Alternatieve woningen; heb jij een bijzonder (t)huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:49

Wij ( mijn gezin en ik, 5 personen,hond,kat en leguaan) wonen in units.
Hierin wonen we in mei alweer 2 jaar, het is tijdelijk daar we gaan bouwen/verbouwen.
De oppervlakte die we hebben is 12 bij 10 meen ik.
Om een idee van de ruimte te krijgen zo is onze indeling: hal bij de voordeur waar we tevens de wasmachine en droger hebben staan.
Dan kom je binnen in de woonkamer en tevens ook in de keuken ( open ruimte), nog een deur naar een andere gang met daar 3 slaapkamers, een wc en kleine badkamer.
Wij halen het water via een leiding die naar een schuur toeloopt waar onze hoofdkraan zit,verwarmen doen wij dmv elektrische kachels, 1 in de woonkamer en nog een heel klein kacheltje in de keuken.
In de gang naar de slaapkamers toe hebben wij ook een kachel staan voor de hele koude dagen.
We hebben er alles wbt voorzienigen en ik mag ook niet klagen maar eerlijk is eerlijk ik ben blij als de verbouwing achter de rug is en ik in een normaal huis ( boerderij in ons geval) woon :o

Op mijn laptop heb ik helaas geen foto's staan, maar morgen zal ik de gewone pc eens aandoen en dan kan ik wat foto's plaatsen van de units toen ze hier net geplaatst waren en mijn man incl schoonpaps en stiefvader hier nog aan de gang moestem om van 2 1/2 units 3 te maken.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:41

ik woonanti-kraak op contract in een oude boerderij, waar ze mee bezig zijn om hem op de monumenten lijst te krijgen.
we wonen hier helaas tijdelijk omdat ze het huis helemaal moeten renoveren aan de buitenkant en dan gaan ze hem uiteindelijk verhuren.
hij is van binnen al wel wat gemoderniseerd, we hebben een luxe keuken erin en cv.
maar ook nog een mooie openhaard.
helaas wel allemaal enkel glas, maar met de kou lossen we dat op door de luiken dicht te doen.

Roxxiejj

Re: Alternatieve woningen; heb jij een bijzonder (t)huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:45

Mijn ex scharrel heeft anti kraak in een supermarkt gewoond :')
Hij woonde in het kantoor- en kantine gedeelte voor het personeel, maar hij kon ook gewoon de supermarkt in. Dus de koelingen, slagers gedeelte en rond de schappen.
Hebben daar dus met een aantal mensen al een winkelwagenrally gedaan, kaasbowlen (van die nepkazen) en op een of ander elektro karretje rare filmpjes gemaakt :')

Wij zelf wonen ook niet bepaald 'normaal'. We wonen in een of ander gehucht met alleen boerderijen, koeien en landweggetjes. Voor ons huis loopt een N-weg. Wij wonen in een luxe huis, wat niet bepaald in de omgeving past.
Zal ff zoeken naar een foto..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:57

Ik woon in een klein huisje uit 1850. (in de oude vesting waar ik woon).
Is erg gezellig en knus.
Vroeger woonden hier gezinnen met wel 6 of meer kinderen.
Zomers is het hier erg toeristisch, staan er wel vaak mensen naar binnen te kijken (dat is het nadeel).

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:00

Ik heb een foto van ons huis, het is via Google Streetview, dus heel erg veel is er niet te zien behalve de voorkant (maar dat zegt min of meer genoeg := )
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:01

Malenka schreef:
Dit theehuis is het eerste eartship in Nederland en bestaat dus al! Het staat in Zwolle.
http://www.doeparknooterhof.nl/4/Doepar ... hship.html

Arabesk, zou je jouw houten huisje willen omschrijven?

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

zo opgeruimd is het niet altijd hoor

45 m2....... het is krap en je moet vooral goed kunnen wéggooien :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:07

Maar wél heel erg gezellig en het lijkt megaknus Arabesk!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:41

ik vind het een geweldig leuk huisje Arabesk!!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:48

Ik heb ook wat foto's geupload, geen recente foto's helaas.

