Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:00

Ik ben 42. Ben alleen, en de scheiding en alles wat daarop volgde zoals hypotheek afkopen etc etc was ook niet goedkoop. Vorig jaar nog opnieuw advocaat in de arm genomen voor allerlei conflicten en dingen die niet goed waren geregeld.
Nou moet ik zeggen dat we in ons huwelijk nauwelijks spaarden. M’n ex gaf nogal makkelijk uit en zo breed hadden we het niet.

Ik heb ook gespend vandaag. Kids hadden studiedag, hebben geshopt. Vooral sokken en wat ondergoed, verder drankje en ijsje op terras en nog uit eten geweest.
Wel de pizza’s meegenomen dus die kunnen ze morgen eten.
Maar heerlijk dagje, ze genoten ook allebei dat is ook het voordeel als je zoiets niet zo vaak doet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:16

Wij hebben ook bespaard bij huis wezen kijken heel leuk maar besloten geen bod te doen.
Dit gingen we vieren in pannenkoekhuis met de kids :x

Beetje huiverig waren we wel van elkaar want in feite is er niks mis met huis maar onze punten samen konden we mooi overwegen niet verder te gaan.
Blij toe want we wisten al dat we weer flink moesten overbieden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 20:19

Heerlijk Samantha <3

Mijn ex was ook een enorme big spender bleef ook nooit wat over sterker nog er was altijd tekort. Ben dus erg blij dat ik mijn financiën nu zelf in de hand heb. Scheiding heeft hier ook erg veel geld gekost.

Maar flinke berg kleding meenemen dan Varekaj! Super hoor zo lekker bijverdienen. En je hebt ook wel pech met het weer, het is juli, lijkt wel oktober :brr:

Tita ook lekker er op uit met de kinderen :Y) Klinkt als verstandig mbt het huis :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:45

Ik heb nadien een wollen trui aangetrokken naar mijn gewone job, had wel bekijks :))

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:49

O verstandig idd mbt huis.
@vanhuisuit, ja hier was ook altijd tekort. En hij was ook altijd zo laks. Rondje in de kroeg geven of mensen die geld lenen niet vragen om terug te betalen. Rondje is prima overigens, maar niet als je daarna nog 2 weken moet eten met je gezin met amper geld nog over.

Hier ook blij dat ik het zelf in de hand heb. Met alles trouwens, huishouden, was, wat we eten. Lekker allemaal mijn keuze en weet ook niet of ik dat ooit nog wil delen eigenlijk.
Mijn ervaring met mannen tot nu toe dat ze allemaal big spenders zijn met geld wat ze niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:51

Die van mij kan heel goed sparen en denkt 8x na voor die iets koopt. Ze bestaan dus wel :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:01

idinn schreef:
Die van mij kan heel goed sparen en denkt 8x na voor die iets koopt. Ze bestaan dus wel :+

Haha nou dat geeft hoop gelukkig *D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:22

Mijne was, net als ik, van alles uitgeven. Samen hebben we geleerd te sparen waardoor we nu mijn 34k restschuld weggewerkt hebben maar ook een leuk bedrag in aandelen en op de spaarbank hebben staan. En dat in 7 jaar tijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 00:00

Ik kon beginnen met sparen dankzij mijn kerel. Het heeft even geduurd, maar intussen ben ik toch wel blij met mijn spaarboekje 8-) en wil ik die eigenlijk alleen nog maar dik aanvullen.
Vriend is wel uit zichzelf veel spaarzame, maar door zijn mooie loon van zijn offshore werk was sparen überhaupt peanuts... Als je een half jaar van huis zit op een bootje, dan geef je ook niks uit natuurlijk.

Ik geef nog steeds makkelijker geld uit dan hij, dat wel, maar op bepaalde vlakken ben ik dan weer veel zuiniger. In ieder geval gaan we geen grote of dure aankopen doen zonder er eerst echt goed over na te denken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 05:47

Als ik jullie zo hoor en het topic leest van studieschuld dan lijkt sparen zo makkelijk :D
Vroeger kon ik goed sparen met een baan die ik leuk vond en fulltime werkte geen kids lukte het ook goed.

