[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:49

Zesiram schreef:
@Tita: jij zit ook wel in een dure regio toch? tenminste, gezien je onderschrift. Ik moet echt wennen aan die prijzen, in Zeeland kan je voor 4 ton zo'n beetje een halve boerderij kopen. Wij gaan nu naar West-Brabant, daar ligt het echt een stuk hoger kwa prijzen ( laat staan in de randstad ).
Ik vind je eisen wel meevallen, ongeveer dezelfde als wij :P

ja wil geen dieren bij huis ofzo maar alle huizen die ik leuk vind...moeten weer plat zo staat er een boederij te koop in ons dorp en liet het lief zien (hij is makelaar) keek er ff na en riep gelijk verzakt, verouderd hup moet plat tja dan kan je dus eerst 600.000 betalen om vervolgens niks te hebben :+

dure regio iid

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:04

pmarena schreef:
Maar het is al al die tijd verhuurd waardoor het mij niks kost en ik er zelfs nog iets aan overhoud elke maand.
Die van mijn vriend is een starterswoning in een gewilde straat , en het zou me wel verbazen als die deze zomer niet verkocht wordt...maargoed vooralsnog tikken er elke maand honderden euro's weg , en dat is toch wel zonde....en van mijn huis loopt in oktober het verhuurcontract af en is het afwachten of ze het nog wat langer willen huren....best spannend allemaal dus.

Dus verhuren bevalt je goed? Zitten er nog haken en ogen aan en wat komt er allemaal bij kijken? Is het niet zo dat de huurders heel veel rechten hebben en dat je ze er dus niet 'zomaar' uit kan zetten als je het huis verkocht hebt? Het is toch ook zo dat als je al een hypotheek hebt lopen, je minder hypotheek kan aanvragen?

Trouwens, mooi vervelend dat je nu 3 huizen hebt! Hoop voor je dat je snel kopers krijgt.

MoniqueT

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:06

Vanmorgen was wel in het nieuws dat je de huuropbrengst van je huis wat te koop staat in elk geval niet als inkomsten hoeft op te geven. Dat scheelt al weer wat.

Staat je huis leeg, dan mag je de hypotheekrente ook nog blijven aftrekken.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:09

MoniqueT schreef:
Vanmorgen was wel in het nieuws dat je de huuropbrengst van je huis wat te koop staat in elk geval niet als inkomsten hoeft op te geven. Dat scheelt al weer wat.

Oh dat scheelt alweer. Als je 2 huizen hebt, mag je toch maar bij 1 van de 2 de hypotheekrente aftrekken?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:09

Daar zit wel een maximumtermijn aan toch, dat je het nog mag aftrekken? dat las ik ergens.

Wij hadden twee huizen op het oog, eentje is net verkocht, maar de makelaar had een soortgelijke woning een straat verderop in de verkoop ( wel duurder natuurlijk ), dus daar gaat mijn man nu eerst alleen naar kijken. Hij werkt al in de buurt, dus hij doet dat dan snel na zijn werk.
De andere woning is hij nu voor aan het bellen om te gaan kijken. Dat was mijn eerste keus, heel mooi huis, erg karakteristiek ( jaren 30, typische juppen-met-kids-woning, alleen de bakfiets nog aanschaffen :o ). Hopelijk een beetje meer geluk deze keer!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:13

leuk topic, wij zijn ons ook aan het beraden op verkoop huis.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:13

Nicole10 schreef:
pmarena schreef:
Maar het is al al die tijd verhuurd waardoor het mij niks kost en ik er zelfs nog iets aan overhoud elke maand.
Die van mijn vriend is een starterswoning in een gewilde straat , en het zou me wel verbazen als die deze zomer niet verkocht wordt...maargoed vooralsnog tikken er elke maand honderden euro's weg , en dat is toch wel zonde....en van mijn huis loopt in oktober het verhuurcontract af en is het afwachten of ze het nog wat langer willen huren....best spannend allemaal dus.

Dus verhuren bevalt je goed? Zitten er nog haken en ogen aan en wat komt er allemaal bij kijken? Is het niet zo dat de huurders heel veel rechten hebben en dat je ze er dus niet 'zomaar' uit kan zetten als je het huis verkocht hebt? Het is toch ook zo dat als je al een hypotheek hebt lopen, je minder hypotheek kan aanvragen?

Trouwens, mooi vervelend dat je nu 3 huizen hebt! Hoop voor je dat je snel kopers krijgt.

Wij zijn zeg maar 'huurders' en wij hebben gewoon een contract opgesteld, elke keer voor een half jaar. Mocht het huis dan verkocht worden, dan kan de eigenaar van het huis 2 dingen doen, of hij houdt zich aan de opzegtermijn voor 2 maanden die we hebben opgenomen in het huurcontract, of hij laat het contract aflopen.

