Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sansevieria schreef:Hier 18.5 graden. En nee, de cv gaat hier denk ik echt niet voor November aan.
Af en toe de airco aan als het wat fris is.
MwM, is toch verschrikkelijk dat mensen pijn hebben door de koude![]()
Ben ik blij dat we vooruitziend een pallet met pellets besteld hadden, onze leverancier heeft er nu geen meer, en wil er vanwege de prijzen ook geen meer aanbieden.
Alleen de mensen die al besteld en betaald hadden, kunnen op afroepbasis nog afhalen.
Bij Hornbach niet meer leverbaar, bij het Duitse Bauhaus nog wel leverbaar, maar 3 keer zo duur dan een aantal maanden geleden!
mysa schreef:Maar ABN vindt dat het allemaal enorm meevalt met de gestegen energielasten. Maar een handjevol dat echt veel meer moet betalen...
Op de site van de NOS.
Citaat:De energiekosten van huishoudens lopen weliswaar op, maar een stuk minder hard dan de inflatie waar het Centraal Bureau voor de Statistiek mee rekent.
(..)
De economen van de bank hebben gekeken naar de termijnbedragen van 1 miljoen Nederlandse huishoudens. Gemiddeld betaalde een huishouden in augustus dit jaar een voorschot van 166 euro per maand. Een jaar eerder was dat nog 132 euro, een gemiddelde stijging van 26 procent.
Dat is een veel lagere stijging dan waar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) mee rekent in het inflatiecijfer. Volgens het CBS was energie in augustus 151 procent duurder.
Citaat:De onderzoekers zeggen er wel bij dat elke maand nieuwe mensen met hogere energiekosten worden geconfronteerd, omdat ze uit hun vaste contract 'lopen'. Volgens ABN-econoom Phlippen kunnen we niet zeggen dat het meevalt.
MarlindeRooz schreef:Net bericht gehad dat onze al erg hoge prijs gaat stijgen per 1 oktober. We weten de nieuwe prijs (Vattenfall) nog niet.
Maar we zetten de verwarming toch niet of nauwelijks aan denk ik. Dan houden we geen geld meer over.
mysa schreef:@ secricible :
Maar ABN heeft, neem ik aan, alleen zicht op transacties. Mijn eigen voorbeeld: wij hadden tot april een termijnbedrag van 260. Toen liep het contract af en werd ons nieuwe bedrag € 750. Vervolgens bleken we € 990 terug te krijgen volgens de eindafrekening. Dat werd in mei/juni teruggestort. Ondertussen heb ik zelf het termijnbedrag verlaagd naar € 475 maar zal dat waarschijnlijk weer moeten ophogen.
Hier heeft ABN dus allemaal geen zicht op, neem ik aan.
Citaat:De onderzoekers zetten daar wel een kanttekening bij: het zou kunnen dat mensen een te laag termijnbedrag betalen. Of mensen het juiste termijnbedrag betalen kan ABN Amro niet zien in de data.
Energiebedrijven zeggen dat 40 procent van de klanten een te laag termijnbedrag betaalt en waarschuwen voor hogere nabetalingen bij de jaarafrekening. Dat kan gaan om honderden euro's.
Tieme schreef:
Westhof schreef:Nou, éindelijk doet mijn termijnadviesbedrag het op Mijn Vattenfall. Ik hoef gelukkig niet op te hogen en krijg zelfs geld terug waarschijnlijk. Hele opluchting. Overigens ga ik niet verlagen, maar laat ik het mooi zo staan.
secricible schreef:Citaat:De onderzoekers zeggen er wel bij dat elke maand nieuwe mensen met hogere energiekosten worden geconfronteerd, omdat ze uit hun vaste contract 'lopen'. Volgens ABN-econoom Phlippen kunnen we niet zeggen dat het meevalt.
Abn zegt dus expliciet NIET dat het meevalt, alleen dat de situatie nog niet zo extreem is als CBS berekend heeft omdat het nog niet voor alle mensen geld. Ze geven wel aan dat er steeds meer mensen bijkomen.
Lijkt me ook een goed verhaal. Daar bij optellend dat dat "uitdelen" van geld ook risico's geeft (inflatie) lees ik vooral een waarschuwing om extra goed te letten op bij wie dat geld terecht komt.