Verstand van huurtoeslagen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Verstand van huurtoeslagen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:46

De huren in de particulieren huursector hoeven niet boven die grens te liggen...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:48

Tiggs schreef:
De huren in de particulieren huursector hoeven niet boven die grens te liggen...

Idd, maar dat zijn ook de uitzonderingen. Hier in de Randstad zit je gemiddeld boven de 800euro per maand. Ik weet natuurlijk niet waar TS exact woont, maar weet uit ervaring dat in de Randstad en omgeving de prijzen hoog liggen waardoor je geen huurtoeslag krijgt. (indien je boven de (dacht) 31.000euro verdient, ben je verplicht de particuliere huursector in te gaan)
Laatst bijgewerkt door Douraque op 01-11-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:50

@ Douraque

Wie weet huurt ze het wel van een particulier die zijn huis niet kan verkopen. Dat weten wij niet in dit verhaal. Of misschien is die particulier wel zo coulant en heeft genoeg centjes om weinig te vragen. Het kan allemaal tegenwoordig.

Het verhaal wat je schrijf over de sociale sector huur klopt ook niet. Dat zit er nu aan te komen. Dus mensen boven een bepaald inkomen, dus als het inkomen boven die bepaalde maatstaven uitkomt, dan mag je niet meer in de sociale sector huren. Voorheen was dat niet zo.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:23

_Sanne schreef:
Mijn vriend zit nog op school (HBO opleiding) maar werkt wel zo´n 50 uur bij zijn ouders thuis op het bedrijf.
Hij heeft geen inkomen, maar wat hij daar verdiend komt vast te staan, zodat hij later het bedrijf "goedkoper" kan overnemen.

Zijn ouders willen ook de helft van de huur enzo betalen voor hem, zodat ik dit niet alleen hoef te doen.

Hoe zit dat dan bij ons?? We zijn allebei 23 jaar.
Als je cijfers nodig hebt, dan wil ik het wel PBen.

Even twee belangrijke dingen:
1: Als de constructie van geen loon uitbetalen maar dit reserveren voor later niet is gecheckt bij bijvoorbeeld een belastingadviseur of bij de Belastingdienst, dan zou ik hier niet zomaar met naam en toenaam de Belastingtelefoon over gaan bellen. Ik kan zo niet inschatten hoe de constructie precies zit, maar in beginsel lijkt het mij bijvoorbeeld dat er wel gewoon sprake is van loon en dat er loonbelasting moet worden ingehouden. En dat nog los van de andere fiscaaltechnische aspecten.
2: Helft van de huur laten betalen door de ouders is een schenking, als je boven de jaarlijkse grens uitkomt moet er schenkingsrecht worden betaald. Dit kan nog samenhangen met punt 1. Als de huur vrij laag is dan zal je wel onder de grens blijven.

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:33

Heb ik gezegd dat ze dat op moet geven bij de Belastingtelefoon? Nee, juist niet. Goed lezen!

En een belastingadviseur die zal jou dat ook vertellen. Een belastingadviseur of accountant die opereert vanuit de klant. Ik heb zelf ook een belastingadviseur en die probeert het voor mij makkelijker te maken, maar wel legaal.

V.w.b. dat schenkingsrecht is er idd een vrijstelling tot een bepaald bedrag. Valt allemaal zo te googlen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:39

Ik had het tegen TS en reageer enkel en alleen op de openingspost.

Ik ben belastingadviseur en ik kan je zeggen dat jouw vriend in beginsel gewoon loon krijgt. Loon kan ook loon in natura zijn, in dit geval krijgt hij geen geld maar wel een vordering. En dat is net zo goed inkomen waarover zijn werkgever loonbelasting moet inhouden en hij inkomstenbelasting over moet betalen. Dit dus tenzij er een andere, meer ingewikkeldere constructie is bedacht, maar dat is uit deze feiten niet op te maken.

Om er zeker van te zijn of je huurtoeslag kan krijgen zal je dus toch te raden moeten gaan of het inkomen van je vriend 'gewoon' loon is, of er een andere constructie is bedacht. Zo niet, dan hebben jullie waarschijnlijk geen recht op huurtoeslag (er even van uitgaande dat dat inkomen 'normaal' is).

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:19

@ Veerledec

Weet ik, maar ik heb het als enige over de Belastingtelefoon gehad, dus ..

Maar iedereen mag hier toch reageren?

