Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:49

En met welke prijs wordt gerekend? Met wat je zelf afgelopen januari betaalde of wat de prijs toen was bij een nieuw contract?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:53

elnienjo schreef:
En met welke prijs wordt gerekend? Met wat je zelf afgelopen januari betaalde of wat de prijs toen was bij een nieuw contract?

Ik vermoed een soort gemiddelde prijs wat het toen kostte. Voor iedereen gelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:54

Een sigaar uit eigen doos is het het sowieso niet. Je krijgt sowieso korting op dat eerste deel.
Als je er heel veel boven verbruikt dan betaal je daar nog wel meer voor, maar zonder die maatregel was je dan nog veel duurder uitgeweest.

Ik vraag me af wat voor woning jij hebt elnienjo, als je in je eentje zoveel meer gas verbruikt dan dit...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:54

elnienjo schreef:

Ik er vanuit dat er gerekend wordt met de prijs van een nieuw contract, alles wat je daar boven betaalt wordt overgenomen door de overheid? Lijkt me voor die eerste 1100 kuub.
Alles wat je meer verstookt, betaal je dan de prijs voor vanuit je energieleverancier.

Lijkt mij logisch, maar ik weet ook wel dat wat mij logisch lijkt, niet altijd overeenkomt met wat de regering logisch vindt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:55

elnienjo schreef:

Tuurlijk niet die informatie mag niet eens doorgespeeld worden iets met avg.

De gemiddelde dagprijs in januari voor de oorlog zal gelden. Stel dat was rond de 1.20 per kuub dan nemen ze dat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:58

"Minister Jetten kondigde dit weekend daarom aan dat energiebedrijven weer meerjarige contracten moeten gaan aanbieden."
https://nos.nl/artikel/2445215-overheid ... ber-omlaag

Afwachten dus, al het andere is speculeren.
Morgen weten we hopelijk meer, en dan nog afwachten.
Eerst zien, dan geloven ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:59

secricible schreef:
Een sigaar uit eigen doos is het het sowieso niet. Je krijgt sowieso korting op dat eerste deel.
Als je er heel veel boven verbruikt dan betaal je daar nog wel meer voor, maar zonder die maatregel was je dan nog veel duurder uitgeweest.

Ik vraag me af wat voor woning jij hebt elnienjo, als je in je eentje zoveel meer gas verbruikt dan dit...

Vrijstaand en vorig jaar 1700. Nu wel bespaard want zachte winter en warme zomer, maar zal zeker niet onder de 1200 uitkomen denk ik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:05

Wat met de prijs voor stroom eigenlijk? Daar betaal ik momenteel per kwh bijna evenveel voor als vorig jaar voor een kub gas.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:12

Hetzelfde geldt voor stroom.
Maar daar moet sowieso wat gebeuren. Volgens Google is 33% vd stroom in NL duurzaam opgewekt (wat weinig trouwens!) En die 33% maakt nu echt schoftige winsten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:33

Afbeelding
Afbeelding
Prijzen van diverse maatschappijen op 1 januari

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:41

Geldt de nieuwe maatregel straks ook voor mensen die een contract hebben?

Wij hebben in mei (dacht ik) nog een jaar contract afgesloten :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:58

Zo, ik ga morgen een stevig gesprek voeren met Greenchoice. Mijn verbruik was €30,- per maand tot mijn contract afgelopen 23 augustus afliep. Toen hebben ze me ingeschat op €132,-. Ik heb hem toen op €80,- laten staan (dat betaalde ik vorig jaar ook, ondanks de schattig van €30,-). En vandaag hebben ze, zonder mailtje of wat dan ook, mijn termijnbedrag in de app aangepast naar €182,-!!
Dat is dus 6x zo hoog!
Ik ga ze morgen even vragen op welke tarieven ze dat gebaseerd hebben en waarom ik geen mail heb ontvangen van nieuwe tarieven of een nieuw termijnbedrag.
Ik kan het bedrag wel verlagen, maar tot €132,- en dat ga ik niet betalen (er komen airco’s en zonnepanelen).
Ben benieuwd of ze akkoord gaan met een lager bedrag dan die €132,-. Zo niet, storneer ik elke maand die €132,- en maak ik zelf €80,- over.
Wordt vervolgd ~~}>

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:59

BigOne schreef:
[ [url=m/07et6k.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Soh2Lr.png]Afbeelding[/url] ]

Dat zijn de prijzen voor de modelcontracten. Als niet overstappende klant met variabel contract hebben wij nooit zoveel betaald voor een m3 of een kWh. Lijkt me niet dat ze naar die prijzen kijken, want dan is het voor heel veel mensen juist een verhoging….

