Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:58

Luxorvalkje schreef:
.

Haar balkon is al op orde, kastjes in de keuken etc. ook. Alleen de badkamer blijft lastig. De deur van de douchecabine krijg ik lastig schoon. Daar waar het glas vast zit, zit veel kalk aanslag. Net als in de hoeken en op de randen. Heeft iemand hier een gouden tip voor?

Ik heb de kalk hier weg gekregen door er met een prop bakpapier overheen ge wrijven.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:30

Tieme schreef:
Luxorvalkje schreef:
.

Haar balkon is al op orde, kastjes in de keuken etc. ook. Alleen de badkamer blijft lastig. De deur van de douchecabine krijg ik lastig schoon. Daar waar het glas vast zit, zit veel kalk aanslag. Net als in de hoeken en op de randen. Heeft iemand hier een gouden tip voor?

Ik heb de kalk hier weg gekregen door er met een prop bakpapier overheen ge wrijven.

Bakpapier over de deur? Want hier ook een douchecabine met kalkaanslag -O- proberen kan altijd natuurlijk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:40

Bakpapier helpt alleen op rvs :).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:57

Met azijn kom je een heel eind, en daarna regelmatig bijhouden met badkamerreiniger, als het goed is zit daar ook al een ontkalker (zuur) in, zodat je nieuwe opbouw van kalk makkelijk verwijderen/voorkomen kan tijdens de gewone schoonmaakronde, daarom heet het ook badkamerreiniger. :D Goede betaalbare badkamerreinigers zijn onder andere W5 van de Lidl, en anders (eigen merk) bij de Appie en er zijn er nog veel meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:19

De (oude!) aanslag op mijn glazen cabine kreeg ik heel goed weg met die roze pasta (weet de naam niet meer, maar het is hier erg populair) en een scrub daddy.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:20

Pink stuff?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:28

MyWishMax schreef:
Pink stuff?

Yesss *\o/*

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:14

Pink stuff durfde ik niet omdat het mogelijk de douchebak zou kunnen aantasten.

Extra tip: scheerschuim op je spiegel voorkomt (tijdelijk) aanslaan na het douchen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:42

Ik negeer de grote rode letters.

Vandaag de douche helemaal gedaan met kalkreiniger. Ik had nu die van Ajax, was prima.
En de oven gedaan…. Wat een takkewerk is dat zeg. Ik heb wel dat schuim wat zo chemisch is maar dan nog houd je die kleine rode bruine puntjes die niet weggaan. Alleen met een schuurspons en hard boenen. Dus echt heeeeeel lang bezig geweest. Maar het is weer schoon.

Verder gewoon mijn huis gedaan zoals elke week. Oh ja en bedden verschoond, wassen gedraaid x 3.
Nog meer mensen hier die lekker bezig zijn geweest?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:02

Suzanne F. schreef:
Ik negeer de grote rode letters.

Vandaag de douche helemaal gedaan met kalkreiniger. Ik had nu die van Ajax, was prima.
En de oven gedaan…. Wat een takkewerk is dat zeg. Ik heb wel dat schuim wat zo chemisch is maar dan nog houd je die kleine rode bruine puntjes die niet weggaan. Alleen met een schuurspons en hard boenen. Dus echt heeeeeel lang bezig geweest. Maar het is weer schoon.

Verder gewoon mijn huis gedaan zoals elke week. Oh ja en bedden verschoond, wassen gedraaid x 3.
Nog meer mensen hier die lekker bezig zijn geweest?

Ruitenkrabber voor de auto werkt goed om die bruine puntjes eraf te krijgen :j.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:50

Een ijskrabber?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:36

Ja, die. Ik heb een stalen, daar krab ik de ovenramen mee schoon.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:23

Zo doe ik dat ook.
Een inductieplaat krabber werkt ook goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:06

Hm ik ga kijken. Wat zijn het eigenlijk? Die bruine vlekjes? Want er is niks ontploft ofzo in mijn oven maar toch blijven die plekjes komen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:06

Suzanne F. schreef:
Hm ik ga kijken. Wat zijn het eigenlijk? Die bruine vlekjes? Want er is niks ontploft ofzo in mijn oven maar toch blijven die plekjes komen.

