Luxe probleem, eerste auto kopen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BertBaley

Re: Luxe probleem, eerste auto kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:17

Ja meestal krijg wel garantie idd :D

Leuk gaan we allebei voor een Peugeotje hihi :))

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:18

Ik ben ook begonnen met een stokoude Fiat Panda, met van die hangmatjes als achterbank :')

Dat kan ik je niet aanraden, om met zo'n barrel te beginnen.
Ik heb er plezier van gehad, maar ook veel pech en langs de kant van de weg gestaan.

Gewoon een goede tweedehands auto is toch prima.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:20

Je kan ook 's kijken naar de fordjes ka, ze zijn niet heel duur en 7 jaar garantie(let wel...niet op alle onderdelen even lang). Of een nieuwe fiat panda...die dingen schijn je niet stuk te kunnen krijgen :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:23

Ik heb 4 jaar geleden mijn eerste autootje gekocht, voor 1300 destijds. Een seat ibiza uit '95. Enne... Ik heb hem nog steeds :D Het is dus niet alleen de ellende die je van een ander overkoopt. Kijk of een auto motortechnisch in orde is etc etc etc. En neem iemand mee die verstand heeft van auto's. Dat scheelt!

(In mijn geval was ik bij de eerste aanblik van mijn auto al helemaal verliefd op 't ding.... Dus ik was blij dat mijn pa mee was met wat gezond verstand :)) )

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:23

LEKKERGEK schreef:
Nanne&BartBaley: Hahaha, sorry voor de onduidelijkheid :=

BertBaley: Ja idd, garantie bij een garage is wel belangrijk. Als ze geen garantie willen geven kan je er de donder op zeggen dat er wat aan de auto mankeert.

Dat is onzin, het is alleen een groot risico voor de garagehouder om garantie te geven op een auto waar weinig marge op zit.
Zelf heb ik 2 jaar geleden als eerste auto een nissan micra gekocht uit '92; 70.000 km en met nieuwe apk voor 1000 euro.

Inmiddels is ze 2x voor 100 euro door de apk gekomen en geen enkel roestplekje te zien; km stand is inmiddels 105.000 km.
Eind dit jaar/begin volgend jaar hoop ik in een auto van de zaak te rijden, zo niet dan wil ik dan eens gaan kijken naar een wat luxer modelletje ;-)

Mijn moeder rijdt nou in haar 4e peugeuot in 10 jaar tijd, ze maakt nog geen 10.000 km op jaarbasis en man,man wat zijn dat rotauto's zeg....dure onderdelen,beperkte levering van onderdelen,vaak een stuk zwaarden dan vergelijkbare auto's qua ruimte en in mijn ogen spuuglelijk.
Nee, ik zou gaan voor een goede 2e hands Japanner en neem iemand mee die de dorpels,onderkant,uitlaat etc kan beoordelen voordat je hem koopt!

@moonsparkle, die fiats zijn idd leuk <3

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:24

Nu rijd ik trouwens al jaren in een peugeot 306 van 16 jaar oud.
Auto rijdt altijd, mankeert nooit wat. Ideale auto's zijn het.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:26

check je ook je verzekering even voordat je koopt.... Voor sommige auto's is iemand zonder schadevrije jaren al € 95 kwijt voor alleen WA! Een foutje en weg 3500 pleuro's!

Dan kan je beter een auto van 500 euro naar de sloop moeten brengen.....

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:27

Mika11: Ja, daar ben ik dus bang voor idd. Mijn vriend heeft ook een oude auto, hij heeft er erg veel plezier van (ik nu ook, want als hij gaat werken is de auto voor mij := ), maar hij heeft al wel 3x langs de weg gestaan. Waarvan 1x een lekke band, maar het gaat om het idee.
Haha grappig, mijn vriend heeft ook een peugeot 306 van 18 jaar oud.

Ik ga denk ik gewoon voor en wat duurdere en betrouwbare auto.

Moonsparkle: Ik hoef zeker geen nieuwe auto te kopen, als hij maar betrouwbaar is. Die nieuwe ford ka's zijn wel leuk idd, maarja denk niet dat die tweedehands al te krijgen zijn. En fiat panda, tjah, niet helemaal mijn model auto haha :P

Wildgirl: Mijn stiefzus heeft het meegemaakt met een auto. Die kocht ze bij de garage, en die wou er geen garantie op geven, alsnog de auto gekocht. En na een week stond ze langs de weg. Een week later stond ze weer, het één ging na het ander kapot. Vandaar de slechte ervaring, en koop ik dus liever geen auto waar ze geen garantie op willen geven.

