Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:42

Malenka schreef:
Inderdaad veel gras. Helaas kan ik dat nu niet meer zaaien. We zitten al te ver in het jaar. Dus dat zal pas het najaar worden. Of ik moet zoden kunnen kopen. Maar dat is natuurlijk veel duurder. Ik ben wel blij als we het grind kwijt zijn. Wat is dat een rommel. Echt ontzettend veel werk om bij te houden. En bovendien kun je er niet lekker op liggen of met blote voeten over lopen. Dan maai ik liever wekelijks het gras.

Waarom zou je nu niet kunnen zaaien? Wij hebben vorig jaar ergens in juli gezaaid.. Goed sproeien de eerste dagen als het echt droog en zonnig weer is, voordat we de winter ingingen hadden een mooie groene grasmat en die is de winter prima doorgekomen :j

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:44

Leuk, je zou ook eventueel verhoogde borders kunnen doen langs het gras. Dan heb je ook direct een strakke afscheiding. En ik zou op Marktplaats bij gratis kijken, je staat soms versteld wat mensen gratis wegdoen.
Tegels, balken, stekjes, bankjes, noem maar op.
En wat betreft de planten, kijk eens in de tuinen van je buren, en dan om een stekkie vragen. Doen ze bij mij ook vaak. Laatst stopten er wildvreemde mensen op de fiets en vroegen ze of het mogelijk was wat witte arabis te krijgen.
En wat is die driehoek linksachter?
En gras zaaien kan nog best hoor, wel sproeien blijven maar als je naar het weer kijkt hoeft dat de komende weken niet veel.

manzano

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:46

Het wordt niet aangeraden om nu nog te zaaien idd. Het kan wel, maar het heeft niet alleen met water te maken, maar ook met temperatuur van de bodem. Najaar is eigenlijk best (september/oktober) en anders voorjaar rond april. Wij hebben het 2 maanden geleden geloof ik ingezaaid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:30

Gras kan je echt het hele jaar door zaaien,maar idd. wat de andere zeggen,goed vochtig houden.
De temperatuur van de bodem? dat heb ik nog nooit gehoord,maar het kan altijd natuurlijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:34

Bepaalde temperaturen zijn nou eenmaal beter voor kiemen. Niet zo raar lijkt me.

Maar met het huidige weer in nl zou ik het zeker doen nu. Als je bodem nou hard bevroren was.... Het lijkt momenteel wel najaar :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:41

Zo, mijn terras is weer klaar :D
Ik heb geen potten bijgekocht *trots op mijzelf*
Ik heb bijna hetzelfde als vorige keer genomen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:47

Hier de foto's van de achtertuin in gedeelte's.Ze staan in volgorde.
Het terras op het Noorden.
Afbeelding
Afbeelding
De rest staat in linkjes.
http://i47.tinypic.com/rib0ww.jpg
http://i50.tinypic.com/szdf2o.jpg
http://i50.tinypic.com/34r60dh.jpg
De deur v.d. schuur moet nog opnieuw geverfd worden!
http://i50.tinypic.com/k49oc9.jpg
http://i46.tinypic.com/2usk1hw.jpg
http://i48.tinypic.com/2q2in9e.jpg
http://i46.tinypic.com/2ngymiv.jpg
http://i50.tinypic.com/amt7bb.jpg
Afbeelding
Deze frambozen struiken staan aan de zijkant van het huis.
Foto is helaas wat donker.
http://i47.tinypic.com/2qxarsw.jpg
Nu hebben jullie meer een idee hoe mijn tuin is.Hij is erg breed omdat we een hoekhuis hebben.
Mijn voortuin vind ik helemaal nix,staan teveel grote coniferen in.Het is een en al wortel wat je tegenkomt als je graaft.Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:21

Je kan nu nog prima gras zaaien hoor.
Wij hebben het met Pinksteren gezaaid. Was toen heel warm ook de daarna nog geen regen gehad. We hebben er voor gekozen om niet te sproeien de eerste dagen en nu met die bak regen erop komt het helemaal goed.
Er komen nu de eerste groen sprieten te voorschijn, groeit erg hard nu.
Gras kan je, als je niet wil sproeien, best een weekje laten liggen hoor zonder dat het regent. Daar wordt het zaad niet minder van, en loopt als nog hoed uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:27

Hier stond juist overal in alle folders en boekjes dat je het siergazon in mei of juni moet zaaien? Ik heb dat dus ook gedaan en er zijn toch al groene toppen. Af te wachten of het een egale mat wordt natuurlijk (zeker omdat er ook onkruid opkomt als een gek maar overal staat ook weer dat ik dat tzt weer kzijt raak door veel te maaien - dus daar hopen we dan maar op want ik mag ook niet met mijn platpoten op dat net gekiemde gras hahaha) maar eventueel zaai ik dan in het najaar de kale plekken wel bij.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:30

Gohya, vanavond ga ik je linkjes bekijken :)
Urielle, Heb je het asfalt al een beetje getemd?

