Hoe zolder warm krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:18

Ik heb toevallig een kwikthermometertje!! :D In de omgeving van de verwarming geeft deze 19 graden aan... maar verplaats ik hem naar de andere kant van de kamer, dan is het ineens een graad of 3/4 kouder :=

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:23

Als het weer eens sneeuwt zal ik daar eens op letten!

Een vloerkleed leek mij niet zo handig i.v.m. dat ik op een boerderij woon en de vloer hier dus weleens behoorlijk smerig wil zijn O:) Maar wellicht kan ik enkel in de woon- en slaapkamer een kleedje neer leggen. En er dan op letten dat ik niet met mijn schoenen binnenshuis rondloop. De vloer kan hier namelijk best koud zijn. Loop hier ook absoluut niet op blote voeten rond, maar houd lekker mijn schoentjes aan :o

drd

Re: Hoe zolder warm krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:25

Gordijnen voor glas helpt meer en ik lees dat je nogal veel ramen hebt! Bij mij achter het gordijn bij dubbelglas voelt het een heeeel stuk kouder dan in de kamer als je je hand erachter steekt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:31

Denk dat als je niets rigoreus als isoleren wilt doen je het een beetje plaatselijk moet gaan zoeken.

Dus een electrische deken voor je bed, die doe je 10 of 15 min voor je gaat slapen aan(zal in de gebruiksaanwijzing wel meer over staan, dan stap je tenminste in een warm bed en dan zet je m weer uit.

Bank inderdaad bij de radiator en dan op je salontafeltje zo'n grote pot met grote kaars dr in(zo'n hele dikke lont), zijn vaak gelkaarsen. Die geven dan plaatselijk wat meer warmte af.

En laagjes, ik loop hier vaak in te weinig kleding, gewoon een laagje meer dr overheen en inderdaad als je stil gaat zitten een plaid dr overheen.

Ook helpt het om de hele avond door warm drinken te nemen. Maak iedere avond een liter kippenboullion, zitten bijna geen calorieën in enzo maar houden je heerlijk warm. Of kopjes thee dr bij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:32

Andrea: ik snap dat voor jou die 8300 W totaal héél aangenaam vindt, maar ik weet niet of jij ook de betaler bent van de energierekening? Weet niet of je het dan ook nog steeds zo aangenaam vindt klinken. :)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:36

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 23-02-22 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 19:01

Zo'n grote kaars op tafel is inderdaad ook een goed idee! Nu heb ik enkele waxinelichtjes branden :D

Volgende week ga ik met mijn moeder kijken voor gordijnen/luxaflex. Eigenlijk wilde ik iets duns, zodat er niet zoveel licht wordt tegen gehouden, maar wellicht kan ik ook een dikkere, tweede laag ophangen voor de isolatie.

De energierekening zit in mijn huur verwerkt. Maar rekening of niet, een warm huis is toch wel zo fijn! :) De radiatoren staat hier overigens op een thermostaat aangesloten, zodat ze niet eindeloos door kunnen stoken.

De honden zitten hier gelukkig buiten :o Zou er niet aan moeten denken om die ook nog eens binnen te hebben := De vloer is al zo vies!! Als we toch voor gordijnen gaan kijken zal ik ook eens kijken voor een kleedje voor over de vloer :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:48

[MW] >> [TV]

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:34

Voor de goede orde: warmtebronnen als elektrische kachels en dekens vreten tig keer meer energie als een HR-Ketel ietsje langer te laten draaien doordat je meer warmtevermogen erop aansluit in de vorm van extra radiatoren.

Die 8300W, hoe heb je die berekend als ik vragen mag? Lengte x breedte x hoogte= te verwarmen ruimte in kubieke meters. Reken voor een temperatuur van 20 tot 21 graden per kuub zo'n 80 Watt. Wat betreft het vermogen: daar moet je niet op beknibbelen. Overcapaciteit is niet erg omdat de te verwarmen ruimte eerder op temperatuur is, zelfs als je de thermostaat een (half) graadje terugdraait, ondercapaciteit betekent langdurig stoken en bovendien freguenter bij gelijke warmtevraag (gevoelstemperatuur). Al met al veel duurder voor de portemonnee.

Belangrijke vraag is nog niet gesteld, en/of beantwoordt: waar hangt je thermostaat? Als je hittebron relatief dichtbij staat zal de anode eerder "merken" dat de gewenste temperatuur bereikt is en de CV uitschakelen, terwijl de rest van de ruimte nog (lang) niet die temperatuur heeft gekregen. Vuistregel is gewoonlijk een kamerbreedte tussen warmtebron en thermostaat.

