Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ryder

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:25

Spannend Steentje, heb je een linkje van het huis?

Of je het doet, hangt af van zoveel factoren. Heb je je hier al over laten adviseren door een hypotheekadviseur? Als deze bijv zegt dat de hypotheek voor jullie geen enkel probleem is kun je het misschien wagen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:40

Wij hebben zelfs in de koopovereenkomst laten opnemen dat we voor de overdracht nog meermaals met diverse bouwvakkers langs wilden komen. Het is een flinke verbouwing en er moesten een stuk of 8 verschillende bedrijven langskomen, zodat de verbouwing direct op datum overdracht kon beginnen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:07

Ik zou alleen een bod doen zonder voorwaarde als je 1 hypotheek nodig hebt op 1 salaris en deze echt een schijntje is van het bedrag wat je nodig hebt. In het ergste geval ben je dan de 10 procent kwijt en heb je een hele dure les geleerd.

Bouwkundige keuring wil je dan ook niet laten doen?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:41

Steentje, ik denk dat je je moet voorstellen of je worst case scenario de kosten koper wilt verliezen? Als je dat financieel makkelijk kan hebben dan kan je misschien het risico nemen. Anders zou ik het zeker niet doen!

Wij hebben gisteren een huis bezichtigd. Wat een giller.. op de foto’s zag het er netjes uit. Je zag alleen dat je boven de vloeren opnieuw moest leggen. Maar het was erger dan dat.
De eiken vloer beneden lag er los in. Plinten ontbraken of waren kapot en lager er los in. De tegels bij de keuken lagen schots en scheef. De helft van de keukenkastjes waren verkleurd. Er zat een immense scheur in de stenen haard, het glas in lood was kapot in de deur of lag er uit. En zo nog veel meer. De enige ‘nette’ kamer was de badkamer. Maar die was ook maar half gedaan en op veel plekken niet eens gekit. Huis stond te koop voor 469k. Ik zou er nog geen 4 ton voor over hebben gehad haha :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:06

Queelens schreef:
Steentje, ik denk dat je je moet voorstellen of je worst case scenario de kosten koper wilt verliezen? Als je dat financieel makkelijk kan hebben dan kan je misschien het risico nemen. Anders zou ik het zeker niet doen!

Precies dat!!

Ik heb de situatie al heel vaak meegemaakt, de meeste keren gaat het helemaal goed. Dat is ook logisch, want ook bij een financieel voorbehoud gaat het meestal goed.
Maar ik heb het meerdere keren ook mis zien gaan, zowel met voorbehoud als zonder. Door onvoorziene omstandigheden waarbij mensen dachten het makkelijk te kunnen lenen, ver onder hun max, vaste contracten etc.
Er zijn ALTIJD risico's en de vraag is of je dat wil lopen en of je de financiële consequenties kan dragen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:25

rina schreef:
Onze kopers zijn hier ook al veelvuldig geweest. Ok, een deel van hun spullen staat ook al hier :D Wat het vaker hier zijn voor een groot deel verklaart :D Maar ik heb er ook helemaal geen probleem mee. Het huis wat wij gekocht hebben hebben we net afgelopen woensdag voor de 2e keer van binnen gezien. Zijn wel een paar keer buitenom geweest, huis staat leeg. Makelaar en notaris doen daar moeilijk over. Had nl al weken geleden graag even wat willen opmeten, maar mocht niet. En ik verwacht nog ruzie met ze te gaan krijgen. Hou het maar op een vooruitziende blik van mijn kant. Notaris regelt alles voor de verkoper, maar verkoper is meer dan laks met leeghalen van pand en rotzooi er omheen. Makelaar heeft bepaalde dingen belooft tijdens bezichtiging, en ik ga er nu al vanuit dat daar niks van waar gemaakt gaat worden. Is een uit de categorie van een vrouw hoort achter het fornuis en dr smoel te houden, dat is iets dat pik ik niet. De 15e smorgens voor het tekenen bij de notaris worden we bij het huis verwacht voor de meterstanden. Als het dan niet is zoals afgesproken kan hij wat van mij verwachten. Wij gaan niet opdraaien voor de rotzooi van een ander.

Dan wordt er vaak wel iets geregeld met een depot bijvoorbeeld. Je wordt ook niet verwacht voor alleen de meterstanden namelijk, maar voor een algehele voorinspectie. Is het huis ontruimd inderdaad, is er niet opeens iets kapot (een ingetrapte voordeur of ruit bijvoorbeeld).

