[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Strohalmpje

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:58

Wat een toffe trap wordt het!
De hammerite tip ga ik ook zeker onthouden. Heb hier ook nog wel het eea aan staalwerk wat wel een opknapbeurt kan gebruiken ;-)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:32

Hier het resultaat van mijn schilderwerk. Deze hekken gaan op termijn weg maar tot die tijd wilde ik ze goedkoop een beetje opleuken. Het geeft zo'n ander beeld, beste investering vs rendement ever zeg ik! :Y) :D Ben heel benieuwd naar de voor en na foto's van jouw trap!
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:48

En kan je ook een andere kleur hiervoor kiezen? Moet je dat eerst afschuren en dan verven? Hoe kies je de verf? Ik heb hier ook wat metaalwerk dat ik wel zou willen opleuken, maar weet niet goed hoe er aan te beginnen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:01

Hammerite heeft verschillende kleuren. Ik heb het eerst met een staalborstel bewerkt en toen met schuurpapier. Heb het niet heel zorgvuldig gedaan omdat we nogal veel hekken hebben (niet alles staat op de foto) en deze uiteindelijk toch met een jaar of 5 weggaan. Het resultaat hoeft dus niet superlang stand te houden...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 11:42

Ir111 schreef:
Hier het resultaat van mijn schilderwerk. Deze hekken gaan op termijn weg maar tot die tijd wilde ik ze goedkoop een beetje opleuken. Het geeft zo'n ander beeld, beste investering vs rendement ever zeg ik! :Y) :D Ben heel benieuwd naar de voor en na foto's van jouw trap!
[ [url=m/1Q41Um.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh super tof dat je het ook even deelt! Wat een verschil dan gelijk om tegen aan te kijken :D Tof hoor!

neile schreef:
En kan je ook een andere kleur hiervoor kiezen? Moet je dat eerst afschuren en dan verven? Hoe kies je de verf? Ik heb hier ook wat metaalwerk dat ik wel zou willen opleuken, maar weet niet goed hoe er aan te beginnen?

Ja ze hebben meerdere kleuren die geschikt zijn voor direct over roest. Ze hebben er zelf een filmpje van;

Ik heb "standgroen" gekozen omdat dat het meest dicht bij ons verder gebruikte "antiekgroen" komt.
Hier ook eerst met een staalborstel alle losse roestdeeltjes verwijderd en daarna met schuurpapier wat verder netjes gemaakt. Daarna ontvet.

Het verschil na de tweede laag er over is best groot nog weer ook!
Afbeelding

En de voor en nafoto onder elkaar;

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ze hem wat moeten inkorten ga ik er vanuit dat ik na plaatsen vast nog wel weer wat moet bijwerken hier en daar. Maar ach. Het ziet er - ook als ik verder niks meer bijwerk - al 100x beter uit :D

En ben nu bezig op het wandje waar de trap tegen aan komt. Daar was ook nog wel wat winst te behalen :+ . En ook zo'n punt waar je straks niet meer makkelijk bij kan, dus toch ook nog maar even nu mee bezig. Ik wil deze tussenstalwand er uiteindelijk ook uit en vervangen door een dichte houten wand (zit te denken aan opbouwen met steenschotten). Maar dat zal ook op zijn vroegst volgend jaar zijn. Ga hem dus ook niet helemaal 'perfect' doen (daar heb ik de tijd ook niet meer voor, morgen plaatsen ze de trap al). Maar dan is het voor straks in elk geval wat beter tegen aan kijken :D

Afbeelding

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:51

MarliesR schreef:
xXutopiaXx schreef:
Waaaauuuuwwwww!!! _/-\o_
En wat knapt die trap ook op!!! +:)+ Ik wil ook iets Hammerite'en :D :D

Wanneer kom je langs? Al met metaal in de stal moet nog :j _O- (tralies, frames, stalen balken...). Genoeg voor best wat daagjes werk :') .

:') :D :):) Hmm... :D

Dat muurtje is alleen met schoonmaken al een enorm verschil :') _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:57

Heerlijk hè +:)+

Zoiets doe je met redelijk weinig tijd en moeite en het geeft je elke dag een prettig gevoel als je er tegenaan kijkt :j

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:18

Wow, wat een verschil!
Interessant, ga mij daar ook eens mee bezig houden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:10

Wat een verschil zeg en heerlijk verwoon over roest heen flotsen. Is de trap nu niet “metaalmoe” kwa roest etc, sterk genoeg?

Ff voor de beeldvorming, waar loopt die trap heen? Een hooi zolder boven de stallen/inloopstal?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 15:17

Hannanas schreef:
Wat een verschil zeg en heerlijk verwoon over roest heen flotsen. Is de trap nu niet “metaalmoe” kwa roest etc, sterk genoeg?

Ff voor de beeldvorming, waar loopt die trap heen? Een hooi zolder boven de stallen/inloopstal?

Nee dat is met deze trap echt geen issue. Roest was ook best oppervlakkig en het resterende metaal echt enorm dik. Ding weegt ook... :')

Trap komt straks inderdaad vanuit beneden naar de zolder boven de stallen! Wordt straks een heerlijke plek om vanuit dat grote raam over de track te kijken met een kopje thee <3 !

Eindstand voor vandaag;
Iets na de start (had hier al een klein stukje schoon gestoken)
Afbeelding

En huidige stand;
Afbeelding

Tralies in een eerste laag lak en muur eerste deel gedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:26

Knapt er wel van op +:)+

Ik ga zelf meer voor zwrate Hammerite, daar valt 1 en ander zo mooi van weg tegen de achtergrond.
Hebben hier nog een on-tilbare stalen schommel die ik nodig moet doen maarja met dit weer... :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:01

Wel een mooi verschil hoor.