Veerledec, wie weet houdt TS haar schoonvader dit wel in een ouwe sok (lees: kluis) voor zijn zoon. Idd die feiten weten wij allemaal niet. Wij weten ook niet wat het bedrijf waard is, dus daarin is het met dingen koffiedik kijken.

Successierechten, als het een aanzienlijk bedrag is, tegenwoordig heet dat geloof ik erfbelasting, dat kan allemaal aardig oplopen. Tussen de 5 en de 68%.

Mensen die echt geld hebben en dan heb ik het niet over enkele tienduizenden euro's, die hebben veelal zwart geld.

Zij hoeft dat van haar vriend helemaal niet op te geven. Die vader die geeft dat geld straks middels zwart geld, dus wat hij verdiend heeft.

Idd die meebetaling van die huishuur dat kan tot een bepaalde hoogte onder het schenkingsrecht vallen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:34

Iedereen mag reageren, maar sorry simon, dat is grote onzin. Via een normaal bedrijf ga je geen geld witwassen en dat kan niet zomaar. Bovendien gaat het daar hier helemaal niet over. Inkomen is inkomen, als het idd zo gaat dan is het inkomen ook gewoon netjes bekend bij de Belastingdienst.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 23:36

Douraque schreef:
Tiggs schreef:

Idd, maar dat zijn ook de uitzonderingen. Hier in de Randstad zit je gemiddeld boven de 800euro per maand. Ik weet natuurlijk niet waar TS exact woont, maar weet uit ervaring dat in de Randstad en omgeving de prijzen hoog liggen waardoor je geen huurtoeslag krijgt. (indien je boven de (dacht) 31.000euro verdient, ben je verplicht de particuliere huursector in te gaan)

Huisje wat wij gaan huren is onder de 652 euro inclusief servicekosten.. Ik verdien nog lang geen 31.000 euro.

Over dat reserveren voor later dat is vast gelegd bij de belasting. Het precieze ervan weet ik ook niet.
Denk eigenlijk dat beter mijn vriend daar over kan bellen, hij weet daar meer van.

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:48

veerledec schreef:
Iedereen mag reageren, maar sorry simon, dat is grote onzin. Via een normaal bedrijf ga je geen geld witwassen en dat kan niet zomaar. Bovendien gaat het daar hier helemaal niet over. Inkomen is inkomen, als het idd zo gaat dan is het inkomen ook gewoon netjes bekend bij de Belastingdienst.

Lees nu eens, please! Hij krijgt nu geen geld daarvoor en het is helemaal geen onzin. Dan weet jij nog niks over "zwart geld". Ik zou dan toch het nieuws een beetje beter volgen of ja, ik vind je toch wel een beetje naief als belastingadviseur. Natuurlijk hangen mensen dit ook niet aan de grote klok.

De schoonvader van TS geeft zijn zoon nu geen geld. Doet dit in een ouwe sok zoals ik zei, het wordt niet opgegeven aan de Belastingdienst. Schoonvader betaalt hier geen belasting over. Legt dat geld onder zijn matras, bij wijze van, dus het moet buiten De Bank blijven. Joh, dat gebeurt zo vaak en ik geef die mensen geen ongelijk.

Er zijn zoveel manieren om geld wit te wassen en zeker met kleinere bedragen en als men een bestedingspatroon, dus ineens geen 2 ton steekt in een huis wat iemand zo afbetaalt, komen mensen daar niet snel achter.

Maar ja, we gaan weer wat verder dan het uiteindelijk onderwerp, maar zo gebeurt dit wel.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:58

Nee, zo gebeurt dit niet, want op die manier kan je geen bedrijf overdragen.

TS heel netjes, waars kan je vriend gewoon bij het bedrijf vragen of hij in loondienst is.

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:07

@ Veerledec

Wat schrijft Sanne hier?
Hij werkt 50 uur bij zijn ouders, waar nu geen geld t.o. staat.
Natuurlijk wordt dit dan niet opgegeven bij de Belastingdienst.

@ Sanne

Ik heb voor jou even dat berekeningetje gemaakt op 26.000 euro.
Ik heb als leeftijd, omdat je een jaar eerder moet nemen 1987 genomen en
voor je vriend 1988. Je krijgt dan per maand 149 euro huurtoeslag.

Ik weet natuurlijk jouw exacte inkomen niet. Ik zal ook even kijken nog op 22.000 euro.
Weet je een beetje wat je krijgt. Tja, alle beetje zijn meegenomen.

