Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:11

Zonnebloem92 schreef:
Wij gaan morgen ergens kijken. Kansloze missie want huis zit al vrij bovenkant budget en wordt vast met een ton overboden. Maar als je het niet probeert lukt het sowieso niet.

Door de gestegen rente wordt er veel minder overboden.
Ligt een beetje aan de prijsklasse en regio, maar makelaar zei het ook
Vriendin heeft vorige week een huis gekocht in de iets hogere prijsklasse, bezichtigingen zaten vol, populaire regio, instapklaar huis met stuk grond en ze hebben vraagprijs geboden en het is voor hun

EmptyWords

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:19

Ja, die rentes doen een hoop voor de markt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:56

Of het er beter door wordt icm met de toch nog pittige vraagprijzen….

Hier willen de kopers vasthouden aan 5% met als reden: we kunnen de waarborg niet gefinancierd krijgen. Ik hou vast aan 10% . Als ze het niet kunnen betalen of geen bank het aandurft om het te voor-financieren dan moeten ze niet zo vroeg dit commitment met me aangaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:18

paars schreef:

Hier willen de kopers vasthouden aan 5% met als reden: we kunnen de waarborg niet gefinancierd krijgen. Ik hou vast aan 10% . Als ze het niet kunnen betalen of geen bank het aandurft om het te voor-financieren dan moeten ze niet zo vroeg dit commitment met me aangaan.

En terecht. Ik zou me ook een beetje zorgen gaan maken eigenlijk: als ze dit al niet kunnen financieren, gaan ze de rest dan wel rond krijgen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:32

Het overbieden is hier nog steeds aan de gang, blijft ondanks de rentestijgingen toch wel een tekort aan huizen. Dat is niet ineens opgelost. Maar zal ook erg regiogebonden zijn, af hangen van welke prijsklasse etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:55

Achterom schreef:
paars schreef:

En terecht. Ik zou me ook een beetje zorgen gaan maken eigenlijk: als ze dit al niet kunnen financieren, gaan ze de rest dan wel rond krijgen?

Het financieren van de waarborgsom of de hypotheek financieren staat wel los van elkaar. Omdat in dit geval er een lange periode overheen gaat is er geen hypotheek offerte en financiert de bank nog niets (dus ook geen bankgarantie). Daarvoor moet er een hypotheek offerte zijn. Dus zullen de kopers het zelf moeten neerleggen, uit eigen zak moeten financieren. En niet iedereen heeft dat zo klaar liggen op de spaarrekening voor 20 maanden.

Je kunt je er vast aan houden, maar ik denk dat je jezelf wel in de vingers snijdt. Iedere koper zit hier namelijk mee, en met een aanvaarding over 20 maanden denk ik dat je blij moet zijn als je het nu al verkocht krijgt tegen een hogere prijs als het meeste kans over 20 maanden is, gezien de hypotheekrente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:19

Nou wij hebben gekeken, super gaaf huis! Maar dat vonden de mensen voor ons ook.
De eigenaar moest nog iets ophalen, die hebben we wel even ontmoet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:22

paars schreef:

Ik denk dat je dat toch even anders moet bekijken. Het is maar zelden dat er een waarborgsom wordt gestort, negen vd tien keer is het een bankgarantie voor de waarborg. Er zijn maar weinig mensen die eventjes dat geld zo kunnen overmaken. En dat wil niet zeggen dat ze geen hypotheek krijgen of niet financierbaar zijn voor hypotheek.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:29

Ik ga mee met chevax en neonlight.
Ze moeten dit cash uit eigen zak betalen... 5% is dan ook al veel geld.
10% is normale situatie, de meesten maken dan gebruik van een bankgarantie.

Hier vandaag de vragenlijst van de notaris ontvangen voor de overdracht van mijn oude huis.
Blij dat het allemaal soepel loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:34

Ik snap die kopers wel.. een 5% waarborg scheelt nog al tov 10%. Dat je dat verschil niet hebt liggen onder je matras, zegt niks over de haalbaarheid van een hypotheek. Plus eerlijk, ik denk dat je ook in je handjes mag knijpen als iemand nu al wilt kopen aan huidige niveau VP.. 20 maanden is echt een eind weg.

Wij gaan morgen weer een bod doen. De vorige werden we flink overboden. Deze keer willen we overbieden, maar een ton hebben we daar niet voor liggen onder het matras.. anders zou ik het er zo voor geven :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:49

Succes Idinn!

