[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:35

Die stal ziet er zo netjes uit! En leuk een jaarling erbij :D

Mag ik mij aanmelden voor een tour langs alle mooie projecten?
Om alle goede ideeën te jatten :')
En kan dan best met de trailer langs Oss rijden richting het noorden :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 09:57

palousa_boy schreef:
Ik ben blij dat ik veel gewoon kan doen met de kantenmaaier, als ik tenminste niet weg zak met de trekker omdat het te nat is.
Maar zaken als klimop uit een boom halen of echt snoeien zal ik toch met de hand moeten doen

Dat is inderdaad wel heel handig!
Hier zijn vooral weer wat bomen die bijgesnoeid moeten worden (o.a wel erg overhangende lage takken van Eiken van de buren en een hele zooi berken van ons zelf). En natuurlijk al die dingen planten die we nu besteld hebben haha! Maar daar heb ik wel ook erg veel zin in.

Ethelate schreef:

Hahaha je bent sowieso welkom om te komen kijken :D En als dat volgend jaar dan toevallig kan combineren met een tweede ronde plantgoed dan ben ik ook niet te beroerd om daar hulp in te accepteren O:)

Sowieso als er mensen zijn die het leuk vinden om een keer een dagje te komen kijken en meehelpen planten straks, dan ook heel welkom :D .

Ik heb ter voorbereiding van de "oh nu komt er opeens morgen al eentje!!" situatie nog maar even mijn planning wat omgegooid en ben me nu nog even kwaad aan het maken aan de laatste drie lage oude paaltjes langs de buitenrand. Wel zo prettig als die ook klaar zijn voor ze samen gaan.

De eerste twee gingen best ok, heb ik gewoon voor nu maar even naast de oude paaltjes gezet aangezien uitgraven van deze palen nog zo ongeveer het meeste werk is (wortels van de boompjes er achter zitten er helemaal omheen gevlochten...). Maar het derde paaltje is errug koppig. Nu even pauze en dan zo nog maar even kwaad maken _O-
Afbeelding

tyleysmiley

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:46

Wat een topfoto zeg,zoooo mooi met die zonnestralen.
Je stal ziet er super uit zeg,wat een verschil

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:58

Mooie foto.

Maar wel balen van de palen. Ik had echt een ding met motor gekocht of gehuurd als ik alles van tevoren wist. Volgens mij zijn mn spierballen puur van het palen draaien :) Maar ik ben wel een beetje makkelijk. Maak de afstanden groter en dat scheelt me dan weer......

Onze kwekerij hier waren we te laat, maar had nog enkele dingen die konden. Vlier, Els en Walnoot doen het super goed. De lijsterbes gaat trager en miste opeens een topje, dus moest draad verzetten.

Kornoelje heeft geen kans gehad. Ze leven nog, maar moet echt ene veilige plek gaan verzinnen.

Heb nu wel allerlei soorten bes gekregen van mensen voor ertussen.

Ik heb veel zaailingen, maar herken niet alles. Beuk, berk, hazelaar......
Wat ik wel doe is de wilde braam die op mn pad groeit, langs een andere kant zetten ergens. Kan van alles nemen, maar buitenom groeit braam en ik vind dat ook een prima plant als haag hier en daar.

Een andere kweker had wilgen takken met wortel over. Hij had geen plek meer, dus was voor hem afval. Ik had er iets van 20, maar heb achter een paard aangehobbeld die met een tak liep te spelen en een andere was opeens weg. Ze staan langs de bak en daar staat geen stroom op. Had ze daar verzameld voor tandarts en toen miste ik wat topjes. Meesten doen het wel echt goed.

Ik kan de Linde's niet te groot, want dan krijg ik ze nooit op hun plek.

Jammer dat die actie alleen in t Zuiden is. Als ik mn auto met trailer start, ben ik al 10x duurder uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:13

moehahaha, toen ik hier net kwam wonen zaten mijn nette jasjes ineens een stuk strakker om de armen }:)

Mooie stal. Grappig hoe verschillende ogen verschillende risico's opvallen. Ik moet altijd gruwelijk lachen met mensen die denken dat ze hun jas hier ergens veilig kunnen laten liggen. Als mensen gewend zijn dat paarden in boxen staan laten ze de gekste dingen slingeren O:)
Dan zie ik vervolgens mijn paarden touwtje trekken met een handdoek oid.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:22

Ethelate schreef:

Je bent welkom om een keer in Budel te komen kijken hoor ;) En helpen met planten zeg ik ook geen nee tegen :P