Je moet wel weten dat het geen onderverhuur kan zijn. Je moet je dus in kunnen schrijven bij de gemeente. Dat is een voorwaarde voor de Belastingdienst.

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:10

Ik heb nu die 22.000 euro ingetikt. Zelfde gegevens. Huurprijs 550,- euro inclusief. Dan hebben jullie recht op 231 euro huurtoeslag per maand.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:17

Simon1234:

_Sanne schreef:
Over dat reserveren voor later dat is vast gelegd bij de belasting. Het precieze ervan weet ik ook niet.
Denk eigenlijk dat beter mijn vriend daar over kan bellen, hij weet daar meer van.

Als je tegen anderen zegt dat ze goed moeten lezen, doe het dan zelf vooral ook ;)

Ik denk idd dat het loon in natura is en in hoeverre dit meetelt voor huurtoeslag is helemaal de vraag nu. En dat is zo'n specifiek onderwerp dat ik dat idd gewoon zou voorleggen aan de belastingdienst zelf :j

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 00:32

Simon je zit zo wel goed ja :j
Ik zal morgen zoiezo nog even bellen voor de zekerheid. Dan is het ook goed en kan ik het eventueel aanvragen als alles rond is.

Laat het wel weten hier!

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:45

@ Nuage

Ik kan heel goed lezen en ook begrijpend, maar TS weet ook niet van de hoed en de rand en zijn familie zou dat ook niet zeggen. Het moet maar mislopen straks in de relatie. Tja ..

Loon in natura kan een auto zijn, maar je mag schenkingsrecht per jaar geven en dat is nu 4412 euro. Eenmalig meer dan 22.000 euro, mits het kind tussen de 18 en 35 is.

Tussen de familie is dit een soort gentlemen's agreement, dus natuurlijk niks voorleggen aan de Belastingdienst. Waarom zou zijn vader hem anders niet gewoon uitbetalen? Ik weet heel erg goed hoe dit soort zaken lopen en ik geef die mensen hierin geen ongelijk.

Je moet me niet verkeerd begrijpen, hoor. Doen er nogal een aantal van die bokkers

|( sommige mensen lezen hier verkeerd, niet dit topic, maar ander en bij sommigen begrijp ik ook niet dat je met je vrienden wat over hele delicate kwesties gaat, echt emotioneel het er hier over moet hebben. Ik wil hier geen bekenden zien, waar ik hier op internet heel veel dingen over mezelf vertel. Ik houd mijn vrienden en bekenden verre hier vandaan. Dit was even off topic. Ik wens je een goede nachtrust en we spreken elkaar wel weer eens. Tenminste als ik mag blijven :D

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:06

@ Sanne

Ik had je profiel niet gezien, al je foto's, anders had ik dit soort dingen niet hier in het openbaar verteld of gevraagd, maar via PB. Leuke foto's overigens.

Welterusten en ik weet zeker dat je die huurtoeslag gaat krijgen. Je mag ook zoveel aan bezittingen hebben, dus ..

Ik ga ervan uit dat jullie geen duizenden euro's op de plank hebben liggen, dus ..

Gaat goedkomen. Alleen voor de Belastingdienst moet je je wel in kunnen schrijven bij de gemeente, anders krijg je van de Belastingdienst die huurtoeslag niet. Als het onderverhuur zou zijn dan gaat dit niet. Dit is weer een onderwerp op zich. Slaap lekker en ik weet zeker dat het jullie gaat lukken. Ik hoor het wel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:23

Ik ga altijd nog uit van de informatie die een TS geeft. Suggereren dat dit niet waar is en dat het op een andere manier gebeurt vind ik eigenlijk best wel ver gaan. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, en misschien heb je zelfs wel gelijk, maar TS zegt dat het anders is gegaan en dan moet je dat ook aanhouden imo ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:01

Nuage schreef:
Simon1234:

_Sanne schreef:

Als je tegen anderen zegt dat ze goed moeten lezen, doe het dan zelf vooral ook ;)

Ik denk idd dat het loon in natura is en in hoeverre dit meetelt voor huurtoeslag is helemaal de vraag nu. En dat is zo'n specifiek onderwerp dat ik dat idd gewoon zou voorleggen aan de belastingdienst zelf :j

Loon in natura telt 100% zeker mee voor de berekening van de huurtoeslag. Daarvoor gaat het namelijk om je verzamelinkomen.

Simon, je zit echt op het verkeerde spoor. En dat heeft er niets mee te maken dat ik daar naïef in zou zijn.