Hier waren de 2 1/2 units net geplaatst:
Afbeelding

Hier kan je goed zien, dat het nog maar 2 1/2 units waren, onze slaapkamer en een deel van de gang moest nog gemaakt worden.
Afbeelding

Hierbij een foto van hoe de woonkamer was,inmiddels een ander bankstel en een andere indeling. de computerkast is nu ook weggewerkt in de inham waar die staat, de deur die je op de foto ziet die is er ook niet meer, dat heeft mijn man dichtgemaakt.
Afbeelding

Hier een deel van de keuken,
Afbeelding

Wel een recente foto, de slaapkamer van onze jongens,een deel van hun slaapkamer eigenlijk, ze hebben er ook nog een grote klerenkast staan en in de andere hoek hebben ze een speelhoekje:
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 17:23

Arabesk,
Op wat voor een plek staat jouw huisje? In een recreatiepark?

Daar zit ik namelijk een beetje mee als ik denk aan wonen in de yurt. Het is geen officiële woning en mag dan ook niet gelden als woonadres. Dit aangezien hij te verplaatsen is. Maar hoe doe je dat als je geen officieel woonadres hebt? Als je jezelf dan inschrijft bij b.v. je ouders thuis dan hebben zij extra kosten terwijl er dan geen extra gebruik gemaakt wordt van het huis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:08

wat leuk die aparte huizen!
Ik woon ook redelijk apart, ik woon in een stal. Het was vroeger de deel van een boerderij en ik heb in mijn woonkamer een paardenkrib met ruif van dik 3 meter. De krib is dichtgemaakt met planken en daar staat nu de TV op.
Het hooizoldertje boven de koeien is er nog en er zit een bedstee in waar vroeger de knecht in sliep. Het is daar bar koud in de winter en ik pas er net niet in om m te gebruiken. De gierput is uitgegraven en is nu eetkamer en ligt dus lager dan de rest vd woonkamer.
De naambordjes vd koeien hangen er ook nog, Coba, Ada 2, Cornelia 3, Antonia 2 :)
Ik slaap op de hooizolder en de douche en toilet zitten in het gedeelte waar vroeger de paarden stonden achter de krib. Het is oud en schots en scheef, in de winter ijskoud en in de zomer bloedheet maar oh zo leuk!

Ik heb wel gewoon stromend water en een CV ketel en helaas geen open haard, dat mis ik wel eigenlijk..... dat is zo lekker in de winter maar er is geen handige plek in huis om er eentje te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 04-03-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:09

Klinkt heel leuk cissy, daar zou ik best wel foto's van wilen zien :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:11

dat kan, kijk op mijn site onder de katten en dan ons stulpje, maar de server ligt er momenteel uit dus dat wordt wat lastig nu :o

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:24

Bandida schreef:
Helaas is er in Europa nog nooit een plan voor een Earthship goedgekeurd door stedebouwkundige overheden, maar dat zou ik wel zien zitten. Ik heb er deze winter een hoop in Taos (New Mexico) in de woestijn gezien, en daar is het echt bar (sneeuw op dat moment, zie foto's in de link hieronder).. dus thermisch zijn ze echt wel ok.

Wat info: http://www.lowtechmagazine.be/2007/11/b ... elfvo.html
Taos, Earth Ship Landing Zone: http://www.sangres.com/newmexico/taos/earthship.htm

Als je afgelopen week naar grand designs op discovery hebt gekeken (daar komen overigens ook de nodige aparte huizen voorbij) zag je dat er in Frankrijk een earthship werd gebouwd, er werd verteld dat er in Engeland ook een paar waren. Was heel leuk om te zien en het uiteindelijke resultaat zag er goed uit!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:25

ingvdh schreef:
Als je afgelopen week naar grand designs op discovery hebt gekeken (daar komen overigens ook de nodige aparte huizen voorbij) zag je dat er in Frankrijk een earthship werd gebouwd, er werd verteld dat er in Engeland ook een paar waren. Was heel leuk om te zien en het uiteindelijke resultaat zag er goed uit!

