Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:52

Als het echt een goed bod is (marktconform), zou ik het ook zeker doen. Scheelt zoveel gedoe en heerlijk dat het dan meteen allemaal goed komt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:56

Waarom zou een investeerder een goed bod doen? Lijkt mij dat het dan op de gewone markt nog meer oplevert.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:00

Malenka schreef:
Hier ook een gekke situatie. Het huis van mijn vader gaat misschien niet eens de markt op. Er is nu al een bod binnen gekomen van een investeerder dat we eigenlijk niet af kunnen slaan. We zouden in een klap van zijn schulden af zijn. Dus verstandelijk gezien is het overduidelijk een goede zet. Maar het voelt toch een beetje verkeerd... onrechtvaardig of zoiets.

Als het voor jullie voldoende is en marktconform, dan is dat toch heerlijk? Investeerders bieden vaak zonder voorbehoud, dus dan heb je ook snel zekerheid. Een huis verkopen is best stressvol, ik zou het wel weten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:33

Charaz schreef:
Waarom zou een investeerder een goed bod doen? Lijkt mij dat het dan op de gewone markt nog meer oplevert.

Niet per se hoor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:29

Nee en dan heb je al het gedoe en lang slepend verhaal met een hoop geneuzel van particulieren. Ik zou het meteen doen als je zegt dat je het niet af kan slaan.

Ik zou niet akkoord gaan met 5% eerder een paar keer verlengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:57

Charaz schreef:

Dat ligt er ook maar aan, zeker voor iemand die niet op de euro meer kijkt omdat hij al meerdere panden bezit. Kan een specifiek pand heel interessant zijn om te renderen. En dan kan een investeerder er best wel meer voor over hebben.

Zo hebben wij een loods die voor een stuiver en 3 knikkers getaxeerd is qua waarde, maar behoorlijk rendabel is voor de verhuur vanwege de industrie in dat gebied. Op de locatie zit een woonbestemming, maar weet zeker dat we er meer voor zouden krijgen van iemand die het nodig heeft voor zijn eigen business of wil verhuren :P

Anyhow. Ik snap de morele twijfel. Maar juist in deze markt moet je goed voor jezelf zorgen toch :P ? Voor je het weet pis je naast de pot en ben je dakloos. Ik zou van het dak boven mijn hoofd geen liefdadigheidsproject maken en het lekker aan die investeerder verkopen. De morele kant ligt toch echt bij Rutten en/of zijn opvolgers. En inderdaad. Als ik kijk hoeveel geneuzel wij hadden met onze hypotheek (en dat was onze voorbehoud)... Dan had ik al verkoper ook al wel 3x een hartaanval gehad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:23

Dat vind ik wel een nadeel van het huis waar we pas zijn wezen kijken. De overdracht zou circa 9 maanden later zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:34

Als ik een investeerder had gehad op mijn huis was ik denk ik super blij geweest. Ik had liever voor minder aan mn buren verkocht zonder heel de riedel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:08

Dank jullie wel allemaal. Het helpt om deze berichten te lezen. Het gaat om een huis met veel achterstallig onderhoud en een bedrag dat we als mooi doel in ons hoofd hadden toen de rentes nog niet zo omhoog gingen. Het lost alle schulden op dus we gaan er voor. Ik hoop dat er uiteindelijk ook via deze weg iemand heel gelukkig gaat wonen want het is een heerlijke plek en het huis heeft enorm veel potentie.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:25

Bullebeest schreef:
paars schreef:
Hier zijn we bijna rond. Komt opeens soort van vaart in. Alleen de bankgarantie: kopers willen 5 ipv 10%. Vanwege feit dat ze nog heel lang moeten wachten. Dat vind ik dan weer bijzonder.

Ik hoop het niet voor je, maar bij mij schiet dan gelijk door het hoofd dat ze een “goedkopere” escape willen mocht de huizenmarkt binnen die tijd gaan instorten zodat ze iets anders goedkoper kunnen kopen. Ik zou even met je makelaar overleggen.

