[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:17

Huh ik snap niet hoe je een appartement d.m.v. duokoop kan verkopen? Je praat dan toch niet over 'eigen' grond maar gedeeld aandeel in grond? Of heb ik dat mis?

Nou wij zijn hier nog druk op jacht.

Eergister hier gekeken: http://www.funda.nl/koop/ilpendam/huis- ... d-7/fotos/
Prachtig huis, iets boven ons budget. En dan moet er nog verbouwd worden. Huis is wel in goede staat, dat viel me mee. Qua locatie, tsja, 20 min. boven Amsterdam, ideaal. Maar eigenlijk had 'ie 20 min. onder Amsterdam moeten liggen. Verder is de dichtsbijzijnde supermarkt 6km met de auto. Dat staat me ook wel tegen. Je bent echt 'in the middle of nowhere'.

Dinsdag gaan we hier kijken: http://www.funda.nl/koop/amstelveen/hui ... 110/fotos/
Wel aan een drukke weg + hele rare indeling op de bovenverdieping.

Vorige week hebben we ook info gehad over 'Greenzzz' een eco-nieuwbouwproject in Amstelveen waarvan de oplevering bijna gaat plaatsvinden en er nog een aantal tussenwoningen beschikbaar zijn.
Superveel voordelen qua voorzieningen t.o.v. zo'n vrijstaand huis (metro van Amsterdam op 150m lopen, scholen, supermarkten etc. allemaal op fietsafstand, 10 autominuten van schiphol, 20 autominuten van A'dam centraal etc. etc. )
Verder een ruim huis (136m2) met allerlei technische snufjes zoals een warmte terugwinsysteem (geen radiatoren maar via de vloer), een luchtverbeteraar en overal 3 dubbeldik glas en geïsoleerde muren. Kan je de radio nog 'ns hard zetten. ;)
Maar, wel echt HEEL erg sfeerloos en niet wat we willen. (maar wel heel praktisch en heel goedkoop voor ons budget).

Daar gaan we in elk geval volgende week nog even binnen kijken op het bouwterrein.

We hebben een beetje een luxeprobleem, we kunnen zoveel kanten op met ons budget dat we van gekkigheid niet echt meer weten wat we willen. Alleen wat we wel ECHT willen is net niet haalbaar voor ons.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:03

gekke vraag, maar hoe kom je in hemelsnaam aan zoveel geld.. dat je een huis van zegmaar 500.000 euro kunt kopen..

Of is er dan sprake van beide een superbetaalde baan waardoor je hypotheek enorm is?

Mag ook via PB als dit een te persoonlijke vraag is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:43

Jolliegirl, in bepaalde gebieden van Nederland liggen de inkomens ook hoger(maar daar zijn de huizenprijzen ook hoger), en als je dan ook nog eens een goede baan hebt en tweeverdiener bent kan het maar zo zijn dat je die bedragen kunt financieren.
Ik woon in zo'n gebied, heb een goede baan, en mijn vriend ook. Wij zouden nog ver boven die 5 ton kunnen financieren.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:14

*\o/* tuin leeg, hok leeg en bovenverdieping leeg.
Bed staat nu in de woonkamer en meeste is in gepakt. :D

Die duokoop regeling begrijp ik ook niet echt eerlijk gezegd.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:35

De grond waarop de flat staat is van de vereniging. Mijn deel daarvan is mijn stukje grond en daar wordt een prijs aangehangen. Dat kan gesplitst van mijn appartement verkopen. Ik wist ook niet dat dat kon, mijn makelaar heeft er een week over gedaan om het uitgelegd te krijgen. Juridisch klopt het, ik heb het bij Vereniging Eigen Huis en mijn rechtsbijstand nagevraagd.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 21:49

Neonlight schreef:
Jolliegirl, in bepaalde gebieden van Nederland liggen de inkomens ook hoger(maar daar zijn de huizenprijzen ook hoger), en als je dan ook nog eens een goede baan hebt en tweeverdiener bent kan het maar zo zijn dat je die bedragen kunt financieren.
Ik woon in zo'n gebied, heb een goede baan, en mijn vriend ook. Wij zouden nog ver boven die 5 ton kunnen financieren.

Jolliegirl, dit dus.. Tweeverdieners, beide goede baan, beetje sparen. :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:19

Ons appartement staat ook met Duokoop te koop.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:05

Mellow schiet op zo :)
Wanneer echt over?

Ik heb verder weinig te melden, het is nog steeds wachten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:07

Berdien schreef:
Ik vind 6-7x je inkomen nogal wat, dat lijkt me haast niet correct. Wel is het zo dat bij een gedwongen verkoop je voor NHG echt alles aan moet grijpen om in de woning te kunnen blijven wonen. Ze hanteren dan niet zozeer ruimere toetsnormen maar kijken wel veel breder.
Zowel de hypotheekadviseur als NHG voeren beiden de vermogenstoets van NHG in, dus daar zou eigenlijk geen verschil in moeten zitten..

Wat bedoel je precies met 5 jaar? In verband met een BKR codering?

