Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:46

Quir schreef:
Oh mossel, jouw plantjes! <3
Zag ze ook op Facebook voorbij komen! Ook aan gestoken met planten virus haha.

Jouw monstera heeft ook veel wit!

Thnx!! Jaa vind het echt gezellig al die planten!!

1 blad is op een paar kleine plekjes na helemaal wit :D
Afbeelding

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:33

Ik ga morgen na werk ook maar even langs de lidl.. voor dat bedrag wil ik nog wel een poging wagen. Mochten ze eind van de dag nog wat over hebben :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 00:24

Ik ga morgenvroeg ook even naar de lidl voor de calathea('s) O:)

Wil er eigenlijk maar eentje meenemen, heb er nog nooit een gehad.
Die monstera's vind ik op zich nog wel mooi om te zien maar net zoals iemand net eerder zei, ik vind het zo zonde van de mosstok -O-

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:18

Mossel schreef:
Quir schreef:
Oh mossel, jouw plantjes! <3
Zag ze ook op Facebook voorbij komen! Ook aan gestoken met planten virus haha.

Jouw monstera heeft ook veel wit!

[ [url=m/ctO2SG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw! <3

Ik hoop zo dat mijn stokje ook gaat aan slaan en er zo'n mooie plant uit gaat komen!

Zal alleen wel even duren haha.

Jammer dat de Lidl hier niet dezelfde planten heeft! Vind mijn Calathea echt zo fascinerend! Schijnen alleen drama queens te zijn, gelukkig lijkt die van mij nog wel happy, maar vind het zo moeilijk om nu te bepalen wat de goede verzorging is... Op internet vind je 300 verschillende dingen. :+

Die mosstok vind ik ook niet zo mooi, maar je kan ze ook klein/laag houden en er heel veel plantjes van maken. In één van de Zweedse groepen zag ik iemand die dat deed! Gewoon steeds stekjes maken dus eigenlijk.

Zag een tijdje terug ook iemand die 3 tomaten spiralen tegen/in elkaar in de pot gezet had en m daar tussen had laten groeien. Dat vond ik wel weer heel mooi! En dan toch een grote/hoge plant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:21

MissBambi schreef:
Ik ga morgenvroeg ook even naar de lidl voor de calathea('s) O:)

Wil er eigenlijk maar eentje meenemen, heb er nog nooit een gehad.
Die monstera's vind ik op zich nog wel mooi om te zien maar net zoals iemand net eerder zei, ik vind het zo zonde van de mosstok -O-

Die mosstok is niet verplicht. Dat kun je op vele manieren oplossen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:22

Oh en even iets anders. Ik zag iemand op Facebook die zaden gekocht had van monstera variegata, maar je kan een variegata toch niet kweken uit zaad? Alleen door stekjes van een variegata met wit in de stam. Als het al Monstera zaden zijn, wordt het toch gewoon een groene? Ze was er heilig van overtuigd dat het wel degelijk variegata zaden waren en dat het wel kan...

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:58

Quir dat kan geloof ik idd niet. Daarom is hij ook wat moeilijker te krijgen wanr hij is alleen vermeerderbaar door stekken.

Ik heb mijn 3 ppp binnen gekregen vrijdag en ze zijn niet beschadigt of iets dergelijks. en bij de lidl had ik donderdag 2 alocasia's meegenomen. De zebrina en olifantsoor. Nu moet ik alleen nog plek vinden want die zebrina is best wel heel groot hahaha.

Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:32

Quir schreef:
Mossel schreef:

[ [url=m/ctO2SG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw! <3

Ik hoop zo dat mijn stokje ook gaat aan slaan en er zo'n mooie plant uit gaat komen!

Zal alleen wel even duren haha.

Jammer dat de Lidl hier niet dezelfde planten heeft! Vind mijn Calathea echt zo fascinerend! Schijnen alleen drama queens te zijn, gelukkig lijkt die van mij nog wel happy, maar vind het zo moeilijk om nu te bepalen wat de goede verzorging is... Op internet vind je 300 verschillende dingen. :+

Die mosstok vind ik ook niet zo mooi, maar je kan ze ook klein/laag houden en er heel veel plantjes van maken. In één van de Zweedse groepen zag ik iemand die dat deed! Gewoon steeds stekjes maken dus eigenlijk.

Zag een tijdje terug ook iemand die 3 tomaten spiralen tegen/in elkaar in de pot gezet had en m daar tussen had laten groeien. Dat vond ik wel weer heel mooi! En dan toch een grote/hoge plant.

Aah die kwam ik op fb tegen! Voor een postzegel toch?! Spannend! Succes :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:14

MV zijn wel (moeilijk) uit zaden te kweken, maar vaak zijn de zaden die je via internet kan kopen, nep.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:56

Iemand (kweker van m variegata) legde uit dat je monstera variegata niet kunt kweken uit zaad, omdat het wit een genetisch defect is die niet in de zaden komen en alleen te vermeerderen is door te stekken en ook alleen met een stuk waar wit in zit.

Maar goed, ik ben alles behalve een expert dus geen idee verder. :+

Vond het wel interessant.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:23

Ik ben ook van 1 plant naar 36 soorten planten gegaan, van een aantal heb ik er meer dan 1 in een paar weken. Opeens een enorme plantenobsessie, oops :+

Ik zag gisteren opeens dat 1 plant echt ónder de luizen zat -O- Direct apart gezet en maar gaan sproeien met een oplossing spiritus en groene zeep. Hoop dat het niet overslaat naar mn andere planten.