Maar dat je er nog niet in mag snap ik wel, het huis is nu nog voor risico van verkoper.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:21

Tiggs schreef:
rina schreef:
Onze kopers zijn hier ook al veelvuldig geweest. Ok, een deel van hun spullen staat ook al hier :D Wat het vaker hier zijn voor een groot deel verklaart :D Maar ik heb er ook helemaal geen probleem mee. Het huis wat wij gekocht hebben hebben we net afgelopen woensdag voor de 2e keer van binnen gezien. Zijn wel een paar keer buitenom geweest, huis staat leeg. Makelaar en notaris doen daar moeilijk over. Had nl al weken geleden graag even wat willen opmeten, maar mocht niet. En ik verwacht nog ruzie met ze te gaan krijgen. Hou het maar op een vooruitziende blik van mijn kant. Notaris regelt alles voor de verkoper, maar verkoper is meer dan laks met leeghalen van pand en rotzooi er omheen. Makelaar heeft bepaalde dingen belooft tijdens bezichtiging, en ik ga er nu al vanuit dat daar niks van waar gemaakt gaat worden. Is een uit de categorie van een vrouw hoort achter het fornuis en dr smoel te houden, dat is iets dat pik ik niet. De 15e smorgens voor het tekenen bij de notaris worden we bij het huis verwacht voor de meterstanden. Als het dan niet is zoals afgesproken kan hij wat van mij verwachten. Wij gaan niet opdraaien voor de rotzooi van een ander.

Dan wordt er vaak wel iets geregeld met een depot bijvoorbeeld. Je wordt ook niet verwacht voor alleen de meterstanden namelijk, maar voor een algehele voorinspectie. Is het huis ontruimd inderdaad, is er niet opeens iets kapot (een ingetrapte voordeur of ruit bijvoorbeeld).

Maar dat je er nog niet in mag snap ik wel, het huis is nu nog voor risico van verkoper.

Wilde er alleen maar in om op te meten, zelfs dat mocht van de makelaar niet eerder dan de papieren van de bank er waren. We mogen wel buiten de bomen zagen, terwijl dat eigenlijk ook hun werk was. Bomen zijn omgevallen met de afgelopen winterstormen. Maar omdat de erven geen vervoer hadden, wilden we ze het wat makkelijker maken, blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd en ons dan een beetje tegemoet komen dat ik even de keuken kan opmeten, dat kan niet.
Zal het je nog gekker vertellen. De kopers van ons huis hebben zelfs al aangeboden ons te helpen met verhuizen. Dr zit verschil in mensen.
Ruzie verwacht ik overigens met de makelaar, die bij de bezichtiging beloofde dat de kelder waar water in staat dan gerepareerd zou zijn. En daar geloof ik dus geen biet van. Als het ontruimen al zoveel tijd en moeite kost, gaan ze daar echt niks meer aan doen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:20

Steentje schreef:
De reden dat ik het vraag is omdat wij ons droomhuis gevonden hebben (maar ik weet dat wij zéker niet de enigen zijn voor wie het een droomhuis is ;)), en neigen naar het doen van een bod zonder ontbindende voorwaarden, om een extra troef in handen te hebben.

Binnen een dag heeft de verkopende makelaar namelijk 19 bezichtigingsaanvragen gekregen. Er is dus heel veel animo voor en we willen onze kansen zo groot mogelijk maken (maar wel goed overdacht, natuurlijk).

We wonen gehuurd en het huis valt een héél stuk lager uit dan onze maximale hypotheek.

Ik ben op zoek naar voors en tegens. Tips van ervaringsdeskundigen. Succesverhalen en wellicht ook pechverhalen? En ook hoor ik graag van mensen die het nooit zouden doen en waarom dan niet. :)

Ik zou het echt alleen doen als je zelf een behoorlijke buffer hebt en 100% zeker weet dat je de woning gefinancierd krijgt. Ik koop altijd zonder hypotheek/voorbehoud en heb mezelf daardoor al menig keer wat voorrang kunnen verlenen - en zelfs in de huidige tijd dik onder de marktwaarde kunnen kopen. Maar als ik echt afhankelijk ben van een bank onder de streep zou ik daar toch voorzichtig mee zijn, en in ieder geval incalculeren dat je minimaal 10% zelf wegpist.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:14

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar had nog niet gereageerd.
Wat een spannende tijd voor ons allemaal. Succes allemaal en gefeliciteerd voor iedereen waarbij het al allemaal rond is.

Er is een huis te koop gekomen die aan alle wensen en meer voldoet binnen ons budget. Nu het opeens heel snel heel serieus word. Vroeg ik me af of jullie nog tips hadden. We waren namelijk aan het rondkijken maar hadden verder niet heel erg veel haast. Dit word ons eerste huis, dus we zijn nog echte leken. Alvast bedankt!

Ik zal ook wat in het topic komen mee kletsen!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:43

sanneloveyou schreef:
Hallo allemaal,

Wat een spannende tijd voor ons allemaal. Succes allemaal en gefeliciteerd voor iedereen waarbij het al allemaal rond is.

Er is een huis te koop gekomen die aan alle wensen en meer voldoet binnen ons budget. Nu het opeens heel snel heel serieus word. Vroeg ik me af of jullie nog tips hadden. We waren namelijk aan het rondkijken maar hadden verder niet heel erg veel haast. Dit word ons eerste huis, dus we zijn nog echte leken. Alvast bedankt!