Nu ben ik minder gaan werken ivm kinderen… en dan lukt sparen gewoon niet meer zo goed.
Is allemaal duur even drankje doen in de stad en je bent 20€ armer en ik leef wel om te leven.

Dus cola siroop :+ zou voor mij toppunt van gierigheid zijn om jezelf lekkerst te ontnemen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 06:48

Het is een mindset, een keuze heb ik gemerkt. Ik vind bepaalde dingen gewoon te duur en niet belangrijk (genoeg) meer. Maar we geven het geld nog steeds goed uit hoor. Elke 1-2 maanden dagje sauna, uit eten (maar dan niet naar een heel duur restaurant).

En ik ga straks op pad om voor het eerst naar een eigen paard te kijken. Die komt aan huis te staan en de inrichting daarvoor is ook zeker niet goedkoop :P Maar dat zijn echt bewuste keuzes die we maken.

Voordeel is dat ik gewoon niet tegen koolzuur houdend spul kan en ook redelijk fel tegen zoetstoffen ben dus cola etc is hier gewoon niet echt in huis. Als ik dat doe is het einde zoek en drinkt mijn man alleen nog maar liters van dat spul. Is ook niet al te best voor zijn gezondheid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:50

Sparen, financieel onafhankelijk zijn is natuurlijk allemaal relatief.

De een is zeer tevreden als er iedere maand 100 euro gepaard wordt en met 10k op de spaarrekening, de ander wil maximaal sparen en onthoud zichzelf veel.

Een ander wil snel en veel sparen en leeft daarbij sober.

Ook niet iedereen wil even veel werken, heeft een goed inkomen of dezelfde gezinssamenstelling.

Financieel onafhankelijk is natuurlijk ook voor iedereen verschillend.
Als ik zeer zuinig zou leven en dat heel mijn leven zou doen dan ben ik rond mijn 50e ook financieel onafhankelijk, maar zo wil ik absoluut niet leven.
Sparen is belangrijk, maar geld moet ook zeker rollen.
Zolang ik ongeveer 30% van het loon kan sparen en daarbij alles kan doen wat ik wil ben ik zeer tevreden.

Zou niet weten wat ik zou moeten gaan doen als ik vanaf mijn 50e niets meer zou hoeven haha.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:14

vooral genieten als je ook jong bent, en niet alles sparen tot je oud bent, afgezien van het feit of je dat wel gaat halen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:23

fokfanaat schreef:
vooral genieten als je ook jong bent, en niet alles sparen tot je oud bent, afgezien van het feit of je dat wel gaat halen!

Dat is zeker waar. De ouders van mijn man heb ik nooit leren kennen. Zijn vader is op 49 overleden aan hartfalen, zijn moeder op 60 geloof ik aan darmkanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:32

fokfanaat schreef:

Dit.. je hebt echt nul garantie dat je oud wordt. Tuurlijk is nadenken over later belangrijk. Maar geniet daarbij ook van het nu, voor geval je dat later niet mag bereiken.

Ik verdien gelukkig als starter erg goed. Wel fijn, want mijn echte grote mensen baan ben ik pas op mijn 32e mee begonnen :') Naast sparen kan ik alsnog genoeg geld uitgeven. En daar ben ik heel dankbaar voor. Soms voel ik me wel beetje opgelaten als ik kijk wat ik allemaal uit kan geven. Maar aan de andere kant, ik heb daar ook bijna 14 jaar studeren aan vooraf gaan. Met periodes dat ik €10 per week had voor boodschappen. Dus ik mag nu best het geld meer laten rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:55

Mijn vader is overleden toen hij 58 was en net 6 maanden op vervroegd pensioen. Gewoon pats boem. Die had nog zoveel dromen, die had zo hard uitgekeken naar stoppen met werken... Ik herinner me de kalender nog waar hij elke dag met alle liefde een kruisje zette tot de einddatum. Dat is nu 14 jaar geleden intussen. Het heeft mij wel de aanzet gegeven om niet te wachten "tot later" maar nu al alles eruit te halen wat kan.

