GWE verbruik, ben ik echt zo zuinig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: GWE verbruik, ben ik echt zo zuinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:01

Hier idem.. We wonen met een gezin (3 kids) en wij zitten ook ver onder gemiddelde ene leven voor ong. 1,5 persoon.
Verwarming hebben we bijna nooit aan, enkel om het huis even vochtvrij en iets warm te stoken. Wasjes draai ik voornamelijk in het weekend en douchen doen we kort, badderen heb we een klein maar prettig bad voor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:13

Volgens Eneco is het verbruik van ander gemiddeld 310 kWh en gas is 148m3

Ik heb over de afgelopen 2 maanden
Laag tarief 34.49----------> 168kWh
Hoog tarief 21.15----------> 92kWh
Gas 49.21-------------> 78m3

Dan kom ik uit op ong 53 euro per maand, ik betaal elke maand 155 euro :D en zal het in juli verhogen naar 157 euro per maand.

Ik bespaar nergens op maar werk meer dan fulltime heb 2 paarden dus eer ik thuis kwam van de winter was het vaak rond 9 uur..tja dan loont het niet om de verwarming aan te zetten.
Eer het huis warm was (huis is A-label) ging ik al naar bed...maar vaak ging de verwarming wel op vrijdag aan 22 graden en ging die pas maandag-ochtend 05.00 weer uit...dat was dan mijn extra'tje.

Verder spaar ik was op, en heb ik wasdagen ik blijf ook thuis heb namelijk korstluiting meegemaakt en bang geworden. Het beddegoed (ondergoed) gaat wel braaf om de week maar alle ander spaar ik op en heb ik eens in de 5-7 weken mega-wasdag.

Heb helaas wel led-lampejs die constant kapot gaan.. dus nu is het zomer vervang ik ze niet :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:20

Wij zitten met elektra ook ruim onder het gemiddelde. We letten er wel op dat er geen onnodige dingen aan staan, tv uitgezonderd die staat altijd op stand-by. PC gaat wel uit wanneer we weg zijn, die vreet stroom.
We hebben sinds vorig jaar eind juni een nieuwbouwhuis, voorschot hebben ze berekend op 143,- per maand en ik heb het zelf verhoogd naar 150,- per maand. Houd het altijd bij en we zouden dit jaar rond de 500 euro terug moeten krijgen :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:30

Yv_ schreef:
Vind de voorschotten van eneco zowiezo echt belachelijk hoog. In mijn oude appartement van +- 80 m2 was ik echt alleen 3 uurtjes in de avond thuis, dan stond de verwarming op 21 (enkelglas), voor de rest van de dag stond-ie op 14 graden. Vaatwasser had ik niet, waste ook bijna nooit af, want was er nooit. Was gooide ik bij mijn ouders af, want daar zat ik meer (werk bij mn vader, bleef na het werken vaak eten en nog even gezellig drankje doen + tv kijken). Voorschot stond op 155 euro (!!) voor 1 persoon en heb na precies een jaar daar gewoond te hebben welgeteld 70 euro teruggehad... Geloof nog steeds niet dat dat klopt.. Maargoed.

Wat vreemd? heb je je meterstanden nog bekeken toen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:51

Tita en desa, jullie zijn ideale klanten.... Kunnen ze rente trekken van jullie geld :')
Dat doe ik liever zelf!

Net even gekeken voor 2011:
891 kWh laagstroom, 674 kWh normaaltarief
689 m3 gas

Voorschot was 60 euro en moet minder dan 30 euro bijbetalen.

Ik was altijd in het weekend, alleen de wolwas gaat niet in de droger, ik heb nergens spaarlampen oid. Appartement is 90m2.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:09

Yv_ schreef:
Vind de voorschotten van eneco zowiezo echt belachelijk hoog. In mijn oude appartement van +- 80 m2 was ik echt alleen 3 uurtjes in de avond thuis, dan stond de verwarming op 21 (enkelglas), voor de rest van de dag stond-ie op 14 graden. Vaatwasser had ik niet, waste ook bijna nooit af, want was er nooit. Was gooide ik bij mijn ouders af, want daar zat ik meer (werk bij mn vader, bleef na het werken vaak eten en nog even gezellig drankje doen + tv kijken). Voorschot stond op 155 euro (!!) voor 1 persoon en heb na precies een jaar daar gewoond te hebben welgeteld 70 euro teruggehad... Geloof nog steeds niet dat dat klopt.. Maargoed.

In de huidige woning (75 m2, dubbelglas, geen vaatwasser), 2 koel/vrieskombi's (1 amerikaanse, 1 hoge enkele) staat het voorschot bij nuon voor 2 personen op 135 euro. Vind het nogal een verschilletje..Spaarlampen zijn op zich wel een goed idee, maar ik heb overal kroonluchters of spotjes en daarin vind ik het echt lelijk.

Ik vind eneco maar vaag, ik zat ook in een appartement, mijn broer en ik werkte beide fulltime, dus alleen s'avonds thuis, beetje computer en tv kijken, afentoe de kachel aan maar altijd uit als we weg gingen, van de 3 kachels in de huiskamer ging er maar 1 aan op 3 ipv 5, we stonden toen per maand op 110 euro moesten 253 euro bij betalen en gingen naar 130 euro, dat was dan het zuinige a label nieuwbouw appartement :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:09

:D ja heb ik ook al eens over nagedacht.
Maar als ik dat geld gewoon in pocket hou, gaat het op aan prutjes.. en nu heb ik gewoon in maand mei vakantiegeld en in de maand juni nog eens flink geld.... doe je juist de extra dingen van

Rente is niet echt hoog, en ik moet toch al inkomensbelasting betalen dus zo erg is het niet :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:17

XDramaQueen das raar eerste jaar betaalde ik wel meer maar kwam omdat ik in dec erin ging en de afrekening gaat in juni dus betaald ik voor anderhalf jaar

Verder ben ik dus voor 90m2 ong 52-67 euro per maand kwijt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:31

Sorry, ik heb gelogen :+. Na 7 maanden heb ik het met veel moeite terug kunnen laten zetten naar 130 euro. Maar toch.. 7x155 + 5x130 euro is echt veeeeeels te veel voor 1 persoon die er nooit is (en het lijkt me stug dat de katten uit zichzelf de verwarming omhoog gooiden :P) en dan toch maar zo weinig terug krijgen. Nee, eneco krijgt mij nooit meer als klant. Heb na die afrekening wel 10x gebeld maar ze bleven volhouden dat het klopte. Sja, ach.. Was het geld toch al kwijt en was helemaal klaar met dat huis dus heb het er maar bij gelaten.

Ja, dat is ook wel bizar DQ! Heb je enig idee wat jullie nu gaan betalen in jullie nieuwbouw?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:23

Tjee DQ, wat veel! :wow: Wij zijn met z'n.. nou ja, zeg anderhalf :+ in een appartement van 1960, wel oke qua isolatie. Begon met 122 p/m, was in de winter dat ik er in kwam en ze wisten niet wat de gasprijzen gingen doen. Kreeg 700 euro terug en betaal nou nog geen 50 p/m en dan krijg ik nog terug!
Geloof dat ik mooi nog even bij Essent blijf :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:14

Toen wij naar ons huidige huis verhuisden werd ons voorschot vastgesteld op 280,- per maand. Dat was volgens Eneco het maand bedrag van de vorige bewoner (een alleenstaande bejaarde man).
Dat hebben we met veel tegengas nu terug geschroefd naar 180.

Heb verder nog geen idee of we daarmee goed zitten. Hou ons verbruik verder ook niet bij.

In ons appartement betaalden we 100,- (incl. water), maar in de VVEbijdrage zat ook nog iets voor water.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:17

Manzano, heb je toevallig een slimme meter van Eneco? Dan kun je via een account op Eneco alles bijhouden :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:21

Nee, hebben we niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:22

Sowieso zal komende afrekening niet representatief zijn. We hebben contract sinds half augustus, maar we wonen er pas sinds januari en toen is bijv. pas de verwarming aangesloten. Dus tot die tijd hebben we enkel wat koud water (geen ketel en geen keuken, dus geen gas) en wat elektra voor koelkast, machines als boor/zaag etc en lampjes verbruikt. Kan nooit veel zijn ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:18

Mootje schreef:
Tita en desa, jullie zijn ideale klanten.... Kunnen ze rente trekken van jullie geld :')
.