Frantic: Ja, daar zijn we ook al mee bezig idd. We hebben al een beetje rondgekeken wat het verzekeren van een peugeot 206 van rond de 10 jaar oud gaat kosten, bedankt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:29

peageot is inderdaad zoals eerder vermeld wel heel duur in de onderdelen, dus mocht je iets beschadigen dan kan de prijs snel hoog oplopen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:31

Ik heb goede ervaring met oudere Micra's, vooral omdat ze geen distributieriem hebben.... Controleer ook altijd of een oudere auto wel zijn onderhoud heeft gehad en zeker de distributieriem!

Geen distributie riem hebben alle Nissans en b.v. de Ford Fiesta, maar alleen met 1.3 motor. En BMW.... maar die raad ik niemand aan die geen aanhangwagen met onderdelen kan inbouwen.

BertBaley

Vind je dat veel frantic?
Dat betaal je nou gewoon eenmaal als beginnende bestuurder!

Ilsemarie

Ik zou een goede 2ehands kopen. Ik heb inmiddels bijna 4 jaar mijn rijbewijs en heb in die tijd nog geen enkel ongeluk gehad en heb nog nergens tegenaan gezeten. Dus daarvoor hoef je geen oude barrel te kopen. Gewoon een goede tweedehandse van een degelijk en waardevast merk, daar kan je niets verkeerd mee doen.
En aangezien je wat meer geld te besteden hebt zou ik in ieder geval voor een 5-deurs kijken, dat is altijd handig. (en airco!)

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:32

laat je auto wel nakijken door een ervaren persoon,
een garage met nieuwe apk zegt niet alles,
ik ken een garage waar elke auto door de keuring kom voor 150 euro ;)
en dat zou zonde zijn!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:32

*had ook een iets ander idee over hogere prijsklasse*

Iig, bij auto's van 500-1000€ koop je er idd een garantie bij. Garantie op maandelijks garagabezoek wel te verstaan.
Ik heb ook met zo'n krellen gereden en ja op zich ben je blij dat het ding je van A naar B brengt maar het is enorm frustrerend dat er om de haverklap wel iets kapot is. Heb er wel altijd langer dan een jaar mee gereden maar daarna waren ze echt wel klaar voor de sloop. En je moet vooral niet beginnen uitrekenen hoe hoog die herstelkosten uiteindelijk oplopen, wordt je moedeloos van (en besef je gelijk dat je beter iets duurdere aanschafprijs kunt kiezen).
Rijd nu ook met een auto die stilletjesaan aan pensioen toe is. Ook 2de hands gekocht en heeft 4 jaar mooi dienst gedaan zonder al teveel gekkigheden maar nu begin ik toch stilaan op het punt te komen dat steeds terugkerende herstelkosten het niet waard zijn om nog lang aan deze auto vast te houden. Ding is nog niet rijp voor de sloop maar kan beter boodschappenwagentje worden voor m'n moeder. Zoek ik me wel een goede kilometervreter.

Als je liefst een peugeot 206 wil, kijk je gewoon rustig rond tot je eentje vind die in je budget past. Denk niet dat je een nog rijdbaar exemplaar gaat vinden voor 1000€. Bij die prijzen denk ik eerder aan prehistorische polo'tjes (of opeltjes), snel wat kapot maar die zijn ook vrij goedkoop in onderdelen en vrij makkelijk weer kwijt te raken.

Veel succes met je zoektocht.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:34

3500,- vind ik niet bepaald veel (tuurlijk het is zeer veel geld, maar niet voor een auto), daar kan je sowieso geen nieuwe voor kopen bij de garage. Beetje klein en goedkoop autootje bij de garage nieuw kost je ca €7000,- en dan is hij kaal (dus geen airco, radio etc.).

Ik ben voor de tussenweg gegaan. Geen barrel maar ook geen spiksplinter nieuwe, een 2 jarige Renault Twingo. Was 7100,-, weinig km's en bijna alle opties erop (airco, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, elec. ramen, luxe radio, luxe bekleding etc.).
Een iets minder luxe en iets oudere heb je al rond de 4000/5000. Ik denk dat dat een hele goede optie is voor jou (niet persé een Renault Twingo maar een auto van 3 jaar oud bij een garage voor ca 4000/5000 euro) mocht je nog wat geld kunnen bijleggen.

De eerste paar jaar heb je namelijk nauwelijks onderhoud en hoef je nog weinig te vervangen. Ik wilde eerst ook ca 3/4000 euro uitgeven aan een tweedehands, maar dan kwam ik toch een beetje in de 6 tot 8 jarige auto's, en dan bestaat de kans dat je straks aardig wat moet gaan vervangen en je alsnog €1000 of wss nog wel meer kwijt bent.

Dit is mijn auto, ziet er nog behoorlijk nieuw uit voor een tweedehands al zeg ik zeg ik het zelf :D
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:34

BertBaley schreef:

Ook dát is onzin, ik betaalde toen als 22 jarige bestuurder met 0 schadevrije jaren voor een benzine micra uit 1992 van ruim 700 kg en dan alleen wa 22 euro per maand verzekering, inmiddels na 2 schadevrije jaren 19 euro ;-)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:35

Een auto in jouw prijsklasse hoeft ook niet altijd goed te zijn hoor, tis een kwestie van geluk hebben.

