Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Malenka schreef:Hier ook een gekke situatie. Het huis van mijn vader gaat misschien niet eens de markt op. Er is nu al een bod binnen gekomen van een investeerder dat we eigenlijk niet af kunnen slaan. We zouden in een klap van zijn schulden af zijn. Dus verstandelijk gezien is het overduidelijk een goede zet. Maar het voelt toch een beetje verkeerd... onrechtvaardig of zoiets.
Charaz schreef:Waarom zou een investeerder een goed bod doen? Lijkt mij dat het dan op de gewone markt nog meer oplevert.
Bullebeest schreef:paars schreef:Hier zijn we bijna rond. Komt opeens soort van vaart in. Alleen de bankgarantie: kopers willen 5 ipv 10%. Vanwege feit dat ze nog heel lang moeten wachten. Dat vind ik dan weer bijzonder.
Ik hoop het niet voor je, maar bij mij schiet dan gelijk door het hoofd dat ze een “goedkopere” escape willen mocht de huizenmarkt binnen die tijd gaan instorten zodat ze iets anders goedkoper kunnen kopen. Ik zou even met je makelaar overleggen.
Debbie schreef:Het verlagen van de bankgarantie naar 10% staat natuurlijk wel helemaal los van de boeteclausule van 10% bij het ontbinden van de verkoop. Die boete verlaagd niet plots mee naar 5%.
Dan heb je gewoon alsnog recht op je 10%, bankgarantie of niet. Het kan alleen iets lastiger zijn om het geld te innen dan wanneer het netjes als waarborgsom bij de notaris op de derdengeldenrekening staat.
(Daarom wordt er vaak een bankgarantie van 10% gekozen, maar in theorie kan hiervoor elk willekeurig percentage of bedrag in de koopovereenkomst worden opgenomen).
Misschien willen de kopers graag de waarborgsom uit eigen zak 'betalen' ipv een bankgarantie en hebben zij wel genoeg spaargeld om 5% van de koopsom te storten maar niet voor 10%?
Malenka schreef:Dank jullie wel allemaal. Het helpt om deze berichten te lezen. Het gaat om een huis met veel achterstallig onderhoud en een bedrag dat we als mooi doel in ons hoofd hadden toen de rentes nog niet zo omhoog gingen. Het lost alle schulden op dus we gaan er voor. Ik hoop dat er uiteindelijk ook via deze weg iemand heel gelukkig gaat wonen want het is een heerlijke plek en het huis heeft enorm veel potentie.
Malenka schreef:We zouden in een klap van zijn schulden af zijn. Dus verstandelijk gezien is het overduidelijk een goede zet. Maar het voelt toch een beetje verkeerd... onrechtvaardig of zoiets.
Malenka schreef:Ik vind de huidige huizenmarkt niet eerlijk en vind eigenlijk dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Daarin zou ik graag een verschil maken. Hoe klein ook. Ik ben heel idealistisch ingesteld wat dat betreft. Aan de andere kant weet ik ook dat wij er op deze manier beter af komen. Gewoon omdat deze hele nalatenschap een enorme invloed op ons heeft gehad en het heel goed voor ons is als we het kunnen afsluiten en eindelijk kunnen gaan rouwen.
En we hebben ook wel geprobeerd een verschil te maken. Een gezin dat al jaren op zoek is naar een huis dat ze aan kunnen passen voor hun zieke kind heeft bij ons voor het eerst de kans gekregen om voor de verkoop uit uit te zoeken of ze het kunnen betalen om het huis aan te passen. Dat bleek helaas niet te kunnen. Maar ze waren heel dankbaar voor de kans die we ze hebben gegeven.
Ik blijf het moeilijk vinden dat de wereld zo oneerlijk is.
Malenka schreef:Ik vind de huidige huizenmarkt niet eerlijk en vind eigenlijk dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Daarin zou ik graag een verschil maken. Hoe klein ook. Ik ben heel idealistisch ingesteld wat dat betreft. Aan de andere kant weet ik ook dat wij er op deze manier beter af komen. Gewoon omdat deze hele nalatenschap een enorme invloed op ons heeft gehad en het heel goed voor ons is als we het kunnen afsluiten en eindelijk kunnen gaan rouwen.
En we hebben ook wel geprobeerd een verschil te maken. Een gezin dat al jaren op zoek is naar een huis dat ze aan kunnen passen voor hun zieke kind heeft bij ons voor het eerst de kans gekregen om voor de verkoop uit uit te zoeken of ze het kunnen betalen om het huis aan te passen. Dat bleek helaas niet te kunnen. Maar ze waren heel dankbaar voor de kans die we ze hebben gegeven.