En spierballen, herkenbaar, mijn man zei laatst, zo, jij hebt spierballen gekregen :')

Jammer dat dan altijd net dat ene paaltje niet mee werkt -O-

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 13:36

Dat ene paaltje :+ :+
Afbeelding

Ben tussendoor maar even een paar keer eikels gaan opruimen enzo haha. Maaaaaaar, het is gelukt :D :D Aan de onderkant zaten er nog veel meer wortels strak omheen gegroeid. Heb het oude gat mooi maar weer gebruikt voor de nieuwe paal. Ik hoop dat die er nog heul lang kan blijven staan :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:45

Wat een werk nog!! :oo Maar wel een hele mooie foto, met die zonnestralen inderdaad zo :+:

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 20:33

superpony schreef:
Mooie foto.

Maar wel balen van de palen. Ik had echt een ding met motor gekocht of gehuurd als ik alles van tevoren wist. Volgens mij zijn mn spierballen puur van het palen draaien :) Maar ik ben wel een beetje makkelijk. Maak de afstanden groter en dat scheelt me dan weer......

-knip-

Jammer dat die actie alleen in t Zuiden is. Als ik mn auto met trailer start, ben ik al 10x duurder uit.

Haha het palen er in draaien an sich vind ik niet zo erg. Alleen jammer dat mijn lijf af en toe niet mee wil. En zo elke keer een beetje is ook wel goed te doen zo vind ik.

En inderdaad ver weg, maar ze proberen dus wel ook meer per regio een verdeelpunt te hebben bij voldoende aanvragen. Maar ja dat is dan afwachten natuurlijk. Of het uit kan om er voor te rijden hangt natuurlijk ook een beetje af van hoeveel je nog wil planten/aankoopt.

pol013 schreef:
moehahaha, toen ik hier net kwam wonen zaten mijn nette jasjes ineens een stuk strakker om de armen }:)

Mooie stal. Grappig hoe verschillende ogen verschillende risico's opvallen. Ik moet altijd gruwelijk lachen met mensen die denken dat ze hun jas hier ergens veilig kunnen laten liggen. Als mensen gewend zijn dat paarden in boxen staan laten ze de gekste dingen slingeren O:)
Dan zie ik vervolgens mijn paarden touwtje trekken met een handdoek oid.

Hahaha dat is dan ook wel grappig :')

En mensen die niet gewend zijn al niet-stalpaarden is ook komisch :') . En ja die risico's.. Paarden zijn waardeloos wat dat aangaat ook. Zei tegen mijn man dat ik toch mijn planning om ging gooien voor vandaag om die laatste paar palen dus te doen. Zei hij ook van "Paarden zijn op een of andere manier een soort van de olifant én de porceleinkast in 1" :') Vond ik wel een goede haha

Prairy schreef:
Je bent welkom om een keer in Budel te komen kijken hoor ;) En helpen met planten zeg ik ook geen nee tegen :P

En spierballen, herkenbaar, mijn man zei laatst, zo, jij hebt spierballen gekregen :')

Jammer dat dan altijd net dat ene paaltje niet mee werkt -O-

Kunnen we niet een soort van "Bokt RondReizende Inspiratie & Werkgroep" opzetten :')

En altijd dat ene paaltje he... Zo stom :')

En ik hou ook echt zoooo van die zonnestralen schuin door de bomen <3 <3 En (mits het juiste weer) mag ik die hier bijna elke dag zien, wordt ik zo blij van <3

De palen staan nu vrijwel allemaal, wil nog een hoekpaal vervangen die niet meer goed is. Maar die zit nog aan een stutpaaltje vast, dus die blijft nog wel even staan. En heb het extra lijntje er bovenop nu ook zitten :D . Twee van de drie oude paaltjes heb ik nog even laten staan, anders had ik het vandaag niet gered. Maar kan je wel goed het verschil zien haha! Ga ze later ergens nog wel uitgraven. Ze zijn nog wel hard en kan ik dus nog wel hergebruiken. Bovenste lijntje is nu nog even rood/wit cord, ga ik later ergens ook nog weer door Gallagher Terra vervangen (maar heb ik niet meer genoeg van liggen).
Afbeelding

Ons huis heeft vleugels :') :D
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:10

Wat netjes zeg!

Hier zuigen de palen vast in nattigheid. Zit je hier snel in en laatst moesten er 4 uit die ergens tijdelijk stonden.......Geen doen. Zijn met graven uitgegraven en gebroken.
Ik bewaar wel alle resten paal, want wil er misschien borders van maken in de tuin.

