting.