Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:21

Cer schreef:
Is dat dan alleen voor particulieren?

En tot 1 jan 2023 betaal je toch de nu geldende prijs? Vanaf 1 jan 2023 (en over 2023) de prijzen zoals in dat artikel genoemd?
(ik raak al in de war omdat mijn jaarrekeningen van juni tot juni gaan... :') )

Het is de bedoeling vanaf 1 november, maar of dat lukt? Zullen we vandaag ook wel horen.

Maar ik snap er niks meer van. Mijn jaarrekening loopt van februari tot februari hoewel het nieuwe contract inging in maart??? Dus ik kreeg in januari tarieven aangeboden en die gingen april, juli en oktober omhoog. Dan heb ik dit jaar alsnog hoge tarieven als ik het goed begrijp? Volgend jaar wel lagere maar voor dit jaar minder nuttig?

Ben benieuwd wat dan het advies wordt. Nu moet ok veel bijbetalen want ze denken dat ik flink ga stoken en afgelopen maanden was werkelijke gebruik ook al stuk hoger qua prijzen met minder verbruik.

Sansevieria

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:28

Prijzen zouden gelden vanaf 01-2023, de huidige regeling vanuit de regering komt daarmee te vervallen.
Maar de voorschotten zouden voor de maanden nov/dec 2022 al omlaag moeten (omdat mensen die immense bedragen niet kunnen ophoesten, uiteindelijk zul je die bij de eindafrekening toch moeten betalen, maar is het meer gespreid ivm de lagere prijzen vanaf januari 2023)

Zo heb ik het begrepen.
Afwachten, hopelijk weten we later vandaag meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:29

Als je een variabel contract heb dan ga je naar mijn idee mee met de lage tarieven.
Ik ben ook heel benieuwd naar het hele plan. Welke tarieven ze hanteren en wanneer het in moet gaan en voor hoe lang het duurt.
Zelf een vast contract tot 2 december.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:33

Maar dan heb jebdus de helft van de winter al wel hoge tarieven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:39

MyWishMax schreef:

Ja maar dat is toch logisch? Het gaat 1 januari in. Het is natuurlijk niet zo je dan over je eerdere verbruik ook lager betaald.

Aan fors bijbetalen ontkomt helaas nu even niemand maar het einde is wel in zicht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:41

Ja, maar dan heeft de regeling veel minder nut als je in de dure maanden niks veranderd. Alleen termijnbedrag omlaag en dan extra bijbetalen.

Ze hadden het juist telkens erover dat ze het in november al in wilde laten gaan zodat de winter niet zo bizar duur zou zijn dat mensen niet kunnen stoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:42

MyWishMax schreef:
Ja, maar dan heeft de regeling veel minder nut als je in de dure maanden niks veranderd. Alleen termijnbedrag omlaag en dan extra bijbetalen.

Ze hadden het juist telkens erover dat ze het in november al in wilde laten gaan zodat de winter niet zo bizar duur zou zijn dat mensen niet kunnen stoken.

Ja maar dat kregen de maatschappijen niet rond. Dus toen werd het 1 januari. Maargoed zijn mensen nu al aan het stoken dan? Het is nog gewoon 19 graden in huis hier..

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:45

Spenk schreef:
Ja maar dat kregen de maatschappijen niet rond. Dus toen werd het 1 januari. Maargoed zijn mensen nu al aan het stoken dan? Het is nog gewoon 19 graden in huis hier..

Zeker wel. Hier gisterochtend 16 graden in huis. Ik wil ook liever niet stoken maar het huis is helaas onwijs slecht geïsoleerd (huurhuis, wordt volgend jaar aangepakt). Wij moeten dus eerst immense bedragen ophoesten voordat het beter wordt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:46

MyWishMax schreef:

Voor november en december wordt het voorschotbedrag alvast verlaagd.
Nos.nl
Dat zou in veel gevallen niet uitmaken mochten mensen een contract hebben met vaste tarieven

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:49

Toch jammer dat er daar rekening mee gehouden wordt terwijl ze ook flinke winst gedraaid hebben en dat mensen die het termijnbedrag niet konden betalen toch maar moesten zorgen dat het lukte.

Purny, er zijn ook veel mensen met variabele tarieven die dus straks veel geld moeten betalen als ze willen stoken.

Spenk, ik heb het over november en december waarbij de verhogingen van oktober bij veel maatschappijen gelden en waarin er wel gestookt wordt. Ik zal dat dus alvast helemaal niet doen want het termijnbedrag is nu al niet te betalen. Laat staan bij jaarrekening met bijbetalen. Juist in de dure maanden gaat de prijs nog even een stuk omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:50

Muurp schreef:
Spenk schreef:

Zeker wel. Hier gisterochtend 16 graden in huis. Ik wil ook liever niet stoken maar het huis is helaas onwijs slecht geïsoleerd (huurhuis, wordt volgend jaar aangepakt). Wij moeten dus eerst immense bedragen ophoesten voordat het beter wordt...

Oh met 16 zet ik in september nog niks aan dat warmt door de dag heen wel wat op. Maar ieder zn eigen keuze natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:51

MyWishMax schreef:
Toch jammer dat er daar rekening mee gehouden wordt terwijl ze ook flinke winst gedraaid hebben en dat mensen die het termijnbedrag niet konden betalen toch maar moesten zorgen dat het lukte.