Zelf heb ik reume en veel ontstekingen, dus moet mijn man weleens vragen iets af te maken. Ik vind mezelf veel slapper dan voorheen, maar als ik dan naar mn armen kijk, denk ik; dat valt wel mee. Maar goed, het is minder dan voorheen en vanwege mn buik mag ik officieel niet boven de 10kg tillen. Maar wie met paarden redt dat nou? Mijn zadel weegt al 20 en een baaltje hooi ook.

Als er genoeg mensen zijn voor het noorden, is dat misschien wel aantrekkelijker om dan veel meer in 1 grote vracht hier te laten komen.
We hebben wel flink wat haag en bomen en struiken nodig, maar geloof niet dat het genoeg scheelt om daar 2 uur voor te rijden.
Is niet erg. De kwekerij hier had wel kwalitatief goede bomen verkocht en is wel fijn goed lokaal contact te hebben.

Ben benieuwd naar het nieuwe paardje. Is nu toch wel weer de tijd van afspenen etc, dus denk dat de vraag wel hoog is?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:16

Wat een spot-on opmerking van je man zeg :)*

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 11:22

Zaterdag is Prana erbij gekomen, en het gaat zó goed <3
Mijn merrie is helemaal blij met haar pleegkind :D

Afbeelding

Afbeelding

De andere merrie komt ongeveer eind november.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:02

Leuk leuk leuk!! :D :+: Knap ding <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:24

Wat leuk. Lekker in alle rust wennen zo.

Op hoeveel meter heb je de paaltjes in de bocht? Ik heb maar weer haakse hoeken gemaakt omdat ik te lui was meer palen te draaien.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 12:32

Ja dat gaat echt goed! Mijn merrie ontfermt zich ook echt mooi over haar. Grootste deel van de tijd als ik naar buiten kijk/buiten bezig ben zien ze er gewoon uit alsof het gewoon al maanden een kudde van drie is :D . Ben benieuwd hoe het straks gaat met het veulen erbij, die is nog weer een stukje jonger.

Qua palen in de bocht varieert het hier een beetje, heb er geen vaste afstand voor. De simpelste heb ik twee palen in de bocht, op ongeveer 3 meter van elkaar. Niet zoveel werk en toch een afgevlakte bocht. Dat werkt al prima.

In de echte slingerbochten varieert de afstand een beetje afhankelijk van de scherpte van de bocht. Soms 2 meter er tussen voor de flauwere vormen. Bij mijn 'haarspeldbocht' zit er maar iets van 50 ~ 70 cm tussen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:19

Wat een leuke club gaat dat worden zo, met die verschillende leeftijden. Top!

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:02

Wauw! Ik heb even een paar weken niet meegelezen en in eens is het hele topic ontploft! ;-)
Wat een onwijs gave dingen zijn er allemaal gebeurd Marlies! Dat dak! Wat zal dat fijn zijn zeg. En aan de foto's te zien zeker geen overbodige luxe dat jullie dat aanpakken. Leuk! Ook erg leuk om te zien dat je PP ook steeds meer vorm krijgt! Ga zo door zou ik zeggen!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 11:03

Ir111 schreef:
Wat een leuke club gaat dat worden zo, met die verschillende leeftijden. Top!

Ja echt leuk zo! De jongste komt straks met 7 maanden. Deze is dan ruim een jaar. En mijn eigen 5 en 6. Mooi groepje zo!

Zo vond ik ze vanochtend <3
Afbeelding

Ben nu even bezig met het schuren en schoonmaken/ontvetten van die trap. Ook nog een beste klus! Maar het verschil mag er nu al wezen.

Voor;
Afbeelding

Na; (of eigenlijk tussen haha)
Afbeelding

Heb de Hammerite al klaar staan, maar eerst maar weer even pauze.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:31

Hammerite is echt fantastisch spul haha, alles wordt daar mooi van :P

En ik ben voor een rondje bezoeken :D Want daar haal ik vast ook weer inspiratie uit voor hier. En het is gewoon leuk om bij andere mensen te kijken :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 16:31

Strohalmpje schreef:
Wauw! Ik heb even een paar weken niet meegelezen en in eens is het hele topic ontploft! ;-)
Wat een onwijs gave dingen zijn er allemaal gebeurd Marlies! Dat dak! Wat zal dat fijn zijn zeg. En aan de foto's te zien zeker geen overbodige luxe dat jullie dat aanpakken. Leuk! Ook erg leuk om te zien dat je PP ook steeds meer vorm krijgt! Ga zo door zou ik zeggen!

