Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:23

PSvanLot schreef:
poes schreef:
Ok dank je voor de antwoorden. Normaal spaarde ik dus meer, nu dus nog 10% maar daar kom ik dus echt voor niets aan tenzij we een ander huis kopen. Dus lijkt me prima. Ook gezien de spaarboek die ik al heb.

Ben weer wat gerust :)

Och als je al een goede bankrekening hebt is dat toch prima?

Ik wil wel blijven sparen :j ooit gaat dat geld in een nieuw huis vooral en ook voor later :j minder kunnen werken lijkt me al heel mooi en ook comfortabel oud worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:29

tita schreef:
Tis voor een ander auto 5-handje zeg maar :+ op dit moment vind ik alleen de evoque leuk

Die is heel leuk :j

Esther ha leuk! In welke programma’s maak je je ontwerp? Ik wil graag een beetje richting IT evolueren nu :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:07

Hier ook een ITer :P

En maar 1 spaarrekening, gewoon op de grote hoop. Ik spaar voornamelijk voor onvoorziene kosten, zoals DA voor de paarden of dingen die stuk gaan. Auto kost mij vrijwel niks, ik heb een leaseauto via het werk.

Net trouwens €38 korting bij de kruidvat! Deo en tandpasta was dik in de aanbieding 8-)

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:54

Ik spaar sowieso voor ‘later’. Ik heb zo maar het idee dat het pensioen en de AOW nog verder uitgekleed gaat worden.
Eigenlijk wil ik ook heel graag een tweede huis(je) in Griekenland, maar daar zitten toch wel heel wat haken en ogen aan. En dan kun je je afvragen of je niet beter kunt huren.

Verder ga ik nu ook weer sparen voor de zij- en voortuin. De achtertuin heb ik nu gehad.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:14

Ik heb 2 spaarrekening eentje waar we gewoon op sparen en eentje waar we eens in de zoveel tijd het cash op storten wat we bijwerken.

De laatste wordt gebruikt voor vakanties, etentjes, uitstapjes etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:15

Ik heb 2 spaarrekeningen. 1 zichtbare en 1 onzichtbare.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:38

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 15:38

Wat een leuke dingen komen daar voorbij! Maar het broodrooster pakken lijkt mij toch makkelijker dan 5 minuten strijken :D

Ik heb zojuist dankzij dit topic toch weer € 260,- bespaard over 2 jaar. Ik zag hier best goedkope mobiele abonnementen voorbij komen, dus ik ben geswitcht naar YouFone en ga van bijna 22,- per maand naar € 10,50. Zelfde abonnement +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 15:59

Nou, huis gaan kijken vandaag, beide er echt voor te vinden, moet er vandaag om 16u ten laatste geboden worden. Dus maar aan de simulaties gegaan... En we redden het niet, ondanks bijna 100k eigen inbreng ;( We hebben nog 3 jaar dit huis te betalen en met aftrek van alle onkosten, de nieuwe hypotheek etc zouden we nog steeds goed kunnen leven, maar helaas, de simulaties zelf markeren van niet. En aangezien het zaterdag is kan je niet even een bank binnen stappen. Dus we moeten het laten gaan -O-
We gaan dan maar de komende 3 jaar gewoon doorsparen. Dan is dit helemaal afgelost en kan het als onderpand ingebracht worden. Nu accepteren ze dat niet.

Hele dikke domper op de feestvreugde.

Vriend vindt me te jong voor een elektrische fiets en beweert dat ik conditioneel veel meer kan hebben dan ik denk. Hij is er heilig van overtuigd dat als ik het een paar weken met mijn gewone fiets zou doen, dat het dan ook supervlot zou lukken. En jawel, daarin heeft hij gelijk. Maar soms ben ik ook liever lui dan moe en wil ik gerust inspanning leveren, maar niet doodop of zeiknat van het zweet/regen rondrijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 16:53

Als je niet naar je werk gaat ofzo, maar voor je plezier een rondje gaat fietsen dan is moe worden of zweten niet zo erg.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:17

Wat een onzin, er zijn tieners op een elektrische fiets! Ik hou helemaal niet zo van fietsen maar elektrisch is het nog een beetje leuk om van a naar b te komen. Echt een achterhaald idee dat die dingen alleen voor bejaarden zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:44

O herkenbaar van het huis varekaj. En laat je niet kennen, Elektrische fiets is voor iedereen :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 21:42

Varekaj schreef:
Nou, huis gaan kijken vandaag, beide er echt voor te vinden, moet er vandaag om 16u ten laatste geboden worden. Dus maar aan de simulaties gegaan... En we redden het niet, ondanks bijna 100k eigen inbreng ;( We hebben nog 3 jaar dit huis te betalen en met aftrek van alle onkosten, de nieuwe hypotheek etc zouden we nog steeds goed kunnen leven, maar helaas, de simulaties zelf markeren van niet. En aangezien het zaterdag is kan je niet even een bank binnen stappen. Dus we moeten het laten gaan -O-
We gaan dan maar de komende 3 jaar gewoon doorsparen. Dan is dit helemaal afgelost en kan het als onderpand ingebracht worden. Nu accepteren ze dat niet.