Mossel schreef:
Dit zijn gelukkig geen stekjes, maar goed gewortelde plantjes.

Ik kwam vandaag een site tegen met bijzondere planten voor een prikkie, weer even sparen en dan ga ik daar bestellen <3

Ik was helaas net te laat voor de pink princess, dus ik ben ook wel heel benieuwd welke site dat is O:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:55

Straks eens richting de Lidl. Ben benieuwd welke Thea's er staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:27

Zo, drie thea's gekocht :+. Straks eens potten zoeken en anders dit weekend nieuwe halen :').

Ook eens opzoeken welke ik heb...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:48

Ik wil me hier ook graag melden, dol op plantjes! :)
Ik vind de bonte monstera's ook heel gaaf, maar zoals Quir al schrijft over het gen defect, ik vroeg me ook al af, alleen in groen blad kan fotosynthese plaats vinden en zonder fotosynthese gaat een plant dood, dus hoe meer wit in de bladeren, hoe zwakker de plant?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:53

Mocht iemand een Triostar willen, zoals t eruit ziet is een van de Calathea's van de Lidl stiekem een Triostar :').

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:42

Wij hebben hier ook echt mooie Calathea's staan in de Lidl!

Kan iemand mij helpen? Mijn Pannekoekje heeft ineens geel/bruine blaadjes.. verder is hij kerngezond! Maakt enorm veel blaadjes aan. Moet ik deze nou afknippen? Het zijn echt alleen deze 2.
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:49

Ik zou ze afknippen, ze kosten de plant energie. Die blaadjes worden niet meer gezond en het is heel normaal dat er eens een blad afsterft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:58

SparklingApp schreef:
Ik wil me hier ook graag melden, dol op plantjes! :)
Ik vind de bonte monstera's ook heel gaaf, maar zoals Quir al schrijft over het gen defect, ik vroeg me ook al af, alleen in groen blad kan fotosynthese plaats vinden en zonder fotosynthese gaat een plant dood, dus hoe meer wit in de bladeren, hoe zwakker de plant?

Klopt. :j

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:30

Oh jongens help!

Ik heb al eerder gepost over de sippe monstera van mijn vriend en door aanraden van jullie gaan zoeken naar trips/beestjes. En die heeft hij.. de calathea overigens helaas ook.

We komen er zelf alleen niet helemaal uit wat voor beestjes, wolluis denken we?
We hebben net succesvol een rouwmugplaag bij mij thuis bestreden en nu de eerste bij hem al gespot en nu deze weer, zo jammer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand tips? :(

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:34

_San87_ schreef:
Ik zou ze afknippen, ze kosten de plant energie. Die blaadjes worden niet meer gezond en het is heel normaal dat er eens een blad afsterft.

Oke! De schaar lag al klaar haha.
Maar het is geen ziekte ofzo?

Geen idee wat je met de beestjes moet doen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:40

liekec schreef:
_San87_ schreef:

Oke! De schaar lag al klaar haha.
Maar het is geen ziekte ofzo?

Geen idee wat je met de beestjes moet doen..

Nee hoor. Als er niet opeens tig blaadjes afsterven, is een paar blaadjes geen issue. Ik heb mijn pannekoekje van t weekend ook van een paar gelig/bruin wordende blaadjes af geholpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:43

marygoround schreef:
Oh jongens help!

Ik heb al eerder gepost over de sippe monstera van mijn vriend en door aanraden van jullie gaan zoeken naar trips/beestjes. En die heeft hij.. de calathea overigens helaas ook.

We komen er zelf alleen niet helemaal uit wat voor beestjes, wolluis denken we?
We hebben net succesvol een rouwmugplaag bij mij thuis bestreden en nu de eerste bij hem al gespot en nu deze weer, zo jammer.

[ [url=m/7bDgqc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xuYBve.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ip84KA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ukyRT1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand tips? :(

Ik heb goede ervaring met spiritus, dagelijks sprayen.

Ook kun je alvast de zichtbare wolluis met een harde straal water wegspoelen als je geen spiritus hebt.

Ongedierte :r.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:53

Ik heb de tips opgevolgd van mijn calathea, hij heeft inmiddels een grote pot en spray een paar keer per week. Ook staat hij nu op een andere plek. Ik hoop dat hij opknapt :) kan ik de bruine bladeren beter afknippen? Komt er dan op die stengel een nieuw blad?

Vorige week ook een triostar gekocht. Helaas sluit die 's avonds niet. Dacht dat hij even moest wennen maar na 1.5 week beweegt hij nog niet. Hij staat niet volop in de zon en de andere calathea die er vlak bij staat sluit wel. Wat doe ik verkeerd??

Welke app is handig om je planten bij te houden (soorten en hoe vaak water)?

Sorry voor de vele vragen :+
Afbeelding
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:00

Triostar is ook geen calathea ondanks dat ie wel zo verkocht wordt. Officiële naam is stromanthe sanguinea triostar.

Plantsom kan je de meeste planten bijhouden incl hoeveelheid water en standplaats

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:02

Ah dankjewel. Iemand in mijn omgeving vertelde me dat ze er ook 1 had, en dat hij 's avonds ook ging ritselen omdat ie dicht ging. Vandaar dat ik er gewoon vanuit ben gegaan B-)