Balkon op het zuiden leuk aankleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Balkon op het zuiden leuk aankleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:35

En Spaanse Margrieten. Krijg je ook niet stuk, vergeten water te geven, hangen slap.. plens water erbij en ze trekken al weer op. Boeien de hele zomer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:43

Spaanse margrieten doen het idd ook erg goed. :j

Ik had overigens deze gazania, net kleine zonnebloemetjes. Zo grappig om te zien hoe enthousiast ze ineens opengaan als na een grijze ochtend de zon doorbreekt. :D

Afbeelding

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:26

Anya schreef:
Ja ik wil dat wel geloven, maar echt warm is het item niet. Voldoende vocht en eventueel schaduw op het heetst van de dag wel. Ik heb er nog even de gigantische stapel gardenerswold die ik heb op nagebladerd.

Hmmm best lastig in combi met dakterras op het zuiden _O-
Ze staan dus hier van de vroege ochtend tot de late avond vol in de zon. Weinig plantjes die daar tegen kunnen op een balkonnetje ook al krijgen ze 2x per dag water (voor de zon opkomt en tegen de avondschemer).

Die gazania's zijn ook lollig, eens kijken of ik die hier in de buurt kan vinden, wil wel beetje kleur op mn balkonnetje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:49

Vippie schreef:
Ga komend jaar klimop/hedera proberen en laulierkers op stam.

Klimop is een bosplant, dus schaduwplant. Staat garant voor mislukken. Laurierkers idem. Groot, donker blad = schaduw gewend.
Klein, grijs, behaard blad = droogte gewend.

Warmte is idd niet het probleem. Ik heb twee kassen waar het 's zomers altijd 40 graden is. Geen probleem. Het is echt het water waar je voor moet zorgen, en twee keer per dag water geven kan nog te weinig zijn als je potten klein zijn.

Kuipplanten doen het goed in de volle zon, wat je ook zou kunnen proberen is een paar tomaten of paprika's in een grote pot, heb je nog wat te eten ook. Aardbeien zijn ook zuipschuiten, én van origine bosplanten. Die zijn dus ook niet erg geschikt voor volle zon en hitte.

Wat betreft eenjarigen zoals de gazania, daar is ook een grijsbladige soort van, die kan dus ook erg goed tegen hitte en droogte. IJslandse papavers doen het ook goed in de hitte en droogte, ondanks dat de naam anders doet vermoeden. Glaucium (hoorpapaver) als je 'm kunt krijgen is ook schitterend.

Dingen als vlijtig liesjes, begonia's, vioooltjes ed: schaduwplanten, dus niet geschikt.
Wat ook lastige planten zijn, die na uitdrogen vaak niet meer bijtrekken, zijn petunia's en hun kleinere soortgenoten (mini-bells en hoe ze maar genoemd worden door tuincentra).

Qua vaste (winterharde) planten zijn de volgende het proberen waard:
Achillea (duizenblad), Alchemilla (vrouwenmantel) , Anthemis (steenkamille), Artemisia (absinth), Calamintha (schijnmint), Cheiranthus (muurbloem), Cistus (geen NL naam), Cynara (kardoen, is ook eetbare variant van, soort artisjok), Dianthus deltoides (steen anjer), Echinops (kogeldistel), Erynchium (zeedistel), Gaura lindheimeri (geen NL naam), Hieracium (havikskruid), Kniphofia (vuurpijl), Limonium (lamsoor), Linaria (muurleeuwenbek), Linus (vlas), Onopordum (wegdistel), Pulsatilla vulgaris (wildemanskruid), Salvia argentea (zilversalie), Sedum en Sempervivum-soorten, Stachys olympica (ezelsoor), Verbascum (toorts), Veronica (ereprijs) en Yucca (incalelie)

Nou, als dat niet voldoende keus geeft ;)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:33

Wat een fijn topic! :D
Wij zijn op het moment druk bezig met ons balkon (pál op het zuiden) te pimpen en moeten ook echt rekening houden met planten die we willen gaan kopen :j

We hebben vooral paarstinten op het balkon, dus lavendel gaat er zeker komen!
Wij hebben trouwens een ontzettend leuke nepslinger met paarse bloemen opgehangen. Geeft al een heel fleurig aangezicht, heeft geen water nodig en kan altijd in de zon ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:58