Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:29

Ik ben ook in staat om de kachel aan te zetten. Krijg nu ook meer last van mijn spieren en lichaam.
Ik heb gelukkig een hete douche.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:35

CV staat hier nog uit, woonkamer is nog steeds 20 graden.. Wel kacheltje op mijn kantoor nu aan, haalt net de kou er even af.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:38

Hier gelukkig nog 20 graden in de woonkamer en dan moet mijn huis nog geïsoleerd worden.
Ik krijg oa gevelisolatie en HR++ glad, houdt in de zomer ook warmte buiten, maar in de winter ook de zonnewarmte van de ochtendzon. Maar per saldo zal ik wel voordeel en comfort hebben, jaren 60 doorzonwoning met enorme lappen van (koude)ramen.

Kachel gaat sowieso niet aan voor 1 oktober

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:38

Hier was het vanochtend 16 graden, nu alle gordijnen aan de zonkant open gezet en het is binnen een half uur al 17 graden. Kijken hoe lang ik dat kan volhouden zonder de kachel aan te zetten :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:39

Ik vond mijn huis juist nog warm, meestal koelt die veel sneller af. S zomers heel snel heel heet en 's winters snel heel koud. Nu 17,5 graden, gisteren 16 dus onesie aan. Niet warm voor mezelf want het voelde koud, maar warm in vergelijking met wat het normaal zou zijn.

Ja, meer pijn aan lijf en beperkter als normaal, maar ik zet de verwarming echt niet aan. Misschien als ze met een goede regeling komen, maar daar vertrouw ik echt niet op. Zelfs als het jiet hoger mag als de tarieven nu zijn is dat niet te betalen als ik ga stoken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:36

Hier 18.5 graden. En nee, de cv gaat hier denk ik echt niet voor November aan.
Af en toe de airco aan als het wat fris is.

MwM, is toch verschrikkelijk dat mensen pijn hebben door de koude :(:)

Ben ik blij dat we vooruitziend een pallet met pellets besteld hadden, onze leverancier heeft er nu geen meer, en wil er vanwege de prijzen ook geen meer aanbieden.
Alleen de mensen die al besteld en betaald hadden, kunnen op afroepbasis nog afhalen.

Bij Hornbach niet meer leverbaar, bij het Duitse Bauhaus nog wel leverbaar, maar 3 keer zo duur dan een aantal maanden geleden! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:46

Onze verwarming ging vanochtend aan.. schijnbaar continu programma tot nu erin gezet voor de zomer. Dus het was lekker 20 graden in de woonkamer. Beetje zonde, want zo met de zon erop is dat het al snel vanzelf. Programma gelijk aangepast naar 18 bij opstaan en 19 bij overdag thuis ipv 20 graden vanaf opstaan.

Gisteravond was het na stofzuigen ook 2 graden warmer. Dus misschien dat ook maar wat vaker doen _O-

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:01

Haha inderdaad. Huishouden verwarmt goed. Vanochtend 19.5 en idd zonnetje op het raam is heerlijk. We hebben lekker sloffen aan en een trui. Helemaal prima. Net zelfs te warm met stofzuigen. Hou de kachel zo lang mogelijk uit. Ik vind 18 a 19 graden wel de grens met een kleintje voor nu. Maar hebben ook vooruitzicht van plaatsen van een airco airco komende maand.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:03

Sansevieria schreef:
Hier 18.5 graden. En nee, de cv gaat hier denk ik echt niet voor November aan.
Af en toe de airco aan als het wat fris is.

MwM, is toch verschrikkelijk dat mensen pijn hebben door de koude :(:)

Ben ik blij dat we vooruitziend een pallet met pellets besteld hadden, onze leverancier heeft er nu geen meer, en wil er vanwege de prijzen ook geen meer aanbieden.
Alleen de mensen die al besteld en betaald hadden, kunnen op afroepbasis nog afhalen.

Bij Hornbach niet meer leverbaar, bij het Duitse Bauhaus nog wel leverbaar, maar 3 keer zo duur dan een aantal maanden geleden! :(

Ja, het is jammer, maar ik ben gewoon mijn best aan het doen om extra te isoleren en bezuinigen. Dan maar wat extra medicatie want hoe banketstaaf ook, dat is voor mij goedkoper. Voor de overheid niet := Hoewel? Misschien alsnog wel want komt dan ergens rond de 100 euro per maand :') Ik betaal meer aan de energierekening het hele jaar al en ze voorspellen dat ik dik bij moet betalen. Hoeveel geven ze helaas niet aan.

Ook bizar dat die pellets zo duur zijn geworden. Je ziet het bij alles qua verwarmen maar ook bij isolatie dingen gaay de prijs omhoog. Geen 3 keer nog,maar nu toch wel duurder al tijdje geleden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:19

Maar ABN vindt dat het allemaal enorm meevalt met de gestegen energielasten. Maar een handjevol dat echt veel meer moet betalen...
Op de site van de NOS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:54

Ja voor afgelopen jaar zeker..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:54

ABN bericht ook gelezen, dacht nog, onder welke steen leven die gasten...

