Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:52

Ik heb veel zinvolle tips uit dit topic gehaald, dus ik blaas het stof er weer even vanaf.

We helpen een dame op leeftijd om haar huis op orde te krijgen. Ze heeft wel schoon gemaakt, maar kan eigenlijk niet meer bukken. Dus alles op heup hoogte is bij gehouden en de dingen daaronder niet. Eindelijk is het zover dat ze hulp krijgt. Nu vind de hulp van de gemeente dat het hun taak niet is om de eerste ronde te doen, dus helpen wij met een aantal.

Haar balkon is al op orde, kastjes in de keuken etc. ook. Alleen de badkamer blijft lastig. De deur van de douchecabine krijg ik lastig schoon. Daar waar het glas vast zit, zit veel kalk aanslag. Net als in de hoeken en op de randen. Heeft iemand hier een gouden tip voor?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:00

Microvezeldoekjes drenken in azijn, die op de kalkplekken leggen en een nacht laten trekken. Stinkt als de ziekte, maar de dag erna kun je de kalk wegpoetsen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:01

Keukenpapier in azijn of ontkalker gedrenkt kan ook, San geeft een goede oplossing :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:02

Keukenpapier is idd ook een optie :j.

Deze tip moet je niet op natuursteen proberen, trouwens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:17

Wat raar van die hulp trouwens. Hier was ook veel achterstallig onderhoud eigenlijk. Daarom had ik juist de hulp via de gemeente nodig, ook omdat mijn omgeving het ook niet kon, want dat zoeken ze eerst uit. Nee, het lukt ze niet in 1 keer om alles schoon te krijgen, maar de 1e tijd was juist 1 ruimte per keer goed aanpakken tot alles weer op niveau was en bijgehouden konnworden met 1 keer per week.

Zo ken ik wel meer mensen ook uit andere gemeentes waar het ook zo gegaan js, dus de reactie is erg apart. Juist heel veel adressen hebben eerst hulp nodig om het überhaupt weer op de rit te krijgen, omdat zulke hulp vaak pas komt als het al een tijd niet meer gaat...

Maar de tip hierboven werkt idd goed.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:30

Wat ook schijnt te helpen is een papje maken van Baking Soda met wat water, insmeren en in laten trekken en na een uur oid spuiten met azijn.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:37

Jullie zijn toppers!

Geen idee waar het door komt.
Regeling, vakantie, personeelstekort, een schoonmaker die niet wil?
Ik kan alleen maar gissen.

Maar de familie vroeg hulp omdat ze zelf ver weg wonen (die laat ik even in het midden). En die dame kan gewoon thuis blijven wonen (eigen wens).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:39

Hebben jullie nog tips voor een goede app oid waar je een planning in kan doen / dingen kan afvinken? Mag ook best betaald.

Ik vind schoonmaken zelf niet zo erg maar er aan beginnen is lastig. Zoek een manier om gemotiveerd te worden haha.

Elke week m’n ouders uitnodigen als deadline is ook zoiets. :=

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:49

Gewoon een plan bord.. 1x per week je planning maken ( aantal dingen per dag en paar voor zelf weten welke dag) en weg strepen maar heerlijk.. mask zelf vaak op mijn vrije dag een papiertje.. en strepen maar..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:54

Ik heb apps geprobeerd, maar dat werkt niet voor mij. Ik heb een lijstje met dingen die ik elke dag doe, dat zit inmiddels goed in mijn hoofd. En als ik een ruimte heel uitgebreid wil doen, dan heb ik daar een lijst met alle handelingen voor gemaakt. Kan je het lekker in deelkarweitjes doen en afstrepen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:01

Welke apps heb je geprobeerd?

Een planbord helpt niet ik moet het op m’n telefoon hebben. :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:04

Ik heb de Slim huishouden app en ben d'r helemaal gelukkig mee

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:37

Uit mijn hoofd tody en nog een app die ik op moet zoeken, maar ik voelde alleen maar druk als niet alle vakjes groen werden :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:09

Ik gebruik de app Ticktick daarvoor.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:12

MarlindeRooz schreef:
Hebben jullie nog tips voor een goede app oid waar je een planning in kan doen / dingen kan afvinken? Mag ook best betaald.