Als je gewoon normale huurders en verhuurders treft, kun je gewoon in goed overleg dingen op papier zetten.
Je moet ook maar zo denken: een huis wat bewoond is verkoopt beter dan een leegstaand huis.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:15

Nicole10 schreef:
MoniqueT schreef:

Oh dat scheelt alweer. Als je 2 huizen hebt, mag je toch maar bij 1 van de 2 de hypotheekrente aftrekken?

Volgens de man op het nieuws vanmorgen mag je de rente aftrekken in het jaar dat je het te koop zet plus in de twee volle kalenderjaren daarna. Als je dus in 2008 uit je huis bent gegaan en het staat in 2009 en 2010 ook nog leeg, mag je de rente in die jaren ook nog aftrekken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:17

Oh ja, zie je wel, zoiets had ik ook pas gehoord. Wij zitten er aan te denken in het uiterste geval zelf een tijdje te gaan huren, als we geen geschikt huis kunnen vinden op tijd ( we gaan per 1-7 over naar onze nieuwe regio :D ). beter twee keer verhuizen dan een huis kopen wat je niet helemaal aan staat ( en probeer er dan maar weer eens vanaf te komen ;) ).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:23

Nicole10 schreef:

Tot nu toe bevalt het prima :j

Ik wilde eerst ook niet verhuren omdat ik idd. bang was voor allerlei problemen. Maar dat schijnt meer bij particuliere verhuur te zijn. Ik heb dus gekeken naar de optie van een veiligere verhuur , en dan kun je bvb. gemeubileerd verhuren aan een bedrijf met een naar het schijnt waterdicht contract met een einddatum.

Ze zijn hier natuurlijk bezig met die 3e Maasvlakte en daarvoor huurt een Italiaans bedrijf heel veel woningen in de buurt voor hun werknemers. Vrienden van mijn ouders verhuren diverse woningen , waarvan ook een aantal aan deze mensen al een tijd lang , en zijn ZEER te spreken over deze Italianen , voorbeeldige huurders :j

En dan ook via een makelaar die veel ervaring heeft met verhuur en de betalingen regelt enzo.

Dus al met al heb ik dit wel aangedurfd. Het huurcontract loopt t/m oktober dit jaar. Met de optie om de huurperiode te verlengen als de klus nog niet geklaard is. Buren zien geen rare dingen , er woont een vrouwtje alleen in , komt 's avonds laat thuis en gaat 's ochtends weer vroeg weg. Er heeft zelfs een half jaar lang niemand in gezeten :P

Je moet natuurlijk maar afwachten hoe & wat verder als ze eruit moeten maar die vrienden van mijn ouders hebben er zeer goede ervaringen mee :j

Veel mensen zeggen al : je moet blijven verhuren. Maar van mij hoeft dat niet zonodig , ik ben liever van dat huis af , vind het net zo'n zwaard van Damocles :=

Onze hypotheek is gewoon gebaseerd op onze inkomens , alsof we geen eigen huizen hadden nog.
Want die huizen verkoop je toch , en dat is de "echte" situatie voor de komende 30 jaar zeg maar :)

Je mag 2 jaar lang de hypotheekrente aftrekken geloof ik , van je oude huis ook al heb je ook al hypotheekrenteaftrek op je nieuwe huis. Dus nog anderhalf jaar mag het duren.

Maar als we met onze beide huizen leeg komen te zitten dan hebben we toch wel een probleempje , dat is ècht zonde geld , dat ben je dan gewoon kwijt elke maand := Kun je leuk voor klussen :=

We twijfelen nog of we mijn vriend zijn huisje ook zullen verhuren. Aan de ene kant is dat wel leuk , maar aan de andere kant : deze woningen lopen best goed door en moet je gewoon van de zomer kwijt kunnen raken. Je loopt wellicht een koper mis als je er nu een huurder in doet....en verkopen hebben we liever , dan ben je er tenminste vanaf ;) Maar aan de andere kant : als je het nu voor een jaar verhuurd dan ben je direct van de maandelijkse kosten af en kun je het volgend jaar met een betere economie wellicht voor enkele duizenden euro's meer verkopen.

Dus tja. Wat is nu verstandig ? Ik ben er gewoon het liefste vanaf :P

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:25

Citaat:
Wij zitten er aan te denken in het uiterste geval zelf een tijdje te gaan huren, als we geen geschikt huis kunnen vinden op tijd ( we gaan per 1-7 over naar onze nieuwe regio :D ). beter twee keer verhuizen dan een huis kopen wat je niet helemaal aan staat ( en probeer er dan maar weer eens vanaf te komen ;) ).