Purny, er zijn ook veel mensen met variabele tarieven die dus straks veel geld moeten betalen als ze willen stoken.

Spenk, ik heb het over november en december waarbij de verhogingen van oktober bij veel maatschappijen gelden en waarin er wel gestookt wordt. Ik zal dat dus alvast helemaal niet doen want het termijnbedrag is nu al niet te betalen. Laat staan bij jaarrekening met bijbetalen. Juist in de dure maanden gaat de prijs nog even een stuk omhoog

Ja maar het is van begin af aan toch wel al duidelijk dat de overheid tegemoet wil komen maar niet alles betalen gaat? Vanaf januari laag is beter dan niks want ze verwachten anders de prijzen nog jaren zo hoog blijven. Energie blijft schaars.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:51

Spenk schreef:
Muurp schreef:

Oh met 16 zet ik in september nog niks aan dat warmt door de dag heen wel wat op. Maar ieder zn eigen keuze natuurlijk!

Heb hem nog niet aangezet, maar ik werk bijna alleen maar thuis, als je stilzit is 16 graden niet heel tof. Ook ik doe de gordijnen open op het moment dat de zon erdoor komt en dat scheelt iets (1 a 2 graden), maar zodra de buitentemperatuur nog meer zakt wordt het echt te koud.
Het is pas half september, dus ik maak me oprecht zorgen over de komende maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:52

Deken en dikke sokken werkt enorm! Ik werk 4 dagen per week thuis achter de laptop en heb in de winter overdag de thermostaat op 17 max. Wil prima het is ook wat je gewend bent.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:00

Wat een mooie heb jij zeg!

We hebben deze gekocht maar vind hem niet Echt mooi maar was bijna niks meer leverbaar heel internet afgestruind

Afbeelding

Hij kan wel de hele woonkamer verwarmen
:o de
Westhof schreef:
Het is deze van Delonghi:
https://www.bol.com/nl/nl/p/delonghi-hf ... uctPageUrl

Hij kan zowel stilstaand warme lucht blazen als draaiend. Voordeel is ook dat je hem ook als ventilator voor koude lucht kan gebruiken. Hoeveel het gaat besparen durf ik (nog) niet te zeggen, maar ik hoef hem maar even aan te doen en stroom is natuurlijk een stuk goedkoper dan gas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:26

Spenk schreef:
Deken en dikke sokken werkt enorm! Ik werk 4 dagen per week thuis achter de laptop en heb in de winter overdag de thermostaat op 17 max. Wil prima het is ook wat je gewend bent.

Ben ik niet helemaal met je eens. Ieder mens heeft een andere ingebouwde thermostaat. Je ziet het ook waar meerdere mensen samen wonen of werken. Er zit er altijd wel eentje tussen die het altijd koud heeft als de rest nergens last van heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:35

Ik kan best wennen aan kou maar ik zat gisteren met 30 graden binnen gewoon lekker met trui aan voor de houtkachel in ons vakantiehuisje (zit geen andere verwarming in). Ik ben gewoon gek op warmte en van vroeger gewend dat het altijd 21 graden in huis was (studio op het zuiden) en mijn ouder stookten ook altijd flink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:38

Ik kan aan deze kou nog niet erg wennen.. Mijn thermostaat beneden geeft 20 graden aan, maar ik vind het maar kil aanvoelen.. Helpt ook niet dat ik vorige week nog in de zon met 30 graden zat :')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:47

hier is het 19 graden, maar het voelt als 10 :+ pfoe wat is het wennen ineens.
ik merk het aan iedereen. verkouden, paarden ook snotterig en ineens wintervacht aanmaken.
ik slaap zelfs met een trui en dikke sokken aan :+
hopelijk voelen deze lagere temperaturen volgende week weer wat normaler aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:59

Linnie050 schreef:
Geldt de nieuwe maatregel straks ook voor mensen die een contract hebben?

Wij hebben in mei (dacht ik) nog een jaar contract afgesloten :')

Same.

Wat ik ervan begreep kan je je voor 100 euro een jaarcontract afkopen, wat je er waarschijnlijk makkelijk uithaalt als je dan voor deze tarieven stroom/gas kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:41

Maxima zit warm aangekleed bij de troonrede, zullen ze de kachel daar ook wat lager hebben gezet? :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:42

Vroegaaaaah toen het nog warm was en de kachel nog gewoon aan kon…
Ik vind het toch ook wel wat tegen vallen hoor. Qua kou, mijn thuiswerkplek is de koudste kamer in ons huis, wat in de zomer fantastisch is, want ik zit hier heerlijk koel, maar het is nu toch wel erg koud. En dus heb ik mijn warmhoudplaatje net maar weer even aangezet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:02

Ik vind het nog prima te doen, 18 graden in huis, 2 dekentjes, warme broek, trui en vest en heb het heerlijk aangenaam.
Ben benieuwd naar vd winter, zal vast nog wel een keer tegen gaan vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:05

Ik vind het ook fris, vandaag en gisteren. Nu had ik een infraroodpaneel van de veiling gehaald een half jaar terug. Dus die nu maar even testen. Hij staat gewoon op een standaardje dus de positionering is nog even stoeien :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:07

Relaxed schreef:
Maxima zit warm aangekleed bij de troonrede, zullen ze de kachel daar ook wat lager hebben gezet? :')

Aan haar gezicht te zien had ze het koud... ze keek niet blij