Ik vind schoonmaken zelf niet zo erg maar er aan beginnen is lastig. Zoek een manier om gemotiveerd te worden haha.

Elke week m’n ouders uitnodigen als deadline is ook zoiets. :=

Ik gebruik na 2,5 jaar nog altijd sweepy! Ook handig als je niet meer weet hoelang geleden je iets schoongemaakt hebt ofzo. Kan zowel gratis als betaald

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:14

Oh ja sweepy, dat was de andere. Ik heb nog een leuk boekje uit de jaren 80 liggen van twee Amerikaanse zussen die een heel systeem hadden opgezet met een kaartenbak en systeemkaarten met taken, echt heel grappig geschreven ook :D

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 00:22

Voor de kalk.. HG Kalkweg 3x sterker. Top spul!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:48

Ik heb tody op telefoon staan. Voor mij werkt het niet, maar wel heel overzichtelijk en uitgebreid.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:24

Ik val hier even binnen. Ik zit namelijk met een klein probleempje en wellicht hebben jullie een gouden oplossing voor mij :)

Ik woon op de 2e verdieping van een appartementencomplex. Boven mij nog één andere woning en verder niets. De buren op de begane grond roken. Het is een vierkant gebouw waardoor ik aan de noord en oostzijde een buitenmuur heb. Mijn balkon en hun tuin zit aan de noordzijde, waar ook de slaapkamers zitten.

Doordat de buren op de begane grond roken, krijg ik die lucht in mijn slaapkamer als ik mijn raam open heb staan. Supervies. Ik heb wel goede geurkaarsen, maar die wil ik niet voor een half uur tot een uur aanzetten omdat die dan gaan tunnelen.
Omdat ik de buren moeilijk kan vragen te stoppen met roken in hun eigen tuin, ben ik op zoek naar wat tips om die geur uit mijn slaapkamer te houden? Ik kan natuurlijk altijd de ramen dichthouden, maar als het 's avonds een beetje afkoelt vind ik het wel lekker om frisse lucht naar binnen te hebben :)
Raam dichtdoen als ik die stank ruik, ben je altijd te laat want die lucht blijft wel even hangen :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:48

Marjo schreef:
Ik val hier even binnen. Ik zit namelijk met een klein probleempje en wellicht hebben jullie een gouden oplossing voor mij :)

Ik woon op de 2e verdieping van een appartementencomplex. Boven mij nog één andere woning en verder niets. De buren op de begane grond roken. Het is een vierkant gebouw waardoor ik aan de noord en oostzijde een buitenmuur heb. Mijn balkon en hun tuin zit aan de noordzijde, waar ook de slaapkamers zitten.

Doordat de buren op de begane grond roken, krijg ik die lucht in mijn slaapkamer als ik mijn raam open heb staan. Supervies. Ik heb wel goede geurkaarsen, maar die wil ik niet voor een half uur tot een uur aanzetten omdat die dan gaan tunnelen.
Omdat ik de buren moeilijk kan vragen te stoppen met roken in hun eigen tuin, ben ik op zoek naar wat tips om die geur uit mijn slaapkamer te houden? Ik kan natuurlijk altijd de ramen dichthouden, maar als het 's avonds een beetje afkoelt vind ik het wel lekker om frisse lucht naar binnen te hebben :)
Raam dichtdoen als ik die stank ruik, ben je altijd te laat want die lucht blijft wel even hangen :')

Nilodor, het is er in druppels en in een spuitflacon, lost alle geurtjes (stank) op. Zo'n geursteentje kopen en een paar druppels erop of even 1 pufje spuiten en weg luchtjes.
Het is niet schadelijk voor mens en dier want het wordt ook in ziekenhuizen en tehuizen gebruikt

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:53

Een ventilator voor het open raam, naar buiten gericht?
Zo kan de rook moeilijk naar binnen slaan.

laurabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:19

En als de geur al in je kamer zit, Lampe Berger. Dat werkt sneller als een kaars.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:37

Lampe Berger werkt top! Ik gebruik hem echt veel om bijvoorbeeld de geur van koken snel te verwijderen uit huis.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:28

Thanks voor de tips! Een ventilator is niet echt mogelijk vrees ik.
Die Nilodor ga ik eens beter bekijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:03

Kommetje azijn in de slaapkamer?