Zo denken wij er nu ook over. Wij gaan eventueel hier in Nederland nog wat huren als ons huis toch snel verkocht kan worden. In Spanje is genoeg te koop en we gaan toch pas weg als onze dochter van school is.

Dan inderdaad maar twee keer verhuizen, maar dubbele woonlasten voor een paar jaar zie ik ook niet zitten hoor.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:26

@Pmarena: Het staat nu dan ook helemaal niet in de verkoop?
Wat wij veel tegenkomen is dat een huis wel in de verkoop staat, maar dat je het ook kan huren voor een half jaar of minder. Dan moet de overdracht gewoon uitgesteld worden.

Ik zou ook graag van mijn huis af zijn eerlijk gezegd :o Dan heb je definitieve zekerheid.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:32

Mijn ex en ik hebben ons huis ook net te koop staan.
Zou fijn zijn als het heel snel weg is, maar omdat alles nog niet tot in de puntjes is afgewerkt zal het wel een tijd duren..
Ook de makelaar wil niet echt opschieten, hij komt telkens met smoesjes waarom het huis nog niet op funda staat..
Hoop toch echt dat het deze week erop staat, want zo wordt het natuurlijk nooit verkocht! :D
De huizenmarkt trekte wel weer een beetje aan volgens mij..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:33

Ben je lekker klaar mee zo'n makelaar ( en ze verdienen er toch al niet genoeg aan :o ). Ik duim voor je mee hoor! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:33

O het staat nog wel te koop hoor :j

Is ook in het huurcontract opgenomen , dat op afspraak bezichtigingen plaats moeten kunnen blijven vinden.
Het is toch wel de bedoeling dat er voor afloop van het contract een koper is , zodat de verhuur en verkoop liefst naadloos op elkaar aansluiten en ik niet een paar maanden weer hypotheek af moet tikken.

Ik heb echt een gaaf huis , alleen het nadeel is dat het maar 2 slaapkamers heeft. Dat is dus wel jammer.
Beneden een hele mooie ruime woonkamer , mooie luxe keuken , mooie luxe badkamer....alleen dan maar 2 slaapkamers.

Moet dus eigenlijk echt een stel juppen in dat geen kinderen wil :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:34

Nestor, das ook niet netjes.. Bij mij stond ie er de volgende dag al op!

Verhuren begin ik maar niet aan.. Heb ook geen haast, behalve dat ik natuurlijk graag zsm bij vriendlief wil wonen. Ga er ook vanuit dat mijn huis toch wel een keer verkocht wordt..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:36

@Pmarena: 1 kind kan nog wel, hebben ze alleen geen kantoor meer :D

Wij hebben 1 dochtertje, en kijken alleen naar huizen met 3+ slaapkamers :o
1 voor ons, 1 voor kindlief, 1 kantoor,'1 logeer/strijk kamer :o We zijn een beetje verwend zeg maar :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:40

Maar ik denk dat de meeste mensen dat doen hoor :j

Slaapkamer voor jezelf en een logeerkamer sowieso.

En tja , inderdaad , een kantoortje is ook wel lekker , of een hobbykamertje , en dan kinderen...

Het is ook nog zo dat je bovenkomt op de vide (heel gaaf zo'n open vide !!) en dan rechtsaf heb je kamer 1.

Rechtdoor heb je kamer 2. En dan vanuit kamer 2 ga je rechtsaf de badkamer in.

Harstikke gaaf natuurlijk voor een stel juppen , zo'n ensuite gebeuren :j

Maarja , als logees of kinders door je slaapkamer naar de badkamer moeten is toch alweer wat minder :P

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:44

Dus dan maar op zoek naar een alleenstaande Jup, met een hekel aan logees :D
Wel gaaf zo'n ensuite! Wij hebben ook een huis bekeken die dat had, een aparte masterbedroom op de benedenverdieping met ensuite. Maar ja, heel die bovenverdieping was ernstig verwaarloosd ( oudere mensen, kwamen zelf de trap niet meer op ), en we willen liever bij ons kindje in de buurt slapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:46

Nah , het hoeft natuurlijk geen alleenstaande jup te zijn hè , de poel om uit te vissen is al zo klein :P

Was er nu nog een badkamer + slaapkamer beneden geweest dan was het nog wat voor oudere mensen die al uit de kinderen zijn , maarja , als je 60 bent dan ga je toch liever ook iets kopen waar je "oud" kan worden volgens mij.