Het verlagen van de bankgarantie naar 10% staat natuurlijk wel helemaal los van de boeteclausule van 10% bij het ontbinden van de verkoop. Die boete verlaagd niet plots mee naar 5%.

Dan heb je gewoon alsnog recht op je 10%, bankgarantie of niet. Het kan alleen iets lastiger zijn om het geld te innen dan wanneer het netjes als waarborgsom bij de notaris op de derdengeldenrekening staat.
(Daarom wordt er vaak een bankgarantie van 10% gekozen, maar in theorie kan hiervoor elk willekeurig percentage of bedrag in de koopovereenkomst worden opgenomen).

Misschien willen de kopers graag de waarborgsom uit eigen zak 'betalen' ipv een bankgarantie en hebben zij wel genoeg spaargeld om 5% van de koopsom te storten maar niet voor 10%?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:59

Debbie schreef:
Het verlagen van de bankgarantie naar 10% staat natuurlijk wel helemaal los van de boeteclausule van 10% bij het ontbinden van de verkoop. Die boete verlaagd niet plots mee naar 5%.

Dan heb je gewoon alsnog recht op je 10%, bankgarantie of niet. Het kan alleen iets lastiger zijn om het geld te innen dan wanneer het netjes als waarborgsom bij de notaris op de derdengeldenrekening staat.
(Daarom wordt er vaak een bankgarantie van 10% gekozen, maar in theorie kan hiervoor elk willekeurig percentage of bedrag in de koopovereenkomst worden opgenomen).

Misschien willen de kopers graag de waarborgsom uit eigen zak 'betalen' ipv een bankgarantie en hebben zij wel genoeg spaargeld om 5% van de koopsom te storten maar niet voor 10%?

Hmm dat is een goede aanvulling, dank! Die onthoud ik even. Al is je opmerking dat het innen lastiger wordt ook weer een dingetje…. De kopers hebben geen toelichting of iets gegeven waarom ze dat willen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:06

Malenka schreef:
Dank jullie wel allemaal. Het helpt om deze berichten te lezen. Het gaat om een huis met veel achterstallig onderhoud en een bedrag dat we als mooi doel in ons hoofd hadden toen de rentes nog niet zo omhoog gingen. Het lost alle schulden op dus we gaan er voor. Ik hoop dat er uiteindelijk ook via deze weg iemand heel gelukkig gaat wonen want het is een heerlijke plek en het huis heeft enorm veel potentie.

Als he jullie doel bod is voor het stijgen van de rente: Doen. Dan heb je de zekerheid dat je het binnen hebt én je bent van de schulden af.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:24

Malenka schreef:
We zouden in een klap van zijn schulden af zijn. Dus verstandelijk gezien is het overduidelijk een goede zet. Maar het voelt toch een beetje verkeerd... onrechtvaardig of zoiets.

Wat maakt dat het een soort van onrechtvaardig voelt voor jou? Verkopen moeten jullie het sowieso. Dan zou voor mij niet uitmaken wie het koopt, als de prijs goed is voor jullie. Ik zou er ook blij mee zijn. Scheelt een hoop gedoe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:26

Ik zou het direct doen Malenka :j
Scheelt je een hoop gedoe en kosten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:28

Ik zou ook tekenen malenka. Van de schulden af zijn lijkt me toch een heel fijn iets.

Hier is onze hypotheek goedgekeurd. 5 augustus gaan we tekenen bij de notaris. We zijn echt super blij!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:21

Zeker Malenka, siuper toch als je het zo kunt doen? Scheelt veel gedoe en als het een prijs is waar je je in kunt vinden waarom niet?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:41

Ik vind de huidige huizenmarkt niet eerlijk en vind eigenlijk dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Daarin zou ik graag een verschil maken. Hoe klein ook. Ik ben heel idealistisch ingesteld wat dat betreft. Aan de andere kant weet ik ook dat wij er op deze manier beter af komen. Gewoon omdat deze hele nalatenschap een enorme invloed op ons heeft gehad en het heel goed voor ons is als we het kunnen afsluiten en eindelijk kunnen gaan rouwen.

