iMac of toch maar Windows

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Re: iMac of toch maar Windows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 23:43

Ja maar ik ben juist geen digibeet, ik denk dat daar eerder een probleem zou zitten :)

And what about Shadow0

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:53

probleem is vaak dat iedereen die gewend is aan microsoft veel te moeilijk denk(dat ben je gewend)
MAc is zo logisch en voor de handliggend dat je in eerste instantie niet zo makkelijk zoekt.

Komt wel goed, ik was binnen een week ook gewend en nu heb ik moeite met microsoft en veel irritatie (traag!!!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:57

Jibbel schreef:
probleem is vaak dat iedereen die gewend is aan microsoft veel te moeilijk denk(dat ben je gewend)
MAc is zo logisch en voor de handliggend dat je in eerste instantie niet zo makkelijk zoekt.

Dat is een kwestie van voorkeur en aanleg denk ik. Voor mij is een Mac niet logisch, nooit geweest, terwijl ik Windows vanaf het begin (nou ja, versie 95) gewoon snapte. Ik ben dus blijkbaar iemand die meer op een windowsmanier denkt, en niet alleen door gewenning. (Want ook meer dan 2 jaar verplicht worstelen met de mac maakte het niet makkelijker of logischer of natuurlijker voor mij - ik was er na die twee jaar nog altijd volstrekt niet aan gewend.)

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:39

Ik heb de 24" 2,66 in bestelling. Maar nu ben ik eigenlijk bang dat 'ie niet snel genoeg is :+

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:23

_Inga schreef:
Vooral Macpropoganda verhalen van de diehard mac-users doen het niet goed, dat riedeltje ken ik al..

Wat wil je dan horen? :)) Ik bedoel, ik vertel nu alleen over de verschillen die ik zelf tussen Mac en Windows ervaar, maar de 'Macpropaganda' komt van die verschillen vandaan, dus ik ben bang dat het daar wel enigszinds op gaat lijken :P

Ik heb verleden kerst een MacBook Pro gekregen, mijn eerste eigen computer. Ik had al eerder kennisgemaakt met het systeem van de Mac, maar desondanks was het natuurlijk even wennen. Dat zou alleen geen hindernis moeten zijn, want dat gaat wel vrij snel. Ik ben absoluut a-technisch (misschien tegenwoordig iets minder) en voordat ik deze laptop had gebruikte ik de Windows laptop van mijn ouders. Daar was het zodra er iets vastliep gillen om mijn vader en of hij het even kon maken :D Dat is eigenlijk al meteen mijn eerste punt: Windows lopen veel en veel vaker vast dan een Mac, bovendien is het probleem als een Mac vasloopt veel kleiner, er loopt namelijk maar één programma vast, i.p.v. de hele computer en hoef je dus niet alles af te sluiten. Wat ook erg opvalt is dat áls er iets vastloopt op een Mac, het 90% van de tijd een 'Windows-programma' is, zoals van het Microsoft Office pakket (ik raad je dan ook aan als je een Mac koopt voor de programma's van Apple zelf te gaan).

Wat ik het grootste voordeel vind in het dagelijkse gebruik is dat het design zo veel beter is. Niet alleen dat het veel mooier is (ik bedoel, dat zal de meeste mensen een worst wezen :))), maar het is super overzichtelijk. Sinds ik mijn Mac heb, kan ik veel meer progamma's tegelijkertijd gebruiken zonder de weg kwijt te raken. Als eerste heb je je dock voor de verschillende) programma's (om van programma naar programma te switchen, om programma's te openen etc.). Dan heb je de balk boven je scherm voor de opties binnen dat programma en dan heb je nog de hoeken die je kan instellen zoals je zelf wil. Dat is echt zó handig, vooral de hoek waarmee je, als je er met je muis heen beweegt, alle schermen die je open hebt staan tegelijk in het klein ziet, zodat je heel snel kan kiezen welke je nodig hebt.

Ik kan nog wel een tijdje doorgaan over de voordelen, maar ik zal je ook meteen over het grootste nadeel vertellen: Windows is (om dubieuze redenen) nog steeds veel populairder. Dat betekent dat er veel meer van die gratis programma's voor zijn, dat bepaalde spellen niet op Mac gedraaid kunnen worden en dat andere programma's alleen in oudere versies beschikbaar zijn. Dat ligt dus niet aan de Mac zelf ( O:)) maar aan het feit dat ie minder populair is. De meeste belangrijke programma's die hebben óf een Mac versie, óf er is een Mac-programma met dezelfde functies, maar bij sommige programma's is dat dus niet zo. Dat vind ik zelf dus wel erg vervelend, ik mis Paint/Photofiltre. Oké, ik heb Photoshop Elements (overigens ook in een oudere versie dan die ik heb voor Windows), maar dat als ik echt iets simpels wil doen wil ik niet zitten wachten op het laden van alle brushes en lettertypes etc. Maar goed, wat mij betreft wegen de voordelen hier wel tegenop :) Zeker omdat de halve wereld nog Windows heeft en als er dus iets is waarvoor je dat echt nodig hebt je vast wel iemand kan vinden waar je heel even achter de computer mag.