Meeste buren zijn zo rond de 50-60 trouwens :P

evie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:47

Haha, zeer herkenbaar allemaal.
Wij hebben een aardig budget, maar nog meer wensen. Leuke, praktische woning (lees rechte wanden). Moet ook nog in een leuke wijk staan. Bovendien hebben wij hoge eisen ten aanzien van kwaliteit/afwerking. Ooh ja, de woning moet het liefst af zijn, een goede prijs hebben en bij voorkeur op korte termijn beschikbaar zijn.... :Y)
En dan vinden we het gek dat we al anderhalf jaar op zoek zijn naar een geschikte woning... :+
ZUCHT

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:53

Jibbel schreef:
Wij zijn zeg maar 'huurders' en wij hebben gewoon een contract opgesteld, elke keer voor een half jaar. Mocht het huis dan verkocht worden, dan kan de eigenaar van het huis 2 dingen doen, of hij houdt zich aan de opzegtermijn voor 2 maanden die we hebben opgenomen in het huurcontract, of hij laat het contract aflopen.

Als je gewoon normale huurders en verhuurders treft, kun je gewoon in goed overleg dingen op papier zetten.
Je moet ook maar zo denken: een huis wat bewoond is verkoopt beter dan een leegstaand huis.

Het blijkt dus zo te zijn, dat ondanks dat je een tijdelijk contract tekent, de huurders er niet zo maar uit hoeven nadat het contract afgelopen is.. Zelfs als het tot een rechtzaak komt, gaat de rechter met elk contract om als een contract voor onbepaalde tijd.. Dat vind ik dus het grote nadeel.

Inderdaad is verhuren aan een bedrijf (voor werknemers) ook een idee. Zo te horen hebben jullie geluk gehad met de huurders die in jullie huis zitten. Maar ik kan me ook voorstellen dat er huurders zijn die er echt een bende van maken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:57

Ik kan me dat ook levendig voorstellen , en dat is ook mijn grootste angst :j

Je weet het natuurlijk pas zeker als de huurders eruit zijn , of ze geen schade hebben gemaakt....

De makelaar heeft wel een borg van 1500 euro in beheer dat de huurder weer terugkrijgt als alles netjes achtergelaten wordt. En in het contract zou het ook dichtgetimmerd moeten zitten dat schade hersteld moet worden. Maargoed , je weet pas echt hoe goed dat werkt als je op dat punt aankomt natuurlijk....

Maarja , als ik elke maand 1000 euro kwijtraak door het leeg te laten staan , dan tikt dat ook aardig aan , daarvoor kun je dat risico wel nemen , was mijn overweging ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:01

Nicole10 schreef:
Jibbel schreef:

Het blijkt dus zo te zijn, dat ondanks dat je een tijdelijk contract tekent, de huurders er niet zo maar uit hoeven nadat het contract afgelopen is.. Zelfs als het tot een rechtzaak komt, gaat de rechter met elk contract om als een contract voor onbepaalde tijd.. Dat vind ik dus het grote nadeel.

Inderdaad is verhuren aan een bedrijf (voor werknemers) ook een idee. Zo te horen hebben jullie geluk gehad met de huurders die in jullie huis zitten. Maar ik kan me ook voorstellen dat er huurders zijn die er echt een bende van maken..

Nee, wij huren juist het huis van de mensen waarvan het huis is.

Ik denk dat het belangrijk is om eerst een aantal keer af te spreken en te kijken wat je gevoel is bij iemand. Het klopt idd wel dat als wij kwaad willen, wij niet 1,2,3 hoeven te vertrekken. Maar kom op zeg, een beetje volwassen en normaal iemand zal heus niet zomaar blijven zitten waar die zit.
Al snap ik je angst wel hor! ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:07

Leuk topic; ik wil ook nog wel even wat kwijt...
Wij hebben een heel fijn huis, authentiek en alle grote klussen zijn de afgelopen geklaard.
Wij zijn echt al jaren op zoek naar wat anders..., maar we vinden niks.
Tja, nu hebben we ook wel wat eisen, we willen de paarden en het bedrijf aan huis, maar een combinatie is bijna niet te vinden.

We zijn nu met iets bezig, maar één van de verkopers (erfgenamen wilt niet, zoals wij dat willen qua grond :D ).

Soms denk ik echt van: "ik kijk niet meer, we hebben een fijn huis op een mooie locatie, ben niet te veel kwijt per maand, heb een fijne tuin en grote terrassen, heel ruim kantoor, extra speelkamer etc.....".

Wij hebben dus ook al mensen die geïnteresseerd zijn in ons huis en die graag een bedrijfje aan huis willen starten; ideaal zou je denken, maar ik kan niet verkopen, want dan moet ik ergens gaan huren, ook al niet zo eenvoudig en ben ik hartstikke veel kwijt per maand voor een eenvoudige woning én wij zijn al jaren aan het kijken, dus het is niet gezegd dat we zo 1-2-3 wat gaan vinden.