Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:55

Mag ik hier iets vragen? Ik heb wat lichte shirts en hierin zitten vlekken vanuit de was. Volgens mij is het overloop van een donkere spijkerbroek en dan niet als een waas, maar echt als vlekken waar het (denk ik) tegen elkaar heeft gezeten in de wasmachine.

Krijg ik dat er nog uit en hoe?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:42

Albertina71 schreef:
.

Ik heb nu een probleem met fietskettingsmeer op een beige broek. Het is wel lichter geworden van Dreft afwasmiddel maar niet weg.
Ik heb nog een vlekkenzeep van de markt, die ga ik volgende keer proberen en lang in laten trekken. Wie weet...

Ik spuit er altijd dasty ontvetter op en anders wasbenzine

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:50

Tieme schreef:
Albertina71 schreef:
.

Ik heb nu een probleem met fietskettingsmeer op een beige broek. Het is wel lichter geworden van Dreft afwasmiddel maar niet weg.
Ik heb nog een vlekkenzeep van de markt, die ga ik volgende keer proberen en lang in laten trekken. Wie weet...

Ik spuit er altijd dasty ontvetter op en anders wasbenzine

Dasty? Goed idee, ik heb er 2 staan: de Classic Dasty ontvetter (doorzichtige fles met geel spul) en manlief heeft voor zijn fiets Professional Dasty ontvetter staan (zwarte fles). Welke zou je dan gebruiken?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:07

Zou het eerst even aan de binnenkant van de zoom proberen anders heb je misschien een witte vlek :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:23

Ik ga binnenkort wel beginnen met een hoop spullen naar de stort brengen en daarna alles netjes opbergen op zolder en kn de schuur.

Grote schoonmaak doet schoonmaakster haha.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:04

Ja ik krijg ook wel zin in een grote schoonmaak! Zeker nu ik een paar dagen vrij ben krijg ik zin om overal even door heen te gaan of ik het nog gebruik. Georganiseerd is het wel, maar soms wil je na een paar jaar toch even boekenplank x of kast y nalopen, omdat er veel bij is gekomen de afgelopen jaren.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:08

Slmt9 schreef:
Wij maken altijd eerst kennis of het klikt. We hebben ook mensen gehad waarbij ik me niet comfortabel voel en dan beperk ik me enkel tot een gesprek.
Is er wel een klik dan vraag ik in het gesprek of het goed is dat ze dit, dit en dit willen schoonmaken en of ze op dat moment een rondje door het huis willen of liever wanneer ze beginnen. We gaan dan van zolder naar beneden, met een een blik in de kamers voor het idee.
Wij hebben een emmer met schoonmaakmiddelen en de vraag of ze zich daarmee redden.
Dan eindigen we vaak met welke dag/tijdstip het prettigste is.

Eenmaal afgesproken laat ik ze gewoon hun gang gaan en ben de eerste keren altijd thuis. Ik zorg dat ik niet in de kamer ben waar zij op dat moment zijn. Ik leg altijd even uit hoe koffie/thee werkt.

Gister heb ik kennisgemaakt met haar. Heel aardige meid. Ze was op tijd, ruim zelfs, dus daar scoorde ze punten mee. Vooraf heb ik haar een lijst gestuurd met dingen die ik gedaan wil hebben in huis, dan heeft ze ook tijd om even na te gaan wat ze wel/niet wil, zonder dat ik haar die lijst ter plekke onder haar neus schuif.

Zelf vond ik het wel wat onwennig om iemand te hebben in huis die wat doet, maar ik heb er wel vertrouwen in. Na even thee en de dingen doorgesproken heb ik haar het huis laten zien en gelijk een afspraak voor einde volgende week gemaakt. Eerder lukt haar helaas niet.
Ze heeft nog een paar andere adressen en daar was ze ook open wat ze daar doet aan klussen, dus dat was wel fijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:02

Ja is ook heel onwennig. En dat blijft het toch ook een beetje :o
Fijn dat het klikte en ze volgende week begint!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:54

Heeft iemand ervaring met roestplekken op messen en hoe je die er (liefst op een makkelijke manier) weer af krijgt? Mijn messen zouden vaatwasserbestendig moeten zijn, but no...

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:55

Telpeva schreef:
Heeft iemand ervaring met roestplekken op messen en hoe je die er (liefst op een makkelijke manier) weer af krijgt? Mijn messen zouden vaatwasserbestendig moeten zijn, but no...

