E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pivione

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:33

Ik heb een klein probleempje met mijn e-reader, ik heb een sony prst-2.
Nu blijft hij echter telkens op het begin boek 'hangen' ik kan wel lezen in een ander boek en als ik hem vergrendel komt dan het 'begin' boek (uittreksel agent 6) maar als ik hem ontgrendel kan ik weer verder lezen, echter wanneer hij dan uit staat en ik zet hem weer aan dan begint hij op pagina 1 van het 'begin' boek, super vervelend. Iemand ideeën voor een oplossing? Heb hem al gereset met dat pinnetje aan de onderkant.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:50

Mijn sony had altijd moeite met pdf files. Omzetten naar epub loste dat destijds helemaal op.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:39

Ik lees op mijn Kobo Aura HD ook het liefst epub bestanden. Op de een of andere manier leest dat beter. Lettergrootte ed zijn dan beter aan te passen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:50

Ik lees altijd epub... heb ook nog nooit PDF op mijn ereader gezet. Wist niet eens dat dat kon. :')

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:56

Mijn Sony T1 had ook steeds moeite met PDF's, die zette ik inderdaad om naar epub-bestanden :) . Met de Aura HD gaat het beter, iig geen foutmeldingen en dat gedoe, maar epub-bestanden zijn idd beter aan je eigen voorkeuren aan te passen :j . Dat is eigenlijk hetzelfde verschil tussen een PDF en een Word-bestand (.doc of .docx).

Waar ik mijn boeken vandaan haal maakt geen van beide readers iets uit. Bij de Sony zat ik wel altijd te klooien met dat Adobe-account, geloof ik, tenzij ik de boeken er gewoon via Windows Verkenner opzette.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:10

Ik vind pdf op de aura nog steeds niet te lezen - het past nooit op het scherm dus je blijft zoomen, scrollen, terugklikken etc.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:10

Gwen schreef:
Mijn Sony T1 had ook steeds moeite met PDF's, die zette ik inderdaad om naar epub-bestanden :)

Dat vind ik knap! Hoe doe je dat? Een pdf is namelijk een plaatje, geen tekst. Dus dat kan je niet zomaar omzetten.
Daarom kan je ook het lettertype niet vergroten of verkleinen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:16

Ah, ik heb alleen wat boeken in PDF-formaat, daarmee is het wel te doen. Als ik steeds zou moeten scrollen, zoomen en weet-ik-wat dan zou ik het ding geloof ik linea recta het raam uitgooien :+ .

Tilmar, goeie vraag, hoe deed ik dat ook alweer :+ . Via Calibre in elk geval, maar hoe precies ben ik allang weer vergeten :o . Of wacht :)* : http://www.gratisepub.nl/pdf-naar-epub-omzetten/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:18

Tilmar: het hangt er een beetje vanaf hoe de pdf gemaakt is. De meesten bevatten gewoon tekst (met postscript omgezet) en zijn dus wel weer min of meer terug te converteren. Het geeft soms wat rare fouten maar meestal kan het wel.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:21

Ja, je kunt tegenwoordig ook tekst uit een PDF kopiëren naar een Word-bestand, maar ook dan zitten er wel wat rare foutjes in.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:25

Aha, ik ben zelf redelijk handig en ik weet dat dit lastig is. Op de website van Calibre zie ik ook staan:

Ook werkt deze methode niet als het PDF-bestand bestaat uit afbeeldingen in plaats van tekst. Als dit het geval is dan moet je het PDF-bestand eerst door OCR-software (tekstherkenning) halen voordat je het met Calibre naar ePub kunt converteren.

Maar er zijn dus pdf's die tekst zijn, dat wist ik dan weer niet :o

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:46

Hoe dat precies zit wist ik ook niet, hoor. Ik wist alleen uit ervaring dat de boeken/teksten die ik in PDF-formaat had, via Calibre omgezet konden worden, maar dat waren ook geen boeken met afbeeldingen, die waren al als tekst opgezet. Maar nog niet zo lang geleden kon ik überhaupt geen tekst uit een PDF-bestand kopiëren, toen werden teksten altijd als afbeelding gezien of zo.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:40

Ik lees ook altijd in e-pub :) Inmiddels lijkt het probleem wel opgelost, heb al mijn boeken er even opnieuw opgezet en ik heb gecontroleerd op updates.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:02