Snel met een onafhankelijke hypotheek adviseur om tafel, als je dat nog niet gedaan had!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:32

Ga gewoon eens gaan kijken hoe het huis ‘voelt’. Dan weet je vanzelf of je er iets mee wil.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:01

Welkom Sanne, klinkt goed hoor! Zo te horen hoeven jullie zelf geen huis kwijt? Dat scheelt in de stress nu tijdens deze crisis denk ik. Ga kijken, eventueel ook met iemand met een bouwkundige achtergrond en met de hypotheekadviseur om de tafel. Als het goed voelt en het kan: ga er voor!

Ons huis komt vandaag op Funda, en ik weet niet waarom maar ik vind dat retespannend.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:28

Nymeria schreef:
Welkom Sanne, klinkt goed hoor! Zo te horen hoeven jullie zelf geen huis kwijt? Dat scheelt in de stress nu tijdens deze crisis denk ik. Ga kijken, eventueel ook met iemand met een bouwkundige achtergrond en met de hypotheekadviseur om de tafel. Als het goed voelt en het kan: ga er voor!

Ons huis komt vandaag op Funda, en ik weet niet waarom maar ik vind dat retespannend.

Ik snap dat je het spannend vind! Ik zelf heb dat ook. :o Verwachten jullie dat het huis snel verkocht zal zijn?

Ik lees al een tijdje mee. Hier worden maandag bij ons foto's gemaakt. In de loop van volgende week op Funda.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:19

sanneloveyou schreef:
Hallo allemaal,

Leuk, wij hebben dus ook net ons eerste huis gekocht. Niet goed voor je hart, maar wel heel leuk! Veel succes :D

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:21

Lioony schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat jullie precies willen meten. Maar recente bouwtekeningen kun je vaak opvragen bij de gemeente. Voor oudere stukken kun je proberen of er nog wat in het archief aanwezig is.

Hier op terugkomend: de huidige eigenaar blijkt bouwkundig tekenaar, dus we hebben de tekening van ons huis al gekregen. *\o/*

Verder hebben ze wat dingen opgemeten, want ze willen geen mensen over de vloer nu. Wat ik volledig begrijp, dat doen we nu thuis ook niet. Maar wel jammer dat we toch echt nog geduld moeten hebben haha.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:42

Mag ik ook mee kletsen?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:50

Iemand al eens bij dit huis wezen kijken?
https://www.funda.nl/koop/bellingwolde/ ... derweg-13/
Ik verbaas mij er echt over dat het nog niet is verkocht. Deze woning heeft genoeg mogelijkheden voor wat paarden te houden en de prijs is niet erg hoog.
Er is door de makelaar al 2 keer een openhuizendag geweest en ook veel kijkers. Ik ken het huis van langsrijden maar verbaas mij dat het nog steeds niet is verkocht.
Wat zou er met het huis mis zijn dat niemand het koopt?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:08

Ik denk dat de plaats + ligging niet erg in trek is. Over de Rhederweg komt aardig wat verkeer..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:31

Wow gaaf huis. Als ik zoiets zocht zou ik het wel aandurven. Normaal gesproken zou ik zeggen ga op verschillende tijden kijken hoe druk het is, alleen krijg je nu niet echt een goed beeld. Geluid van een weg als deze wen je snel genoeg aan, daar zou ik het niet om laten.

Vind het verder wel een mooi plekje, alleen die WC beneden zou ik heel snel verbouwen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:36

Het huis staat ver genoeg van de weg af. Ik denk niet dat dat de reden is dat het huis maar niet verkocht wordt. Er moet volgens mij wat anders zijn.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:55

tjiftjaf schreef:
Iemand al eens bij dit huis wezen kijken?
https://www.funda.nl/koop/bellingwolde/ ... derweg-13/
Ik verbaas mij er echt over dat het nog niet is verkocht. Deze woning heeft genoeg mogelijkheden voor wat paarden te houden en de prijs is niet erg hoog.
Er is door de makelaar al 2 keer een openhuizendag geweest en ook veel kijkers. Ik ken het huis van langsrijden maar verbaas mij dat het nog steeds niet is verkocht.
Wat zou er met het huis mis zijn dat niemand het koopt?

Gave stek! Gezien de vraagprijs woon ik in een heel andere regio, wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:00

Enige wat ik me voor kan stellen is dat mensen de bovenverdieping te klein vinden.
Ik zou gewoon even bellen met de makelaar.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:12

Hallo allemaal bedankt voor de tips!
Wij zijn eerder naar een hypotheekadviseur geweest en weten wat we kunnen lenen. Nog niet naar een onafhankelijke geweest, maar ik dacht eerlijk gezegd dat ze nooit echt onafhankelijk zijn.

We hoeven inderdaad geen huis te verkopen, dit word ons eerste huis wonen nu beide nog thuis.

Wow wat een ruimte voor dat geld. Dat is hier in de randstad wel anders :$

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:17

Sanneloveyou, wanneer ga je naar het huis kijken?

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:24

Dat weten we nog niet, ik heb vrijdag na sluitingstijd een bericht gestuurd, dat ik het huis graag zo snel mogelijk wil bezichtigen. Dus daar hoor ik maandag als het goed is meer over!