Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:09

paars schreef:
Marlis: heb je het idee dat deze verkopers het willen gunnen aan iemand uit de eigen omgeving? Hebben jullie wel een kijk afspraak gekregen? Je zou ook op huispedia kunnen kijken, of andere kanalen op inet. Huizen worden tegenwoordig idd ook op andere plekken aangeboden.

idinn: succes en hou vol. Komt op een dag goed.

Ik heb het idee idd dat ze het huis aan iemand uit de eigen omgeving willen verkopen en niet aan buitenstaanders. Zou wat terug horen maar ook niks terug gehoord. Volg idd al veel dingen voor huizen en zus en zwager houden hun ogen en oren open en vrienden die daad al lang in de buurt wonen. We zullen zien of er wat op ons pad komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:30

We waren het bijna geworden.. maar er was helaas nog een vergelijkbaar bod zonder financieringsvoorbehoud. Dus duimen dat die het niet rond krijgen _O-

Wel een hele aardige makelaar, als ze iets soortgelijks heeft belt ze ons op. Ze vond onze brief erg leuk :')

Er was veel interesse en er is veel geboden, maar wel allemaal vrij normaal. Wij zaten op een ruime +4%.

Doubtless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:01

Valt mee idinn!

Hier is de verkoop eindelijk definitief. De kopers hadden om uitstel van de deadline gevraagd, omdat er extra informatie aangeleverd moest worden en de bank meer tijd nodig had. Best een spannend verzoek! Maar het is goed gekomen :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:37

Doe je een motivatie brief in de deur of via de makelaar?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 00:36

idinn schreef:
We waren het bijna geworden.. maar er was helaas nog een vergelijkbaar bod zonder financieringsvoorbehoud. Dus duimen dat die het niet rond krijgen _O-

Wel een hele aardige makelaar, als ze iets soortgelijks heeft belt ze ons op. Ze vond onze brief erg leuk :')

Er was veel interesse en er is veel geboden, maar wel allemaal vrij normaal. Wij zaten op een ruime +4%.

Niet rond krijgen? Ze bieden zonder financierings behoud. Dan hebben ze de centen gewoon beschikbaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 02:44

Hoeft niet persee, ze kunnen ook het risico willen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 06:35

Zonnetje, dat hoeft niet automatisch.. je kan ook gewoon besluiten dat risico te willen lopen. Is dat slim, soms niet. Snap ik het in deze markt, ja. Zou ik het doen, nee.. het is geen pakje boter.

Amado, via de makelaar.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:58

Zonnetje81 schreef:
idinn schreef:

Niet rond krijgen? Ze bieden zonder financierings behoud. Dan hebben ze de centen gewoon beschikbaar.

Wij hebben ook zonder voorbehoud geboden, maar hadden die centen echt niet op de bank staan hoor. We hebben wel alle scenario's (wat als iemand baan verliest etc) 100x doorgenomen en zijn voor het risico gegaan. We hadden het huis met voorbehoud niet gehad. We waren namelijk overboden door iemand, maar dat bod was met voorbehoud.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:26

Ladyson schreef:
Wij hebben ook zonder voorbehoud geboden, maar hadden die centen echt niet op de bank staan hoor. We hebben wel alle scenario's (wat als iemand baan verliest etc) 100x doorgenomen en zijn voor het risico gegaan. We hadden het huis met voorbehoud niet gehad. We waren namelijk overboden door iemand, maar dat bod was met voorbehoud.

Waarom doe je in hemelsnaam een bod zonder vbv financiering als je het geld niet hebt en dus afhankelijk bent van een hypotheek? Het gaat er dan toch niet om "wat als iemand z'n baan verliest"? Je moet dan erg zeker zijn van verkoop eigen woning en zoveel overwaarde hebben dat aankoop nieuw pand geen probleem is. Stel dat je het huis wél had gekregen, maar niet de financiering, dan had je toch mooi moeten afnemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:32

Er zijn ook mensen die bv 5 ton kunnen krijgen evt wat overwaarde/spaargeld hebben en bieden op een huis van 3 ton.
Dan kan dat prima zonder vbv financiering.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:51

chevax schreef:
Ladyson schreef:

Waarom doe je in hemelsnaam een bod zonder vbv financiering als je het geld niet hebt en dus afhankelijk bent van een hypotheek? Het gaat er dan toch niet om "wat als iemand z'n baan verliest"? Je moet dan erg zeker zijn van verkoop eigen woning en zoveel overwaarde hebben dat aankoop nieuw pand geen probleem is. Stel dat je het huis wél had gekregen, maar niet de financiering, dan had je toch mooi moeten afnemen.

Als je de gok drurft te wagen dat de bank je hypotheek gaat verstrekken,kun je dat doen en deden veel ook om maar kans te kunnen maken. Risico is wel een 10% boete als je het niet rond krijgt.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:19

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:25

Imo ben je meer dan oerstom als je zonder voorbehoud financiering biedt als je niet 200% zeker weet dat je dat geld hebt. En dan heb je het dus links rechts om op het moment dat het nodig is op de bank staan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:37

Ik heb een deel zonder voorbehoud van financiering gedaan, op basis van overwaarde van mijn huis. Dat gaf ook wel de doorslag. Bewust niet helemaal zonder voorbehoud, vond ik ook wat spannend.

