[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:47

Mijn vriend is ondernemer, dat maakt het verhaal helaas wel iets ingewikkelder.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:49

Precies dat zijn dingen die je vooraf regelen moet voor je uberhaupt een bod uit wilt brengen op een huis.

Banken worden steeds trager met verwerken die zouden eens flink op hun kl*ten moeten krijgen. Die hebben het veel te goed mede dankzij die financiele injecties die ze krijgen. Kopers wilden bij ons een maand uitstel, heb ik dan ook niet gedaan. 2 weken uitstel is lang genoeg het wachten was uiteindelijk op de werkgeversverklaring en dat zijn dingen die je prima kunt regelen in de tijd dat de financiering loopt. Tenzij je in de 3e week ermee begint natuurlijk...

Pashon

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:51

werkgeversverklaring zijn inderdaad dingen die je voordien kan regelen, echter duurde het bij die van mijn partner ook bijna 4 week. doordat hij werkt bij een grote instelling werkt het opgestuurd moest worden naar het hoofdkantoor en die hebben niet zo'n haast met zulke dingen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:55

En dan nog, als ik met minstens drie banken/adviseurs wil gaan praten ben ik met mijn fulltime baan zo minimaal een week verder.

MISTRAL94

Een werkgeversverklaring zou je al kunnen aanvragen op het moment dat je van plan bent een woning te kopen, dan denk ik zorg dat je dit dan voor elkaar hebt. Net als dat je voor die tijd ook zelf een BKR ckeck kan doen, of een intentieverklaring regelen. Of uit laten zoeken wat je maximaal lenen kunt. Dat is gewoon goed voorbereid de onderhandelingen in gaan.

MISTRAL94

veerledec schreef:
En dan nog, als ik met minstens drie banken/adviseurs wil gaan praten ben ik met mijn fulltime baan zo minimaal een week verder.

Waarom doe je dit niet vooraf dan?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:00

dat vind ik ook mistral.

ik vind het niet regelen van zaken net zo onbegrijpelijk als éérst voor een woning gaan kijken, en als je die dan gevonden hebt eens gaan checken 'goh, zouden we dit kunnen betalen'.

Je gaat toch eerst kijken hoeveel hypotheek je kunt krijgen en dan pas daarop een woning zoeken?

Je kunt heel veel van tevoren uitzoeken/in gang zetten, natuurlijk zijn er dingen buiten je macht, maar het is toch aan jezelf om alles zo goed mogelijk in de hand te hebben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:02

Omdat het bedrag nog niet duidelijk is zolang er nog geen afspraak is over de koopsom? En in dit geval omdat de cijfers van mijn vriend pas volgende week definitief worden. Werkgeversverklaring mag niet te oud zijn denk ik? Oriënterend gesprek bij de Hypotheker over wat we zouden kunnen lenen, op basis van conceptcijfers, hebben we wel gedaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:15

Maar jij hebt toch een maximaal bedrag in je hoofd wat je over hebt voor die woning, inclusief eventuele verbouwing ed? Dan ga je toch uit van het maximale bedrag en kijk je dan of je het lenen kunt en wie dan eventueel de meest gunstige rentes ed heeft? Zodra je een bod gedaan hebt en dat is akkoord kun je naar die bank stappen en alles in werking gaan zetten? Of denk ik nou zo moeilijk?

Ik heb als koper dit zelf mee gemaakt, we hebben wel in de 40 bezichtigingen gehad (als het niet meer is) bij elke kijker krijg je hoop (niet handig maar diep van binnen hoop je dat dit "de koper" is) Vervolgens gaan ze gesprekken aan met de bank en blijkt dat ze de koopsom van de woning of net kunnen betalen of niet meer kunnen verbouwen. Elke keer kreeg ik hetzelfde te horen van de makelaar, ze kunnen de koopsom betalen maar niet meer verbouwen, of ze kunnen voor dit bedrag geen hypotheek krijgen. Moest je weer je huis uit, je honden tijdelijk ergens onder brengen, je huis helemaal aan kant hebben, accepteren dat vreemde in je spullen neuzen (alle kastdeuren opentrekken ed) Elke keer weer die teleurstelling, op een gegeven moment heb je je buik er vol van. Ik kan dan ook niet begrijpen dat mensen zo op pad gaan zonder zich te laten informeren en te zorgen dat je je zaakjes op orde hebt.