Haha ja, het was wel van lange tijd weinig beweging naar opeens full blast :D :D

Vandaag zijn ze weer mooi opgeschoten met de afwerkingen. Het moet alleen even wat droger worden voor het kunnen lassen van de goten. Dat zal dan waarschijnlijk een keer volgende week worden. Donderdag gaan ze weer verder met de afwerkingen. Vrijdag wordt dan als het goed is de vaste trap naar zolder gemaakt in de stal.

Het wordt weer een huis :D
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben vanmiddag nog weer verder gegaan met die trap. Zo'n reling heeft echt veel hoekjes en kantjes :') . Maar grootste deel van de eerste laag zit er op (alles waar ik zo bij kon nu). Morgen weer verder.

Afbeelding

Er moet zeker nog een tweede laag op, maar het knapt evengoed al mooi op zo :D . Handen gaan dan wel jeuken om de stal ook verder aan te pakken :') . Maar denk dat dat toch maar even tot volgend voorjaar moet wachten. Er moet nog zoveel....

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:03

Ook wel fijn dat je met dit weer de ruimte hebt om dit overdekt te doen ;)

Huis is er mooi van opgeknapt!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:46

Hammerite rules! =:)

Ik heb om het erf wat gezelliger te maken alle roestige hekken een laag groene hammerite gegeven. Ziet er gelijk zóveel anders uit! En het werkt super makkelijk vind ik.

Dak ziet er goed uit zo zeg. Strak hoor.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:28

Je huis is ineens in deze eeuw beland _O-. Maar wat een onwijs mooie vooruitgang! Eindelijk dat dak er op *\o/*

Wat zijn jullie plannen/is de planning voor binnen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:14

Waaaauuuuwwwww!!! _/-\o_
En wat knapt die trap ook op!!! +:)+ Ik wil ook iets Hammerite'en :D :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 08:07

Ethelate schreef:
Ook wel fijn dat je met dit weer de ruimte hebt om dit overdekt te doen ;)

Huis is er mooi van opgeknapt!

Ja! Had het voor de paarden fijner gevonden als ze overdekt hadden kunnen staan nu (vermoed dat mijn merrie stiekem moordplannen aan het maken is, die heeft echt een grafhekel aan langdurige regen :+ ), maar voor het werken aan die trap wel even heel praktisch ja :D

Ir111 schreef:
Hammerite rules! =:)

Ik heb om het erf wat gezelliger te maken alle roestige hekken een laag groene hammerite gegeven. Ziet er gelijk zóveel anders uit! En het werkt super makkelijk vind ik.

Dak ziet er goed uit zo zeg. Strak hoor.

Ah nice! Het verwerkt inderdaad wel makkelijk! Net even wat dikker dan gewone lak ofzo ook. En de tweede laag maakte het gelijk weer zo enorm veel mooier! Ben benieuwd hoe het er straks uitziet echt goed droog.

Loeky01 schreef:
Je huis is ineens in deze eeuw beland _O-. Maar wat een onwijs mooie vooruitgang! Eindelijk dat dak er op *\o/*

Wat zijn jullie plannen/is de planning voor binnen?

Hahaha ja :') . Komt zo steeds meer af :D Ze zouden vandaag weer verder, maar heb nog niemand gezien. Vraag me af of ze komen gezien de weersvoorspelling. Met windkracht 5 en hoosbuien is nu niet het beste weer om op een dak te moeten werken :')

De planning voor binnen is nog niet echt bepaald concreet. Het bouwdepot is ook bijna leeg, dus voor de grote stappen moeten we eerst weer sparen. Maar eerste stappen bestaan uit inventariseren hoe en wat met meterkast/wateraansluiting/gasaansluiting. Isolatie staat ook hoog op het lijstje en is iets wat we zelf kunnen doen. En gaandeweg zullen we een begin gaan maken met de boel strippen binnen. We hebben al wel een globaal idee wat we willen met de indeling, maar ook dat moeten we concreter gaan uitwerken.

xXutopiaXx schreef:
Waaaauuuuwwwww!!! _/-\o_
En wat knapt die trap ook op!!! +:)+ Ik wil ook iets Hammerite'en :D :D

Wanneer kom je langs? Al met metaal in de stal moet nog :j _O- (tralies, frames, stalen balken...). Genoeg voor best wat daagjes werk :') .