Vandaag de overdracht van mijn oude huis gedaan, dus dat is nu helemaal afgehandeld *\o/*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:10

ingedebruijn schreef:
Als je de gok drurft te wagen dat de bank je hypotheek gaat verstrekken,kun je dat doen en deden veel ook om maar kans te kunnen maken. Risico is wel een 10% boete als je het niet rond krijgt.

Klopt, plus de eventuele extra kosten, zie artikel 11 in de standaard koopovereenkomsten: onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.

Schijnt in 2021 in 28% van de gevallen te zijn voorgekomen dat de financiering niet op tijd rond kwam (bron Cournot.nl)

Dus da’s echt wel een risico wat je dan neemt…zou ik nooit adviseren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:11

gaucho schreef:
Vandaag de overdracht van mijn oude huis gedaan, dus dat is nu helemaal afgehandeld *\o/*

Wat een mijlpaal! Gefeliciteerd, dat boek is dicht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:13

paars schreef:
ingedebruijn schreef:

Klopt, plus de eventuele extra kosten, zie artikel 11 in de standaard koopovereenkomsten: onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.

Schijnt in 2021 in 28% van de gevallen te zijn voorgekomen dat de financiering niet op tijd rond kwam (bron Cournot.nl)

Dus da’s echt wel een risico wat je dan neemt…zou ik nooit adviseren.

Ons is destijds ook heel vaak gezegd dat we dat gewoon moesten doen.. Was toch geen enkel risico joh. Maar als ik dan vroeg of ze garant zouden staan als het niet goed ging... Stilte ;) :+

Nooit gedaan dus

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:30

Brainless schreef:
Er zijn ook mensen die bv 5 ton kunnen krijgen evt wat overwaarde/spaargeld hebben en bieden op een huis van 3 ton.

Een voorbeeld van uitersten natuurlijk, maar stel:
- Je kunt met salaris 6 ton krijgen
- Je biedt op een huis met een vraagprijs van 3 ton, 4 ton
- Je hebt 50.000 spaargeld/overwaarde
- Het huis wordt getaxeerd op 3 ton

Dan kom je toch echt nog 50.000 tekort...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:35

Wendy_Komen schreef:
Brainless schreef:

Laten taxeren kan binnen je bedenktijd.
En dan nog kun je wel meer geld krijgen alleen is het niet aftrekbaar.
Daarnaast worden de meeste huizen gewoon getaxeerd dichtbij (en vaak iets boven) de aankoopprijs.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:46

Het maximale wat je kunt krijgen van de hypotheekverstrekker is de taxatie waarde naar mijn weten. Geen euro meer.
En hier pas ons huis toch echt wel op de vraagprijs getaxeerd, niet op ons geboden prijs. (Maar gelukkig genoeg overwaarde dat we het huis wel konden kopen).
Maar nee, ik zou dus ook nooit zonder voorbehoud bieden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:20

Wendy_Komen schreef:
Brainless schreef:

Maar je hoeft nooit meer te betalen dan die 10% boete. En die heb je zelf als spaargeld.

Ik heb ook zonder voorbehoud financiering geboden, anders was ik er niet tussen gekomen. Daar gaan mensen uiteindelijk toch voor. En zowel de makelaar als mijn hypotheekadviseur zeiden dat dat makkelijk kon. Wel de reden dat ik nu dit appartement heb en niet die anderen. (Nou ja, plus overbieden natuurlijk)
En als het niet gelukt was, was ik mijn spaargeld kwijt geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:31

Wat mij betreft maken ze een financieringsvoorbehoud verplicht.. je hebt het niet over een bedrag van €1000. Ik vind het heel kwalijk dat mensen daar risico in nemen, door de wanhopige woningmarkt. Ja, vaak is die boete betalen het probleem niet. Maar vervolgens ben je wel je spaargeld (deels) kwijt. En dat is geen bedrag die je de maand erop wel weer even opzij zet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:36

Nee, zeker niet. Maar volgens mij doe je dat ook alleen als je zeker bent dat je de hypotheek krijgt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:58

Fitzroy schreef:
Maar je hoeft nooit meer te betalen dan die 10% boete. En die heb je zelf als spaargeld.

Dat is een misvatting helaas…want als de verkopende partij kan aantonen dat hij/zij meer schade heeft omdat jij je terugtrekt als koper, dan kan dat nog oplopen ook. Dat geldt trouwens over en weer.

(Zie artikel 11 in de standaard koopovereenkomst)
Moet je niet aan denken dat je in zo’n situatie beland…

Gelukkig gaat het vaak goed maar je kan je makelaar ook niet aansprakelijk stellen…beide handtekeningen staan eronder.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:44

Ik heb hetzelfde gedaan als gaucho.

Ik had al wat afgelost op mijn huis. En ik heb de taxatiewaarde -10% (marge) - de nog openstaande hypotheekschuld zonder voorbehoud geboden. Het resterende deel met voorbehoud. Oor mijn gevoel zat ik dus best veilig.

Ik heb het adres van de mensen die mijn huis gekocht hebben gegoogled. En het huis dat zij verkocht hebben is stond voor 200k meer te koop (geen idee wat ze ervoor gekregen hebben) dan wat ze geboden hebben. Dus zelfs als dat bedrag door twee of drie zou moeten (bij een erfenis bijvoorbeeld) hebben ze nog steeds een minimale hypotheek. Zij boden zonder voorbehoud