Hoop dat je er iets aan hebt :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:15

TE5 schreef:
Dat is eigenlijk al meteen mijn eerste punt: Windows lopen veel en veel vaker vast dan een Mac, bovendien is het probleem als een Mac vasloopt veel kleiner, er loopt namelijk maar één programma vast, i.p.v. de hele computer en hoef je dus niet alles af te sluiten.

Ik heb volledige vastlopers eigenlijk niet meer meegemaakt sinds windows 2000, en ook verder is mijn ervaring beslist heel anders. Bij mij zijn er heel veel programma's gecrasht onder mac, meestal geen windows-ports maar linux-ports, en het heeft ook meer dan eens tot een volledige crash van het systeem geleid. Bij windows waren er een paar duidelijke omstandigheden die tot problemen leidden (onderschriften toevoegen bij afbeeldingen in word was bijna altijd raak bv), maar de meeste andere dingen draaiden zonder problemen. Wat dus totaal niet mijn ervaring was met de Mac: zelfs simpele text editors crashten zonder duidelijke oorzaak.

Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb op mijn windowslaptopding van alles gedaan, geinstalleerd, weggegooid, weer geinstalleerd. Het geheugen tot het uiterste gepusht, gewerkt met 0 bytes vrije ruimte... echt snel was het uiteindelijk niet meer, maar problemen? Volstrekt niet.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:55

Ik heb gewoon mijn eigen laptop met windows erop, dus voor zover daar geen probleem.

Wat ik me dan nu op het moment afvraag en wat mij tot twijfelen brengt is of de processor wel snel genoeg is voor mijn doeleinden.. Want ik laat ook de meeste windows pc's vastlopen doordat ik veel dingen tegelijk aan het doen ben, en razendsnel klik!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:35

_Inga schreef:
Ik heb gewoon mijn eigen laptop met windows erop, dus voor zover daar geen probleem.

Wat ik me dan nu op het moment afvraag en wat mij tot twijfelen brengt is of de processor wel snel genoeg is voor mijn doeleinden.. Want ik laat ook de meeste windows pc's vastlopen doordat ik veel dingen tegelijk aan het doen ben, en razendsnel klik!

Processor is snel genoeg ;).

Ik heb geregeld tegelijkertijd heel wat vrij zware programma's (Photoshop, Illustrator, InDesign met (minder zwaar) Firefox, Colloquy, iTunes) open staan en je merkt helemaal niks aan de snelheid. Hij blijft snel.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:00

En welke heb jij dan (dezelfde die ik besteld heb? :) )

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:06

_Inga schreef:
En welke heb jij dan (dezelfde die ik besteld heb? :) )

:j

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:45

Want ik zit er over te denken om dan maar te wachten met aanschaffen en een 2.96 met intern geheugen op de videokaart

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:21

Het ligt er ook aan wat voor software je wilt draaien (en wat voor software je al hebt/ bereid bent aan te schaffen).
Als je het hele Adobe CS4 pakket al voor Windows hebt zou ik een Windows machine kopen, Mac is standaard al een stuk duurder (en dat imo niet echt 'waard'...ben erg blij met mijn Macje hoor, maar vind ze wat te duur, en onderdelen vervangen/upgraden zelf is ook lastiger en duurder) en extra nieuwe software erbij is weer een berg geld er bovenop.

Sommige software heeft geen goede Windows alternatieven, sommige heeft geen goede Mac alternatieven. Sommige spelletjes zijn er niet in Mac formaat.
Van te voren uitzoeken dus.
(Ubuntu zou ik trouwens niet nemen, geen goed Photoshop/InDesign etc alternatief, draait wel erg snel en stabiel)

Mijn Mac loopt net zo vaak vast als mijn Windows (vrijwel nooit), dus dat argument is onzin zoals Shadow al zei :)
Mijn software crasht zelfs VAKER op mijn Macbook (dan springt het programma ineens vanzelf uit).

Ook wat processor/geheugen betreft zou je goedkoper uit zijn voor sneller met Windows denk ik.
(Ben in iMovie met 2GHz en 2GB DDR zo'n 15 minuten kwijt aan importeren DivX -> omzetten naar mp4 formaat of zo (doet hij zelf), en exporteren van de hele handel met wat extra geluid eronder naar GarageBand duurt nog weer zo'n 45 minuten...)

Mijn ideale computer setup is een grote snelle Windows, een MacMini, een een laptop met supersnel Kubuntu voor onderweg, maar daar moet ik nog even een poosje voor doorsparen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:27

:r
doe mij maar een pc met windows
kheb geen zin in software die niet werkt op een mac
en ik stel zelf mn pc's meestal samen, dus dan houd het ook al snel op

ik ken zelfs mensen die een imac hebben met OSX, en uiteindelijk windows op hun imac hebben geinstaleerd :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:05

Nou eh Asyaa, dat mag ook wel iets minder :j

Ik heb het andersom: ik heb mijn windowsbakkie echt helemaal leeggegooid destijds en er Kubuntu op gezet, voor mij (prive) echt nooit meer Windows. Ramptoestand. Het enige nadeel is inderdaad het gebrek aan een alternatief voor de Adobe programma's, maar dat doe ik dan wel op de MacBook.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:32

Mensen vergeet niet dat ik gewoon mijn windows laptop er naast heb.

Enige waar ik echt tegen aanloop op dit moment is dat hij moeilijk te upgraden is qua videokaart en processor (toch?)