En we hebben ook wel geprobeerd een verschil te maken. Een gezin dat al jaren op zoek is naar een huis dat ze aan kunnen passen voor hun zieke kind heeft bij ons voor het eerst de kans gekregen om voor de verkoop uit uit te zoeken of ze het kunnen betalen om het huis aan te passen. Dat bleek helaas niet te kunnen. Maar ze waren heel dankbaar voor de kans die we ze hebben gegeven.

Ik blijf het moeilijk vinden dat de wereld zo oneerlijk is.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:48

Malenka schreef:
Ik vind de huidige huizenmarkt niet eerlijk en vind eigenlijk dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Daarin zou ik graag een verschil maken. Hoe klein ook. Ik ben heel idealistisch ingesteld wat dat betreft. Aan de andere kant weet ik ook dat wij er op deze manier beter af komen. Gewoon omdat deze hele nalatenschap een enorme invloed op ons heeft gehad en het heel goed voor ons is als we het kunnen afsluiten en eindelijk kunnen gaan rouwen.

En we hebben ook wel geprobeerd een verschil te maken. Een gezin dat al jaren op zoek is naar een huis dat ze aan kunnen passen voor hun zieke kind heeft bij ons voor het eerst de kans gekregen om voor de verkoop uit uit te zoeken of ze het kunnen betalen om het huis aan te passen. Dat bleek helaas niet te kunnen. Maar ze waren heel dankbaar voor de kans die we ze hebben gegeven.

Maar dat is ook moeilijk. En ik vind het heel nobel van je. Maar moet je zelf in de schulden blijven zitten door een nalatenschap hiervoor?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:09

Malenka schreef:

Je hebt al geprobeerd een ander gezin de kans te geven, maar dat ging niet. En zoals iemand anders ook al zegt, wil je zelf schulden hebben vanwege een nalatenschap? Ik zou zeker verkopen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:17

En zeker een huis met achterstallig onderhoud verkoopklaar maken lijkt me verschrikkelijk.
Dat was bij ons instapklare huis al veel werk. Ik zou het wel weten dus ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:24

EmptyWords schreef:
Hier is onze hypotheek goedgekeurd. 5 augustus gaan we tekenen bij de notaris. We zijn echt super blij!

Leuk, gefeliciteerd :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:26

De huizenmarkt is oneerlijk maar dat gaat niet zomaar veranderen met 1 huis dat wel of niet op de markt komt. En jullie rouw en financiële situatie is óók belangrijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:08

Hier ervaring met verkoop ouderlijk huis en nalatenschap. Helaas....

Hier moest ik het huis verkopen, welke mijn ouders zelf gebouwd hebben en 24 jaar hebben gewoond.
Dat deed zeer maar het moest...
Hypotheek 230.000 moest afgelost worden, erfenis verdeeld worden onder mij en mijn broer en er moet bijna 50k aan erfbelasting betaald worden.

Daarnaast heb je veel kosten bij een nalatenschap.Volgens mij zitten wij op bijna 10k.
Dus het moet, fijn als er leuke mensen inkomen, maar alles moet wel betaald worden, een nalatenschap is financieel en emotioneel niet fijn.

Al heb ik het nu wel aangepakt zoals mijn moeder het zelf ook gedaan zou hebben.
Haar trots, meubels en spullen staan nu hier in de woonboerderij.
De inrichting, de boerderij en alles eromheen zou ze helemaal geweldig gevonden hebben en megatrots zijn.
Zo is ze er voor mijn gevoel toch nog bij!

Ik heb nog geen tijd gehad om echt te rouwen, ik hoop dat ik de rust kan vinden als alles achter de rug is. 29 juli zou dat moeten zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:57

Malenka schreef:

Moeilijke situatie, maar in dit geval mág je jezelf voorop stellen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:14

Hier is gisteren de bankgarantie gestort door de kopers, geeft toch meer rust!
Op naar definitieve overdracht 29/7!