Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:04

[url]Overheid springt bij, energierekeningen vanaf november omlaag - https://nos.nl/l/2445215[/url]

Goed nieuws voor de meesten mensen.

Voor mij helpt het niets, aangezien mijn prijzen hier nog onder liggen. Dus kwa energie geen last van de stijgende prijzen. De boodschappen doen is echter écht geen pretje meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:11

Ik ben blij dat er ook eindelijk eens gekeken wordt naar de groep die overal naast piest. Ik ben benieuwd wat mijn nieuwe termijn dan gaat worden. Zal vast lager zijn dan 250 euro.
Ik heb de thermosokken, pantoffels en vest weer uit de kast gehaald.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:16

Ik vind het ook een mooie oplossing :j

Zo heeft iedereen er wat aan. Ja de groot verbruiker niet, maar die kan misschien ook wel wat minderen. Want 1169 m3 gas is ook veel vind ik dan.

Wij gaan er gelukkig ook niets van merken want zoveel gebruiken wij ook niet. Hele geruststelling.

fokfanaat

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:18

Veel? Wij zitten nu al op 1400 m3 voor dit jaar en zo gek doen we imo niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:20

Ja ons geschatte jaarverbruik is rond de 1200 voor 122m2 huis. Dus wij vallen net binnen de regeling. En wij gebruiken waarschijnlijk wel minder omdat de vorige bewoners 5 kinderen hadden. En wij wonen er pas sinds april.

Ik ben dus super blij en opgelucht dat ik niet extreem veel moet gaan werken naast mijn studie om alles te kunnen blijven betalen. Ik had waarschijnlijk geld moeten lenen oid als het naar 1000 per maand zou gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:49

Net even de prijzen van essent opgezocht(nieuwsgierigheid won het). Er wordt gesproken over tarieven die op 1 januari 2022 golden.
Er zou dan voor klanten van essent een bedrag gelden van 1,11 per kuub gas en 0,2525 cent per kwh.
Ik vind dit een goede oplossing voor iedereen en zo heeft iedereen weer ademruimte

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:58

DuoPenotti schreef:

Zo heeft iedereen er wat aan. Ja de groot verbruiker niet, maar die kan misschien ook wel wat minderen. Want 1169 m3 gas is ook veel vind ik dan.

Wij gaan er gelukkig ook niets van merken want zoveel gebruiken wij ook niet. Hele geruststelling.

Dat is niet veel voor een normaal huis hoor. Wij hebben 1100 verbruik voor een grote tweekapper en dat wordt als laag bestempeld. Gemiddeld voor een huishouden is 1500 zie ik online.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:13

purny schreef:
Net even de prijzen van essent opgezocht(nieuwsgierigheid won het). Er wordt gesproken over tarieven die op 1 januari 2022 golden.
Er zou dan voor klanten van essent een bedrag gelden van 1,11 per kuub gas en 0,2525 cent per kwh.
Ik vind dit een goede oplossing voor iedereen en zo heeft iedereen weer ademruimte

Dat zou voor heel veel mensen inderdaad een fijne oplossing zijn :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:15

Dan zouden wij 1/3e gaan betalen van wat we nu al betalen. :=

Krijgen we echt een bak geld terug

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:18

Sansevieria schreef:
purny schreef:

Dat zou voor heel veel mensen inderdaad een fijne oplossing zijn :j

Het is natuurlijk wel even afwachten wat het gaat worden
Ik hoop dat ze deze tarieven gaan hanteren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:26

Gas zou ik volgens mijn voorgaande verbruik maar ietsje overheen zitten (goed geïsoleerde vrijstaande woning). Electriciteit wel fors hoger, maar sinds kort zonnepanelen dus hoop dat dat scheelt.

Er stond vanmiddag nog in artikel dat dit ipv de korting op energiebelasting was maar lees nu dat het en en is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:34

Ik zat op 900m3 gas en 1500? Energie vorig jaar. Zou dus goed uitkomen. Nu zit ik nog ergens jn de 200m3 qua gas.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:49

Wij hadden in januari nog een vast contract met gunstig tarief. Geld dan dat tarief? Alles tot 1100m3 is dan tegen het lagere tarief en alles daarboven voor het duurdere tarief als ik het goed begrijp?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:01

mag schreef:
Wij hadden in januari nog een vast contract met gunstig tarief. Geld dan dat tarief? Alles tot 1100m3 is dan tegen het lagere tarief en alles daarboven voor het duurdere tarief als ik het goed begrijp?