Mijn auto was geloof ik ook tegen de 4000 euro. Ik heb een opel astra sport uit 2001, maar had net zo goed een veeeeel duurdere auto kunnen kopen.

In amper een jaar tijd zijn beide wiellagers stuk gegaan, gaskleppenhuis stuk, ecu stuk, brandstofpomp stuk. Ben ruim 2700 euro aan reperatiekosten kwijt.

Door de apk komt hij zonder problemen, maar als ik dit geweten had....

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:36

Met een 2ehands auto moet je gewoon geluk mee hebben.
Mijn eerste auto was een Ford Ka(pot) uit 2000 en daar heb ik heel veel grote kosten aan gehad in de jaren dat ik hem had.

Nu rij ik een deawoo Matiz uit 1999, klein maar fijn en super zuinig.
En moet afkloppen op de gewone onderhoud na nog geen grote kosten aan gehad.

Ik zou zelf nooit auto´s kopen van grote bedragen puur omdat ik het zonde vind van mijn geld :D
Laatst bijgewerkt door paddington op 18-08-11 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:36

Mag jij mij vertellen waar en wat voor auto jij heb ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:38

BertBaley schreef:
Mag jij mij vertellen waar en wat voor auto jij heb ;)

Is dat voor mij? :o

Zoals ik al zei een Nissan Micra van 720 kg, provincie drenthe, bij all secure in de verzekering, alleen WA, rij 20.000 op jaarbasis en heb inmiddels 2 schadevrije jaren.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:40

Hoe kan jij al 2 jaar bij all secure zitten? Dan is toch van die reclames met dat roze? Ik dacht dat zij pas mensen vanaf 24 oid aannamen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:42

Wildgirl schreef:
BertBaley schreef:

Ook dát is onzin, ik betaalde toen als 22 jarige bestuurder met 0 schadevrije jaren voor een benzine micra uit 1992 van ruim 700 kg en dan alleen wa 22 euro per maand verzekering, inmiddels na 2 schadevrije jaren 19 euro ;-)

Klopt allebei, maar voor de ene auto betaal je gewoon echt veel meer dan voor de andere.... Ik zie het helaas dagelijks, voor de ene auto betaal je 25 euro.... wil je een seat dan is het opeens 95 euro..... En ja, de micra komt er eigenlijk altijd goedkoop uit, is gewoon een auto waar statistisch weinig schade mee wordt gereden! Vandaar ook mijn lofzang over de Micra.

( en nee, zelf heb ik een 10 jaar oude Rover 45 van de eerste eigenaar gekocht..... maar met 30 svj een All risk verzekering voor 21,65....met 3 jaar lang aanschafwaarde garantie.)

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:42

Mijn stiefvader gaat ook mee kijken, die weet wel het één en ander van auto's (motorisch) af. Nu kan je wel niet alles zien aan auto, maar het is toch slim als je iemand bij je hebt die weet waar hij over praat.

Thioro: Ja idd, heb je wel een punt. Maar daar had ik zelf ook wel over nagedacht. Een goedkopere auto kost veel in onderhoud, onderdelen vervangen enz. Dus ik denk idd dat het wel slimmer is om te gaan voor een jongere auto, weinig km enz. Bedankt.

Focussed: Ik hoef ook geen nieuwe auto te kopen hoor, zeker niet. Een tweedehans auto is prima. Mijn twijfel bestaat dus ook tussen een auto van 500 euro of een betere auto van 3500 euro. En voor 3500,- heb je een hoop leuke autojes bij de garage staan. Mooi autotje heb je :j

Verder is het met een tweedehands auto altijd een kwestie van geluk hebben. Maar ik denk dat de kans op onderdelen vervangen etc, groter is bij een auto van 20 jaar oud, dan met een auto van 10 jaar oud.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:45

Juist niet, die van 10 jaar is misschien wel ingeruild omdat er mankementen aan zitten te komen, kijk maar naar die Astra van een stukje terug......
Laten keuren kan je een hoop ellende schelen, bij een vertrouwde garage of de ANWB.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:48

Citaat:
Verder is het met een tweedehands auto altijd een kwestie van geluk hebben. Maar ik denk dat de kans op onderdelen vervangen etc, groter is bij een auto van 20 jaar oud, dan met een auto van 10 jaar oud.

Niet altijd dus. En als je een beetje 'n handige papa/vriend hebt betreft auto's je met oudere auto's ook meer zelf kan maken kan je daar ook 'n hoop garagekosten mee besparen. maar weet niet of je dat hebt ;)