Hele dikke domper op de feestvreugde.

Vriend vindt me te jong voor een elektrische fiets en beweert dat ik conditioneel veel meer kan hebben dan ik denk. Hij is er heilig van overtuigd dat als ik het een paar weken met mijn gewone fiets zou doen, dat het dan ook supervlot zou lukken. En jawel, daarin heeft hij gelijk. Maar soms ben ik ook liever lui dan moe en wil ik gerust inspanning leveren, maar niet doodop of zeiknat van het zweet/regen rondrijden.

Wat jammer dat het niks word met het huis. Had je de paarden aan huis kunnen houden? Is er veel animo voor? Kunnen jullie maandag alsnog niet naar een bank?

Wat betreft elektrische fiets, mischien kun je het qua conditie wel doen. Maar wat doet dat er toe, je hoeft niet altijd jezelf moe te maken. Gemak dient de mens. Je moet het jezelf niet te moeilijk maken. Zou toch er voor gaan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:43

Het was bieden onder gesloten enveloppe voor 16u vandaag. Fijn als je bezoek om 13.30 ingepland is... Dat hadden we niet verwacht. Maar ik begrijp nu wel waarom die Immo pertinent adverteert met "huis verkocht binnen de week" en "verkocht na 1e bezoekdag". Als je het zo speelt kan het haast niet anders.

OleJon: paarden aan huis is hier helemaal onbetaalbaar. Dan zit je vaak aan 600k minimum en vaak totaalrenovatie. En dan heb je iets van 50 are zonder stallen, omheining, niks. Dus dat komt er dan ook nog bij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 00:21

Ja dat is lekker gespeeld. Is de markt daar ook echt oververhit of doet hij maar alsof? Heb je in België geen wettelijke bedenktijd waar je er nog zonder opgaaf van reden onderuit kunt? Is je bod gelijk bindend, of pas na tekenen koopovereenkomst of, zoals ik Nederland, pas na 3 werkdagen bedenktijd (ongeveer, hangt af van weekend of feestdagen maar minimaal 3) na tekenen koopovereenkomst?

Dan had je een bod kunnen doen en dan met de bank snel uitzoeken of je het echt niet kunt betalen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:04

Hier is ie extreem oververhit
2 dagen bezichtiging en dan krijg je 1-5 dagen de tijd voor een bod

Ons huis van afgelopen donderdag was 550000 zonder berging blijkbaar…. We moeten dinsdagochtend bod uitbrengen en meer weet je dus niet.
Enige wat ik weet dat je geen bod hoeft uit te brengen van 560000 je zal wel 10-25% boven de vraagprijs moeten gaan zitten

Erg jammer allemaal

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:31

Ik kijk ook geregeld op Funda, ik kijk in een prijsklasse waar degelijke huisjes/appartementen vaak op dezelfde dag een reactiestop hebben vanwege het overweldigend aantal reacties.
Ook de huurprijzen zijn flink gestegen sinds de laatste keer dat ik zocht (1,5 jaar geleden).
Dus ik laat het allemaal maar aan mij passeren en blijf voorlopig in mijn knudde maar prima huurappartementje.
Ik vind het wel jammer, want ik verheugde mij echt om na een salarisverhoging te kunnen kijken naar een huisje met een tuintje of iets. Of gewoon een appartement met een moderne keuken, niet beschadigde beglazing waar de woningcorporatie niets mee doet en een wat groter balkon, dan ben ik al blij. Ik ben hier echt gaan wonen met het oog op 'dit is tijdelijk' maar ik heb nu al een doembeeld voor me dat ik hier de rest van m'n leven woon :') Maar goed. Voorlopig maar even tevreden zijn met wat ik heb, de locatie is verder erg fijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:40

Het is niet meer zo verhit als vlak na de eerste lockdown, toen werden huizen ongezien gekocht of er werd gelijk een optie op genomen zonder dat er een bezoek was geweest. Dat is nu gedaan en de prijzen zijn weer een tikje gezakt, maar wel nog steeds flink hoger dan een jaar geleden.

