Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:08

Nadir schreef:
Fijn dat je over bent Fitzroy!

manzano schreef:
Bij de notaris??

Euh nee, de koopakte van de makelaar :D

Wou al zeggen.... Dat gebeurde zelfs voor corona bij sommige makelaars al digitaal.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:04

:wave:

Fitzroy, fijn dat je nu verhuisd!
Nadir, gefeliciteerd! :D

Is er iemand die ervaring heeft met een bod uitbrengen zonder ontbindende voorwaarden?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:38

Steentje schreef:

Is er iemand die ervaring heeft met een bod uitbrengen zonder ontbindende voorwaarden?

Als makelaar vaak genoeg ja.
Privé zou ik het nooit doen zolang ik een hypotheek nodig heb (en dat zal voorlopig wel zo blijven.... Tot nu toe gebeurt er niks op de 10e :)) )

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:46

Ik heb het gedaan, wat wil je weten? Ik ga wel naar een (veel) goedkopere regio, en veel overwaarde op huidige woning.

Urona447

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:33

Nee zo vermogend zijn we helaas niet,zou ik inderdaad ook echt alleen doen als je het geld cash hebt liggen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:39

Ik zou dat ook niet zo snel doen. Waarom wil je dat, om meer kans te maken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:41

Cash geld moet je verantwoorden bij de notaris.

Hier oplevering 10 dagen opgeschoven. Verkoper gaat accoord. Had nog langer gekund maar dit lijkt haalbaar. Nu nog een kleine maand om te herstellen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:48

karuna schreef:
Cash geld moet je verantwoorden bij de notaris.

Hier oplevering 10 dagen opgeschoven. Verkoper gaat accoord. Had nog langer gekund maar dit lijkt haalbaar. Nu nog een kleine maand om te herstellen.

Geen voorwaarden is nog wel heel wat anders dan cash geld.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:30

Met cash geld bedoelde ik wit geld wat op de rekening staat. Lekker onduidelijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:41

Urona447 schreef:
Met cash geld bedoelde ik wit geld wat op de rekening staat. Lekker onduidelijk.

Dan nog.... Je kan ook zonder voorwaarden bieden en wel gewoon een hypotheek afsluiten. Dat doet het gros van de mensen die nu in de gekte zonder voorwaarden bieden om meer kans te maken.
En als je het geld zelf hebt is het verantwoorden niet zo spannend hoor. Tenzij de herkomst niet helemaal netjes is natuurlijk.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:47

Er zullen ongetwijfeld mensen dit doen maar dit zijn toch vaak investeerders. Mocht je een kleine hypotheek nodig hebben kun je de gok nemen maar als je hypotheek uitloopt of iets ben je wel mooi de sjaak. Dan kun je volgens mij beter vermelden bij de ontbindende voorwaarden dat je xx bedrag nodig hebt voor de financiering.

Dat heeft de koper van ons vorige huis gedaan, die moest een kleine lening hebben en het verkrijgen van dat bedrag is dus opgenomen in het voorlopig koopcontract.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:51

Ik zeg ook nergens dat het verstandig is, maar als makelaar in hectisch Utrecht heb ik het zeer veel gezien. Ook bij gewone kopers. Niet alleen investeerders.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:58

Steentje schreef:

Wij hebben het ook gedaan.
Ik weet niet wat je precies weten wilt?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:03

Wij hebben geboden onder voorbehoud van financiering (hebben 100%) financiering nodig.

Daarover gesproken: vandaag het taxatierapport binnen gehad, en gelukkig geen onverwachte verrassingen. Had er ook niets geks van verwacht, maar wel fijn om nu zwart op wit te hebben. Kunnen we ook weer verder met regelen van de hypotheek :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:45

Nu geldverstrekkers door de crisis hun beleid aanpassen zou ik nu zéker niet een woning kopen zonder ontbindende voorwaarden (tenzij je de woning cash kunt aftikken). Niemand weet waar en hoe dit eindigt, en we zien echt wel (flinke) veranderingen in de verschillende acceptatiecriteria van banken.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:21

Van een collega weet ik dat zij het zonder voorbehoud probeert, dat is in Utrecht. Wij hebben ook meerdere keren naast de pot gevist omdat anderen zonder voorbehoud een bod deden.

