Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:06

UX-designer,dus wel werk in te vinden gelukkig :D. Goed bezig Varekaj!

Haha 6 uur bij de kapper Idinn, wat ben je allemaal aan het doen bij de kapper :P ?

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:08

Ik heb de laatste massage gehad. Nu het geld van de massages in de grote rekening stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:54

Ik had het al tijden rood.. dus de onderste laag moest ontkleurd worden. Werkte niet helemaal mee. Nu heb ik galaxy kleuren (violet, paars, blauw, turquoise) ipv rainbow kleuren. Want geel en oranje zouden nu nog niet goed pakken. Maar dit vind ik ook wel leuk voor een tijdje.

Laat wel een vriendin de kleur bijwerken _O- Volgende keer dan enkel de bovenste helft uitgroei bijwerken en het rood bijwerken. Nu geen tijd voor haha

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:07

Fotoooooo :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:37

tita schreef:
Fotoooooo :D

:j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:37

Jazeker haha

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:38

Ben ook benieuwd :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:39

idinn schreef:
Ik had het al tijden rood.. dus de onderste laag moest ontkleurd worden. Werkte niet helemaal mee. Nu heb ik galaxy kleuren (violet, paars, blauw, turquoise) ipv rainbow kleuren. Want geel en oranje zouden nu nog niet goed pakken. Maar dit vind ik ook wel leuk voor een tijdje.

Laat wel een vriendin de kleur bijwerken _O- Volgende keer dan enkel de bovenste helft uitgroei bijwerken en het rood bijwerken. Nu geen tijd voor haha

Haha foto!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:39

Ik kreeg als vaste klant nu €20 korting de komende 9 maanden bij ziggo! Dus dit gaat de komende 10 maanden extra naar mijn spaarrekening, dat staat al in de voorhand!

Met als gedachte, ik kan het oo gaan maken, mar als ik de korting niet had, kon het ook niet. :)

Nu nog iets bedenken voor de overige vaste lasten hihi

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:37

Ik heb het taxatie rapport binnen, ruim boven wat ik nodig had voor de rente risico opslag eraf te laten halen *\o/* *\o/*

In 3 jaar tijd van 100% naar ongeveer 65% hypotheek - waarde huis :$ *\o/*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:39

Ik wil ook een foto! Ik heb zelf ros haar en vind de kleur zo mooi dat ik nooit wil kleuren.

Vraagje over het sparen: sommige zeiden hier dat ze 30% sparen. Kom je daar nog aan voor reizen of andere dingen? Met mijn nieuw loon spaar ik maar 10% meer maar daar kom ik dus niet meer aan, niet voor reizen, belastingen of wat dan ook. Vooral voor reizen zet ik elke maand veel opzij.

Wel trots op mezelf. Mijn man wou deze week uit eten maar hier in de buurt waar we nu zitten zit eigenlijk niets bijzonder. En ik ken dat dan: aperitief, flesje wijn en eten. Je bent zo een hele bult geld armer en voor middelmatig eten en slechte wijn. Dus hapjes gehaald en zelf gekookt en eigen goede wijn erbij :) het is toch fijn te weten dat ik net zo makkelijk terug schakel qua uitgeven!

Esther: heb je IT gestudeerd?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:46

Banyu, goed gedaan :)

Esther, balen maar komt vast iets beters op je pad.

Poes, wij doen ongeveer 10-15% echt voor de lange termijn (eerder stoppen met werken), de rest is voor korte termijn, daarvan weet ik zo het percentage niet. Dat is dan inderdaad voor reizen, zorgverzekering, gemeente belasting etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:48

Ik kom daar enkel aan voor reizen en noodzakelijke onkosten. Denk aan een nieuw zadel, onderhoud voor de auto, huurgeld van mijn ene weide. Die betaal ik namelijk 1x/jaar. Al zit de kans erin dat ik die volgend jaar niet meer heb, de verhuurder wil ze zelf terug om te hooien. Is extra geld in de zak natuurlijk, dat wel.