Ik heb gisteren trouwens een hele leuke hibiscus gehaald (een oranje, dus mismatched een beetje qua kleur) en een plant met roze pluimen. Voor de naam moet ik even op het kaartje kijken :)
Ik zag ook nog een leuke plant van een cm of 70 met allemaal kelkjes, maar die trekken bijen aan... Die heb ik liever niet op mijn terrasje!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:38

Roze pluimen is Astilbe denk ik. Doen het ook goed in (half) schaduw :j

Goya ik vind jouw tuin eigenlijk zo wel gewoon 'helemaal af'.... Ik zou echt niet weten wat je er nog aan zou moeten doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:41

Nicolle, Dat is hem inderdaad! Op het kaartje stond alleen een vol zonnetje, dus ik hoop dat het bij mij overleefd... Schaduw heb ik alleen als de zon niet schijnt :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:50

Astilbe is leuk. Toen we de tuin van m'n ouders opnieuw hebben ontworpen en ingericht (hebben m'n vriend en ik gedaan toen zij paar weken op vakantie waren) hebben we die er ook in gezet in paar kleuren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:55

Ik heb hem laatst ook gekocht namelijk, en ik had hem speciaal aan de hand van deze beschrijving gekocht

Citaat:
Verzorging
Alle Astilbes verlangen een plaats in de halfschaduw, een vochthoudende en humusrijke grond, die nooit mag uitdrogen. In de winter mag er geen water rondom de plant(en) blijven staan. Astilbe is een vaste plant voor met name een koel klimaat.

(Neerlands tuin)

Maar ook bij mij stond er op het kaartje "plaats in de volle zon" :?
Het bleek trouwens dat er op dezelfde plek naast het schuurtje al een Astilbe stond die weer aan het opkomen was (ondanks dat we het daar op die plek flink mishandeld hebben met een nieuwe schuur bouwen, tegels leggen, zand neerpleuren, planten per ongeluk vertrappen...) dus echt een raar idee van mij was het blijkbaar niet, de vorige bewoners hadden hetzelfde idee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:56

Bij ons stond de Astilbe in de schaduw in ieder geval. Deed ie prima.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:58

-O- Dan ga ik hem vandaag verplaatsen naar een plekje direct achter het melkglas van de railing... Nat houden moet geen probleem zijn!
Ze hadden trouwens allemaal schitterende hortensia's bij de Intratuin... Van net gezaaid (12.95) tot een bloem of 20 voor rond de 80 euro <3

Durfde het niet aan om er 1 te kopen. Ik wil eigenlijk nog wel twee mooie potten met buxussen bij de voordeur. Eerst maar wachten tot de geldboom weer bloeit :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:51

Mootje,
wat een geld voor die hortensia's!

Oke, wel zaaien dus? Dan moet ik eens heel snel aan de slag met de tuin uittekenen en grint rapen. Ik kan het in ieder geval proberen natuurlijk. Mij is altijd geleerd dat je voor eind mei moet zaaien of pas weer in oktober. Maar een pak graszaad is niet zo duur dat ik heel veel verlies als ik het toch probeer. En omdat er hier een paar mensen zijn die aangeven dat het best kan... maar gewoon doen dan.

Hebben jullie nog tips om de tuin groter over te laten komen? Ik weet van mijn moeder dat diagonale lijnen erg goed werken. En natuurlijk spelen met de hoogte van de planten. Maar wat nog meer?

De maten:
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... egrond.jpg

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:56

Is de tuin nog niet groot genoeg dan :P
Bij een pijpenla lijnen parallel aan het huis, bij een brede ondiepe tuin lijnen loodrecht op de gevel en anders zou ik inderdaad voor diagonaal gaan. Jouw tuin is bijna vierkant, dus diagonaal zou dan de beste optie wezen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:11

:D Jawel hoor. Maar ik houd van ruimte om me heen. Dus hoe ruimer het er uit ziet hoe beter.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:16

Wat ook ruimtelijk kan werken, zijn verschillende tuinen in één tuin maken dmv afscheidingen van een schuttingkje of boompjes / struiken, maar daar moet je wel van houden :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:26

Siergazon zou ik trouwens niet snel zaaien als je regelmatig er overheen loopt. Sier gazon is erg zwak. Sport/ speel gazon is veel sterker.

Jeetje wat een prijzen voor hortensia's :oo

Ik heb de astilbe in de volle zon staan en ze groeien als kool. Nu heb ik wel een grond die humus rijk is en veel vocht vast houdt.

Iemand nog leuke tips voor een laag blijvende vast plant in de kleur blauw wit paars of roze? Absoluut geen rood of geel bloeiend

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:22

Dank je Mootje! Ik had meteen inspiratie! :j

Afbeelding

De beplanting mag uiteindelijk flink hoog worden in dit ontwerp. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden dat het een beetje weer geeft.

EDIT: niet zo gemakkelijk te vinden als ik dacht. Maar dit komt in de buurt...
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:32

_janet_ schreef:
Je kan nu nog prima gras zaaien hoor.
Wij hebben het met Pinksteren gezaaid. Was toen heel warm ook de daarna nog geen regen gehad. We hebben er voor gekozen om niet te sproeien de eerste dagen en nu met die bak regen erop komt het helemaal goed.
Er komen nu de eerste groen sprieten te voorschijn, groeit erg hard nu.
Gras kan je, als je niet wil sproeien, best een weekje laten liggen hoor zonder dat het regent. Daar wordt het zaad niet minder van, en loopt als nog hoed uit.

Het sproeien moet ook vooral als het jonge gras boven is.. De zaadjes hoeft het niet voor, maar anders verbrand het jonge gras meteen weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:33

Mootje schreef:
Nicolle, Dat is hem inderdaad! Op het kaartje stond alleen een vol zonnetje, dus ik hoop dat het bij mij overleefd... Schaduw heb ik alleen als de zon niet schijnt :')

Nou die heb ik laatst ook gekocht en hij ziet er niet best uit, staat in de volle zon :+ Denk dat ik hem maar ff ga verkassen richting schaduw :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:39

Relaxed :')
Malenka, leuk ontwerp en een mooie tuin op die foto :j

Sommige mensen denken altijd dat laag en open ruimtelijker is, maar dat hoeft niet zo te zijn.
MargreetW ken ik persoonlijk en ik had verwacht dat haar volle achtertuin veel groter was dan haar 'lege' voortuin! Grappig dat je daar zo door misleid kunt worden :)