Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:49

anneliesdj schreef:
En zet hem in een grotere pot want deze is nu al te klein aan het worden.
Kan jij gedachten lezen? :wow: Wilde ik net vragen!!! Nu ja, ik wilde vragen of hij wel in een pot kàn blijven om te beginnen... Bij voorkeur wel, want alles daaronder is kiezelsteen en worteldoek dus ik zou niet weten waar ik hem anders moet zetten in de tuin en hij doet het zo goed op dat plekje... -O-

jokari

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:53

Wij hebben ook planten genoeg tussen de kiezel en worteldoek staan hoor. Gewoon de kiezel opzij 'vegen', gat steken in de worteldoek (wij doen dat gewoon met de schaar), plant erin, aarde aanduwen en kiezel weer tot tegen de plant aan leggen. Kan wel zijn dat je water moet bijgeven (en dan zorgen dat je dat niet gewoon op de doek giet, anders haalt het alsnog niets uit).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:57

Goh ja dat wordt al lastiger want deze roos zuipt echt... Ik geloof trouwens dat het een climbing iceberg is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:18

Je kunt ook een grotere pot halen en dan op de rand rondom nog leuke eenjarigen zetten.
Maar tussen het doek kan ook gewoon, is net wat je zelf het mooiste vind, in een pot staat hij natuurlijk veel hoger.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:53

wat een fantastisch tuinweertje he?
vandaag aweer druk geweest hier met alles weer maaien, onkruid wieden en mijn laatste projekt afmaken:
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:20

Zeker een lekker weertje! Net in de achtertuin tijdschrift gelezen in het zonnetje (af en toe een wolk) Straks weer verder in de voortuin :P Last van schouder, nek, dus die klusjes moeten maar even wachten.

Mooi zeg die palletbank! Ik heb veel voorbeelden gezien bij Welke.nl, erg leuk vind ik ze! Je hebt wel een flinke zeg! Ik moet ook nog steeds een (budget) bank in de voortuin onder de pergola...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:04

Supermooi die Palletbank!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:04

Wat een knappe palletbank ! Hoop dikke kussens op, ja ja ik zie het al helemaal zitten. :D

Ik ben getoast. := Beetje te lang in de zon gebleven, zo te zien.

Gisteren nog een paar moerasplantjes op de kop getikt voor in de vijver, leuk leuk. Wil nu alleen nog fonteinkruid, maar dat lijkt maar niet in de winkel te geraken dit jaar, raar.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:27

35 euro aan pallets en wat verf dat ik nog had, de kussens liggen al in het hok. Oude caravan kussens gescoord.
Hij is inderdaad enorm maar ach, ik leef praktisch buiten, dan kan het zo prima *D
De grootste kosten zullen de hoezen voor de kussens worden gok ik :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:26

Leuk hoor, mijn zwager heeft ook zo'n bank gemaakt en mijn schoonzus heeft van oude gordijnen zelf kussenhoezen gemaakt omdat ze ze anders om maat moest laten maken en dat zou aardig in de kosten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:39

Groeizaam weertje hier :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:18

Ja hier ook. Dat hadden we écht nodig die regen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:15

ik heb inderdaad vandaag gordijn stof gehaald :D de prijs viel ook nu reuze mee,hopelijk heb ik genoeg gehaald :D
helaas vanavond niet klussen, moet eerst verven en het regent hier ook :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:58

Ik heb vanmiddag de forsythia gesnoeid, het was de bedoeling om de oude en lelijke takken weg te halen om de struik wat kleiner te krijgen, de pieris die ernaast stond was er al onder verdwenen en de onderste tak van de appelboom was ook amper meer te vinden.
Alleen bleek al heel snel dat hij de laatste paar jaar op een meter boven de grond is afgeknipt en daardoor enorm vertakt en heel groot geworden. Dus toen ik er 3 takken af had kon ik ook niet veel anders dan alles er maar af halen. Dus er staan nu nog heel zielig 4 sprieten omhoog waar eerst een enorme struik van 3 meter stond. :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:59

Ik durf nu bijna niet meer aan de ribes te beginnen want volgens mij is die er nog erger aan toe, hij heeft alleen wel heel mooi gebloed afgelopen voorjaar, dus ik wil hem niet zo snoeien dat hij volgend jaar niet bloeit. Iemand een idee?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:10

Gebloed of gebloeid? Tegen bloeden helpt sigarettenas heel erg goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:27

nee gebloeid natuurlijk en ik ben bang dat als ik hem te fors snoei hij volgend jaar niet bloeit.
Maar denk dat het net zo erg is als de forsytihia, als ik eraan begin gaat de hele struik eraan ws.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:31

Nou, zo natuurlijk hoeft dat niet te zijn, zijn genoeg planten die heftig bloeden na snoeien namelijk. :+ Een druif bijvoorbeeld bloedt enorm. En sigarettenas op de snoeiwond smeren helpt echt.

Niet bloeien, tja, wil je een struik echt kleiner krijgen en indammen zul je dat voor lief moeten nemen. Het is maar 1 jaar. Je hebt er daarna wel jarenlang plezier van dat de struik een redelijk formaat en waarschijnlijk model heeft, en je zult daar des te meer van genieten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:41

Nee die ribes heb ik nog niet gesnoeid.
Druiven heb ik nooit zien bloeden?
Nouja anyway, het is een afweging. Hij staat me nu in elk geval enorm in de weg (midden voor het kamerraam dus het kost me mijn wijds uitzicht over landerijen) en de roos die eronder staat ploetert voort.
En in het formaat wat hij nu heeft kan ik hem toch niet verplaatsen, anders zou dat wel een optie zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:59

Geloof dat snoeien beste kan tussen september en januari , maar goed, als ie echt danig in de weg staat...
Op zich kun je aardig wat snoeien zonder oogstloos te zitten het jaar er op,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:14

Het is een sier-ribes, dus oogst heb ik er toch niet van.
Geloof dat hij na de bloei gesnoeid moet worden en hij bloeit begin maart al.

