RAW of JPEG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:23

Six schreef:
Nee, dat kan niet op je camera..
Dat is een nadeel van RAW, je moet er een speciaal programma voor hebben. Zelf heb ik Adobe photoshop met een adobe raw plugin..
Hèhèh kan bij mij lekker wel }> }:)
Maar is RAW dan zuiverder van kleur dan JPEG? Zijn de kleuren beter dan?

Babeth

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:51

Ja de kleuren zij n beter omdat het dynamisch bereik bij raw hoger ligt. Waardoor je dus meer kleurgegevens hebt.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:32

Normaal gesproken schiet ik in RAW.
Foto's zijn wel mega, maar ach.
Vind het gewoon iets fijner werken, de omgevingen waar ik vaak in fotografeer kan net iets mooier/beter uitkomen met een andere witbalans bijvoorbeeld. En dan baal ik gewoon dat mijn witbalans dus niet goed staat op sommige momenten.

8nnemiek

Re: RAW of JPEG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:40

Altijd in RAW :j
Ik schiet foto's vaak graag een of twee stops donkerder, zeker als je binnen fotografeert heb je dan voordeel, dan zit je niet vast aan een lange sluitertijd. RAW bestanden hebben inderdaad meer bits, meer kleuren dus, en dus minder ruis als je de foto lichter wil zetten achteraf.

Dus, stel een JPG foto heeft 10 tinten zwart, dan heeft een RAW foto er bv 15. Als jij dan in Photoshop de kleuren een derde lichter wil zetten, dan houdt je bij RAW bestanden dus meer tinten over (nl 10) dan bij de JPG foto (nl 6), en dan ziet de RAW er dus precies hetzelfde uit als de JPG in het begin, terwijl de JPG dan voor het oog duidelijk minder kleuren heeft. Bij JPG zie je dan dus veel meer ruis dan bij RAW.
Ik ben niet zo goed in uitleggen :P

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:17

MysticTinker schreef:
Dus, stel een JPG foto heeft 10 tinten zwart, dan heeft een RAW foto er bv 15. Als jij dan in Photoshop de kleuren een derde lichter wil zetten, dan houdt je bij RAW bestanden dus meer tinten over (nl 10) dan bij de JPG foto (nl 6), en dan ziet de RAW er dus precies hetzelfde uit als de JPG in het begin, terwijl de JPG dan voor het oog duidelijk minder kleuren heeft. Bij JPG zie je dan dus veel meer ruis dan bij RAW.
Ik ben niet zo goed in uitleggen :P
Eeeeeeuhhhh...????? Ja???? Bedankt voor de uitleg! Mij duizelt het in ieder geval... :') %) #) Laat ik het maar op JPEG houden... :D