Ik zou in mijn handen knijpen als ik nu al iemand had voor mijn huis wat volgend jaar november dus te koop komt. En ik begrijp de vraag voor 5% waarborg heel goed...
Stel dat het niet doorgaat heb je toch die 5% ... je wilt niet eerder verhuizen dan over die periode... dus wat is het probleem?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:56

Bankgarantie en waarborgsom is iets anders als de boeteclausule. ;) Die moet je wel gewoon op 10% houden, en daar gaat het hier niet om, het gaat puur om de waarborgsom.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:17

Oja dat klopt natuurlijk sorry :o maar ik begreep altijd dat die boeteclausule van 10% en de waarborgsom 1:1 waren ivm als het mis gaat dat de notaris dan obv het contract kan uitbetalen of zoiets.
Maar misschien heb ik het mis?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:48

Het uitbetalen wordt in ieder geval een stuk makkelijker, dat wel. :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 03:36

paars: ik heb er misschien overheen gelezen, maar heb je geen makelaar? Een goede makelaar heeft je al direct uitgelegd dat een waarborgsom vaak gebruikelijk is, maar dat daarvoor meestal een bankgarantie wordt afgegeven. Nu laat je misschien een koop afketsen op een niet-reële eis (waarborgsom oké, maar in de vorm van bankgarantie) en twijfel je wrs volledig onterecht aan de financiële situatie van de koper.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:01

Maar jullie zeggen zo makkelijk dat ze akkoord moet gaan met 5 % maar ik zie dat niet hoor. Als ze nu geen 10 % kunnen betalen kunnen ze dat ook niet als de koop van hun kant uit niet doorgaat. Dus dan heb je maar garantie voor 5 %.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:12

O jawel hoor, dat kan op diverse manieren. Kan alleen wellicht in fases zijn. Denk je dat een bank die 10% niet op de kopers verhaalt en mensen er dan maar zo mee weg komen?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:57

Ik ben ook op zoek naar een huis met m'n vriend en drie honden. Nu m'n zus (horsii) een huis heeft kunnen wij gaan zoeken in die omgeving.

Zus zag op Facebook bij iemand een huis, wel getaxeerd maar niet via makelaar te koop. Meer info gevraagd en valt nog in onze prijscategorie dus gevraagd of we langs konden komen oor een bezichtiging. Maar toen de vraag of we wel uit de omgeving kwamen, en bij het antwoord van nee maar familie en vrienden wel hier in de omgeving was het opeens allemaal heel terug getrokken

Dus wordt nog de vraag of we bij de huizen er tussen gaan komen of dat het ook zolang gaat duren. zus en zwager ook meerdere keren om die reden een huis niet kunnen kopen dus we gaan het zien.

Op Funda staat nu niks beschikbaars en copaan ook niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:19

Marlis schreef:
Ik ben ook op zoek naar een huis met m'n vriend en drie honden. Nu m'n zus (horsii) een huis heeft kunnen wij gaan zoeken in die omgeving.

Zus zag op Facebook bij iemand een huis, wel getaxeerd maar niet via makelaar te koop. Meer info gevraagd en valt nog in onze prijscategorie dus gevraagd of we langs konden komen oor een bezichtiging. Maar toen de vraag of we wel uit de omgeving kwamen, en bij het antwoord van nee maar familie en vrienden wel hier in de omgeving was het opeens allemaal heel terug getrokken

Dus wordt nog de vraag of we bij de huizen er tussen gaan komen of dat het ook zolang gaat duren. zus en zwager ook meerdere keren om die reden een huis niet kunnen kopen dus we gaan het zien.

Op Funda staat nu niks beschikbaars en copaan ook niet.

Let altijd goed op bij particulier verkoop. Bij de verkoop (en de aankoop) van een huis komt heel wat kijken. Helaas heeft het beroep makelaar tegenwoordig een negatieve klank, het zijn voor velen mensen die alleen maar geld kosten. De afschaffing van de beëdiging heeft er geen goed aan gedaan imo, maar dat is een ander verhaal. Als je via een (bij een brancheorganisatie aangesloten) makelaar aankoopt, krijg je bijvoorbeeld al door de verkoper ingevulde vragenlijsten met heel veel/alle info over de woning. Dat mis je dus als iemand z'n huis particulier verkoopt. Je moet van goede huize :-) komen wil je dit zelf allemaal kunnen doen, zonder enige kennis. Een koopovereenkomst, die kan iedereen wel downloaden en aanpassen. Maar hoe staan de (ontbindende) voorwaarden omschreven, etc. Ik vind kopen zonder een verkopend makelaar tricky en zou dan een aankoopmakelaar inschakelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:44