Die heb ik idd ook := . En geen idee waar ze vandaan komen. Mss toch spetters van olie of iets vettigs? ik krijg ze nu nog weg met pink stuff, maar ga even kijken naar zo'n krabber. Overigens tegen de bovenkant zitten ze ook. hoe krijg je ze daar weg tussen de verwarmingselementen? >;)

Ik heb sinds kort een bora inductieplaat. Die krijg ik net niet helemaal lekker mooi glanzend. Ik gebruik zo af en toe dat spul van HG, maar poetsen jullie nog met een speciale doek na of zo? Ik pak nu de handdoek en soms een glasdoekje (van de action :o ) maar dat laat altijd een beetje een waas na als alles opgedroogd is. *\o/*

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:59

Ik doe mijn inductie altijd na de vaat met de vaatdoek en daarna met de theedoek en is nog als nieuw, heb er nog nooit speciaal spul voor gekocht.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:01

chanicha schreef:
Ik doe mijn inductie altijd na de vaat met de vaatdoek en daarna met de theedoek en is nog als nieuw, heb er nog nooit speciaal spul voor gekocht.

Ik doe mijn inductieplaat met jif en een schuursponsje. Droge theedoek er daarna overheen.
Had HG spul aangeschaft dat ik de plaat net had, echt pure onzin.. Is gewoon een dure glasreiniger..

Cif, spons,vaatdoek, theedoek, en als je hem echt wil laten shinen, glassex ( of spiritus) met keukenpapier.

Verfkrabbertje voor de eventuele overgekookte, ingebrande ongelukjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:04

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:50

Als de inductieplaat niet schoon is, dan maak ik hem nog even schoon voordat ik ga koken met een uitgewrongen microvezeldoek. Ik ben bang dat ik anders krassen maak, als er zout ofzo op de glasplaat ligt.

Als ik tijdens het koken knoei, veeg ik het meteen weg, dan kan het niet inbranden en heb ik er dus geen werk aan.
Na het koken pak ik een natte microvezeldoek, als iemand anders gekookt heeft dan moet ik soms de kookplaat een kwartiertje laten inweken onder een zeiknatte doek := dan een uitgewrongen en tenslotte oppoetsen met een droge theedoek.

Er zitten maar een paar krasjes op de kookplaat, na 10 jaar. Verder ziet hij er nog heel mooi uit.

Een schuursponsje durf ik niet te gebruiken. Bang dat ik dan krassen maak.
Ik heb wel één keer een glaskrabber gebruikt nadat '(n)iemand' iets had laten inbranden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:51

Ik heb van de Lidl een crème speciaal voor de kookplaat. Werkt als een dolle en 0 krasjes.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:59

Bij mij is er weleens iets ingebrand, man die kroepoek aan het bakken was, en ik heb daar een wondersponsje voor. Ideaal, krast niet en haalt toch weg wat ik met een doek niet wegkrijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:58

Ik denk dat de kwaliteit van je plaat ook verband heeft met krassen.
De duurdere merken zullen veel geharder glas gebruiken.
Ik 'mishandel' mijn Etna met een schuurspons, en zie er geen enkel krasje op.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:47

Nielojram schreef:
Ik denk dat de kwaliteit van je plaat ook verband heeft met krassen.
De duurdere merken zullen veel geharder glas gebruiken.
Ik 'mishandel' mijn Etna met een schuurspons, en zie er geen enkel krasje op.

Het gaat niet om het merk (ik heb een Siemens inductieplaat). Ik durf gewoon geen schuurspons te gebruiken, want vooral een nieuwe schuurspons is scherp en kan krassen op glas. Ik voorkom liever dat de plaat vies wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:17

Albertina71 schreef:
Het gaat niet om het merk (ik heb een Siemens inductieplaat). Ik durf gewoon geen schuurspons te gebruiken, want vooral een nieuwe schuurspons is scherp en kan krassen op glas. Ik voorkom liever dat de plaat vies wordt :D

Je Siempje kan echt wel een schuursponsje hebben, hoor :D