Sorry voor de late reactie. De makelaar kwam ook met dat verhaal. De stukken gaan als het goed is vandaag getoetst worden dus ben heel benieuwd.

Bedoel inderdaad de BKR-codering. Maar kan me dat haast niet voorstellen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:31

Je krijgt inderdaad een BKR-codering, een zogenaamde 2-codering. Dit is echter zodra er een verliesdeclaratie door NHG wordt ingediend bij je bank. Je bank meldt je dan aan voor een 2 codering. Echter, aangezien deze codering niet perse wordt veroorzaakt door wanbetaling kan het zijn dat je ook tijdens die codering een hypotheek kan aanvragen. Dit zal per bank en per klant individueel bekeken moeten worden. Zie ook: https://www.nhg.nl/consument/u-blijft-a ... html#c1796

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:06

zerena schreef:
Mellow schiet op zo :)
Wanneer echt over?

Ik heb verder weinig te melden, het is nog steeds wachten.

2/3 november over, aankomende donderdag de sleutel.

Wat duurt het lang he? Hoop voor je dat je het gauw hoort :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:37

Mijn vriend is nu bij de hypotheker om de offertes van de banken door te nemen. Spannend!
Nelleke ik vind dat voor jouw leeftijd lekker veel geld :D

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:55

Hoi hoi,
Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen maar ik hoop dat jullie ervaring hebben met onze situatie.. Het zit namelijk zo: juni 2012 hebben mijn vriend en ik een nieuwbouw huurappartement toegewezen gekregen. De planning was toen dat dit eind 2013 opgeleverd werd. Netjes gewacht, ondertussen mochten we de keuken, badkamer en toilet uitkiezen. Nu werd ons 6 weken geleden tijdens een kijkdag verteld dat de appartementen in november werden opgeleverd, welke week konden ze nog niet zeggen.. Maar nu is het eind oktober en hebben we nog niks gehoord.. Dingen die geleverd moeten worden zetten we maar op 20 november in de hoop dat we dan "save" zitten.
Dus nu is eigenlijk mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee? En wat is gebruikelijk dat de woningbouw een datum laat weten bij het opleveren van een nieuw appartement?
Bedankt voor het lezen!
Groetjes Jasmijn

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:16

Is het niet makkelijker om even te bellen met de verhurende partij?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:18

Berdien schreef:

Inderdaad, dat lijkt me ook het meest logische om te doen. :o

Spannend Joolien! :D

Mellow ook spannend! :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:26

Zometeen taxatie en bouwtechnische keuring.. Taxateur al ingeseind dat er geen info gedeeld mag worden met de verkopende partij. Zometeen bouwkundige nog even waarschuwen.. Mochten ze dit wel doen dan hebben ze een probleem ~~}>

Nu is het wel een nadeel dat ik dit allemaal in mijn eentje moet doen. Ben zo bang dat ik dingen vergeet. Pen en papier zit al in mijn tas.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:27

Berdien schreef:

Haha ja ergens wel. Maar voel me dan opdringerig dus stel het telkens uit haha! Ik wacht nog even tot het einde van de week en dan ga ik maar eens bellen!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:28

Hoi hoi!

Nelleke, wat een onwijs mooie huizen zeg! Succes met de zoektocht!

Selka, wat een vervelende situatie zeg. Sterkte!

Berdien, ik zou het inderdaad even checken. Maar mijn ervaring is dat je dat best pas paar dagen van tevoren hoort :).

Voor de al kopers even een vraag: hoeveel onder vraagprijs (percentueel) was jullie openingsbod?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:34

2500, maar dat was op een ton :)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:45

25% ongeveer. :o
En geaccepteerd.
En van de vp in het begin ongeveer 75%.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:49

Mellow, wat een verschil!

Wat was de VP en om wat voor huis ging het?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:53

willemlover schreef:
Berdien schreef:

Haha ja ergens wel. Maar voel me dan opdringerig dus stel het telkens uit haha! Ik wacht nog even tot het einde van de week en dan ga ik maar eens bellen!

daar moet je echt even zelf achter aan bellen :j
vanuit de woningbouw zijn ze meestal niet zo actief om mensen van dit soort dingen op de hoogte te stellen is mijn ervaring.
gewoon even een belletje , dan geven ze vast een +- datum
oftewel, dan en dan krijg je waarschijnlijk de sleutel, maar dan zeggen ze er wel bij "geen garanties" kan dus alsnog later worden.
zou voor meubels etc eerder een weel later laten leveren dan vroeger , voor dat je kunt gaan inrichten ben je ook wel weer even verder, ook nieuwbouw kost aardig wat schuur en verf werk etc :)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:06

Loesss schreef:
Mellow, wat een verschil!

Wat was de VP en om wat voor huis ging het?

5 jaar terug vp 198.000, daarna gezakt naar 175.00 en daarna naar 145.000, die 198 was in de goede tijd.
Het is een 2 onder 1 kap op perceel van 385m.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:15

Ik hoef het niet te weten he Loes :D

Gewoon bellen, is niks opdringerigs aan hoor.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:27

Waauw mooi huis Nelleke.

Ik heb zo het gevoel dat er iemand komt die interesse heeft voor ons huis :D