Uiteindelijk heeft mijn makelaar de vraagprijs met 24.000 euro omhoog gebracht om zo te zorgen dat er mensen op af komen die het kunnen betalen en die ruimte hebben voor verbouwen (al ga je dan maar weer ervan uit dat mensen goed voorbereid op pad gaan :+ )

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:29

Mistral ik ben het wel met je eens..
Ik heb nu toevallig een heel leuk huisje gezien en toen begon de gedachte kopen wel in me op te komen, maar ik ga echt eerst informeren.
Ga nu eerst naar de hypotheker en kijken wat mijn mogelijkheden zijn, dat wil ik duidelijk uitgezocht hebben.
Ook voor mijn eigen gevoel, ik wil weten waar ik aan toe ben en niet achteraf de schrik krijgen dat ik het niet goed heb.
Ik ga heel eerlijk zeggen ik heb hier geen kaas van gegeten! Mara ga niet zomaar even een zakje chips kopen , maar ik begrijp heel goed dat ik hier zelf achteraan moet en dan maar van te voren uitzoeken en als alles duidelijk is en het kan , dan wil ik de volgende stap zetten!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:45

Zojuist belde de hypotheker al waar ik vanavond een gesprek heb, om wat voorinfo te verkrijgen zodat ze een beeld hebben waarvoor het gesprek vanavond is.

Erg netjes. Zo is er al één misverstand uit de wereld geholpen: hij dacht dat ik wilde verhuizen om de lasten lager te krijgen, maar dat is dus niet de kwestie.

Ben heel benieuwd wat de uitkomst gaat worden vanavond.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:52

Spannend dus, succes vanavond!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:53

hallo :wave:

Jullie praten over de financiering enzo, daar ben ik nog helemaal niet in thuis :=
Ik weet alleen dat de hypotheker ons het bedrag heeft verteld waarvoor we een huis kunnen kopen en dan kunnen we gewoon een bod doen. Maar uiteraard wel onder voorbehoud van financiën.
En dat protocol dat je een huis koopt maar pas definitief koopt als je je eigen huis verkocht hebt ken ik ook. Kennis van mij heeft dat ook gedaan en is haar goed bevallen :) Ze is inmiddels haar eigen huis kwijt dus de koop gaat door.

Gisteren hebben we 3 huizen bezocht tijdens de open dag in Assen :) Eerste 2 huizen waren wel mooi, derde huis viel tegen (stonk naar rook, wc en badkamer zouden opnieuw gedaan moeten worden, de keuken was niet onze smaak en er was geen tuin, alleen een terras met een schuur).
Maar we moeten er allemaal nog even over nadenken. M'n vriend wil misschien weer naar school dus bij het kopen van een huis moet het natuurlijk niet te duur zijn. En morgen gaan we naar een bijeenkomst over een nieuwbouwproject.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:55

Nou ben benieuwd pebblesesther waar jullie keus op gaat vallen. Staat dat nieuwbouwproject ook in Assen?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:35

spannend pebblester, al enig idee waar je keus op gaat vallen?

Wij hebben zaterdagmiddag kijkers, dus ben benieuwd.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:49

Toen wij ons huis kochten ca. 2 jaar geleden heb ik een werkgeversverklaring gebruikt van bijna een jaar oud. Dat is volgens mij ook het maximale. Mijn vriend en ik hadden hem ook al aangevraagd toen we naar huizen gingen kijken. Dan heb je dat iig al in huis (die van mijn vriend moest 3 x opnieuw omdat er elke keer iets niet goed ingevuld was).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:56

Sweetselina schreef:
Toen wij ons huis kochten ca. 2 jaar geleden heb ik een werkgeversverklaring gebruikt van bijna een jaar oud. Dat is volgens mij ook het maximale. Mijn vriend en ik hadden hem ook al aangevraagd toen we naar huizen gingen kijken. Dan heb je dat iig al in huis (die van mijn vriend moest 3 x opnieuw omdat er elke keer iets niet goed ingevuld was).

