E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:34

Zou best kunnen, weet het niet meer zeker :+ . Maar ik heb destijds gewoon twee schermen van mijn browser opengezet en heb toen de eigenschappen van beide readers naast elkaar gelegd door even te googlen. Wat die verschillen exact waren weet ik nu niet meer, maar de meerprijs van de HD vond ik het meer dan waard, dat verschil is een stuk meer dan alleen het formaat en het HD-scherm op zich.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:48

Ik heb juist voor de niet-HD-versie gekozen, omdat ik het formaat prettiger vond. De ingebouwde verlichting zou ik per se willen op mijn e-reader. Dat is echt ideaal.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:02

Die ingebouwde verlichting vind ik ook super :j , maar verder is het inderdaad maar net wat je zelf het prettigst vind, het is zo verschillend per persoon. Ik ben iig nog elke dag happy met mijn (Aura HD-)reader.

De functie waarmee je de reader meteen aanzet als je de cover openslaat heb ik wel uitgezet. Nu ik hem weer gewoon met het schuifknopje aanzet opent hij altijd op de juiste blz. ipv tientallen blz. terug of verder en loopt hij ook nooit meer vast.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:14

dejavu schreef:
Ik heb juist voor de niet-HD-versie gekozen, omdat ik het formaat prettiger vond. De ingebouwde verlichting zou ik per se willen op mijn e-reader. Dat is echt ideaal.

Vond ik ook. Heb dus de aura. Heerlijk ding. Veel gebruikt in de vakantie. In de zon if juist in het donker voor het slapen gaan. En. .... Na 3 weken was de batterij nog voor meer dan 50% vol

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:50

Ok ik heb dus nu de glo, ook met verlichting. Maar die is zo ontzettend fel, zelfs op de laagste stand.....niet normaal...... Eergisteren was het wel even handig. Bliksem was in ons huis geslagen, stoppen door. E-reader ligt altijd op mijn nachtkastje. Die konden we mooi even als zaklamp gebruiken hahahaha. Multifunctioneel zo'n ding. Haha

Nee maar het is wel echt irritant. Mijn man heeft last van het veel te felle licht als hij eerder wil gaan slapen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:16

De aura hd is minder fel :j Zou nog een stapje kunnen, maar het geeft niet veel licht. (Alleen, je ogen worden in het donker gewoon heel gevoelig voor zelfs kleine beetjes licht, dus dat blijft altijd lastig.)

Maar ik snap niet zo goed waarom ze gekozen hebben voor deze stappen, want je hebt eigenlijk nooit iets aan stap 5 tm 10 omdat je dan voldoende omgevingslicht hebt en het dus niks toevoegt, terwijl je op de lagere percentages altijd aan het prutsen bent (probeer 'm maar eens op 12% te zetten...) Ik vind het dan ook vreemd dat dat in de reviews in die filmpjes vrijwel niet aan bod komt. Volgens mij moet elke gebruiker die het serieus test datzelfde toch tegenkomen?

(Maar goed, de gebruikersinterface, dus hoe je door de menuutjes enzo wandelt, is uberhaupt niet zo goed doordacht. Daar zouden ze nog heel veel aan kunnen verbeteren.)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:28

Oeh, blixem, bah. Lang leve de aardlekschakelaar! Dat je het licht van de Aura kunt dimmen is idd ideaal! Mijn partner heeft nu helemaal geen last meer van de achtergrondverlichting en zelfs op slechts 1% kan ik nog prima lezen terwijl meneer allang :z .

Bij schemerlicht of bepaald 'vals' licht vind ik het juist super dat ik hem ook op 20% of héél soms zelfs 25% kan zetten, maar bij nog feller licht heb je volgens mij een zonnebril nodig om je ogen af te schermen :)) .

De batterij gaat idd heel lang mee, helemaal als je wifi uitschakelt :j .

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:34

Van mij zou de verlichting van de aura inderdaad ook nog wel minder mogen. Maar inderdaad al een stuk beter dan van de glo. Mijn broertje heeft de glo en we hebben ze een keer naast elkaar gehad met de verlichting van beide op zijn zwakst, wat een verschil.
Bij hem helaas ook een ander nadeel van een ereader gezien, zijn ereader liep in de laatste week vast en sprong terug naar fabrieksinstellingen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:13

Zelf heb ik de tolino shine. Duits menu maar verder een hele fijne reader. Ook met backlight.

Kan ik je van harte aanbevelen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:42

Mijn i-river weer meegehad deze vakantie. Ik blijf hem heerlijk vinden, maar heb dan ook verder geen vergelijkingsmateriaal. Soms denk ik wel eens dat een lichtje erin wel handig zou zijn, dan hoef ik in bed tenminste geen lamp aan te zetten. Vind het vervelend om mijn man wakker te houden met mijn lampje.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:01

Ik heb laatst iets doms gedaan :o e-reader meegenomen naar het strand... NIET DOEN!!
Er is zand tussen het aan en uitknopje gekomen en dat blijft nu steeds haken. Denk dat het na verloop van tijd wel weer beter gaat, maar is niet erg handig..

Verder heeft mijn Kobo Aura toch ook wel eens kuurtjes hoor, laatst zat ie vast en moest ik resetten. Dan schrik ik altijd wel even. De kobo glo die ik hiervoor had die zat zo vast dat hij niet eens meer reset kon worden, gelukkig is dat nu wel gelukt.