Maar inmiddels heb ik ook wel de andere verhalen gelezen van mensen die al een voorschot hadden van 300 euro, en nu naar over de 1000 euro gingen.
Bleek dan dat ze een verbruik van 4500 kwh en haast 2600m2 gas hadden, met 4 man in een appartement :=
Ja sorry hoor, uit zulke verhalen hoor je dus ook mensen die tot de verhoging gemeld werd werkelijk nog nooit op hun meter hadden gekeken.
"Niet op gelet, ja de droger en zonnebank veel aangehad zonder op verbruik te letten".

Erger ik me dan wel aan eerlijk gezegd, dat ik als belastingbetaler dan straks voor zulke mensen de compensatie mee mag ophoesten, terwijl je zelf je spaargeld investeert, en super zuinig bent :n

Of mensen die van ruim 500 euro naar nu haast 1800 gingen, en dan nu op de valreep maar gingen isoleren, zonnepanelen en een pelletkachel aanschaften.
Dan denk ik ook, je had blijkbaar de centen om te verduurzamen, maar zag hier de noodzaak niet van in tot de prijzen zo stegen...pfff.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:57

Net bericht gehad dat onze al erg hoge prijs gaat stijgen per 1 oktober. We weten de nieuwe prijs (Vattenfall) nog niet.

Maar we zetten de verwarming toch niet of nauwelijks aan denk ik. Dan houden we geen geld meer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:58

Wat dat betreft is deze prijzenellende wel even goed voor het bewustzijn van sommige mensen. Vraag is als het weer normaler gaat zijn, of zulke mensen blijven opletten of gewoon weer terugvallen naar bv elke dag zonnebank + alle lampen aan waar je niet bent + verwarming op 22 ook als je de halve dag weg bent.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:19

Hier gaat de verwarming voor 1 november nooit aan. Nu worden er deze week airco’s geïnstalleerd en over een week of 6 zonnepanelen, dus kan ik mijn huis wel iets eerder dan pas vanaf november gaan verwarmen.
Vanmorgen was het 19 graden in huis, maar met het zonnetje erop is het nu alweer 22 graden, heerlijk!
Ik merk echt al dat ik koude voeten begin te krijgen. Maar aan de andere kant vind ik het wel heerlijk dat ik ‘s nachts weer lekker in een koel bed onder mijn dekbed lig in plaats van in de hitte :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:20

Hier is het nog steeds 20/21 binnen verwaming is al maanden niet aangeweest. Maar het was de afgelopen dagen idd flink te koud voor de tijd van het jaar. Hoort nu nog 20 graden te zijn buiten. De herfst begint pas over 2 dagen.. heb gelukkig mijn warme fluffy beren pak zoals ik het noem. Vorig jaar gekocht bij de cranenbroek. Lekker warm fluffy vest en broek. Met dat aan heb ik het echt niet koud.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:21

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:27

mysa schreef:
Maar ABN vindt dat het allemaal enorm meevalt met de gestegen energielasten. Maar een handjevol dat echt veel meer moet betalen...
Op de site van de NOS.

Grappig hoe 2 mensen andere dingen uit een tekst kunnen halen.

Citaat:
De energiekosten van huishoudens lopen weliswaar op, maar een stuk minder hard dan de inflatie waar het Centraal Bureau voor de Statistiek mee rekent.

(..)

De economen van de bank hebben gekeken naar de termijnbedragen van 1 miljoen Nederlandse huishoudens. Gemiddeld betaalde een huishouden in augustus dit jaar een voorschot van 166 euro per maand. Een jaar eerder was dat nog 132 euro, een gemiddelde stijging van 26 procent.

Dat is een veel lagere stijging dan waar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) mee rekent in het inflatiecijfer. Volgens het CBS was energie in augustus 151 procent duurder.

Verderop staat ook waar dat verschil vandaan komt want CBS gebruikt geen daadwerkelijke cijfers en ABN wel. Aangezien 44% vd mensen nog een vast contract heefr is het dan logisch dat ABN veel lager uitkomt.

Sterker nog

Citaat:
De onderzoekers zeggen er wel bij dat elke maand nieuwe mensen met hogere energiekosten worden geconfronteerd, omdat ze uit hun vaste contract 'lopen'. Volgens ABN-econoom Phlippen kunnen we niet zeggen dat het meevalt.

Abn zegt dus expliciet NIET dat het meevalt, alleen dat de situatie nog niet zo extreem is als CBS berekend heeft omdat het nog niet voor alle mensen geld. Ze geven wel aan dat er steeds meer mensen bijkomen.