Wij moesten ook elke keer opnieuw, nouja mijn partner dan. die heeft verschillende werknemers en ze moesten allemaal opnieuw :O

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:57

Spannend hoor Esther :j . ben benieuwd of jullie besluiten al wat te gaan kopen of om toch nog even te wachten.

Vriend en ik hebben vanavond ook weer een bezichtiging gepland staan, het huis staat al 16 maanden te koop maar ziet er wel goed uit op de foto's en toen we er langs reden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:59

Ik heb promotie gemaakt per 1 september, dus wil wel graag die werkgeversverklaring.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:45

Mistral: dat nieuwbouwproject is in Leek. Dat is vlakbij waar ik nu woon (woon nu in Tolbert).

Pashon: we zijn ons voorlopig nog een beetje aan het oriënteren. Ik denk niet dat het één van die huizen gaat worden die we gisteren hebben bezichtigd.

Spannend Ilse dat je weer een bezichtiging hebt. Opzich wel een pluspunt dat het huis al zo lang te koop staat, dan willen ze er wel graag van af.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:10

Ik had mijn werkgevers verklaring binnen een paar uurtjes terug. En in 1 keer goed. Maar ik werk in een klein bedrijf. Bij mijn broer was het ook een ellende. Die werkt in een groot bedrijf en hij heeft hem ook meerdere keren opnieuw moeten laten invullen.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:40

Ik hoop dat de wat meer ervaren huizenkopers hier mij wat tips kunnen geven; ik ben starter en mijn ouders hebben 1 keer een nieuwbouw huis gekocht en kunnen mij ook niet echt helpen.

Vorige week vrijdag ben ik gaan kijken bij 2 huisjes, waarvan ik er één ontzettend leuk vind. Ik zou graag nog een keer willen gaan kijken, is het geen probleem om nog een keer te gaan bezichtigen? Is het verstandig al een aankoopmakelaar mee te nemen?

Het zijn wellicht redelijk domme vragen, maar ik heb werkelijk geen idee wat wel, en niet hoort/kan.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:51

Je kan gewoon een 2e bezichtiging aanvragen :j , zelf zou ik nog geen aankoopmakelaar meenemen omdat het dan misschien kan lijken dat je té graag wilt.

*edit, maar als je inderdaad niet veel ervaring hebt met huizen kopen dan zou je wel een aankoopmakelaar mee kunnen nemen :j , zelf hebben mijn ouders nogal wat huizen gekocht en verkocht dus die helpen ons :) *
Laatst bijgewerkt door Calice op 24-08-10 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:51

Het zijn geen domme vragen hoor Medea!

Je kunt bellen met de makelaar voor een 2e bezichtiging hierbij kun je ene aankoopmakelaar meenemen als je dat wilt. Heb je de financiele kant al uit laten lichten wat wel en niet kan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:55

calice schreef:
Je kan gewoon een 2e bezichtiging aanvragen :j , zelf zou ik nog geen aankoopmakelaar meenemen omdat het dan misschien kan lijken dat je té graag wilt.

weet je dat dit eigenlijk maar onzin is? Laten we wel wezen als jij een huis op het oog hebt en je gaat de onderhandelingen in dan wil je dat huis toch? Jij wilt daar graag wonen en neemt daar een deskundige voor mee. Als je voor jezelf helder hebt hoeveel jij maximaal voor die woning betalen wilt en je hier ook aan zult houden is er toch niets aan de hand?

Ik ben bij de woning die ik op het oog heb 3 keer wezen kijken, vorige week in gesprek gegaan met de makelaar. Denk je dan dat hij de indruk heeft dat ik het huis eigenlijk niets vind maar toch al die moeite doe? om te onderhandelen? :D Ik geef alleen wel aan dat ik mijn financieel gezien niet laat uitkleden en dat er een maximum is en ik daar niet boven ga zitten. Komen we niet overeen, prima dan was die woning niet voor mij bedoeld ;)