Ik heb geen televisie ;)
Maar goed zeg.. ik heb ze van dichtbij kunnen bekijken, en
- het werkt
- ze passen daar prima in de woestijn (waar al een adobe bouwtraditie was).
Maar.. er is echt nog véél ruimte voor verbetering van zowel het concept als van het design.. ben benieuwd voor de Europese versie!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:37

ja met die officiële adressen zit ik dus ook al een tijdje...

eerst hadden we een boerderijtje dat we in overeenkomst met de eigenaar bewoonden (soort anti-kraak dus, maar rechtstreeks met de eigenaar besproken)
nu wonen we in de refter van een voormalige textielfabriek :D hier betalen we wel een beetje huur voor, maar we hebben er zelf een loft-achtig iets van gemaakt. helaas is het hier dus ook berekoud in de winter omdat het een gigantisch gebouw is en wij ook een grote, doorlopende ruimte hebben...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:43

kynshiri schreef:

eerst hadden we een boerderijtje dat we in overeenkomst met de eigenaar bewoonden (soort anti-kraak dus, maar rechtstreeks met de eigenaar besproken)
nu wonen we in de refter van een voormalige textielfabriek :D hier betalen we wel een beetje huur voor, maar we hebben er zelf een loft-achtig iets van gemaakt. helaas is het hier dus ook berekoud in de winter omdat het een gigantisch gebouw is en wij ook een grote, doorlopende ruimte hebben...

Aha.. kijk als je nu gaat samenwonen met Malenka heeft zij een adres, en jullie een warme yurt in de hal! :D ;)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:57

gave huisjes komen er voorbij! wij wonen in een oude duitse boerderij, foto's in profiel. ook geen standaard huis, gebouwd rond 1913, met zoals gezegd ook echt een ziel. zo'n hobbithuis vind ik ook heel leuk!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:08

Bandida schreef:
kynshiri schreef:

Aha.. kijk als je nu gaat samenwonen met Malenka heeft zij een adres, en jullie een warme yurt in de hal! :D ;)

sja een adres hebben wij hier ook niet, net omdat het dus een industriepand is en je er dus niet kan domiciliëren

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:27

kynshiri,
Hoe los je dat dan op? Sta je ergens anders ingeschreven?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:31

Gaaf topic!
Ik woon nu al vrij 'apart' maar zou graag in een nog 'raarder' huis wonen.
Ik heb een blokhut van 3 bij 3,5(en een veranda van 1,5 bij 3,5).
Zonder stromend water enzovoort.
Wel redelijk geïsoleerd, maar écht warm is het ook niet :+

owja foto:
Afbeelding
Nadeel is dat ik 's nachts uit huis moet om naar de wc te gaan e.d.
Maar gelukkig ben ik wel met 2 stappen op m'n werk :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:35

het park waar ik woon is gewoon legaal wonen, het heeft de bestemming recreatie met permanente bewoning, aldus de gemeente en ze gaan het écht niet terugdraaien. Dit is de eerste gemeente in NL waar het op papier ook echt mág. We hebben hier drie parken waar het mag.

Huisjes die op dit moment te koop staan:

http://www.funda.nl/koop/tuitjenhorn/hu ... eg-2-hs23/
http://www.funda.nl/koop/tuitjenhorn/hu ... ligthof-8/
http://www.funda.nl/koop/tuitjenhorn/ob ... t-131-hs2/
http://www.funda.nl/koop/tuitjenhorn/ob ... igthof-30/

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:36

siskeh schreef:
Gaaf topic!
Ik woon nu al vrij 'apart' maar zou graag in een nog 'raarder' huis wonen.
Ik heb een blokhut van 3 bij 3,5(en een veranda van 1,5 bij 3,5).
Zonder stromend water enzovoort.
Wel redelijk geïsoleerd, maar écht warm is het ook niet :+

owja foto:
Afbeelding
Nadeel is dat ik 's nachts uit huis moet om naar de wc te gaan e.d.
Maar gelukkig ben ik wel met 2 stappen op m'n werk :P

3 x 3,5 %) woon je daar al járen?

En ik maar klagen dat 45 m2 weinig is.

In zo'n soort huisje heb ik ook gewoond toen ik op een paardenfokkerij werkte, daar zat wel een wc'tje en douche in. :D Maar geen keuken enzo.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:54

wij hebben ook een mongoolse yurt in de tuin gehad, maar die zijn niet bestendig tegen het regenachtige nederland en ik vond persoonlijk alles zo rond niks. Zodra je meubels neerzet verlies je ruimte omdat je meubels niet rond zijn zeg maar :+

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:10

Cissy, ik heb net je stulpje bekeken,wauw wat woon jij leuk zeg!