We konden onder voorbehoud van goedkeuring bank een bod doen, maar dan moet je wel aangeven hoeveel eigen inleg je hebt én als het niet lukt, een negatief advies van minstens 3 erkende banken voorleggen.
Wij hadden dus alvast wat simulaties gedaan en wat volgens die tools kon zat 40k onder de vraagprijs. Toen ik begin vorig jaar naar de bank was geweest kon het zonder problemen. Maar we wilden de gok niet nemen en onszelf klem zetten bijvoorbeeld.
Vandaar het besluit nu gewoon doorsparen en dit huisje nog afbetalen (is nog jaar of 3). Dan kan dat 100% als onderpand ingebracht worden, is de eigen inbreng nog meer gegroeid en is datgene wat we maandelijks kunnen aflossen ook nog eens een heus pak hoger.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 17:03

Zoooo zeg paar dagen niet gekeken en wat is er weer veel gepost :list: :))

Citaat:
Dus sparen is op zich wel een doel, maar ik kies wel bewust om maar parttime te werken. Tijd is ook kostbaar immers, en je krijgt geen 2e kans waarbij je die kan inhalen.

Hier ook al vanaf mijn 30e, voor dat ik moeder werd, parttime werker. Ook heel bewust.

Heb momenteel een hele leuke vriend die zoals het er nu naar uitziet wel goed met zijn geld om kan gaan... maar ben echt huiverig hoor om ooit weer een echte verbinding aan te gaan (in één huis wonen bijv...)... wil nooit meer in zo'n situatie terecht komen als waar ik uit kom...

Die huizenmarkt is hier nog steeds helemaal absurd. Zowel qua huur als qua koop ...

Jeetje Prairy een paard kopen, je hebt er dus al één op het oog of begrijp ik het verkeerd? Spannend!!!

Hier keert de rust langzamerhand terug ben ook echt niet van plan in de maand juli / augustus veel te gaan werken. Zalig. Maar krijg nog van alles uitgekeerd van belasting maar ook van het werk aan uren etc dus ga het niet zo merken in inkomsten dat is wel fijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:07

Het zal ook niet snel beter worden met de huizen zolang er 120.000 woningen te kort zijn.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:02

Ik las net dat er een handvol betaalbare woningen gebouwd gaat worden in de buurt. Mooi dacht ik, wie weet maak ik kans.

Staat er verderop dat de grens van een betaalbare woning is opgetrokken vanwege ontwikkelingen in de markt.

Op de ‘betaalbare woningen’ staat een vanaf prijs van meer dan 3 ton! :wow:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 21:45

Ja bizar... dat dat de 'normale' prijs is geworden. En in de grote steden is dat wat je betaalt voor een appartementje van 60 - 80 m2. Als je niet moet overbieden...

Net als met huren. Middenhuur wordt hier momenteel erg gepromoot. Dat is dus vanaf 1200 - 1700 Euro per maand (exclusief alle overige lasten...). Hoe hoest je dat ooit op alleen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:55

Kortom, ze willen profiteren van de markt en denken niet meer aan betaalbare woningen :+ Alsof iedereen ook die 'betaalbare' prijs opeens kan betalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 22:19

Zou een taak moeten zijn van de overheid maar alles is zo onderhand geprivatiseerd >;)

Citaat:
Mijn contract wordt niet verlengd op m’n werk. Dus nu op zoek naar ander week en kijken wat ik echt leuk vindt.
Sorry had hier nog niet op gereageerd. Wat vervelend zeg! Zag je het aankomen of komt het uit de lucht vallen?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 07:32

idinn schreef:
Kortom, ze willen profiteren van de markt en denken niet meer aan betaalbare woningen :+ Alsof iedereen ook die 'betaalbare' prijs opeens kan betalen.

Ja, zo krom.

Het is breed bekend dat er krapte is op de woningmarkt, zéker voor mensen met laag inkomen, alleenstaanden en starters. En in die prijsklasse wordt er precies niet op grotere schaal gebouwd, ook niet voor verhuur. Maargoed dat levert natuurliiljk niet zo veel op.

Even heel wat anders. Kleine bespaartip voor als je een kupjes koffie machine hebt (zowel in geld als in afval);
ik heb nu van die herbruikbare cupjes waar je zelf je koffiemaling in kunt doen. Echt ideaal.
Het is natuurlijk iets minder gemakkelijk maar in ieder geval voor mij een stuk goedkoper, zeker gezien ik vooral Nespresso cupjes kocht.
Bij Simon Levelt verkopen ze ze van plastic; die zijn best slecht. Van de 3 is er nog maar 1 over. Maar ze worden ook verkocht van aluminium.