Alle andere kosten probeer ik steeds van de lopende rekening te betalen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:59

Ok dank je voor de antwoorden. Normaal spaarde ik dus meer, nu dus nog 10% maar daar kom ik dus echt voor niets aan tenzij we een ander huis kopen. Dus lijkt me prima. Ook gezien de spaarboek die ik al heb.

Ben weer wat gerust :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:11

Prairy schreef:

Poes, wij doen ongeveer 10-15% echt voor de lange termijn (eerder stoppen met werken), de rest is voor korte termijn, daarvan weet ik zo het percentage niet. Dat is dan inderdaad voor reizen, zorgverzekering, gemeente belasting etc.

Waarom spaar je voor zorgverzekering en gemeentebelastingen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:11

poes schreef:
Ok dank je voor de antwoorden. Normaal spaarde ik dus meer, nu dus nog 10% maar daar kom ik dus echt voor niets aan tenzij we een ander huis kopen. Dus lijkt me prima. Ook gezien de spaarboek die ik al heb.

Ben weer wat gerust :)

Och als je al een goede bankrekening hebt is dat toch prima?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 00:20

PSvanLot schreef:
Prairy schreef:

Waarom spaar je voor zorgverzekering en gemeentebelastingen?

Op de zorgverzekering krijg je een kleine korting als je in 1x betaalt.

En verder omdat ik dan zelf kan bepalen wat ik elke maand spaar voor die post. En niet voor verrassingen kom te staan want het geld staat al klaar. Aftikken en door. Geeft rust in mijn financiële planning.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:24

Wat is een goede bankrekening…. Zoiets is voor iedereen verschillend.

Ik spaar en beleg gewoon 1x per jaar verdeel ik het in 5 categorieën
-huis
-auto
-paarden ( trailer nieuw paard/pony)
- pensioen
- verbrassen daar staat standaard 2500€ klaar dus als de doorlopende leeg is en ik perse iets moet hebben staat dit klaar en dit bedrag tel ik niet bij de spaarrekening op dus stel je hebt 12000 staat er in kasboek 10000

Enige wat vast staat is pensioen/Benidorm-geld :D die moet 100000 worden en de auto moet richting de 25000

Auto komt in de buurt en pensioen heb ik nog 20 jaar voor de rest is variabel
Dan sparen we voor de kids en gezamenlijk ook voor verhuizing of verbouwing.
We hebben lekkage en in Jan komt nieuwe dakkapel 11000€ dat geld staat wel klaar nu dus we sparen door maar doet wel pijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:42

@poes, ik heb communication & Multimedia design gestudeerd. En dan richting interaction design.
Ik hou me bezig met het onderzoeken naar de behoefte van de doelgroep op een bestaande of nieuwe website en hier maak ik dan ontwerpen van die ik ook test met de doelgroep :). Dit vaak in samenwerking met programmeurs, projectmanagers, opdrachtgevers en ook wel ene grafisch designer. Ben wel een junior, maar dat maakt voor sommige niets uit :D

Hier ging er iets meer autoverzekering af dan ik had afgesloten.. was voor 1,5 maand (halve maand juni en juli vooruitbetalen), deed wel even zeer :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:57

Ik had het gisteren over een elektrische fiets met mijn moeder. Ik dacht dat zij er 2 had, niet dus. Jammer, want ik zou eigenlijk eens een maandje zo een fiets willen uitproberen. Niet om hoe het rijdt, maar puur om te bekijken of ik de auto echt wel vaker zou laten staan en of mijn verwachtingen kloppen op drukke dagen, welk effect het heeft op tijd voor verplaatsingen etc.

Nou kreeg ze het idee om er eentje voor mij aan te kopen "want ik ga nog lang niet dood en dan is dat alvast een stukje erfenis" _O-
Dat vriend er pertinent tegen is dat ik zo een fiets zou hebben, daar had ze lak aan haha. Dus we zullen zien hoe dat nog gaat aflopen.