Dus sparen is op zich wel een doel, maar ik kies wel bewust om maar parttime te werken. Tijd is ook kostbaar immers, en je krijgt geen 2e kans waarbij je die kan inhalen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:16

Sober leven en een hoop geld op de bank. Dat zal mijn keuze nooit zijn.

Zul je idd zien dat er wat met je gebeurt, heb je ook niets meer aan dat geld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:28

Wij sparen ook alleen wat we echt over hebben inderdaad. Ik zou ook niet op water en brood willen leven. Maar een keer in de paar weken uiteten vind ik al meer dan genoeg bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die meer waarde hechten aan luxe en dure kleding en de nieuwste telefoon enz enz.
Maar écht leven en dromen waar maken terwijl we een vaste baan hebben lukt hier niet, ik begin altijd pas een beetje het vakantiegevoel te krijgen als die al half om is :') Dus ik ben wel blij dat we over een aantal jaartjes al kunnen stoppen en lange reizen kunnen gaan maken, en daar niet op hoeven te wachten totdat we oud zijn. Want inderdaad, wie zegt dat je dat haalt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:38

nou ik wil ook echt wel minder gaan werken, als de kinderen uit huis zijn.
genieten zodra het kan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:12

Ik werk om te leven, maar leef ook zeker om te werken.

Zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat ik niet meer naar mijn werk zou kunnen.

Wat minder werken, dat misschien wel als ik wat ouder ben. Werk nu fulltime terwijl ik, financieel gezien, makkelijk parttime of nog minder zou kunnen werken.

In het onderwijs heb je natuurlijk veel vakantie. Dat maakt veel goed.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:26

Vakanties mis ik stiekem wel hoor :') .

Mijn contract wordt niet verlengd op m’n werk. Dus nu op zoek naar ander week en kijken wat ik echt leuk vindt.
Gelukkig wel nog betaald tot eind contract, maar stress m wel of ik op tijd iets vindt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:18

Es_ther schreef:
Vakanties mis ik stiekem wel hoor :') .

Mijn contract wordt niet verlengd op m’n werk. Dus nu op zoek naar ander week en kijken wat ik echt leuk vindt.
Gelukkig wel nog betaald tot eind contract, maar stress m wel of ik op tijd iets vindt

Tot hoe lang loopt je contract nog?
Niks aan, hopelijk snel nieuwe baan. Wat voor werk deed je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:02

Wat deed je?

Ow als ik vanaf morgen niet meer zou hoeven werken om alles te kunnen doen zoals we nu doen.. zou ik dat direct doen. Vind m'n werk leuk hoor, maar het geeft ook stress. En ik weet veel leukere dingen te doen met m'n tijd :+

Die kapper.. gaat wat duurder uitvallen nog. Maar zit er dan ook ruim 6 uur :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:54

Wat balen Esther!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:03

Ah balen Esther, maar elk nieuw begin is een kans die je moet grijpen.

Ik ben van fulltime werken en kromliggen om rond te komen kunnen evolueren naar deeltijds werk, mooie spaarboek, verre/mooie reizen kunnen maken en als ik wat oplet kan ik sparen zonder echt elk dubbeltje te moeten omdraaien. Zonder te moeten inboeten op eens terrasje doen, lekker uit eten etc.

Ik heb de spaar eens gecheckt en als ik wat goed kan aanpakken haal ik eind dit jaar misschien het bedrag wat ik voor ogen had. Kom ongeveer 3000 te kort daarvoor op vandaag. Met alle bijverdienste van het prikcentrum is dat na de zomer hopelijk al teruggebracht naar nog 2000, dus we gaan ervoor :D