Ramen van de grootte die jij vermeld dienen zeker voorzien te worden van gordijnen. Je stookt eigenlijk voor de buitenwereld en dat is zonde. Bij een opp. van 50 m2 heb je bij jouw ramen een warmteverlies van 20 % of meer. Bij een zolderverdieping is dakisolatie tenslotte doorslaggevend. Even simpel gezegd: Warmte stijgt (simpele natuurkunde) en een dak houdt die warmte tegen, naarmate je stookt 'daalt' de warmte doordat zij zich ophoopt tegen het dak. Wat jij in de zomer als behaaglijk vind is niets anders als de hitte die opgestegen is. Geen (of ondeugdelijke) isolatie is net een vergiet: de warmte ontsnapt en jij stookt je in de winter suf zonder resultaat.

Je ruimte opstoken tot 22 graden is overigens verspilling: 20 graden is aangenaam zat en je spaart het milieu en je bankrekening. Die bank voor je radiator plaatsen is uit behaaglijkheids-perspectief natuurlijk zeer te begrijpen maar moet je toch niet doen: het blokkeert de afgifte van warmte aan je gehele ruimte! Zie die bank maar als een spons die de warmte opzuigt.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:13

Mijn ouders hebben een houtkachel in de kamer, en dat verwarmt echt ontzettend goed (ook heerlijk in de winter).
Je hebt ook echt geen grote houtkachel nodig om het goed warm te krijgen.
Mijn ouders hebben het kleinste model, en als er teveel hout ingestopt is is het 'sauna'.

De kachelrook gaat via een lange pijp via het dak naar buiten - als je toch verbouwen gaat kan dat ene ronde gat in de muur er ook wel bij?
Moet wel laten schoorsteenvegen, en je moet hout hebben, maar is erg lekker warm!

@Appiehappie - als de thermostaat 20 graden aangeeft is het bij mij binnen toch echt te koud. Zeker niet aangenaam te noemen.
Pas bij 23.5 graden kan ik fatsoenlijk achter de computer aan het werk zonder dat ik ga klappertanden na een tijdje.
(Als de thermostaat 23.5 aangeeft is het wel ongeveer 21 graden waar ik zit.. in een ruimte van ongeveer 30m2 denk ik, met 4 ramen - 1 in de deur, 2 langs 1 muur, 1 langs een muur en een dichte muur. Alle muren contact met buiten.)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:25

highwaykind: zoals je in AH's bericht kan lezen is het ook bepalend waar de thermostaat hangt en misschien hangt die bij jou ook wel te dicht de radiator, waardoor hij dus inderdaad uitschakelt terwijl de rest van de kamer nog niet die 20 graden heeft bereikt?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:55

AndreaB schreef:
De radiatoren staat hier overigens op een thermostaat aangesloten, zodat ze niet eindeloos door kunnen stoken.

Van die thermostaatknoppen? dan zou je die er af kunnen draaien zodat ze door blijven verwarmen.

Ik neem aan dat jouw radiatoren onderdeel zijn van een grotere verwarmingsinstalatie als dan elders de temperatuur bereikt is slaat de ketel uit en kan jij naar warmte fluiten.
Radiatoren bij plaatsen kan niet altijd zomaar ivm de capaciteit van de instalatie. Neem het eerst eens op met je verhuurder je betaald immers voor woongenot en daar hoort warmte bij.

Eventueel zou je bij kunnen verwarmen met een zibro kamin kachel oid.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:09

Die 8300 W heb ik berekend door lxbxh te doen en dit dan maal iets van 80 (stond gelijk aan 23 graden geloof ik). De afmetingen zijn wel gegokt, maar het zal zo ongeveer wel in de buurt moeten komen.

Waar de thermostaat hangt... ik heb werkelijk waar echt geen idee!! := Het probleem is echter niet dat de verwarming vroegtijdig uitschakeld, omdat de thermostaat dat aangeeft. Het probleem is dat de temperatuur niet eens in de buurt komt van die op de thermostaat staan aangegeven :P De thermostaat staat volgens mijn huisbaas ingesteld op 23 graden. De radiatoren zijn ook goed warm. Het is enkel dat het niet warm genoeg wordt.

Als de warmte daadwerkelijk opstijgt dan merk ik daar weinig van, want de temperatuur in mijn slaapkamer (die dichter bij het plafond gelegen is) is vele malen kouder.

Net als highwaykind vind ik 20 graden ook absoluut niet aangenaam :o Als mijn thermometertje 20 graden aangeeft zit ik nog steeds met 2 dikke truien en een slaapzak op de bank te bibberen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat niet de gehele zolder gelijkmatig warm is. Bij de verwarming 20 en 3 meter verderop zo'n 4 graden minder.

Met mijn ouders heb ik overleg gepleegd en zij vinden het een slimmere oplossing als ik een extra elek. verwarming erbij neem. De koude zal niet meer zo heel lang duren en wellicht scheelt het al een hele hoop als er gordijnen hangen. Een extra radiator inbouwen kan altijd nog mocht volgende winter blijken dat het niet voldoende is, mocht ik er volgende winter nog wel zitten uiteraard! Momenteel is dit voor ons de goedkoopste en snelste oplossing.