Eigenlijk zou ik eens moeten bijhouden hoe vaak ik nu ga tanken, en dan elke keer als ik een tankbeurt kan overslaan, dat bedrag in een potje stoppen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:02

Voor een auto spaar ik 5000 en als er onderhoud is gepleegd dan spaar ik de rekening weer vol tot 5000,zo kan ik in ieder geval een auto kopen mocht die van mij teveel gaan mankeren. Ik vind 25.000 voor een auto echt heel veel, maar zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen spaardoelen. Sommige zullen geen auto nodig hebben, dat scheelt echt veel geld.

Ik spaar verder voor reizen, pensioen en een huis. Hoewel ik nu vooral nog probeer extra af te lossen en over een jaar of 3 wil ik het geld wat ik nu steeds spaar om extra af te lossen gaan sparen voor bijkomende kosten wanneer je een huis koopt.

Ik spaarde eerst voor pensioen via banksparen maar toen ik erachter kwam dat het pas op pensioen leeftijd vrij komt ben ik er apart voor gaan sparen, wij hoeven niet zo nodig heel oud te worden. Ik vind het dan ook echt zonde dat er vanuit het werk pensioen is geregeld :o voor mensen die niet goed met geld om kunnen gaan is het misschien wel handig, maar ik moet tot ik 70 ben werken voor ik er wat van terugzie of misschien nog langer?

Ik heb ook altijd ook nog een reserve rekening voor onverwachte kosten zoals als de hond naar de da moet of gemeentelijke belastingen die we eens per jaar betalen, gewoon niet maandelijkse dingen als het ware

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:08

Wat lief van je moeder Verakej! Ik ben benieuwd hoeveel je ermee uit kunt sparen!
Maar waarom zou je vriend er tegen zijn?

Ik spaar hoofdzakelijk voor 'dingen'. Dingen als reizen, E-rijbewijs, nieuwe lens, etc. Ik heb een huurwoning en een lease auto, laptop en telefoon ook van werk. Pensioen gaat nu ook via werkgever. Het duurste wat er momenteel stuk kan gaan en waar ik dan zelf voor moet opdraaien is m'n camera en die valt in veel gevallen onder mijn inboedel- en reisverzekering. Als dat niet zo is dan zou ik balen maar dan is het ook niet einde van de wereld. Dan heb ik er een nieuw spaardoel bij :P.
Wel heb ik een aparte rekening voor m'n paard, voor medische kosten etc. Daar staat momenteel meer op dan op mijn gewone spaar :+ In totaal spaar ik 20-25% van mijn inkomen verdeeld over beide rekeningen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:08

Wij hebben ook zo’n ‘onverwachte kosten rekening’. Storten we wel geld op, maar komen er alleen als als het echt moet.

Ik spaar voor een huis en vakantie(s).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:16

Tis voor een ander auto 5-handje zeg maar :+ op dit moment vind ik alleen de evoque leuk

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:52

Varekaj schreef:
Nou kreeg ze het idee om er eentje voor mij aan te kopen "want ik ga nog lang niet dood en dan is dat alvast een stukje erfenis" _O-
Dat vriend er pertinent tegen is dat ik zo een fiets zou hebben, daar had ze lak aan haha. Dus we zullen zien hoe dat nog gaat aflopen.

Eigenlijk zou ik eens moeten bijhouden hoe vaak ik nu ga tanken, en dan elke keer als ik een tankbeurt kan overslaan, dat bedrag in een potje stoppen.

Eens met je moeder :D en je vriend is er toch de helft van de tijd niet. En het is ook nog gezonder want je moet alsnog trappen hoor ;)

En op je bankrekening kun je toch wel zoeken? Dan kijk je even een paar maanden tot een jaar terug en dat middelen.