:') Klopt helemaal. Maar net zoals Tita al scheef, als ik 30 euro per maand minder ga betalen gaat dat toch weer uit aan boodschappen of een keertje tanken.
Heb het liever in 1x dat het echt zichtbaar is :D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:56

Ik betaal 29 euro aan voorschot en moet elk jaar nog 9 euro bijbetalen. Die 9 euro is nu niet echt wereldschokkend dus ik laat het lekker zo. Kreeg ik vorig jaar een brief van de Nuon dat het voorschot 120 euro zou worden :wow: Nou dacht het niet, dus ik een telefoontje gewaagd dat ik het wel erg hoog vond..."maar mevrouw, dit bedrag is wel erg laag vandaar dat we het hebben bijgesteld" dus ik, "lijkt me niet echt nodig aangezien ik maar 9 euro hoef bij te betalen". Uiteindelijk is het bijgesteld naar 37 euro.

Er wonen oudjes boven en onder ons dus die stoken wel lekker natuurlijk en alle ramen zitten op het zuiden dus in de winter als de zon schijnt springt de kachel vaak niet eens aan. Zo is het wel lekker goedkoop natuurlijk :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:08

Da's voordelig inderdaad :j Mijn huisje heeft een D label, niet zo heel gunstig en toch vind ik het meevallen. Beneden heb ik b.v dubbelglas, en daar heb ik de verwarming ook aan.

Ik heb wel eens gekeken voor folie achter de radiator, maar twijfel een beetje of dit echt wat uithaalt?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:15

Wow 29€ is niet veel!

Wat voor een folie bedoel je?

Ik woon in een nieuwbouw appartement, overal dubbel glas en de zon verwarmt de boel hier behoorlijk! Dus ik ga geen extra maatregelen nemen, ben wel erg benieuwd naar m'n werkelijke verbruik.

Edit: ik heb alleen maar vloerverwarming als hoofdverwarming, zou dat ongunstig zijn?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:18

Bij radiatoren die niet bedoelt zijn om omhoog te stralen, verlies je een groot deel van de warmte doordat de muur deze warmte opneemt. Je kunt speciale folie achter je radiator plaatsen om dit tegen te gaan :)
Baadt het niet, dan schaadt het niet!

Wat ook warmte tegenhoudt zijn radiatorombouwen, meubels dicht bij de verwarming en tot de grond hangende vitrage en gordijnen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:57

SaskiaB schreef:
Wow 29€ is niet veel!

Wat voor een folie bedoel je?

Ik woon in een nieuwbouw appartement, overal dubbel glas en de zon verwarmt de boel hier behoorlijk! Dus ik ga geen extra maatregelen nemen, ben wel erg benieuwd naar m'n werkelijke verbruik.

Edit: ik heb alleen maar vloerverwarming als hoofdverwarming, zou dat ongunstig zijn?

Met vloerverwarming moet je meer stoken om de zelfde gevoelswarmte te krijgen als met een gewone radiator.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:15

Juist niet dressuurgek.
Daarbij moet je ketel bij radiatoren het water opwarmen tot zo'n 80 graden en bij vloerverwarming zo'n 40 graden.
Vloerverwarming is door het stabiele karakter over het algemeen gunstiger.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:19

manzano schreef:
Juist niet dressuurgek.
Daarbij moet je ketel bij radiatoren het water opwarmen tot zo'n 80 graden en bij vloerverwarming zo'n 40 graden.
Vloerverwarming is door het stabiele karakter over het algemeen gunstiger.

Maar de warmte moet toch door de vloer heen 'dringen' voordat het in de kamer is? En en radiator staat rechtstreeks in de kamer. Als je een radiator in een put hebt zitten dan moet je ook iets meer stoken naar mijn weten.

Dat van dat verwarmen bij 80 of 40 graden weet ik niet dus zou best kunnen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:22

Ja dat is in het begin even zo. Daarna houdt de vloer de verwarming juist vast en straalt hij extra mee.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:27

manzano schreef:
Ja dat is in het begin even zo. Daarna houdt de vloer de verwarming juist vast en straalt hij extra mee.

Ok, weer wat geleerd. Maar dat heb je er alleen profijt van als je de temperatuur constant houd lijkt mij en niet constant wisselt door bijv. 's avonds de temperatuur naar 15 graden te doen en overdag weer naar 20 graden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:33

Nee dat moet je inderdaad niet doen met een vloerverwarming :n