Laten weken in cola

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:31

Volgende keer een prop aluminiumfolie in de bestekmand van de vaatwasser doen, schijnt te helpen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:37

Ben nog steeds heel blij met de Scrub Daddy, van de week de bakplaat van de oven mee gedaan en dat ging echt zo eenvoudig. Heerlijk! Samen met de pot Pink is het een topcombinatie.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:39

Zijn het kleine plekjes roest? mijn vader noemde dat vliegroest en zei dat messen niet tegen elkaar aan mogen komen in de vaatwasser. Als ik toch een keer zo'n roestplekje zie haal ik het zo goed mogelijk weg met een simpel schuursponsje.
https://www.electrolux.nl/support/suppo ... 20reiniger.
Mijn serieuze messen was ik overigens altijd met de hand.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:09

Blonde vraag (nu pas bijgelezen), maar wat bedoelen jullie met schoonmaakster via de gemeente?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:50

Via de WMO, Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:08

Precies, die krijg je als je het zelf niet kan en er niemand in de omgeving is die het kan doen. Maar wisselt per gemeente ook wel redelijk qua hoe streng. Ik had er geen recht op toen ik nog een relatie had, partner moest het maar doen naast fulltime baan met standaard overuren.

Toen ik alleen kwam wilde de medewerker van de gemeente het ook niet toekennen, want 'ik ben nog jong en zie er toch gezond en goed uit'. Heb een keuring geëist en die arts was van mening dat het wel degelijk echt nodig was voor mijn gezondheid.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:58

Oh okay nee dan snap ik het.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:34

Hi!

Ik zou graag een steelstofzuiger aan willen schaffen, ik heb momenteel een samsung jet 70 turbo op het oog? Iemand daar ervaring mee? Past de spinning sweeper hier ook op? En iemand daar toevallig ervaring mee?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:47

Ikmkan je daar niet mee helpen Yummy!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:34

Wij hebben van t najaar een Shark gekocht, en oh my, dit had ik jaren geleden moeten doen.

Zoooooo veel makkelijker. Op de turbo stand op t tapijt gaat hij niet zo lang mee (10 min denk ik), maar op de harde vloeren kan ik het hele huis gemakkelijk 2x doen. We wonen niet gigagroot (iets van 90-100 m2 denk ik) maar het is zoooo makkelijk!!!!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:05

PSvanLot schreef:
Ben nog steeds heel blij met de Scrub Daddy, van de week de bakplaat van de oven mee gedaan en dat ging echt zo eenvoudig. Heerlijk! Samen met de pot Pink is het een topcombinatie.

Ik ook! Alhoewel de Scrub Daddy's (en Mommy's) in de vaatwasser kunnen, is die van mij toch echt vies geworden van het schoonmaken van de pan, ik denk o.a. door roestvlekken (en wordt 'ie niet schoon in de vaatwasser). Dus ik denk er toch na om deze echt voor de vieze klusjes te houden en er nog een te kopen, of weten jullie nog een andere manier om deze schoon te krijgen? Want het hele idee van zo'n spons is natuurlijk wel het kunnen hergebruiken :).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:53

Wat is het voordeel van de scrub daddy en mommy tov een normale schuurspons?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:10

Suzanne F. schreef:
Wat is het voordeel van de scrub daddy en mommy tov een normale schuurspons?

De scrub daddy geeft geen krassen :) dus ik gebruik 'm ook voor het afnemen van m'n keuken, aanrecht, koekenpannen, etc. etc. Laatst was ik de binnenkant van mijn vaatwasser aan het schoonmaken, met allerlei hoekjes en gaatjes, en daar kon ik met dit ding ook heel handig bij; doordat ie heel buigzaam/flexibel is.

Daarnaast had ik het idee dat 'viezigheden' veel makkelijker worden opgenomen in de kleine gaatjes van de spons, waardoor ik niet het idee heb dat ik de hele tijd vuil aan het verplaatsen ben. Ze blijven langer geurloos en men zegt dat ze ook langer meegaan dan normale schuursponzen, vanwege het materiaal dat beter is bestand tegen scheuren en slijtage.

Oh en de mommy (heeft ook een zachte kant, die gebruik ik voor het iets fijnere werk) die neemt ook veel vocht op, meer dan een normale schuurspons :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:37

Oké en de mommy en daddy zijn dus ook anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 23:01

Ik heb vooral het idee dat de marketing van die spons erg goed is :')
Met speciale houdertjes voor de spons ed :+