Ik woon echt helemaal vrijaf, heb een groot raam in de woonkamer waaruit ik echt een paar km ver kijk over de weilanden uit, geen woning in de buurt, ware het niet dat die ribes bijna 3 meter hoog en 3 meter breed is en een meter of 4 midden voor het raam staat. Forsythia was een deel van het probleem, die stond ook in het uitzicht en er staat ook nog een laurier maar die staat meer naast mijn blikveld dan erin. En die gaan we later van t zomer wel een keer rooien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:27

Als ie echt zo in de weg staat ( kwa formaat dan) dan zou ik eens rigoreus terugsnoeien en evt een jaartje geen bloei
Voor lief nemen , of kijken of hij op een andere plaats niet beter staat. Vermoed dat het een groeizaam ding is? dus dan blijft ie toch formaat krijgen ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:34

Ik weet eigenlijk niet of zoiets hard groeit, als ik zie wat hij dit jaar aan nieuwe scheuten heeft gemaakt vermoed ik van wel.
Mijn onbekende plant staat eindelijk in bloei, zal zo even een foto uploaden, ben benieuwd of jullie weten wat het is.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:06

Hai allemaal :)

Ik heb een vraagje over onze tuin, wat jullie er aan zouden veranderen/bijzetten. Ik vind het namelijk een bij elkaar geraapt zooitje _O- Ook al heb ik er erg mijn best op gedaan. Vorig jaar hebben we de tuin flink aangepakt nadat we het huis gekocht hadden. Betegeld, plantenbakken, border gemaakt etc.
We zijn nu bezig met de schutting en in de loop van de zomer komt er een overkapping bij.
Echter in het voorjaar hebben enorm veel onkruid gehad, en we zijn nog druk bezig met dat bijhouden...

Ondertussen hebben we eea staan. Foto's zijn niet helemaal scherp zie ik helaas.
Vooraan heb ik 3 hebes staan (purple en pink paradise) groenblijvend, maar geen mega uitbundige bloei.
Daar links van heb ik 2 losse plantjes staan met roze en witte bloemetjes.
Daarachter staat een Phlox, net geplant.
Tegen de schutting staat een kamperfoelie (houd ik niet zo van, dus misschien dat die naar de zijkant vh huis gaat))
Ook 2 vlinderstruik stekken, de ene heb ik vorig jaar gestekt en gaat nu lekker groeien, de andere heb ik dit jaar gedaan, kijken of het gaat lukken. In principe komen die na de zomer aan de andere kant van de tuin, maar de schutting moet er eerst staan :D
Afbeelding

Hier zie je rechts nog een stukje van de Phlox en de kamperfoelie tegen de schutting.
In het midden staat een Hibiscus, die was heel groot, maar heel slecht/kaal geworden dus vriendje had die flink gesnoeid, maar hij begint toch behoorlijk uit te lopen.
Daarvoor staan 3 latere bloeiers, 2x een phlox vlinderlokker en een spring nog wat.
Tussen de hibiscus en de Phlox in staan 2 soort van groen blijvende bosjes. Die wil ik er nog uit hebben, want vind ze vreselijk, misschien wat naar de andere kant als de schutting staat.
Helemaal links een uit de hand gelopen bos Campanula...
Achter de Campanula staat een Ooievaarsbek.
Daarachter staat een Vlinderstruik. Die had eigenlijk meer naar rechts gemoeten zie ik nu, omdat de hibiscus zoveel kleiner is geworden en de frambozen helemaal rechts ontzettend groot...
Afbeelding

Dan de bakken. Ik heb in beide bakken een Clematis, waarvan de linker echt geweldig bloeit. De rechter (paarse minder helaas) In de linkerbak stond een Passiebloem, maar die is helaas doodgegaan al vrij snel na het planten. Maar geen bon meer dus kan niet ermee terug.
Helemaal rechts een uit de kluiten gegroeide kamperfoelie, die zowaar lijkt te gaan bloeien straks. Vorig jaar geen bloem gezien helaas.
Er staan ook wat kleine plantjes in, maar die vonden de slakken iets te lekker dus is niet veel meer van over.
Heb in de bakken nu een paarse paprika, spitspaprika en courgette gezet (links) en rechts een cherry tomatenplanje. Die heb ik om te proberen ook in de grond gezet links van de bakken. Vorig jaar zo enorm veel tomaatjes van gehad dat ik er nu 2 heb gekocht.
In het midden staat een Sterjasmijn, die wil ik tegen de overkapping laten groeien, is wintergroen en bloeit tm november. Daar komt nog een andere bij die in de winter bloeit (een clematis met witte bloemen)
Afbeelding

Ik merk nu dat het meeste dat ik heb pas later in het seizoen gaat bloeien. Het is nu wel flink groen, ook niet verkeerd, maar volgend voorjaar wil ik wat vroege bloeiers... Heb alleen het idee dat er niet heel veel plek meer is, misschien op de plek van de bosjes die ik eruit wil hebben?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:09

Hmm kan niet meer wijzigen, maar hierbij een paar scherpere foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding