[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:15

Ieeehhh bloedzuigers!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 14:33

:') :')

"Welkom bij "Spa Marlies"! Wij combineren het modderbad met gratis huidverzorging via bloedzuigers, zeer natuurlijk! Daarna voor een goede bloedsomloop zijn wij niet te beroerd u geheel af te spoelen met goed koud water via de tuinslang"

Zoiets? :')

Vandaag even lekker een dagje geen lawaai! Morgen komen ze dan weer om verder aan het dak te werken en het plan is deze ronde ook de trap te plaatsen. Idealiter willen we voor die tijd schuren en lakken, maar moet even zien of dat haalbaar is qua tijd/energie/weer.

Ik heb ondertussen wel even de plattegrond qua wensen/doelen weer verder uitgewerkt/bijgewerkt en ook de beplanting nu wat concreter gemaakt (had het grotendeels al wel in mijn hoofd zitten, maar nu ook op papier haha).

Het wordt allemaal langzaam steeds tastbaarder :D
Afbeelding

Grotere versie eventueel hier;
http://marliesrasker.nl/paddock-paradise

Prairy

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:54

Neveldouche of regendouche klinkt beter als tuinslang, maar verder klinkt het prima :D Als je Ik woon net iets ver weg, jammer zeg...

Waar ga je bestellen? Heg en Landschap heeft weer een boomplant bestelmogelijkheid, dat scheelt behoorlijk. Enige is dat je het in Oss op moet halen. Voor 'standaard' bosplantsoen betaal je voor de meeste soorten 0,40 per plantje, en het is mooi materiaal over het algemeen.

Ik heb er vorig jaar besteld en dit jaar ga ik en bestelling doen voor de meidoornhaag die ons toekomstige PP af gaat scheiden van het voedselbos. Die gaan we dan over een paar jaar in een heg vlechten.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:41

"Jammer zeg" :') _O-

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:30

Ik zou ook het woord neveldouche gebruiken ipv tuinslang. Dat klinkt duurder.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 16:45

Prairy schreef:
Neveldouche of regendouche klinkt beter als tuinslang, maar verder klinkt het prima :D Als je Ik woon net iets ver weg, jammer zeg...

Waar ga je bestellen? Heg en Landschap heeft weer een boomplant bestelmogelijkheid, dat scheelt behoorlijk. Enige is dat je het in Oss op moet halen. Voor 'standaard' bosplantsoen betaal je voor de meeste soorten 0,40 per plantje, en het is mooi materiaal over het algemeen.

Ik heb er vorig jaar besteld en dit jaar ga ik en bestelling doen voor de meidoornhaag die ons toekomstige PP af gaat scheiden van het voedselbos. Die gaan we dan over een paar jaar in een heg vlechten.

Hahaha goed punt! Kunnen zo'n tuinslang natuurlijk best ff in de boom hangen, voila "regendouche" :D :D . "Douchen met het ritselende geluid van de blaadjes der natuur". Ofzo. :')

Qua beplanting toevallig gisteren met xXutopiaXx gehad over Heg en Landschap, voor ons natuurlijk enorm ver weg, maar ze heeft aangeboden dat ze onze bestelling dan ook wel wil meenemen en dan combineren met een bezoek hier :D :D :D Zoooooo tof!!! Dus we zijn al druk aan het sparren over onze beider bestellijstjes :D :D O.a de meidoorn is wel een mooie kans via hun! Op 400 stuks is een lage prijs per plantje best aangenaam haha.

--

Ik heb me net nog even kwaad gemaakt op het restant waterlelie in de vijver en alles is er nu uit *\o/* . Kan zo wel weer gaan douchen :') (maar hey, niet meer met bloedzuigers gezwommen, winst!). Even kijken of we vanavond samen wat gaten in de bodem kunnen boren zodat het laatste water weg kan en hij niet meer volstroomt. In elk geval even het folie zoveel mogelijk weghalen. Heb nu lang niet alle slijk weggekregen, maar dat is ook echt enorm zwaar scheppen.

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:05

MarliesR schreef:
Qua beplanting toevallig gisteren met xXutopiaXx gehad over Heg en Landschap, voor ons natuurlijk enorm ver weg, maar ze heeft aangeboden dat ze onze bestelling dan ook wel wil meenemen en dan combineren met een bezoek hier :D :D :D Zoooooo tof!!! Dus we zijn al druk aan het sparren over onze beider bestellijstjes :D :D O.a de meidoorn is wel een mooie kans via hun! Op 400 stuks is een lage prijs per plantje best aangenaam haha.

--

Ik heb me net nog even kwaad gemaakt op het restant waterlelie in de vijver en alles is er nu uit *\o/* . Kan zo wel weer gaan douchen :') (maar hey, niet meer met bloedzuigers gezwommen, winst!). Even kijken of we vanavond samen wat gaten in de bodem kunnen boren zodat het laatste water weg kan en hij niet meer volstroomt. In elk geval even het folie zoveel mogelijk weghalen. Heb nu lang niet alle slijk weggekregen, maar dat is ook echt enorm zwaar scheppen.

[ [url=m/daPT9W.jpg]Afbeelding[/url] ]

:):) :D :):) :D :):)

Wat een werk ook weer! :oo Jeutje...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:22

Netjes!

Wat betalen jullie dan voor Meidoorn? Hier kom ik vaak een adv tegen uit Sellingen van een kweker die heel goedkoop is en voor ons niet ver.

Heb je al kornoelje staan? Ik heb er 4, maar die krijgen geen kans. Daar eten ze echt van, dus die moet ik verplaatsen.

Iep wilde de kweker hier niet leveren, omdat ze vaak ziek worden.

Rest moeten we ook in Okt/Nov gaan bestellen. Of zaailingen verplaatsen. Heb wel wat hazelaar en beuk heel klein wild groeien.

Nu wel een aantal bessen soorten gekregen en wil heel graag rozenbottels.

Hoe groot ga je de bomen kopen? Ik wil Linde's, maar hier was een Linde 200 euro pst. Ik wil hem wel heel graag en meteen wat hoog is wel fijn.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 17:48

Die had ik inderdaad ook gezien geloof ik (die adverteerder uit Sellingen). Via dit programma zijn ze €0,40 per stuk. Kornoelje heb ik nog niet, heb ik ook op het lijstje staan al :D

Ik zou heel erg graag een Iep erbij willen. Maar dan weer 1 losse voor midden in die nieuwe "rotonde". Vind het zo'n mooie boom! De gene die we al hebben doet het gelukkig heel goed. Via Heg&Landschap hebben ze geen Iepen en gaat bovendien bijna alles per 25 :+ . Het meeste is geloof ik 40 ~ 60cm.

Wat ik bijvoorbeeld nu niet doen zijn die lindes, die we tussen de twee trackhelften willen. Ze hebben ten eerste "alleen" zomer- en winterlinde, en ik wil zilverlindes. Daarnaast moet ik daar de track nog aanpassen, en heb voorlopig al wel even kluslijst die lang zat is :') . En tot slot groeien Linde's zo langzaam (daarom ook duur wanneer groter...). Dus spaar dan liever wat langer en dan gelijk grotere erin. Dan weet niet hoeveel jaar tegen een opgroeiend takje aankijken :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:28

Wil hier veel proberen te stekken en uitsteken om tegen de omheining te planten, probleem is vooral dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb :+

Wilg groeit lekker snel en is vrij makkelijk te stekken (al is de helft van wat ik vorig jaar in de grond heb gestoken overleden maar dat zal wel door de droogte komen) en hebben we best wel wat van staan.
Soorten als eik moet ik echt uitsteken en dat groeit natuurlijk ook maar langzaam dus voordat dat een beetje schaduw gaat geven zijn we jaren verder.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 19:59

Ja alles wat je kan stekken is natuurlijk wel mooi! Maar tijd is een zeldzaam goedje :D

De boswilg die ik heb staan ben ik wel aan het stekken al. Maar wat meer variatie is ook wel mooi. Had al gekeken of ik die Iep niet ook gewoon kon stekken, maar is helaas niet zo simpel als wilg.

Wij zijn na het eten nog even samen met de vijver bezig geweest. Vijverfolie aan 1 kant beide lagen doorgehaald en zo ver mogelijk terug getrokken. Idee was dat we dan in elk geval vast meerdere gaten konden boren in de bodem. Conclusie; de laag op de bodem is dikker dan onze klopboor lang is :+ . Morgen maar even lief aan de aannemer vragen of hij niet wat grover geschut bij de hand heeft die ik mag lenen O:)

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:32

Ik heb mijn bestelling ook de deur uit gedaan, vorig jaar hebben we ruim 1000 planten gezet (misschien wel richting de 1200 bedenk ik me nu), komend plantseizoen gaan we dat minimaal verdubbelen, denk dat we richting de 1500 gaan :D

40-100 is het meeste plantgoed. Wel met erg mooi wortelstelsel!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:35

Kun je iep niet stekken op een basis van wilg? :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:38

palousa_boy schreef:

Enten bedoel je? Groeit het wel lekker snel haha

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 15:48

Prairy schreef:
Ik heb mijn bestelling ook de deur uit gedaan, vorig jaar hebben we ruim 1000 planten gezet (misschien wel richting de 1200 bedenk ik me nu), komend plantseizoen gaan we dat minimaal verdubbelen, denk dat we richting de 1500 gaan :D

40-100 is het meeste plantgoed. Wel met erg mooi wortelstelsel!

Zoooo vet! :D :D Wil ooit ook nog wel eens bij jullie kijken, ook echt een gaaf project! Ik heb hier nu 785 'besteld' :D Ben zo benieuwd! Had in elk geval ook al reactie :D

palousa_boy schreef:

Haha enten zou ook nog een idee kunnen zijn. Ken het principe maar heb je er nog niet heel erg in verdiept in hoe dat dan precies uitgroeit. Plan is dat het op die plek wel echt als een mooie volwaardige grote boom kan uitgroeien.

--

Steigers weg en alle zooi weg toont het ook al weer veel gaver :D
Afbeelding

Ze hebben vandaag de voorbereidingen gedaan voor de boeidelen, stellingen opgebouwd aan de kopse kanten. Echt fijn dat het einde in zicht komt qua dak :D

Kwam vandaag deze tegen tijdens het hooinetten vullen. An sich niet heel bijzonder volgens mij, maar wel heel mooi
Afbeelding

Morgen weer een dag :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:55

MarliesR schreef:
Zoooo vet! :D :D Wil ooit ook nog wel eens bij jullie kijken, ook echt een gaaf project! Ik heb hier nu 785 'besteld' :D Ben zo benieuwd! Had in elk geval ook al reactie :D

Morgen weer een dag :D

Het zijn er 2100 geworden :') := <|- En dat is alleen de bestelling van heg en landschap, ik wil ook nog een kleine bestelling voor het voedselbos doen bij country Winery.

Had antwoord gehad op mijn vraag over de heg die we willen planten en toen de bestelling nog aangepast.

Maar je bent welkom, leuk als je komt kijken!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:34

Gaan we samen Marlies! :D

Kan me voorstellen dat het fijn is als het einde van project-dak in zicht komt.. wel héél mooi al zo!! :+: En mooi beestje inderdaad :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 19:40

xXutopiaXx schreef:
Gaan we samen Marlies! :D

Kan me voorstellen dat het fijn is als het einde van project-dak in zicht komt.. wel héél mooi al zo!! :+: En mooi beestje inderdaad :D

Vind ik leuk :D :D

Nou, laatste plekje voor de opfok is ook verzegd nu en de eerste komt dit weekend al, een jaarling. Zo leuk :D Wel even snel schakelen haha. De inloopstal is helaas nog niet helemaal klaar, er moet nog even tijdelijke betimmering om de zijkant van de muurtjes, maar heeeele kleine kans dat dat morgen misschien nog kan en anders aankomende week vast wel. Die ruimte is ook wel echt goed opgeknapt van een beurt met de hoge druk reiniger, nog veel beter zichtbaar nu het weer droog is :D

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:22

Oh die gaten in de vloer zou ik wel een beetje eng vinden....?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:26

Ik eerder de onbeschermde buis van de waterbak en een beugel om de waterbak zou ik ook voor gekozen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:37

Oh dat vind ik dan weer totaal niet spannend :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 20:41

Oh maar die vloer blijft sowieso niet zo kaal hoor! Dat vind ik ook zonder die gleuf te gevaarlijkheid. Als dat beton wat nat wordt, is het al snel glad. Uiteindelijk wil ik over de hele vloer rubbermatten. Straks komt in elk geval het deel wat ik al heb er in te liggen. En deze winter sowieso een dikke laag EquiBedding. Dus dan heb je van die ongelijke vloer geen last meer. In de mooie periode wil ik uiteindelijk dan alleen de rubbermatten, want als het weer echt goed wordt gebruiken ze het anders toch maar als wc (maar dan moet ik dus nog meer matten bijkopen eerst).

Die waterbakken zijn wel dermate stevig dat ik toen toch heb gekozen voor geen beugels. Heb het laatst nog wel weer eens overwogen, maar moet zeggen dat het ook afgelopen winter (toen de stal ook open stond voor ze) het ook gewoon prima is gegaan. Op de foto zie je het niet zo goed, maar er zit wel bescherming om de leiding naar de waterbak :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:12

Zo dat is mooi opgeknapt zeg! Wat opruimen en schoonmaken vaak al niet kan doen...

Leuk als jullie langskomen :D Ik begreep dat we half november (hopelijk) onze plantjes kunnen gaan halen, drukke periode komt er dus aan hier. En dan zeggen mensen dat het in de zomer altijd zo druk was.

Ik heb het nog nooit zo druk gehad als afgelopen 2 winters dat we hier wonen :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 07:41

In mijn e-mailreactie stond inderdaad ook November! Ben heel benieuwd!

Haha denk dat wij het hier er ook al erg druk mee gaan krijgen, laat staan met jullie aantallen! En dan nog het snoeionderhoud van bomen die dan in rust zijn... Heb ik hier ook wel aardig wat werk aan weer deze winter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:51

Ik ben blij dat ik veel gewoon kan doen met de kantenmaaier, als ik tenminste niet weg zak met de trekker omdat het te nat is.
Maar zaken als klimop uit een boom halen of echt snoeien zal ik toch met de hand moeten doen