Ik had Hammerite gebruikt voor onze old timer trailer. Die was lelijk en ik had hem helemaal kaal gemaakt. Toen de Hammerite erop, maar nu ongeveer 4/5jaar later bladdert het toch weer af, ggrrr. Ik wete dat ik toen op die plekken was begonnen met opknappen, dus het zal weer helemaal loslaten ben ik bang.

Het is wel heel vies weer. Heb je nu nog een schuilmogelijkheid en heeft de jongste aanwinst ook overal de weg al gevonden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:33

superpony schreef:

Ik had Hammerite gebruikt voor onze old timer trailer. Die was lelijk en ik had hem helemaal kaal gemaakt. Toen de Hammerite erop, maar nu ongeveer 4/5jaar later bladdert het toch weer af, ggrrr. Ik wete dat ik toen op die plekken was begonnen met opknappen, dus het zal weer helemaal loslaten ben ik bang.

Het is wel heel vies weer. Heb je nu nog een schuilmogelijkheid en heeft de jongste aanwinst ook overal de weg al gevonden?

Hamerite hecht niet op zink, daar moet een primer onder.
Bovendien moet je het weldegelijk goed schoon maken, zodat alle losse roest eraf is EN stof- en vetvrij.
Ja, Hamerite is goed spul, maar de voorbehandeling is nog steeds erg belangrijk voor het beste resultaat.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:27

WOW wat een verschil! Nu die muur nog een mooi laagje en dat knalt echt gewoon nétjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 00:50

ikke schreef:
superpony schreef:

Hamerite hecht niet op zink, daar moet een primer onder.
Bovendien moet je het weldegelijk goed schoon maken, zodat alle losse roest eraf is EN stof- en vetvrij.
Ja, Hamerite is goed spul, maar de voorbehandeling is nog steeds erg belangrijk voor het beste resultaat.

Ja, die voorbereiding hadden we helemaal gedaan. Geen idee of het zink is eigenlijk. Zal mn man eens vragen. Volgens mij zijn de voorkant en zijkanten anders. Heb wel foto's van tijdens nog. Zal eens terug kijken.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:26

bij ons op de grote poort ook precies de stappen gevolgd maar het is toch door gaan roesten en doen.. heel veel werk aan gehad met afschuren/ hammerite ontvetter etc. maar ja, in alle barre elementen misschien ook weer anders

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:40

:')

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:09

Lekker stront steken :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:12

Oh my.... := :r

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 14:53

Wel genoegdoenend van die hele repen die er af komen whaha!

Zie alleen dat op op de "voor" foto's het raam er niet bij op heb. dat is dan ergens wel weer jammer, want dat was me ook wat :') . Zat aan de buitenkant met wat latjes wat plastic tegen aan. Maar al heel lang echt enorm kapot. En de latjes compleet verrot. Aan de binnenkant dan echt op een gevaarlijke manier tuingaas. Nu allemaal weg en de mega laag stront die daar tegen aan gekoekt zat ook weg whaha. En alles van de muur afgestoken. En ook laatste deel stuc op het andere muurtje onder de tralies weg nu *\o/* . Fikse klus nog zo zeg!

Volgende stap is de ikea kast verder opzij (heb hem al wel grotendeels leeg) dan kan ik ook het laatste stukje muur daar achter schoonvegen. En dan kan de eerste laag voorstrijk er op. Denk morgen. En dan zondag de eerste laag wit :D . Ziet het er weer heel anders uit!

Afbeelding

Verder laatste onderdelen van de trap die nog een tweede laag moesten gedaan. Dus die is nu helemaal klaar.

Schuilstal zou vandaag de randen tijdelijk omkist worden, maar is niet doorgegaan. Daar baal ik dan wel weer echt heel erg van, maar heb het er maar even mee te doen. Planning is nu dan maandag.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:17

Wauw, dat wordt super netjes! Echt eer van je werk :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 15:59

Renee1991 schreef:
Wauw, dat wordt super netjes! Echt eer van je werk :j

Dat is wel een voordeel van iets wat zo verwaarloosd is, je hebt al snel eer van je werk :D :D

Overigens ook bizar was dat het de hele "vensterbank" gewoon boordevol glas lag -O- . Dat snap ik ook gewoon niet zo goed. Wel de 'moeite' gedaan om provesorisch iets van plastic voor het kapotte raam te maken. Maar dan allemaal glas in de 'vensterbank' laten liggen (aan de kant van waar hun paard stond). En er staken ook nog allemaal stukken glas uit het kozijn.

Bij mij heeft hier overigens nooit een paard gestaan hoor, was vanaf het begin rommel/opslaghok.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 20:56

Onder het mom "wie wat bewaard die heeft wat"...

Heb een wat groter stuk waterdicht vlies uit de bouwcontainer gevist met wat afvalhoutjes en raam zelf maar even 'dicht' gemaakt :') . De schoonheidsprijs gaat het niet winnen, maar wel fijn dat het in elk geval niet inregent zo. En het raam wat er gaat komen, geeft zeker meer licht, maar het is een stuk minder donker dan een plaat hout er voor :D
Afbeelding

Muur rond het "raam" en onder de tralies vandaag een laag primerspul gegeven (transparant, dus je ziet er niks van :') ). Morgen dus aan de slag met muurverf. Dat gaat wel weer een groot verschil maken!
Afbeelding

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:47

Ik kijk echt uit naar de na-foto’s, ik ga hier zo goed op, :')

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:21

La_Lune schreef:
Ik kijk echt uit naar de na-foto’s, ik ga hier zo goed op, :')

+1 :') Heerlijk! Zelf ook weer aan het schilderen geslagen, haha.