En ik heb een sleep-cover en ik heb regelmatig dat de ereader ineens leeg is, dan had ik zeg nog 30% batterij, theoretisch nog weeeeken lezen en dan is het ineens op. Ik vermoed dat de cover het dan niet goed doet en dat het lichtje aan blijft staan ofzo.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:40

Die sleepcover zorgde er bij mij steeds voor dat er vanalles mis ging. Nu ik die uitgezet heb heb ik nooit meer storing en geen gedoe met het lampje.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:36

Ik zet meestal het licht zelf uit, maar dat is omdat ik er anders overdag ineens achter kom dat ik al een tijd lees met het licht voor niks aan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:01

Mijn Kobo Aura HD besloot een maand geleden ineens om er mee op te houden, deed helemaal niets meer. Dag er na zou ik op vakantie gaan, dus daar was ik niet zo blij mee.
Gelukkig diezelfde dag bij de winkel waar ik de ereader had gekocht een nieuwe gekregen. Op die nieuwe zat wel weer een bug. Ik kon Mijn verzamelingen niet sorteren, wat heel irritant is als je veel boeken op je ereader hebt staan. Maar dat is gelukkig ook weer opgelost (lang leve Google :P).

Hier niet echt problemen met de sleepcover. Enige is dat soms als de cover omgeslagen is, de magneetjes aan de achterkant tegen elkaar aankomen en de ereader dan op slaapstand gaat.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:11

Pfff ik vind wel dat jullie veel problemen hebben met jullie Kobo. Mijn kindle paperwhite doet het gelukkig nog perfect. Beetje jammer dat je die hier niet echt kan zien en voelen en via via moet kopen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:18

Met mijn Sony-reader had ik veel meer problemen, die liep ook continu vast en was vaak heel traag. Niet in het begin, hoor, maar later wel. Sinds ik die Aura-cover niet meer gebruik, althans de functies ervan niet, doet mijn Aura het zonder mankeren. Gelukkig, ik heb de neiging agressief te worden als apparaten niet doen wat ik wil :+ .

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:42

Mijn moeder heeft net de Kobo glo gekocht, omdat ze verlichting in het scherm wilde.
Ze heeft nu haar Be-book over...met heulll veel boeken erop + cover. Die wil ze wegdoen.
Iemand die interesse heeft, mag een pb-tje sturen *D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:18

Mijn moeder zoekt het boek De 100-jarige die uit het raam sprong en verdween. Is dit ook als e boek te krijgen?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:16

Ja :j , o.a. bij Bol.com :) . Ik weet eigenlijk niet meer of ik hem zelf als e-book heb of als papieren boek van de bieb geleend had.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:34

Ik heb 'm inderdaad als e-book gelezen en volgens mij van jou cadeau gekregen Gwen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:46

lovelys schreef:
Pfff ik vind wel dat jullie veel problemen hebben met jullie Kobo. Mijn kindle paperwhite doet het gelukkig nog perfect. Beetje jammer dat je die hier niet echt kan zien en voelen en via via moet kopen.

Ik heb er anders nooit problemen mee, mijn moeder ook niet. De tevreden mensen hoor je nooit he?
En de Kindle... die hebben veel minder mensen in Nederland, logisch dat je er dan ook minder klachten over hoort. Persoonlijk zou ik hem nooit kopen, ik houd er niet van als een fabrikant meent bepaalde functionaliteit van een apparaat te beperken en je te binden aan bepaalde leveranciers. Zoals de koppeling tussen Kindle en Amazon.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:35

Annick75 schreef:
Ik heb 'm inderdaad als e-book gelezen en volgens mij van jou cadeau gekregen Gwen.

Oja :)* :D .

De koppeling Kindle - Amazon weerhoudt mij inderdaad van aankoop.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:49

lovelys schreef:

Hij wordt verkocht bij Waterstones in Amsterdam. Ik heb hem daar ook even kunnen proberen. Ik vind het een prachtig apparaat, maar inderdaad, Amazon, hè... Daar heb ik toch wat bezwaren bij.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:38

Ik kom hier ook weer eens neuzen... ik was nog steeds erg tevreden over mijn sony toen ik voor de grap tegen mijn moeder zei als mijn sony er mee ophoudt wil ik er een met achtergrond licht. prompt kwam mijn stiefmoeder van ik wil hem wel van je over nemen. *\o/* mijn vraag is alleen hoeveel kan ik vragen voor mijn witte sony 2 met cover met lampje? hij is in december 2 jaar oud.

Om dat te vieren heb ik alvast een Kobo aura HD gekocht :D een heerlijke reader! ik heb echt geen spijt dat ik een paar tientjes meer uit gegeven heb en de aura HD gekozen heb! echt geweldig!

Ik had trouwens alleen het probleem dat hij tijdens het lezen op slaapstand ging... maar dat komt waarschijnlijk door de magneetjes zoals Meert hier schrijft.

Meert schreef:
Hier niet echt problemen met de sleepcover. Enige is dat soms als de cover omgeslagen is, de magneetjes aan de achterkant tegen elkaar aankomen en de ereader dan op slaapstand gaat.

Ik vind alleen dat de accu snel leeg is... binnen 2 weken... nu had ik volgens de statistieken wel 9 uur gelezen maar toch.... misschien omdat het de eerste keer was ofzo?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:47

Ik kan je niet helpen met een goede prijs, je kan kijken wat mensen voor een vergelijkbare ereader vragen en daar je prijs op baseren.

Ik heb helemaal over de magneetjes heen gelezen, dat zou bij mijn ereader ook veel verklaren. Zet je de ereader ook uit of laat je het in de slaapstand? Deze laatste verbruikt behoorlijk wat accu heb ik gemerkt vandaar ik dat ik het nu standaard uit zet. Duurt wat langer voordat je weer verder kunt lezen maar het helpt goed bij het tegen gaan van het leeg lopen van de accu.