Lijkt me ook een goed verhaal. Daar bij optellend dat dat "uitdelen" van geld ook risico's geeft (inflatie) lees ik vooral een waarschuwing om extra goed te letten op bij wie dat geld terecht komt.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:32

Grappig dat je aan zonnepanelen zonder stroom niets hebt... De omvormers schijnen nl. stroom nodig te hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:34

@ secricible :
Maar ABN heeft, neem ik aan, alleen zicht op transacties. Mijn eigen voorbeeld: wij hadden tot april een termijnbedrag van 260. Toen liep het contract af en werd ons nieuwe bedrag € 750. Vervolgens bleken we € 990 terug te krijgen volgens de eindafrekening. Dat werd in mei/juni teruggestort. Ondertussen heb ik zelf het termijnbedrag verlaagd naar € 475 maar zal dat waarschijnlijk weer moeten ophogen.
Hier heeft ABN dus allemaal geen zicht op, neem ik aan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:39

MarlindeRooz schreef:
Net bericht gehad dat onze al erg hoge prijs gaat stijgen per 1 oktober. We weten de nieuwe prijs (Vattenfall) nog niet.

Maar we zetten de verwarming toch niet of nauwelijks aan denk ik. Dan houden we geen geld meer over.

Ik heb vandaag een berichtje gepost met goedkope tarieven..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:51

mysa schreef:
@ secricible :
Maar ABN heeft, neem ik aan, alleen zicht op transacties. Mijn eigen voorbeeld: wij hadden tot april een termijnbedrag van 260. Toen liep het contract af en werd ons nieuwe bedrag € 750. Vervolgens bleken we € 990 terug te krijgen volgens de eindafrekening. Dat werd in mei/juni teruggestort. Ondertussen heb ik zelf het termijnbedrag verlaagd naar € 475 maar zal dat waarschijnlijk weer moeten ophogen.
Hier heeft ABN dus allemaal geen zicht op, neem ik aan.

Nee dat hebben ze ook niet. Dus ook bij ABN zal er ruis op de lijn zijn.
Dat noemen ze ook in het artikel

Citaat:
De onderzoekers zetten daar wel een kanttekening bij: het zou kunnen dat mensen een te laag termijnbedrag betalen. Of mensen het juiste termijnbedrag betalen kan ABN Amro niet zien in de data.

Energiebedrijven zeggen dat 40 procent van de klanten een te laag termijnbedrag betaalt en waarschuwen voor hogere nabetalingen bij de jaarafrekening. Dat kan gaan om honderden euro's.

Het is geen waarheid dus, maar simpelweg een nieuwe berekening met andere data dan het CBS. Met de kanttekeningen die bij die data horen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:03

Tieme schreef:

Hoewel het "fijn" is dat er actie wordt ondernomen, was de prijs in januari ook niet echt een feestje, dus of mensen hier nu echt mee geholpen zijn is de vraag:

Dit waren de prijzen in januari
Afbeelding
Ik betaal nu €0,78 incl per kuub.
Heb gelukkig nog tot eind volgend jaar, dus wil proberen voor die tijd zonnepanelen op het dak te leggen en zo veel mogelijk over te gaan op elektrisch verwarmen.
Ik ga nu al de broekriem aantrekken door de cv zo lang mogelijk op 16 graden te houden. Elektrische deken te kopen en een convector verwarming die ik bij echte kou even aan kan zetten. Ik laat de douche niet onnodig stromen (ruimschoots voor ik er onder sta aanzetten en tandenpoetsen onder de douche zijn verleden tijd). De deur van de woonkamer staat niet meer helemal open, maar op een kier, zodat de katten er nog door kunnen. Optijd de rolluiken naar beneden, warme kleding en 2 dekentjes (+kat :') ). Voor nu weet ik even niet wat ik nog meer kan doen.
Hier een hoekwoning, geen grote woonkamer, ca 42m3, aan de buitenkant, geïsoleerde muren, dubbel glas, wel verouderd, maar toch en een geïsoleerd dak.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:42

Westhof schreef:
Nou, éindelijk doet mijn termijnadviesbedrag het op Mijn Vattenfall. Ik hoef gelukkig niet op te hogen en krijg zelfs geld terug waarschijnlijk. Hele opluchting. Overigens ga ik niet verlagen, maar laat ik het mooi zo staan.

Heeft dat ook zin als je al bestaande klant bent bij vattenfall?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:55

secricible schreef:
Citaat:
De onderzoekers zeggen er wel bij dat elke maand nieuwe mensen met hogere energiekosten worden geconfronteerd, omdat ze uit hun vaste contract 'lopen'. Volgens ABN-econoom Phlippen kunnen we niet zeggen dat het meevalt.

Abn zegt dus expliciet NIET dat het meevalt, alleen dat de situatie nog niet zo extreem is als CBS berekend heeft omdat het nog niet voor alle mensen geld. Ze geven wel aan dat er steeds meer mensen bijkomen.

Lijkt me ook een goed verhaal. Daar bij optellend dat dat "uitdelen" van geld ook risico's geeft (inflatie) lees ik vooral een waarschuwing om extra goed te letten op bij wie dat geld terecht komt.

Je legt het goed uit :j
Al moet ik wel zeggen dat ik hilarisch vind dat uitgerekend een bank nu waarschuwt voor het effect van inflatie door het bijdrukken van geld. Ze doen zelf niet anders :')