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:02

Jobbeltje schreef:
BigOne schreef:
[ [url=m/07et6k.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Soh2Lr.png]Afbeelding[/url] ]

Dat zijn de prijzen voor de modelcontracten. Als niet overstappende klant met variabel contract hebben wij nooit zoveel betaald voor een m3 of een kWh. Lijkt me niet dat ze naar die prijzen kijken, want dan is het voor heel veel mensen juist een verhoging….

Idem hier dan gaan nog meer mensen er op achteruit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:06

Cynthia82 schreef:
Zo, ik ga morgen een stevig gesprek voeren met Greenchoice. Mijn verbruik was €30,- per maand tot mijn contract afgelopen 23 augustus afliep. Toen hebben ze me ingeschat op €132,-. Ik heb hem toen op €80,- laten staan (dat betaalde ik vorig jaar ook, ondanks de schattig van €30,-). En vandaag hebben ze, zonder mailtje of wat dan ook, mijn termijnbedrag in de app aangepast naar €182,-!!
Dat is dus 6x zo hoog!
Ik ga ze morgen even vragen op welke tarieven ze dat gebaseerd hebben en waarom ik geen mail heb ontvangen van nieuwe tarieven of een nieuw termijnbedrag.
Ik kan het bedrag wel verlagen, maar tot €132,- en dat ga ik niet betalen (er komen airco’s en zonnepanelen).
Ben benieuwd of ze akkoord gaan met een lager bedrag dan die €132,-. Zo niet, storneer ik elke maand die €132,- en maak ik zelf €80,- over.
Wordt vervolgd ~~}>

Goed idee :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:23

Het is nooit een verhoging want het wordt een plafond. Zit je er onder gebeurt er dus niks en betaal je wat je daarvoor ook betaalde.

Dat gezegd hebbende lijkt rekenen met die bedragen me ook bijzonder.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:51

Mijn ouders schrokken zich ook een hoedje toe ze het nieuwe voorschot zagen. Van € 155 naar € 500 !
En dat terwijl ze sinds dit jaar zonnepanelen hebben en ze terug leveren aan het net. En aangezien je daar niet zoveel voor krijgt, gaan ze nu ook wat meer met elektrische kacheltjes verwarmen.

Wij hebben zonnepanelen en warmtepomp. We betaalden vroeger iets van een € 300,00. Nu was ons voorschot inmiddels nog maar € 95 en het nieuwe voorschot is met wel liefst € 14 gestegen naar € 109 :D . En dat terwijl we net een bedrag van € 700 hadden terug hekregen. Snap dus niet waarom we überhaupt nog iets moeten betalen. We hebben dus afgelopen jaar ca. € 60,00 per maand teveel aan voorschot betaald. Had dus maar € 35 hoeven te zijn. Dus als ik zo reken, dan ja...is ons voorschot ook verdriedubbeld van € 35,00 (werkelijk gebruik afgelopen jaar) naar € 109 dit jaar.
En dat terwijl we begin dit jaar onze zonnepanelen hebben vervangen door nieuwe die meer opwekken en hebben we het dak van de schuur(dubbele garage met 3 paardenstallen) nu helemaal vol gelegd.

Ik zie (o.a. hier) trouwens af en toe vreemde opmerkingen voorbijkomen over warmtepompen: dat zou niet werken in een oud huis of je moet er vloerverwarming voor hebben. Wat een ONZIN! Wie heeft jullie dat wijs gemaakt?

Wij hebben een huis uit 1923, geen spouwmuren, maar enkele muur. En ja, het helpt als je het beter kunt isoleren, maar dat geldt voor elk huis. Beter glas in de ramen, dak isoleren, dat scheelt al een hele boel.

En het enige wat we voor het plaatsen van de warmtepomp hebben moeten doen, is de radiatoren in de woonkamer en keuken vervangen. Die waren volgens mij bijna zo oud als het huis was en die gaven niet echt meer goed warmte af. Die waren ook al een aantal keren opnieuw geverfd (verf over verflaag).