Newbe meldt zich. Heb al het eea zitten lezen, maar zie Door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een ereader met verlichting, fijn te lezen bij zonlicht (in de tuin of op vakantie), 7 inch (denk ik? ), makkelijke Nederlandse software, touchscreen. Hoef er verder niets anders mee dan lezen want daarvoor heb ik mijn smartphone en tablet.
liefst geen bestanden om hoeven zetten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:27

Dan zeg ik de Kobo Aura HD.
Voldoet aan je wensen en ik vind het een heel fijn apparaat.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:28

Ik zeg Kobo Glo, Aura of Aura HD. Afhankelijk hoeveel geld je er voor over hebt.

Prima scherm, fijne verlichting, nederlandse software, touchscreen, makkelijk boeken kopen en/of erop zetten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:12

Dan ga ik me eens op de kobo richten. Even naar mediamarkt straks om te vergelijken.
Thanks!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:34

Marije_jiplover schreef:
Dan zeg ik de Kobo Aura HD.
Voldoet aan je wensen en ik vind het een heel fijn apparaat.

Kan daar niks anders aan toevoegen dan dat ik erg blij ben dat ik ook hiervoor ben gegaan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:20

Hier nog een kobo fan :D Hele fijne e-readers.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:33

Ik heb er moeite mee, aan het wennen dan.
Ik vind de reactie van het touch screen erg langzaam, soms helemaal geen reactie.
Vanuit de bibliotheek naar een ander boek vind ik ook langzaam gaan.
Is dat algemeen of heeft mijn reader dat alleen????

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:36

Hier ben ik weer eens, mijn e-reader begint erg sloom te worden (sony prs T1) hij loopt regelmatiger vast, duurt lang met opstarten etc.
En soms is hij opeens 5 pagina's verder (wss door mijn ongeduld :o )
Hebben meerdere mensen dat probleem?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:26

Margee schreef:
Ik heb er moeite mee, aan het wennen dan.
Ik vind de reactie van het touch screen erg langzaam, soms helemaal geen reactie.
Vanuit de bibliotheek naar een ander boek vind ik ook langzaam gaan.
Is dat algemeen of heeft mijn reader dat alleen????

Welke ereader heb je? :) Soms geen reactie op de scherm komt bij mij omdat ik te zacht druk.

Suuszels schreef:
Hier ben ik weer eens, mijn e-reader begint erg sloom te worden (sony prs T1) hij loopt regelmatiger vast, duurt lang met opstarten etc.
En soms is hij opeens 5 pagina's verder (wss door mijn ongeduld :o )
Hebben meerdere mensen dat probleem?

Met mijn Aura HD geen probleem mee, wel merk ik dat het soms een paar pagina's verder gaat ipv 1 pagina maar dat komt omdat ik iets te lang op de scherm druk.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:44

Benangelique, ik zeg ook Kobo Aura HD.

Hij heeft, net als die van Carola, wel vaak de neiging een aantal pagina's terug te gaan als je hem uit de slaapstand wekt, dat vind ik wat irrirant. En soms lijkt hij even te blijven hangen als je een pagina verder bladert. Als je dan ongeduldig bent en blijft aantikken, dan ben je ineens een hoop pagina's verder :Y) . Maar mijn Sony, met externe verlichting, had net zo goed af en toe haperingen, alleen dan ernstiger.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:45

Jeetje dat vind ik eigenlijk niet kunnen hoor.

De mijne doet het perfect (Kindle paperwhite) en vind het ook een geweldig ding :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:49

Gwen schreef:
Benangelique, ik zeg ook Kobo Aura HD.

Hij heeft, net als die van Carola, wel vaak de neiging een aantal pagina's terug te gaan als je hem uit de slaapstand wekt, dat vind ik wat irrirant. En soms lijkt hij even te blijven hangen als je een pagina verder bladert. Als je dan ongeduldig bent en blijft aantikken, dan ben je ineens een hoop pagina's verder :Y) . Maar mijn Sony, met externe verlichting, had net zo goed af en toe haperingen, alleen dan ernstiger.

Dat doet hij van mij niet, wel kun je inderdaad een 5tal pagina's verder zijn wanneer je ongeduldig blijft aantikken. Niet prettig maar je kan het ook opvatten als een les geduld krijgen wat ik maar doe ;)