Dank voor jullie reacties, ook per pb _/-\o_ ! Verschil waarborg bankgarantie voor mij al verkopende partij wordt hier goed uitgelegd:
https://denotarissen.nl/blog/62/103/ban ... ingverkoop
Eerste kijkmoment was vlak voor Pasen. Tweede keer kijken was na overleg met hun bank. En nu dus komt de 5% waarborg uit de lucht vallen.
Waar ik aan mijn kant nu ook zit met extra kosten vanwege overbrugging vraag ik me af waarom zij zoiets niet kunnen. Mss is het toch net even iets te hoog gegrepen qua financiën voor ze. En dat vind ik een risico voor mij, juist vanwege de late aanvaarding. Er kan immers in 20 maanden meer gebeuren aan kopers kant, waardoor zij redenen hebben van de koop af te zien, dan in 3-4 maanden. Huis heeft nog niet op funda gestaan; zij wilden graag voor de markt uit een kans. Die heb ik ze gegeven (heb zelf immers nog ruiiiim de tijd) en ik ben nog steeds voornemens eruit te komen met ze.
Gaat om een huis op een fijne plek voor mensen die levensloopbestendig willen gaan wonen maar wel in een ‘gewoon’ huis met een tuin en niet in een flat. Zijn er niet zo heel veel van. De bouw gaat voorspoedig, en die 20 mnd heb ik gebaseerd op de langste termijn qua werkbare dagen, meerwerk + plaatsen keuken/badkamer enzo. Dat is dus een uiterlijke termijn. Kans is groot dat het vroeg volgend najaar wordt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:46

Oh en ja ik heb een makelaar hoor! Maar wil wel zelf opletten. Want uiteindelijk komt mijn handtekening onder het koopcontract te staan :-) . En toen mijn makelaar (erkende ervaren club) mij vertelde dat een waarborg hetzelfde is als een bankgarantie en ze beginnen over ‘eventueel kunnen we beslag leggen’….tja…dan word ik wel extra wakker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:11

Misschien de kopende partij gewoon vragen hoe ze het precies willen en zeggen bankgarantie prima maar boeteclausule blijft 10% als dat goed is ben je er toch?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:03

paars schreef:
Oh en ja ik heb een makelaar hoor! Maar wil wel zelf opletten. Want uiteindelijk komt mijn handtekening onder het koopcontract te staan :-) . En toen mijn makelaar (erkende ervaren club) mij vertelde dat een waarborg hetzelfde is als een bankgarantie en ze beginnen over ‘eventueel kunnen we beslag leggen’….tja…dan word ik wel extra wakker.

Hij heeft gelijk dat een waarborg en bankgarantie hetzelfde zijn. Nou ja, zo goed als. Een goede makelaar brengt altijd de optie "bankgarantie" naar voren. Dat betekent dat de bank garant staat. Jouw koper stort de waarborg niet, maar de bank staat garant voor dat geld. Als een waarborgsom altijd moest worden betaald, zouden er maar weinig huizen meer passeren bij de notaris. Maak jezelf niet gek. Begon je makelaar zelf over dat beslag of ontstond dat doordat jij onzeker werd over bankgarantie vs waarborgsom? Dat maakt ook al veel verschil. Je makelaar is opgeleid (helaas niet meer beedigd) en eigenlijk zou je alles aan hem moeten overlaten. Jij leest de conceptakte goed door, stelt vragen over punten die je niet duidelijk zijn. Maar jouw kennis over de juridische kant is altijd minder dan die van de makelaar. Tenminste, ik neem aan dat je zelf geen jurist bent? ;-) En als je dan onzeker wordt en doorvraagt omdat het concept bankgarantie niet goed is uitgelegd, probeert iemand je gerust te stellen door te zeggen "ja maar, geen zorgen, we kunnen altijd nog beslag leggen". Maar in plaats van dat dat jou geruststelt, word je alleen maar onzekerder. Is dat een goede samenvatting of zit ik er volledig naast?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:55

chevax schreef:
Maar in plaats van dat dat jou geruststelt, word je alleen maar onzekerder. Is dat een goede samenvatting of zit ik er volledig naast?
Tja dat had gekund, maar je zit er idd naast. Al weet ik niet in welke wereld een makelaar leeft die denkt dat iemand zich laat overtuigen wanneer er wordt gezegd “we kunnen altijd nog beslagleggen” maar dat terzijde :D .

Fundamenteel verschil tussen waarborg en bankgarantie al lees je links en rechts dat het “hetzelfde” is. Is het gewoon echt niet. Zie mijn eerdere linkje.

Boeteclausule staat gewoon op 10%. Normaliter is dat 1:1 met de waarborg cq bankgarantie.
Hadden ze gezegd: 10% waarborg was ik meteen akkoord. Maar niet met 5. Dan word ik, mede gezien het gehele trage proces, idd argwanend. Er zijn veel dingen die ze zouden kunnen doen die blijkbaar niet mogelijk zijn. Dan moeten ze niet dit commitment aangaan. Is immers ook voor hún een risico, al is dat feitelijk niet mijn zorg.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:56

Marlis: heb je het idee dat deze verkopers het willen gunnen aan iemand uit de eigen omgeving? Hebben jullie wel een kijk afspraak gekregen? Je zou ook op huispedia kunnen kijken, of andere kanalen op inet. Huizen worden tegenwoordig idd ook op andere plekken aangeboden.

idinn: succes en hou vol. Komt op een dag goed.