bankkosten bij betaling naar buitenland ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Re: bankkosten bij betaling naar buitenland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:18

En deze dan

https://www.rabobank.nl/particulieren/p ... _betaling/ ---> en dan aanklikken ""wat kost het " --->
ontvanger kan wel bankkosten in rekening worden gebracht. Dat verschilt per land en kan nooit meer zijn als de kosten verbonden aan een binnenlandse betaling.
Maar ik kreeg destijds bericht dat de ontvangster 5 euro bankkosten had ?! Nooit een bewijs van gezien, maar ik neem aan dat dat klopt ...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:22

Maris schreef:
Maar ik kreeg destijds bericht dat de ontvangster 5 euro bankkosten had ?! Nooit een bewijs van gezien, maar ik neem aan dat dat klopt ...

Neem ook aan. Want er staat dat de ontvanger en de betaler de kosten samen delen als je voor de SHARED optie kiest. Hoewel in Djilan´s geval niemand hoefde te betalen.

Als de ABN mijn vraag beantwoord heeft zal ik het hierneer zetten.
Want is wel gek dat ik steeds 13 euro zit te betalen terwijl het ook volgens de rabobank site het in Europa "nog steeds gratis is" onder de 50.000 euro.
Ergens een financieel bijsluitertje gemist?

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:04

Of je moet betalen voor een internationale overboeking hangt ook af of een bedrijf bent. Verder verschilt het per bank en zelfs kan het voor iedere rekening weer anders zijn, afhankelijk van de voorwaarden en diensten die je bij de betreffende rekening hebt "afgesproken". In het buitenland is gebruikelijk dat voor transactie's betaald moet worden dus er is een grote kans dat ze daar nooit over klagen.

SEPA is een set van afspraken/regelgeving op europees niveau over het overboeken van geld tussen banken in de EU. Hierin is o.a beschreven hoe lang het geld onderweg mag mag zijn e.d.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:15

Ik heb geld overgemaakt dmv shared, ik ben benieuwd .........

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:49

En Maris, zijn de transferkosten al van je bankrekening afgeschreven?

Heb antwoord gehad van mijn bank:
SEPA is een recente verbetering binnen het buitenlandse betalingsverkeer. SEPA is een gestandaardiseerde overboeking, waarbij u verplicht een aantal gegevens moet aanleveren (BIC en IBAN) en geen keuze heeft om er bijvoorbeeld spoedoverboeking van te maken. Wanneer uw betaling voldoet aan deze standaard voorwaarden, is een SEPA de beste keuze. Daarnaast doen nog niet alle banken/landen mee met SEPA.

Het verschil is dat je geen spoedoverboeking kan doen en niet alle banken/landen meedoen.
En uit dit berichtje maak ik op door de woorden: Wanneer uw betaling voldoet aan deze standaard voorwaarden, is een SEPA de beste keuze.
Dat je dus niet op deze mogelijkheid gewezen wordt, en het ook niet automatisch als Sepa aangemerkt wordt als je wel dezelfde verplichte gegevens invuld.
Het is een keuzevrijheid van de ABN: Je mag ervoor kiezen om 13 euro te betalen, of kiezen om er niets voor te betalen. Haha!
Nou dat worden slapeloze nachten om deze beslissing te maken..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 12:22

Als het goed is kost mij de SHA keuze niets, het is even afwachten wat er in Duitsland gebeurd ....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:40

net 3 betalingen via postbank naar duitsland overgemaakt en IBAN en BIC nrs ingevuld, kosten our gekozen en 3 x 11 euro betaald..... !$"$"&"()!!'("

toch maar een mailtje naar de postbank wagen vd week anders ga ik het voortaan via mn rabo overmaken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 21:42

Maris schreef:
Als het goed is kost mij de SHA keuze niets, het is even afwachten wat er in Duitsland gebeurd ....

Nog niets uit duitsland gehoord van extra kosten ....

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:33

cissy schreef:
net 3 betalingen via postbank naar duitsland overgemaakt en IBAN en BIC nrs ingevuld, kosten our gekozen en 3 x 11 euro betaald..... !$"$"&"()!!'("

toch maar een mailtje naar de postbank wagen vd week anders ga ik het voortaan via mn rabo overmaken

Heb een berichtje terug gehad van de ABM AMRO. En inderdaad, als je exact dezelfde gegevens invuld bij een buitenland overboeking welke nodig zijn voor een SEPA overboeking, dan maken ze er niet automatisch een sepa overboeking van. Je moet echt die andere menu optie aanklikken, anders betaal je voor een service die "1cm lager" gratis was geweest. Goed opletten dus!
Ik heb ook gewoon een jaar lang braaf betaald voor deze gratis service. Ik heb waarschijnlijk de communicatie gemist welke bij elke klant in de bus gevallen is waarin ze deze SEPA overboeking aanbevelen... Clown

Dus als je naar buitenland over wilt boeken via internet bankieren bij de ABN, wel even apart SEPA aanklikken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:02

En ik heb toch echt nog nooit voor de SEPA gekozen en toch nog nooit betaald...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:24

cissy schreef:

Wat hoop je ermee te bereiken als je de rabobank gebruikt?
Bij de postbank kan het ook gratis:
http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prod ... nktype=int

Het verschil zit in het aankruisen van 'our' versus 'shared', niet in het gebruik van de bank. Als BIC, IBAN en shared zijn bijgevoegd en het bedrag is beneden de 50.000 euro, dan is de overschrijving verplicht gratis binnen de EER (een soort van eurolanden maar net niet helemaal, de details zijn op te zoeken. De eurolanden zijn in elk geval aangesloten.)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:33

Ik heb als betalende en ontvangende partij nog nooit geld hoeven te betalen.

Gebruik Internetbankieren van de ABN.
Shared.
Met IBAN en BIC code
Particulier.

Moet namelijk elke maand geld overmaken van mijn ABN rekening waar ons salaris binnen komt naar mijn Duitse bankrekening aangezien ik daar dus woon.
Nog nooit in al die jaren betaald. Noch bij de ABN als bij de Raiffeisenbank hier onze woonplaats.
Kleine en grote bedragen worden makkelijk op die manier overgeboekt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:46

Exactement!

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:51

Shadow0 schreef:
Als BIC, IBAN en shared zijn bijgevoegd en het bedrag is beneden de 50.000 euro, dan is de overschrijving verplicht gratis binnen de EER (een soort van eurolanden maar net niet helemaal, de details zijn op te zoeken. De eurolanden zijn in elk geval aangesloten.)

Heb een tweede mailtje naar de ABN gestuurd met de vraag of er automatisch een gratis SEPA overboeking van gemaakt wordt wanneer ik bij een buitenland overboeking (Duitsland) de IBAN en BIC codes invul.

Het antwoord was:
Geachte mevrouw xxxxxx,

Het is inderdaad zo dat een overboeking die voldoet aan SEPA-voorwaarden niet automatisch als zodanig wordt overgeboekt. Het is dus van belang dat u zelf de juiste keuze aangeeft bij het opgeven van de overboeking.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Bank N.V.

Het staat er duidelijk: Ookal vul je exact dezelfde gegevens in, het wordt niet automatisch als SEPA aangemerkt dus dat is gewoon 13 euro per keer.

Is deze mevrouw zelf niet op de hoogte? Of zie ik iets over het hoofd?
Of gaat de ABN mij vele 13 eurotjes terug betalen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:20

Als je ook voor shared kiest (dat is een voorwaarde die niet vergeten mag worden!!!) moet het dus gratis zijn als het aan de voorwaarder voldoet die Shadow noemt en die dus ook al eerder in dit topic zijn genoemd.