Ik denk niet dat je de prijs van je contract betaald maar van de dagwaarde van 1 januari.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:03

Vrijstaand huis.
170 m2.
Slecht geïsoleerd. (Nu nog)
Gedateerd en achterstallig onderhoud.

1999 m3 gas.
2700 kWh stroom.

(Maar dat zal in de toekomst veranderen. Door verbouwing, verbeteren en isoleren)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:11

Ik hoop dat ze verbruik nog gaan verhogen of kijken naar het type huis. Volgens vattenfall gebruik ik minder dan dat er staat voor een vrijstaand huis. Ben alleen en woon groot (160m2) vorig jaar al aardig zuinig geleefd en alsnog 1800 m3 verbruikt (stroom juist weinig 1700 kWh) Door de hoge huizenmarkt had ik kunnen verkopen maar niet weer kunnen kopen voor de hypotheek wat ik nu heb. Kan ook de hypotheek niet verhogen voor verduurzamen zit dus beetje vast voor grotere duurzaamheidsprojecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:14

Maar dat gaan ze niet doen omdat dat simpelweg onmogelijk is... net als de samenstelling van een huishouden. 5 gebruiken meer dan 1. Maar dat is niet uitzoekbaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:16

furious schreef:
mag schreef:

Ik denk niet dat je de prijs van je contract betaald maar van de dagwaarde van 1 januari.

Voor veel mensen zou dat hoger zijn dan ze 1 jan betaalden. Lijkt mij ook eerlijkste als ze tarieven terug zetten die voor die klant toen golden.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:20

Dan moeten ze per persoon gaan uitzoeken wat het contract van toen was. Denk niet dat ze dat gaan doen.
Doen ze het wel hoor je mij niet klagen want ik betaalde ook nog vrij weinig in januari. Maar ik zou al blij zijn met de dagwaarde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:22

Dat is wel een top oplossing hoor, de prijzen van januari. En dan tot een bepaald aantal kuub verbruik. Alles daarboven betaal je dan de hoofdprijs. Dit stimuleert mensen in ieder geval om toch zuinig te doen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:26

furious schreef:
mag schreef:

dat is toch geen doen idd? lijkt me meer dat ze een prijsplafond gaan instellen naar de bedragen die in januari 2022 golden. dus wat was de nederlandse prijs in januari 2022? dan wordt dat hem straks weer.
Ik denk ook dat ze met die maximum hoeveelheden gas en elektra bedoelen: wanneer je daar overheen gaat, wordt het duurder. net zoals de belastingschijven. dus het eerste deel betaal je minder, ga je daaroverheen, wordt het duurder. dus volgens mij niet: 'wij zijn ingeschat op 800 kuub dus wij betalen minder' of 'wij zijn ingeschat op 3000kuub dus betalen 100% de marktprijs' alleen voor het eerste deel krijg je korting

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:28

Ja zoals Gitana zegt inderdaad. Iemand met een klein huisje heeft dus meer geluk dan iemand met een vrijstaande villa met 5 kinderen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:36

Ben benieuwd hoe ze gaan rekenen met stroom, wij gebruiken nu 2700 kWh, en leveren dat ook ongeveer terug. Maar we willen meer op electra gaan doen, dus dan verbruiken we meer dan we terugleveren. Zou dan het lage tarief gelden voor de 2400 kWh die we boven onze teruglevering zitten, of zouden ze kijken naar het totale gebruik en niet naar wat je terugleverd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:39

Ik heb het nog niet helemaal uitgezocht, maar ik heb mijn energiecontract in november 2021 afgesloten voor 5 jaar. Ik ga er vanuit dat er voor mij dus niets verandert.... want de prijzen in januari 2022 waren al hoger dan hetgeen ik betaal.
Fijne oplossing voor degenen die te maken hebben gekregen met de nieuwe contracten :j en ook prima voor mij, want ik heb voorlopig verder nergens last van.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:48

DuoPenotti schreef:

Veel? Ik vind het erg laag en hoop maar dat het meerverbruik niet zo duur gemaakt wordt dat het een sigaar uit eigen doos wordt.