Wij hebben dus nu dag en nacht de verwarming op 20 graden staan, want een warmtepomp werkt anders. Die krijgt een huis niet zo snel warm als een verwarmingsketel. De temperatuur van het water wordt niet naar een graad of 60 verwarmt. Je kunt dus ook altijd lekker tegen de verwarming aan gaan zitten, zonder dat je je rug verbrand :P . Maar je moet de verwarming dus niet s'nachts laten afkoelen naar ca. 16 graden, want dan moet de pomp toch al weer uren voor je opstaat weer beginnen te opwarmen en dat kost meer energie dan de kachel dag en nacht op dezelfde temperatuur houden.
Wij hebben wel voor een hybride ketel gekozen, omdat de ketel het eventueel kan overnemen als het buiten te koud wordt en de pomp het niet bijhoudt. Dat is volgens mij nog niet vaak gebeurd sinds we de warmtepomp hebben ( al een jaar of 7).

Maar een warmtepomp kan dus zeer zeker ook in een oud huis en je hebt er geen vloerverwarming voor nodig. Kan met gewoon met radiatoren.

Op dit moment zal het echter moeilijk worden om nog eraan te komen, want ze zijn niet aan te slepen :( of ze komen maar voor de helft aan (buitendelen maar geen binnendelen of andersom). Net als bij de zonnepanelen...geen omvormers te krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:07

Een hybride ketel is wat anders dan een full electric warmtepomp he... de meeste mensen bedoelen dat laatste en ja, dat kan niet in alle huizen. Een hybride ketel is dan ook een mooie oplossing, maar je komt daarmee dus niet van het gas af en dat is wel wat de meesten willen bereiken met een warmtepomp.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:41

Precies. Ook een all electric warmtepomp kan zoals ik het begrijp zonder vloerverwarming maar het is niet ideaal. Je hebt dan weer meer te maken met geschikte radiatoren of iets anders, risico van pendelgedrag, moet eigenlijk met een buffervat gaan werken. Bij een all-electric is het toch wat spannender allemaal of die het ook goed onder controle houdt bij extreme temperaturen.

Wij hebben een all-electric warmtepomp in bestelling, die zou in oktober bezorgd worden, ben benieuwd.
We willen de CV-ketel er wel gewoon aan laten hangen zodat we die eventueel nog in kunnen schakelen als de warmtepomp het toch niet redt of kapot gaat ofzo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:43

secricible schreef:
Het is nooit een verhoging want het wordt een plafond. Zit je er onder gebeurt er dus niks en betaal je wat je daarvoor ook betaalde.

Dat gezegd hebbende lijkt rekenen met die bedragen me ook bijzonder.

Gebruiken ze niet gewoon de prijzen die de maatschappijen moesten betalen om het te kopen toen? Want anders heeft iedereen alsnog andere tarieven. Terwijl, als je de tarieven van de energiemarkt van januari gebruikt, ze allemaal hetzelfde zijn.

Dus niet de tarieven die klanten betaalden, maar juist de maatschappij.

Mijn aangeboden tarieven in januari waren lager als wat er in dat overzicht staat. Dat waren blijkbaar tarieven voor nieuwe klanten en niet voor de verlengingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:00

Op 1 januari past Essent het variabele tarief voor stroom en gas aan. Klanten met een contract met variabele tarieven betalen dan voor gas 1,11 euro per kuub en voor stroom 0,2525 euro per kilowattuur. Bij een gemiddeld jaarlijks verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur betekent dit 656 euro extra per jaar, aldus het bedrijf.

https://www.parool.nl/nederland/essent-verhoogt-energierekening-in-2022-met-17-50-euro-per-maand~b97dd003/

Dus als ze met tarieven gaan werken die op 1 januari golden dan scheelt het ruim 2 euro per kuub.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:05

Is dat dan alleen voor particulieren?

En tot 1 jan 2023 betaal je toch de nu geldende prijs? Vanaf 1 jan 2023 (en over 2023) de prijzen zoals in dat artikel genoemd?
(ik raak al in de war omdat mijn jaarrekeningen van juni tot juni gaan... :') )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:14

Cer schreef:
Is dat dan alleen voor particulieren?

En tot 1 jan 2023 betaal je toch de nu geldende prijs? Vanaf 1 jan 2023 (en over 2023) de prijzen zoals in dat artikel genoemd?
(ik raak al in de war omdat mijn jaarrekeningen van juni tot juni gaan... :') )

Volgens mij is het vanaf 1 november het tarief wat op 1 januari 2022 gold. Maar hoe het allemaal zit weet ik ook niet, ik denk dat er pas in november duidelijkheid is over wat de tarieven gaan zijn.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:17

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:21

Denk dat er komende tijd heel veel bakkers e.d. gaan omkiepen helaas...