Wij hebben gewoon o.v.v. financiering gedaan. Inmiddels hebben we akkoord op de hypotheek aanvraag. Dus dat wordt aftellen :D

Is het raar als ik de verkopers mail om te vragen of ze iets voor mij op willen meten? Ik begrijp dat mensen nu geen vreemden over de vloer willen hebben, maar voor een vergunning zou ik toch iets willen weten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:28

Vragen kan altijd toch? Ik heb in de maanden dat ik op mijn huis moest wachten ook zo nu en dan iets aan de verkopers gevraagd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:31

Ik ben er ook 2 x geweest om te meten. En bij ons verkochte huis zijn de kopers wel 4 x geweest of zo. Maar daar werd ik wel een beetje geïrriteerd van. := Ik was volop dozen aan het pakken en dan zit je niet echt te wachten op de kopers.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:35

Ik ben 1x geweest (maar toen wel direct n hele middag := ), ze verkopers hebben 1x iemand voor me ontvangen en ik heb een keer een appje gestuurd.

Ik appte van de week nog een keertje om wat te vragen, en ik kreeg onmiddellijk antwoord. Super fijn

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:50

4 keer langsgaan was niet de bedoeling haha, maar ik zou best graag nog eens willen kijken wat we nu eigenlijk hebben gekocht :') en wat dingen opmeten uiteraard.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:52

Wij ook veel contact, en twee keer daar geweest, maar ja het stond leeg dus dat is wel anders.

Van m'n kopers niks gehoord, en 1 mei overdracht.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:53

Ik weet natuurlijk niet wat jullie precies willen meten. Maar recente bouwtekeningen kun je vaak opvragen bij de gemeente. Voor oudere stukken kun je proberen of er nog wat in het archief aanwezig is.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:59

Lioony schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat jullie precies willen meten. Maar recente bouwtekeningen kun je vaak opvragen bij de gemeente. Voor oudere stukken kun je proberen of er nog wat in het archief aanwezig is.

Goede tip, dankjewel!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:12

Onze kopers zijn hier ook al veelvuldig geweest. Ok, een deel van hun spullen staat ook al hier :D Wat het vaker hier zijn voor een groot deel verklaart :D Maar ik heb er ook helemaal geen probleem mee. Het huis wat wij gekocht hebben hebben we net afgelopen woensdag voor de 2e keer van binnen gezien. Zijn wel een paar keer buitenom geweest, huis staat leeg. Makelaar en notaris doen daar moeilijk over. Had nl al weken geleden graag even wat willen opmeten, maar mocht niet. En ik verwacht nog ruzie met ze te gaan krijgen. Hou het maar op een vooruitziende blik van mijn kant. Notaris regelt alles voor de verkoper, maar verkoper is meer dan laks met leeghalen van pand en rotzooi er omheen. Makelaar heeft bepaalde dingen belooft tijdens bezichtiging, en ik ga er nu al vanuit dat daar niks van waar gemaakt gaat worden. Is een uit de categorie van een vrouw hoort achter het fornuis en dr smoel te houden, dat is iets dat pik ik niet. De 15e smorgens voor het tekenen bij de notaris worden we bij het huis verwacht voor de meterstanden. Als het dan niet is zoals afgesproken kan hij wat van mij verwachten. Wij gaan niet opdraaien voor de rotzooi van een ander.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:16

De reden dat ik het vraag is omdat wij ons droomhuis gevonden hebben (maar ik weet dat wij zéker niet de enigen zijn voor wie het een droomhuis is ;)), en neigen naar het doen van een bod zonder ontbindende voorwaarden, om een extra troef in handen te hebben.

Binnen een dag heeft de verkopende makelaar namelijk 19 bezichtigingsaanvragen gekregen. Er is dus heel veel animo voor en we willen onze kansen zo groot mogelijk maken (maar wel goed overdacht, natuurlijk).

We wonen gehuurd en het huis valt een héél stuk lager uit dan onze maximale hypotheek.

Ik ben op zoek naar voors en tegens. Tips van ervaringsdeskundigen. Succesverhalen en wellicht ook pechverhalen? En ook hoor ik graag van mensen die het nooit zouden doen en waarom dan niet. :)